AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Del Skrevet 28. mars 2014 Jeg klaget akkurat på en karakter ved et stort norsk universitet. Den originale karakteren jeg hadde fått var D. Jeg fikk nå svar på klagen at karakteren ble endret til en B! Dette trodde jeg ikke var mulig! Hvordan går det an at to sensorer vurderer ting SÅ forskjellig??? får meg til å tenke at her er det mye flaks og uflaks ute å går? Noen som har opplevd noe lignende? Hva tror du? Er det litt 'bingo' hvilken karakter man får? Anonymous poster hash: 50a79...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Del Skrevet 28. mars 2014 Har selv gått fra C til A i fysikk. Anonymous poster hash: 0ccab...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #3 Del Skrevet 28. mars 2014 Har selv gått fra C til A i fysikk.Anonymous poster hash: 0ccab...269 Fysikk ( og andre naturvitenskapelige fag) skulle man i hvert fall tro var enten eller! Helt utrolig at det kan vurderes så forskjellig???? Mister all tiltro til systemet jeg!Anonymous poster hash: 0bf6c...c54 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 28. mars 2014 #4 Del Skrevet 28. mars 2014 Av og til er det det ja. Har ei venninne som nylig gikk fra C til stryk (første sensor sa det var en sterk C)... Utrolig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva som helst Skrevet 28. mars 2014 #5 Del Skrevet 28. mars 2014 Hvordan var karakterfordelingen i faget? Jeg har vært borti at de har justert skalaen litt og lagt lista lavere for å justere karakteren opp ved klage, dersom det var uvanlig mange som gjorde det dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #6 Del Skrevet 28. mars 2014 Hvordan var karakterfordelingen i faget? Jeg har vært borti at de har justert skalaen litt og lagt lista lavere for å justere karakteren opp ved klage, dersom det var uvanlig mange som gjorde det dårlig. Slik er det ikke hos oss. Vi har flere klagesensorer som ikke vet om hverandre, og noen av gruppene de sensurer kan ha gjort det bra, mens andre kan ha gjort det dårlig, og de får ikke statistikken for faget før etter klagesensuren er gjennomført. Anonymous poster hash: 9aa47...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 28. mars 2014 #7 Del Skrevet 28. mars 2014 Lærern vår fortalte at det var en student engang som klagde på en B (utrolig nok....) og gikk ned til D. Så ja, det virker som det er veldig forskjellig hvordan sensorene vurderer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 29. mars 2014 #8 Del Skrevet 29. mars 2014 Aldri opplevd det her jeg går i alle fall. Alle jeg kjenner som har klagd, har hverken fått bedre eller dårligere karakter. Det har alltid blitt det samme resultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 29. mars 2014 #9 Del Skrevet 29. mars 2014 Høres merkelig ut, har absolutt ikke inntrykk av at det er slik her jeg går. Alt av arbeid skal vurderes av to forskjellige sensorer internt først; professoren i det aktuelle faget og en annen professor. De to må bli enige om karakter, og deretter sende oppgaven+vurdering over til intern moderator, som er en annen professor ved samme fakultet. Vedkommende ser over at vurderingen er gjort riktig, og i henhold til vurderingskriteriene for oppgaven/faget, og vil evt kunne justere karakter dersom han/hun ikke er enig. Når karakter er satt internt blir oppgaven+alt av dokumentasjon fra vurderingsprosessen sendt til ekstern moderator ved et annet universitet, som da skal avgjøre om vurderingen er riktig, før alle, både interne og eksterne, møtes til eksamensråd. Ergo er det aldri bare en sensor som setter karakter, de eneste unntakene er de tilfellene hvor vi har egen karakter for seminardeltagelse, men den kan til gjengjeld ikke overstige 10% av semesterkarakteren og må også vurderes av en intern moderator i tillegg til professoren i faget. Det har hendt at studenter har klaget, men det er ytterst sjelden at det har blitt endring. I de tilfellene har det vært snakk om ett eller to poeng (vi bruker en 22-poengs skala) opp eller ned, ikke en hel karakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 29. mars 2014 #10 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg strøk i et fag, og klaget. Da gikk jeg opp til en E. Det er ganske stor forskjell på bestått og stryk.. Litt skummelt, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #11 Del Skrevet 30. mars 2014 Sånn er det overalt. Har opplevd det flere ganger selv, har gått fra C til A bl.a. Også da jeg gikk på vgs, da fikk alle på trinnet karakter 1, 2 eller 3 på norskeksamen, de aller flinkeste fikk 4. Så klagde mange, og gikk opp til 4,5 og 6. Det er utrolig skummelt og urettferdig at det er slik. Anonymous poster hash: d3abc...