Gå til innhold

Hva kan jeg bruke utdanningen til?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Om ett års tid er jeg ferdig doktor i teoretisk språkvitenskap. Fra før av har jeg hovedfag i engelsk språk, mellomfag i tysk, og endel emner innen teoretisk lingvistikk.

Jeg har gått mange runder med meg selv, og vet ikke om jeg vil fortsette innenfor forskning/utdanning når jeg er ferdig. I det hele tatt blir det for statisk og stillesittende for meg, og jeg savner endel kontakt med mennesker annet enn i undervisningssituasjon.

Jeg har jobbet innen undervisning tidligere; ungdomsskole, universitet og lærerutdanning, men har lyst til å teste ut en annen bransje. Men jeg er usikker på hva? Siden flere hoder tenker bedre enn ett, kanskje noen kan hjelpe meg å sette i gang tankeprosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Jobb innen kommunikasjon? Studerer du språk så kan du vel litt om hvordan man kommuniserer effektivt, og kanskje sitter du inne med litt kulturforståelse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Kommunikasjon er notert; jeg er nok aller mest teoretisk orientert, men spesielt i hovedfaget har jeg mange rare emner som sikkert kan brukes til litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Multinational Corporation

Hva med store multinasjonale selskaper? De behøver utdannede mennesker som kan SPRÅK! Lær deg forretningslivets kulturelle koder og språk: og tilby dem nettopp: språk. Her kan du som universitetsmenneske fikse deg fet lønn. Hvis du gidder å satse litt.

Good luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skrev du om i hovedfagsoppgaven din?

Jeg vurderer å ta hovedfag i engelsk også, men er fortsatt bare på mellomfagsnivå. Har tatt ene 5vekttalls eksamen i dag i Amerikansk historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg har hovedfag innen teoretisk generativ lingvistikk, så det er vel en blanding av engelsk og sistnevnte fag. Oppgaven tar først og fremst for seg engelske data, men sammenligner også med situasjonen i norsk. Men hva man kan skrive om, varierer fra universitet til universitet, hvilke kurs som gis, og hvor stor valgfrihet man har. Jeg var heldig og fikk lagt opp et kurs etter mine egne interesser, og brukte det som utgangspunkt for oppgaven.

@Gjest som nevnte multinasjonale selskaper: hva slags type selskap tenkte du på? Jeg har stor arbeidskapasitet, og har endel erfaring innenfor undervisning. Spesielt innenfor engelsk og riktig bruk av språket i ulike situasjoner kan jeg nok se et behov. Jeg har lest litt korrektur av fagartikler fra andre fagmiljøer enn mitt eget, og har sett mange eksempler på dårlig formulerte tekster, selv om ordene i seg selv var riktig stavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Oversetting er ekstremt kjedelig (og dårlig betalt), og innebærer, akkurat som forskning, at man sitter isolert på et kontor. Og det er der endel av problemet ligger; jeg vil simpelthen ha en mer sosial jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg vil også foreslå kommunikasjon. Det innebærer nok at du må fjerne deg litt fra ditt spesialfelt, men du besitter nok verdifull kunnskap som vil kunne anvendes innen det private næringsliv. Har du vurdert å ta kontakt med informasjonsbyråer (Geelmuyden Kiese -type selskaper)? Det kan jo være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke et nytt forskningsstipend og samarbeide med han amanuensis-typen i Team Antonsen?

:ler:

Sorry, kunne ikke dy meg, men seriøst, jeg ville søkt profesjonell hjelp. Har venner som har gode erfaringer, det finnes så utrolig mange ulike jobber man ikke engang har hørt om. Ihvertfall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...