Gå til innhold

Rar kropp om dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært sinnsykt svimmel i en uke, og kastopp-kvalm, men har ikke vært typisk syk eller hatt feber. Det kommer i bølger før jeg blir fin igjen for en liten stund. Crp, blodtrykk og hvite blodceller var ok, men urinprøve viste protein i urinen. Hadde også en menstruasjon nå jeg aldri har vært bort før, den kom som et "brak" med enorme mengder blod som varte i kun en dag før det gikk bort igjen, har ALLTID hatt mensen i 6-7 dager. Har nylig tatt negative celleprøver av underlivet, så kreft virker usannsynlig. Noen som har noe ide på dette surret, burde jeg bestille ny legetime?

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virus på balansenerven?

Det har kanskje ikke så mye med menstruasjonen å gjøre.

Jeg hadde kontaktet lege igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virus på balansenerven?

Det har kanskje ikke så mye med menstruasjonen å gjøre.

Jeg hadde kontaktet lege igjen.

Mye mulig, har konstant øresus og trykk i hodet. Men må være i mild grad for selv on svimmelheten er kronisk er den ikke så kraftig at jeg ikke får gått på jobb. Takk for tips!

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre forslag med den menstruasjonen? Har egentlig ikke tid til lege nå..

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom mensen igjen gitt, etter 2 dagers opphold. Er vel ikke tegn på sterilitet dette her??

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er du svimmel og dårlig fordi du har lave jernlagre og dårlig blodprosent, spesielt dersom du har mistet mye blod gjennom menstruasjon i det siste? Kontakt lege og ta gjerne en GU for sikkerhets skyld. Det kan være hormonforstyrrelse eller cyster/muskelknuter e.l. Uansett må du passe litt ekstra om du mister mye blod ved menstruasjonen, da det fort kan ende med lave jernlagre.



Anonymous poster hash: 1d3d2...ade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye mulig, har konstant øresus og trykk i hodet. Men må være i mild grad for selv on svimmelheten er kronisk er den ikke så kraftig at jeg ikke får gått på jobb. Takk for tips!

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Dette samsvarer faktisk også med lave jernlagre og dårlig blodprosent.

Anonymous poster hash: 1d3d2...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid? Spontanabort? Bare noen tanker jeg har når du forteller om kvalme og deretter voldsomme blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette samsvarer faktisk også med lave jernlagre og dårlig blodprosent.

Anonymous poster hash: 1d3d2...ade

Takk for svar, spiser mye leverpostei, men det har kanskje ikke vært nok. Hadde normale røde blodlegemer for 3 mnd siden ved en rutinesjekk så håper ikke det er noe alvorlig grunn for at den har avtatt.

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye at jeg blir midlertidig bedre av mat, og at jeg føler mer svimmelhet og ubehag på jobb enn når jeg er hjemme.

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid? Spontanabort? Bare noen tanker jeg har når du forteller om kvalme og deretter voldsomme blødninger.[/quote

Hm ja, tenkte tanken selv, men har vært gravid før og da var jeg kvalm og trøtt på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, spiser mye leverpostei, men det har kanskje ikke vært nok. Hadde normale røde blodlegemer for 3 mnd siden ved en rutinesjekk så håper ikke det er noe alvorlig grunn for at den har avtatt.

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Det er gjerne først når man får ekstremt lave jernlagre at blodprosenten går ned og jeg kan skrive under på at man ikke trenger lav blodprosent før formen kjennes dårligere enn normalt. Lave jernlagre kan også gi plager i seg selv, selv om mange leger mener noe annet.

Lave jernlagre kan også komme av at man ikke tar opp nok næringsstoffer i tarmen og da nytter det ikke spise leverpostei eller annen jernholdig mat. Spesielt ikke om dåelig opptak er kombinert med hyppigere og/eller sterkere mensblødninger.

Gå til legen og sjekk både jernlagre, blodprosent og nivå av B-vitamin (spesielt B12) i kroppen.

Anonymous poster hash: 1d3d2...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gjerne først når man får ekstremt lave jernlagre at blodprosenten går ned og jeg kan skrive under på at man ikke trenger lav blodprosent før formen kjennes dårligere enn normalt. Lave jernlagre kan også gi plager i seg selv, selv om mange leger mener noe annet.

Lave jernlagre kan også komme av at man ikke tar opp nok næringsstoffer i tarmen og da nytter det ikke spise leverpostei eller annen jernholdig mat. Spesielt ikke om dåelig opptak er kombinert med hyppigere og/eller sterkere mensblødninger.

Gå til legen og sjekk både jernlagre, blodprosent og nivå av B-vitamin (spesielt B12) i kroppen.

Anonymous poster hash: 1d3d2...ade

Takker og bukker, skal si det i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er syk av andre årsaker kan menstruasjonen påvirkes sekundært. Det er normalt.