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #12 Del Skrevet 31. mars 2014 Høres merkelig ut, har absolutt ikke inntrykk av at det er slik her jeg går. Alt av arbeid skal vurderes av to forskjellige sensorer internt først; professoren i det aktuelle faget og en annen professor. De to må bli enige om karakter, og deretter sende oppgaven+vurdering over til intern moderator, som er en annen professor ved samme fakultet. Vedkommende ser over at vurderingen er gjort riktig, og i henhold til vurderingskriteriene for oppgaven/faget, og vil evt kunne justere karakter dersom han/hun ikke er enig. Når karakter er satt internt blir oppgaven+alt av dokumentasjon fra vurderingsprosessen sendt til ekstern moderator ved et annet universitet, som da skal avgjøre om vurderingen er riktig, før alle, både interne og eksterne, møtes til eksamensråd. Ergo er det aldri bare en sensor som setter karakter, de eneste unntakene er de tilfellene hvor vi har egen karakter for seminardeltagelse, men den kan til gjengjeld ikke overstige 10% av semesterkarakteren og må også vurderes av en intern moderator i tillegg til professoren i faget. Det har hendt at studenter har klaget, men det er ytterst sjelden at det har blitt endring. I de tilfellene har det vært snakk om ett eller to poeng (vi bruker en 22-poengs skala) opp eller ned, ikke en hel karakter. Da er du heldig da. På ba nivå hos oss (UIB) så er det en intern sensor, og that´s it. Anonymous poster hash: 0bf6c...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 31. mars 2014 #13 Del Skrevet 31. mars 2014 Da er du heldig da. På ba nivå hos oss (UIB) så er det en intern sensor, og that´s it. Anonymous poster hash: 0bf6c...c54 Innmari synd at det skal være sånn, det dere får da er jo en enkelt subjektiv vurdering, uten at kvaliteten på sensuren er kontrollert. Er det ingen form for eksamensråd/ekstern vurdering før endelig karakter blir satt? Kan hende jeg er heldig, men jeg synes det burde være slik overalt - karakterer fra uni er ganske viktige all den tid de avgjør om man har anledning til å ta master, eller hvor attraktiv man er på arbeidsmarkedet. Som det påpekes til det kjedsommelige: i disse dager har "alle" en grad og man må utmerke seg enten ved verv/arbeidserfaring ved siden av studiene eller eksepsjonelt gode resultater (eller aller helst begge deler). Ellers, til de som opplever at karakteren har svingt voldsomt etter klage, har dere da tatt dette opp videre i studentråd, osv? Det er jo helt på trynet at man skal kunne gå helt fra C til A, fra B til D eller C til stryk(!) - dette må jo sende et temmelig klart signal om at sensuren ikke er helhetlig nok? Jeg kan forstå en sterk C til svak B o.l., men dette er jo helt vilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #14 Del Skrevet 31. mars 2014 Innmari synd at det skal være sånn, det dere får da er jo en enkelt subjektiv vurdering, uten at kvaliteten på sensuren er kontrollert. Er det ingen form for eksamensråd/ekstern vurdering før endelig karakter blir satt? Kan hende jeg er heldig, men jeg synes det burde være slik overalt - karakterer fra uni er ganske viktige all den tid de avgjør om man har anledning til å ta master, eller hvor attraktiv man er på arbeidsmarkedet. Som det påpekes til det kjedsommelige: i disse dager har "alle" en grad og man må utmerke seg enten ved verv/arbeidserfaring ved siden av studiene eller eksepsjonelt gode resultater (eller aller helst begge deler). Ellers, til de som opplever at karakteren har svingt voldsomt etter klage, har dere da tatt dette opp videre i studentråd, osv? Det er jo helt på trynet at man skal kunne gå helt fra C til A, fra B til D eller C til stryk(!) - dette må jo sende et temmelig klart signal om at sensuren ikke er helhetlig nok? Jeg kan forstå en sterk C til svak B o.l., men dette er jo helt vilt. Hehe, det er jo det som er så "fantastisk" når man klager, at da er karakteren enderlig og man kan ikke klage på klagen.... Da har man fått sin andregangsdom og universitetet har "gjort sitt." Har også hørt at de er strengere på vurdering av klager (slik at det ikke skal lønne seg å klage) så det er større sannsynlighet for å bli satt ned enn opp når man klager.... Anonymous poster hash: 0bf6c...