Gå til innhold

misbrukt informasjon, kan det straffes?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er snakk om misbruk, men jeg har i min jobb tilgang til endel personlige opplysninger (dataoppslag), og har til dels pga nysgjerrighet slått opp og funnet ut hva endel folk tjener og hvor de jobber.

Jeg har plutselig fått vite at slike søk blir lagret, og lurer på om dette er straffbart? Jeg mener, alle kan vel se på ligningen til andre, men det er kanskje ikke helt det samme.. Er det oppsigelsesgrunn? Jeg har ikke brukt opplysningene til noe, annet enn å stille nysgjerrigheten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Det er som regel ikke greit å lese opplysninger man ikke har bruk for. Vet at politifolk har fått refs for å slå opp kjente personer i sitt dataregister, det samme gjelder sykehuspersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men hvordan kan de finne det ut? De må vel ha en mistanke først, eller?

Hvis det ikke er kjente personer, da, bare kjente av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Takk, men hvordan kan de finne det ut? De må vel ha en mistanke først, eller?

Hvis det ikke er kjente personer, da, bare kjente av meg?

Noen datasystemer teller antall oppslag og hvem som har søkt det opp.

Ved folk som ikek er spesielt kjente er det lite trolig at det vil bli sjekket nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette finnes det nok helt sikkert en klausul om i arbeidskontrakten din. Mest sannsynlig er det oppsigelsgrunn å misbruke disse mulighetene selv om det kun er for å stille nysgjerrigheten din. Det er alt for lett å glippe med disse opplysningene til familie og venner. På slike arbeidsplasser er det generelt lav toleranse for slike ting, spesielt siden datatilsynet også kan bli involvert og innføre straff mot bedriften/personen.

Å sjekke personlige opplysninger om mennesker du kjenner kan overhode IKKE sammenlignes med å sjekke ligningen. Lignigen er offentlig, hva du tjener og hvor du jobber etc er IKKE offentlig informasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men i ligningen vil det jo vise hvor mye man tjener..

Sikkert dumt gjort av deg, men jeg tviler vel på at politiet/datatilsynet vil bruke tid og penger på å straffeforfølge en slik sak.

Du har vel fått en lærepenge i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Det er en vanlig misforståelse at den offentlige ligningen viser hvor mye man tjener! Ligningen viser kun inntekt etter skatt og fradrag (mener å huske det er slik og ikke skattbar inntekt..) Min samboer med inntekt et år rundt 500 000 sto ifjor oppført med null i inntekt. Det betyr selfølgelig IKKE at han ikke har betalt skatt eller tjent ingenting, men at fradrag etc. gjorde at inntekten ble null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Så lenge du ikke har lekket eller brukt denne informasjonen til noe, så er det neppe oppsigelsesgrunn, men det kan være grunn nok til en eller annen form for refs/ordensstraff fra arbeidsgiver, noe som er en midlere form for tilrettevising. Hvor hardt en regaerer vil nok avhenge både av hvilken type stilling du har og ved hvilken type virksomhet du jobber. Politiet vil f.eks kunne reagere ganske sterkt på slike ting.

Slik logger blir sjelden gjennomgått rutinemessig for å se om noen er litt for nysgjerrige på hva naboen tjener, men de lagres for å kunne gå tilbake og sjekke hvis en finner ut at noe ureglementert har skjedd. Med andre ord slipper du sannsynligvis unna med skrekken denne gangen, men ta lærdom av det og slutt å snoke i ting du ikke har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kommer uansett til å si opp jobben min etter sommeren. Om dette skulle bli oppdaget, kan de nekte meg attest? Er det sannsynlig at det blir politianmeldt?

Jeg har lært leksa mi, ja... Har ikke sovet eller spist på flere dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Attest har du etter arbeidsmiljøloven krav på uansett, men de kan evt gjøre denne veldig kort, mer som en slags arbeidsbekreftelse. Dette trenger imidlertid ikke være noe problem, ettersom dette i stor grad er blitt vanlig praksis nå - at man får en kortfattet attest og heller bruker referanser til å si noe om deg som person, arbeidsinnsats osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hentet fra ]http://www.nordlys.no/nyheter/article1105560.ece

Nysgjerrige sykehusansatte har flere steder kikket i pasienters journaler. Ved Ullevål universitetssykehus ble en ansatt avslørt for å ha snoket i pasientjournalen til en kjent person.

– Vi avdekket ganske nylig at en ansatt har lest journalen til en person med kjendisstatus uten lov. Vi har sendt brev med en advarsel om at en gjentagelse kan få konsekvenser for den ansattes stilling ved sykehuset. Dette er fast praksis ved slike situasjoner, og det er alle ansatte informert om, sier sjeflege ved Ullevål, Rolf Kåresen til Aftenposten. Han innrømmer uansett at ingen ærlige sykehusledere vil si at de er helt fri for snoking i journaler.

Flere ansatte ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) har fått muntlig refs etter snokingen i de elektroniske sykehusjournalene.

– Ansatte har vært på mitt kontor og blitt strukket opp. Skjer det flere ganger blir det personalsak, sier direktør Knut Schrøder. Han har nå sendt brev til alle sine 4.500 ansatte der han presiserer at snoking i journalene ikke skal forekomme. Han lover nå hyppige stikkontroller. Ifølge Bladet Tromsø har mange ansatte også latt seg falle for fristelsen til å ta kollegers journaler nærmere i øyesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...