(For mye) protein i urinen er et tegn på at nyrene slipper for mye protein gjennom filtret mellom blod og urinveiene. Dette kan igjen skyldes økt trykk (blodtrykk), betennelse (glomerulonefritt?), diabetes mellitus eller annen mindre eller større skade på nyren(e). Andre kilder til protein i urinen er at noe vaginalsekret har kommet med i prøven.

Når det gjelder svimmelhet og kvalme, så kan det være vanlige symptomer ved noen infeksjoner. Husk at mange infeksjoner kan gi inget eller lavt utslag på hvite blodceller, og crp er ofte negativ eller lav ved virusinfeksjoner.

Hvis du er smertefri kan du sikkert se det an et par dager til, men jeg slutter meg til de som anbefaler deg å ta deg tid til et legebesøk til.

God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er syk av andre årsaker kan menstruasjonen påvirkes sekundært. Det er normalt.

(For mye) protein i urinen er et tegn på at nyrene slipper for mye protein gjennom filtret mellom blod og urinveiene. Dette kan igjen skyldes økt trykk (blodtrykk), betennelse (glomerulonefritt?), diabetes mellitus eller annen mindre eller større skade på nyren(e). Andre kilder til protein i urinen er at noe vaginalsekret har kommet med i prøven.

Når det gjelder svimmelhet og kvalme, så kan det være vanlige symptomer ved noen infeksjoner. Husk at mange infeksjoner kan gi inget eller lavt utslag på hvite blodceller, og crp er ofte negativ eller lav ved virusinfeksjoner.

Hvis du er smertefri kan du sikkert se det an et par dager til, men jeg slutter meg til de som anbefaler deg å ta deg tid til et legebesøk til.

God bedring! :)

Tusen takk :) har bestemt meg for lege i morgen og notert meg tips fra dere. Orker ikke en ny uke på jobb i svima. Gruer meg litt kjenner jeg, med tanke på svimmelheten og den proteinen, men siden BT var veldig fint så får jeg satse på at det ikke er noe alvorlig som problemer med hjertet osv. Gir en oppdatering her etter legebesøket, er sikker fler som har opplevd lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok masse blodprøver i dag som jeg får svar på om noen dager, han mistenkte stoffskiftet og/eller lav blodprosent. Men selv om blodtrykket også i dag var "perfekt" var hvilepulsen på ca 90, målte flere ganger. Fortsatt mente han at hjertet var som det skulle?!

Anonymous poster hash: e8fdf...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytt, pulsen har enda ikke lagt seg, går i et kjør her.. Kan jeg stole på legen at det ikke er noe galt med hjertet selv om pulsen raver avgårde? Han lytta på hjertet å sa det var fint bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Hvilepuls på 90, målt sittende og hos legen er på ingen måte bekymrende, så ikke tenk på det. Selv har jeg en hvilepuls på rundt 78-80 (sunn og moderat aktiv, men frisk mann i slutten av 20-årene).

Legen gir sjeldent puls stor klinisk signifikans ved engangsmåling utenfor en overvåkingssituasjon, med mindre det dreier seg om nivåer som er veldig høye, eller moderat høye og kroniske. Når pegen lytter på hjertet ditt får han et inntrykk av hjertets forskjellige strukturer og hvordan de arbeider. Hvis legen sier at hjertelydene er normale så betyr det at han ikke har oppdaget noen feil med klaffer, blodflow eller andre store blodkar koblet til hjertet.

At legen mistenker/ønsker å sjekke ut stoffskiftet eller "lav blodprosen" virker fornuftig. Han vil da ut ifra blodprøvene danne seg et bilde av hvorvidt de forskjellige organene som produserer stoffskiftehormoner (feks T3 og T4) fungerer som de skal, og han har sikkert bestilt undersøkelser som viser om blodcellene har rett størrelse, form og hemoglobinnivå. B12 er viktig for dannelsen av røde blodceller, jern er jo en viktig del av hemoglobinproteinet (som finnes i hopetall i blodcellen og som binder oksygenet), så disse er sikkert også sjekket. Blodceller lages i beinmarg, hovedsakelig i lårbeinet, hoftebeinet og brystbeinet hos voksne (om jeg ikke husker helt feil) og de lever normalt i rundt 110 dager. Dannelsen av nye blodceller skjer "på kommando" fra et nyrehormon som heter hematopoietin, så det er mulig han sjekker ting i blodet ditt som kan si noe om nyrene også.

Ellers vil jeg legge til at jernanemi er vanlig hos kvinner som menstruerer og som har et mer eller mindre jernfartig kosthold. Jern får vi i oss gjennom kjøtt og noen planter (spinat?), men mange bruker tilskuddspreparater, som feks Nifrex. Jeg er ikke uenig i at symptomene dine kan styrke en eventuell mistanke om anemi.

God bedring! Ikke bekymre deg. Blir du værre så skal du ikke nøle med å igjen kontakte lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...