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 31. mars 2014 #15 Del Skrevet 31. mars 2014 Innmari synd at det skal være sånn, det dere får da er jo en enkelt subjektiv vurdering, uten at kvaliteten på sensuren er kontrollert. Er det ingen form for eksamensråd/ekstern vurdering før endelig karakter blir satt? Kan hende jeg er heldig, men jeg synes det burde være slik overalt - karakterer fra uni er ganske viktige all den tid de avgjør om man har anledning til å ta master, eller hvor attraktiv man er på arbeidsmarkedet. Som det påpekes til det kjedsommelige: i disse dager har "alle" en grad og man må utmerke seg enten ved verv/arbeidserfaring ved siden av studiene eller eksepsjonelt gode resultater (eller aller helst begge deler). Ellers, til de som opplever at karakteren har svingt voldsomt etter klage, har dere da tatt dette opp videre i studentråd, osv? Det er jo helt på trynet at man skal kunne gå helt fra C til A, fra B til D eller C til stryk(!) - dette må jo sende et temmelig klart signal om at sensuren ikke er helhetlig nok? Jeg kan forstå en sterk C til svak B o.l., men dette er jo helt vilt. Det vanlige er å ha bare en sensor, noe annet hadde kostet altfor mye. Og å klage etterpå har man sjelden mulighet til. Ja, det er litt sykt. Glad jeg går et studie hvor man ofte har en fasit å forholde seg til, så det blir lite synsing. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chien Skrevet 31. mars 2014 #16 Del Skrevet 31. mars 2014 Vel, det kommer sikkert litt an på hvilket fag du studerer også. Det kan være mye uenighet blant sensorene, og kanskje særlig i samfunnsvitenskaplige fag der argumentasjonen er viktigst. Når det er sagt, bør sensorene være noe mer enige, ettersom de fleste studier kommer med en fagplan og en plan over hva en student forventes å ha kunnskap og inngående kunnskap om. Der står jo sort på hvitt hva som skal vektlegges. Jeg har ikke opplevd noe "karakter-bingo" på universitetet, men har så langt ikke klagd på noen karakterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #17 Del Skrevet 31. mars 2014 Innmari synd at det skal være sånn, det dere får da er jo en enkelt subjektiv vurdering, uten at kvaliteten på sensuren er kontrollert. Er det ingen form for eksamensråd/ekstern vurdering før endelig karakter blir satt? Kan hende jeg er heldig, men jeg synes det burde være slik overalt - karakterer fra uni er ganske viktige all den tid de avgjør om man har anledning til å ta master, eller hvor attraktiv man er på arbeidsmarkedet. Som det påpekes til det kjedsommelige: i disse dager har "alle" en grad og man må utmerke seg enten ved verv/arbeidserfaring ved siden av studiene eller eksepsjonelt gode resultater (eller aller helst begge deler). Ellers, til de som opplever at karakteren har svingt voldsomt etter klage, har dere da tatt dette opp videre i studentråd, osv? Det er jo helt på trynet at man skal kunne gå helt fra C til A, fra B til D eller C til stryk(!) - dette må jo sende et temmelig klart signal om at sensuren ikke er helhetlig nok? Jeg kan forstå en sterk C til svak B o.l., men dette er jo helt vilt. Jeg studerer også ved UiB (høyere grad), og har stort sett hatt eksterne sensorer. Jeg merker stort sett hvor jeg ligger etter en eksamen, pluss/minus en karakter. Anonymous poster hash: 9f056...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 31. mars 2014 #18 Del Skrevet 31. mars 2014 Har behandlet en del klagesaker og vurdert en del også, og er nok ikke ofte det skjer så store sprik. Det er sikkert noen som kjenner noen som fikk en A etter en C eller ble satt ned til E fra en B, men i det store og hele vil jeg påstå at i de aller fleste tilfeller blir karakteren stående, dette er i alle fall min erfaring. Men det er jo sikkert noe avhengig av fagfelt og eksamensform, evalueringsform (om man scorer poeng for hvert enkelt svar eller har én lengre problemstilling, problemløsninger, osv), hvem som leies inn som sensorer (hvor erfarne de er å evaluere hva normalt en C er og hva betyr "god kjennskap" om noe for en 2-års bachelorstudent for eksempel), hvordan eksamensspørsmål var formulert (det er noen spørsmål som kan tolkes forskjellig og kan hende at førstesensor og klagesensør tolker spørsmålet forskjellig..), osv. Så nei - det er ikke bingo, men det kan skje noen anomalier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #19 Del Skrevet 1. april 2014 Har behandlet en del klagesaker og vurdert en del også, og er nok ikke ofte det skjer så store sprik. Det er sikkert noen som kjenner noen som fikk en A etter en C eller ble satt ned til E fra en B, men i det store og hele vil jeg påstå at i de aller fleste tilfeller blir karakteren stående, dette er i alle fall min erfaring. Men det er jo sikkert noe avhengig av fagfelt og eksamensform, evalueringsform (om man scorer poeng for hvert enkelt svar eller har én lengre problemstilling, problemløsninger, osv), hvem som leies inn som sensorer (hvor erfarne de er å evaluere hva normalt en C er og hva betyr "god kjennskap" om noe for en 2-års bachelorstudent for eksempel), hvordan eksamensspørsmål var formulert (det er noen spørsmål som kan tolkes forskjellig og kan hende at førstesensor og klagesensør tolker spørsmålet forskjellig..), osv. Så nei - det er ikke bingo, men det kan skje noen anomalier Hehe, det jeg fikk ut av det svaret der var 'ja, det er litt bingo' Anonymous poster hash: 0bf6c...c54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå