AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Nå blir jeg tullete snart. Har holdt på med 5/2-metoden i et par mnd, men vekta vil ikke lee seg Jeg faster altså to dager i uka. På fastedagene er jeg nøye med å ikke overstige 500 kalorier. Holder meg heller godt under. På spisedagene er jeg også forsiktig. Eksempel: Frokost: Knekkebrød med skinke og agurk Lunsj: Tunfisksalat Mellommåltid: Gresk yougurt Middag: Stekt laks med grønnsaker I tillegg trener jeg kondisjon 30-40 minutter nesten hver dag. Et par dager i uka er jeg oppe i 1.5 time kondisjon. Hva gjør jeg galt? Anonymous poster hash: 13c43...0ad
Rainbow Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Jeg syns du spiser aaaaltfor lite på spisedagene. Kanskje kroppen din tror det er hungersnød og prøver å spare på fettet? Spis mer de dagene. Og ikke vei deg så ofte. Det holder med én gang i uka. Gjør det om morgenen etter du har vært på do og før du har spist! Lykke til! 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Du spiser alt for lite på spisedagene dine. Dette kombinert med lite mat på fastedagene dine gjør at kroppen setter ned hvileforbrenningen, og du mister ikke vekt. Anonymous poster hash: 5d6a3...d28 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Takk for svar Jeg syns jeg spiser nok på spisedagene. Orker faktisk ikke mer, men jeg kunne kanskje lagt inn noen flere mellommåltider? Har en fast veiedag i uka, men den står stille eller går litt opp Anonymous poster hash: c8100...de8
Kira-delta Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Maten din ser alt for mager ut... Du må gi kroppen din tilgang på mer sunt fett og proteiner. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Prøv 4/3. Det funker for meg. Anonymous poster hash: 67f48...812
Sandie Skrevet 28. mars 2014 #8 Skrevet 28. mars 2014 http://www.bt.no/sprek/Ble-feitere-av-52-dietten-3084827.html#.UzWxE4WSbIU
BloodyMaryFairy Skrevet 28. mars 2014 #9 Skrevet 28. mars 2014 Det med at kroppen lagrer alt av oppsparte midler under hunger er en tilbakevist myte Slik jeg ser det er det tre muligheter her: 1. Du spiser for mye uten om de dagene du "faster". (pr definisjon faster du jo egentlig ikke) 2. Du har ikke holdt på lenge nok. 3. Du må roe ned på cardio. Det hender at kroppen lagrer mye vann dersom man overdriver kardio og er nybegynner. Personlig mener jeg at 5:2 ikke har noe for seg, og kan for mange trigge en forstyrrelse rundt maten. Mange ender f eks opp med å overspise på dagene utenom "fasten", og omvendt at det blir et mål i seg selv å have under 500 kcal så ofte som mulig. Rådet mitt til deg er at du kjører på med 2 dager intensiv kardio i form av intervaller, 3 dager styrketrening der kardio består av oppvarming. Med et kosthold der du eliminerer raske karb. og fokuserer på rene proteinkilder, grønsaker og frukt. 3
Gjest Runforit Skrevet 28. mars 2014 #10 Skrevet 28. mars 2014 Går du ikke ned så er du ikke i underskudd. De "spisedagene" dine er enten noe du gjør engang i blandt da det er ekstremt lite mat eller så er du ikke helt ærlig med deg selv og det du spiser. Ellers synes jeg det å faste 2 ganger i uka høres tåpelig ut. Spis godt med proteiner, fett og trege karbohydrater og tren jevnt så vil vekta gå ned. 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #11 Skrevet 28. mars 2014 Jeg begynte i slutten av august og i midten av desember hadde jeg gått ned fattige 2,3 kg. Hadde det ikke vært for at jeg syntes det gikk veldig greit å faste to dager i uka hadde jeg nok gikk opp, men jeg fortsatte og i januar gikk jeg ned to kg. Det var akkurat som om noe hadde løsnet. I februar gikk jeg ned to kg til og nå i mars har jeg nok gått ned tilsvarende, skal veie meg neste uke. Hvis du synes det går greit med fastedagene er det bare å fortsette, det gir jo helsegevinst også, sier de lærde. Anonymous poster hash: a01eb...269
King in the North Skrevet 28. mars 2014 #12 Skrevet 28. mars 2014 (endret) Edit: ups, helt motsatt. Spiser for lite. Men generelt sett må man forbrenne mer enn man inntar, så prøv å legg deg jevnere opp mot den daglige forbrenningen din så skal du se kiloene forsvinner Endret 28. mars 2014 av King of the North
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #13 Skrevet 28. mars 2014 Det med at kroppen lagrer alt av oppsparte midler under hunger er en tilbakevist myte Ja, men at kroppens hvileforbrenning reduseres ved for stort energiunderskudd er ikke en myte. En studie viste at for stort energiunderskudd førte til hele 40 % reduksjon i hvileforbrenningen (4). Reduksjon i hvileforbrenningen var i tillegg størst de 2 første ukene, noe som tyder på at kroppen er kjapt ute med å motvirke energiunderskudd. Flere faktorer bidrar til reduksjonen (4): - redusert sympatisk nervesystem aktivitet som gir redusert metabolsk aktivitet (varmeproduksjon) i lever, hjerte, nyrene, bukspyttkjertelen og brunt fett. (5) - forandring i skjoldbruskkjertel metabolisme - lavere insulin utskillelse for å spare glukose - reduserte fettlager reduserer varmeproduksjon (6) - tap av fett fri masse som er meget metabolsk aktiv (muskler, indre organer) - genetiske forskjeller i hvordan vi reagerer på energiunderskudd Anonymous poster hash: 5d6a3...d28 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #14 Skrevet 28. mars 2014 Hvorfor følge en så teit diett?Anonymous poster hash: d755b...f18 1
Pringle Skrevet 29. mars 2014 #15 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Virker helt tullete på meg å faste for å gå ned i vekt, når vi vet at kroppen er spesialdesignet for å takle sultperioder. At faste kan ha andre helsefordeler, ja, helt sikkert, siden vi er laget for å leve i et miljø uten jevn og sikker tilgang på mat, men ikke for vektnedgang, det er kontraproduktivt og -intuitivt. Og det er jo ikke faste engang, når man inntar 500-600 kcal på "fastedagene". Endret 29. mars 2014 av Pringle
BloodyMaryFairy Skrevet 29. mars 2014 #16 Skrevet 29. mars 2014 Ja, men at kroppens hvileforbrenning reduseres ved for stort energiunderskudd er ikke en myte. Anonymous poster hash: 5d6a3...d28 Det er klart det skjer forandringer. Effekten av alt du nevner er jo opplevelsen av slapphet og tiltaksløshet pga energiunderskudd Men, kroppen nekter ikke å sleppe i fra seg overflødig energi som følge av kcal-underskudd over tid. Forbrenner du mer en det du får inn går du ned i vekt
maria b Skrevet 29. mars 2014 #17 Skrevet 29. mars 2014 Jeg har litt problemer med å forstå poenget med 5:2 dietten. For det første kan det ikke kalles fastedager når man faktisk inntar rundt 500 kcal. Og for det andre har jeg inntrykk av at flere som går på denne dietten, overspiser på spisedagene. Jeg har flere kollegaer som har hevet seg på 5:2- bølgen. Har ennå ikke sett noen av dem takke nei til kake, sjokolade etc. på jobben når de har spisedager
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #18 Skrevet 30. mars 2014 Det er klart det skjer forandringer. Effekten av alt du nevner er jo opplevelsen av slapphet og tiltaksløshet pga energiunderskudd Men, kroppen nekter ikke å sleppe i fra seg overflødig energi som følge av kcal-underskudd over tid. Forbrenner du mer en det du får inn går du ned i vekt Leste du det som ble sitert fra innlegget det ble lenket til? I så fall tror jeg ikke du helt forsto hva som stod der. Hvileforbrenningen går ned ved et for stort energiunderskudd, fordi kroppen går i sparebluss. Det betyr ikke at den holder på fettet, men at den reduserer effekten på alle systemer som ikke er nødvendige for å være i live, og at den går inn i en energibesparende modus. En konsekvens av at hvileforbrenningen reduseres er at man må veldig langt ned i energiinntak for å gå i underskudd. La meg ta et eksempel. "Anne" har en vanlig hvileforbrenning på ca 1300 kcal, og hun forbrenner med daglig aktivitet ca 500-700 kcal i tillegg til dette. Normalt sett kan "Anne" spise 1500 kcal om dagen, og fremdeles være i nok energiunderskudd til å gå ned 300-500 g i uken. På sparebluss har "Anne" en hvileforbrenning på i underkant av 800 kcal, og forbrenner fremdeles 500-700 kcal på daglig aktivitet. Her vil "Anne" være i energibalanse, eller kanskje til og med ha et energioverskudd, om hun spiser 1500 kcal om dagen, og hun vil enten ikke gå ned i vekt, eller legge på seg. Og med sparebluss mener jeg altså: - redusert sympatisk nervesystem aktivitet som gir redusert metabolsk aktivitet (varmeproduksjon) i lever, hjerte, nyrene, bukspyttkjertelen og brunt fett. (5) - forandring i skjoldbruskkjertel metabolisme - lavere insulin utskillelse for å spare glukose - reduserte fettlager reduserer varmeproduksjon (6) - tap av fett fri masse som er meget metabolsk aktiv (muskler, indre organer) - genetiske forskjeller i hvordan vi reagerer på energiunderskudd Anonymous poster hash: 5d6a3...d28 4
maria b Skrevet 30. mars 2014 #19 Skrevet 30. mars 2014 Leste du det som ble sitert fra innlegget det ble lenket til? I så fall tror jeg ikke du helt forsto hva som stod der. Hvileforbrenningen går ned ved et for stort energiunderskudd, fordi kroppen går i sparebluss. Det betyr ikke at den holder på fettet, men at den reduserer effekten på alle systemer som ikke er nødvendige for å være i live, og at den går inn i en energibesparende modus. En konsekvens av at hvileforbrenningen reduseres er at man må veldig langt ned i energiinntak for å gå i underskudd. La meg ta et eksempel. "Anne" har en vanlig hvileforbrenning på ca 1300 kcal, og hun forbrenner med daglig aktivitet ca 500-700 kcal i tillegg til dette. Normalt sett kan "Anne" spise 1500 kcal om dagen, og fremdeles være i nok energiunderskudd til å gå ned 300-500 g i uken. På sparebluss har "Anne" en hvileforbrenning på i underkant av 800 kcal, og forbrenner fremdeles 500-700 kcal på daglig aktivitet. Her vil "Anne" være i energibalanse, eller kanskje til og med ha et energioverskudd, om hun spiser 1500 kcal om dagen, og hun vil enten ikke gå ned i vekt, eller legge på seg. Og med sparebluss mener jeg altså: - redusert sympatisk nervesystem aktivitet som gir redusert metabolsk aktivitet (varmeproduksjon) i lever, hjerte, nyrene, bukspyttkjertelen og brunt fett. (5) - forandring i skjoldbruskkjertel metabolisme - lavere insulin utskillelse for å spare glukose - reduserte fettlager reduserer varmeproduksjon (6) - tap av fett fri masse som er meget metabolsk aktiv (muskler, indre organer) - genetiske forskjeller i hvordan vi reagerer på energiunderskudd Anonymous poster hash: 5d6a3...d28 Kan dette motvirkes hvis man ligger så lavt at man er i en sultindusert ketose? Eller hvis man trener mye?
Supraspinatus Skrevet 30. mars 2014 #20 Skrevet 30. mars 2014 Kan dette motvirkes hvis man ligger så lavt at man er i en sultindusert ketose? Eller hvis man trener mye? Hvorfor skulle det det? Både sultindusert ketose og redusert hvileforbrenning er en forsvarsmekanisme slik at man ikke dør. Å øke aktiviteten vil gjør at man garantert går på en smell. Hva med å gjøre det enklere som at man spiser hver dag. Vanlig mat. Til man er mett. Venter til man er sulten. Gjentar prosedyren. Smiler. Og lever lykkelig i alle sine dager. Om TS absolutt vil ha en fasteprotokoll tror jeg det er vesentlig lettere å forholde seg til periodisk faste. En protokoll som fungerer veldig bra for de fleste (ikke gitt at man går ned i vekt), så er det at man slutter å spise 4 timer før man legger seg. Slik at man legger seg på tom mage. Det vil for de fleste gi 10-12t faste i løpet av døgnet. Da blir det ikke noe problemer med å opprettholde inntaket om man trener mye, og det er ikke noe problem å redusere det om man skal ned i vekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå