AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #1 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg fikk svar i dag om at jeg kom inn på Norges Kreative Høyskole. Der koster det 44 200 kr pr semester. Kom inn på det jeg ønsket, nemlig bachelor i interiør. Nei! vil ikke høre om hvor dumt det er å studere interiør! Jeg er interessert i interiør, alltid vært det og det er det jeg vil studere og jobbe med i fremtiden. Om det ikke er lett å få jobb eller whatever, det får vi ta der og da. Har man virkelig lyst, så får man det til Men jeg har også søkt på studier på vanlige høyskoler. Blant annet sykepleier i Østfold og Vestfold, men det vil jeg egentlig ikke studere engang! Og så har jeg søkt på lysdesign i Drammen, som jeg derimot kunne tenkt meg å studere. Men får ikke svar om jeg kommer inn eller ikke før i juni tror jeg. Så hvis jeg takker ja til Bachelor i interiør, noe jeg må gjøre innen 4. april, kan jeg ikke begynne på lysdesign i drammen hvis det skulle skje at jeg også får ja derfra. Har aldri vært spesielt interessert i lys, men etter å ha lest om studiet virker det veldig interessant det også. Og jeg kan alltids bare hoppe av studiet hvis jeg ikke trives likevel. Men på Norges kreative høyskole koster cash og man burde da være 100% sikker på at det er det man vil studere før man takker ja til plassen. Jeg føler meg sikker nok til å tørre å begynne der, men er samt litt sånn... "Hva med hvis jeg kommer inn på lysdesign da? Slipper å ta opp studielånet..." Så egentlig er det jo penger det eneste som hindrer meg i å takke ja til bachelor i interiør. What ya think? Anonymous poster hash: 18a5c...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #2 Del Skrevet 24. mars 2014 Lysdesign? Aldri hørt om. Ville ha valgt interiør. Anonymous poster hash: 2bc6a...767 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #3 Del Skrevet 24. mars 2014 Lysdesign? Aldri hørt om. Ville ha valgt interiør. Anonymous poster hash: 2bc6a...767 Lysdesign: http://www.hbv.no/studietilbud/design-og-estetiske-fag/bachelor-i-lysdesign/ Flere som kunne kommet med litt innspill? Hjelper alltid med flere synsvinkler på en sak! Anonymous poster hash: 18a5c...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cottonera Skrevet 24. mars 2014 #4 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg ville definitivt ha valgt interiør. Det virker som om det er noe du virkelig brenner for, så å studere det vil nok være givende og motiverende. Slik jeg ser det investerer du i din egen fremtid ved å gå på en privatskole, og får en solid utdanning for pengene. Dersom du velger lysdesign og hopper av studiene etter noen måneder må du nok vente helt til neste vår for å søke på nytt? Da har du jo på sett og vis bare kastet bort flere måneder på ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 25. mars 2014 #5 Del Skrevet 25. mars 2014 (endret) Jeg ser på poenggrensene i fjor at alle som søkte fikk plass, og mest sannsynlig får du også plass. Tenk gjennom hva du har mest lyst til å arbeide med, og la det bestemme valget ditt. De siste årene har det blitt stadig mer fokus på lys og belysning, og dette er nok et voksende marked. Selv om det er viktig å følge drømmen, så bør du også ha i bakhodet at du må betale tilbake rundt 2400 kr (omtrent 750 kr/mnd) mer i terminen dersom du velger privatskole med skolepenger. Det er mange om beinet når det gjelder interiørjobber, og sjansen er stor for at du må ta en annen jobb, f.eks. i matbutikk for å betale regninger, og kun kan ha interiør ved siden av. Da er det surt at nesten 1000 kr/mnd går til nedbetaling av skolepenger i tillegg til vanlig studielån. Alt avhenger av hvor dyktig du er, og hvor godt nettverk du har opparbeidet deg, og det er ikke noe jeg kan vurdere over nett før du har begynt å studere. Likevel mener jeg at det du vil jobbe med, er avgjørende for hvilket valg du skal ta. Endret 25. mars 2014 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 25. mars 2014 #6 Del Skrevet 25. mars 2014 Kan jo hende at du angrer senere og skulle ønske du tok en "sikrere" utdanning, som sykepleier, økonomi, realfag etc... Samtidig ville du sikkert angret om det hadde vært omvendt også. For deg er det vel viktigst med ståpåvilje og relevante sommerjobber, hvis ikke kan det hende at du blir skuffet over hvilke jobber du kan søke på i etterkant. Ønsker deg lykke til med valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #7 Del Skrevet 25. mars 2014 Takker for svar alle sammen! Det er virkelig ikke lett å vite hva jeg burde gjøre. Hadde det bare fantes interiørstudier på vanlige høyskoler... skjønner ikke helt hvorfor det ikke finnes? Det hjelper ikke når foreldrene mine også advarer meg om at jeg vil stå igjen med litt over 200 000 kr i studielån etter endt utdanning. Hjelper heller ikke når jobbkonsulenten min og andre sier at det er et usikkert marked og at det er mye lettere å få jobb hvis man studerer noe annet. Men jeg vil heller droppe studier enn å studere noe jeg egentlig ikke vil/er interessert i. Og ikke vet jeg om jeg tørr å ta sjansen på at jeg kommer inn på lysdesign, men hvis poengkrava ikke er så høye går det vel sikkert bra likevel. Jeg har et snitt på 3,8, så det er jo ikke så høyt. Eller akkurat nok. Kjenner jeg har tenkt så mye på dette her med studier og jobb osv at jeg gir opp snart Blir helt stressa av det! Anonymous poster hash: 18a5c...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 25. mars 2014 #8 Del Skrevet 25. mars 2014 Vanlig studielån + lån til skolepenger vil gjøre at du skylder litt over 340 000 etter en bachelor på NKH (forutsatt at du står på alle eksamener og får omgjort lån til stipend). 340 000 er ganske mye penger i studielån med tanke på hvor usikre jobbmulighetene er. Jeg vet du ikke vil høre det, men min mening er at du bør ta et mer fornuftig studium der det er enklere å få jobb. Det må da være noe du synes kan være interessant? Kanskje et friår der du jobber, sparer penger (til utdannelsen), blir mer moden og bruker tid på å tenke er det riktige for deg? Du kan alltids drive med interiør på fritiden eller studere interiør senere. Er du helt sikker på at interiør er det riktige for deg, mener jeg du skal gå for det, men inntrykket jeg sitter med er at du er litt usikker. Da er det dumt å sitte igjen med et såpass høyt studielån. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #9 Del Skrevet 25. mars 2014 Takk for svar. Jeg kan jo alltids vente med studier litt til, men føler at alle rundt meg har begynt eller skal begynne på studier og sånt. Og ikke minst at alle forventer at jeg skal studere til høsten i og med at jeg er 22 år (blir det i mai) og ikke har satt igang med noe enda. Har sett for meg å vente enda litt til med studiene og heller jobbe eller ta et årsstudium eller kurs i noe. (kurs trenger ikke å koste så mye heller) Men akk, er vanskelig å få jobb. Har til nå (i noen uker) jobbet i praksis på sykehjem via personalpartner. Uten lønn. Og det gidder jeg ikke mer. Jeg vil ha en jobb og tjene samtidig. Lei av å gå på aap (får jo sykt lite derfra) og vil jo heller tjene egne penger. Men tror kanskje det er lurt å vente med interiør utdanning som du sier, til jeg blir mer sikker. Er det no vits i å studere årsstudium i historie for eksempel? Har søkt på det Serru. Har alltid vært litt interessert i historie på skolen, så kunne sett for meg å bare ha ett år hvor jeg jobber og samt studerer historie i ett år mens jeg finner mer ut av det der med interiør. Hadde vært greit å få spart litt også. Både til hus og studier. Har også veldig lyst på barn.. Så tenker litt på det å, at jo før jeg studerer jo før blir jeg ferdig og kan tenke på barn etc. Samboeren og jeg har vært sammen i over fem år og bor i en liten leil nå. Har to hunder og sparer så godt vi kan til huskjøp. (planlegger ikke noe barn før om to år eller noe, men håper jeg får mitt første barn innen jeg er 26 ish.) Anonymous poster hash: 18a5c...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 25. mars 2014 #10 Del Skrevet 25. mars 2014 Hva med å jobbe ett år uten studier eller noe annet? Det å ta årsstudium og jobbe samtidig har jeg gjort, kunne like gjerme bare jobbet. Hadde fått mer penger ut av det. Du kan jobbe og legge deg opp litt penger i tilfelle du fremdeles ønsker å gå interiør? Siden det koster så mye. Her får du dessuten et ekstra år med tenking. Fristene for å søke nærmer seg, og det er lett å bare hoppe på noe random i ren impuls. Tror jeg kan bevare spørsmålet ditt angående hvorfor høyskoler ikke tilbyr interiørstudiet forresten. Høyskole er ofte mer yrkesrettet med konkrete mål og jobber etter endt utdannelse. Det er ofte praksis i noen uker også. Interiør er dessverre ikke vitenskap, da hva som er fint og ikke bestemmes av hver enkelt. Interiør er subjektivt og preges av trender. Hva ska du lære der som du ikke lærer ved å kjøpe deg et interiørmagasin..? Jobbmarkedet er hardt - og hardere skal det bli. Du investerer i fremtiden. Tenk deg godt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 25. mars 2014 #11 Del Skrevet 25. mars 2014 Ps du er ikke sent ute. Javel, så er noen ferdigemed bachelor som 21åringer, fint for dem. Du har det ikke travelt. Om du starter som 25åring har du bachelor som 28åring, og kanskje master førdu blir 30. Ro ned. Det ordner seg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferdigstudent Skrevet 25. mars 2014 #12 Del Skrevet 25. mars 2014 Tror jeg kan bevare spørsmålet ditt angående hvorfor høyskoler ikke tilbyr interiørstudiet forresten. Høyskole er ofte mer yrkesrettet med konkrete mål og jobber etter endt utdannelse. Det er ofte praksis i noen uker også. Interiør er dessverre ikke vitenskap, da hva som er fint og ikke bestemmes av hver enkelt. Interiør er subjektivt og preges av trender. Hva ska du lære der som du ikke lærer ved å kjøpe deg et interiørmagasin..? Vel.. Her er et lite utvalg av noen studier du kan ta på høyskoler rundt om i landet, Folkehelsearbeid med vekt på kosthold og fysisk aktivitet, Citizenship, etikk og samfunnsansvar, eller hva med Statsvitenskap og menneskerettigheter med påfølgende master i Menneskerettigheter og flerkulturalitet. Det finnes med andre ord masser av meget lite praktisk anvendelige studier på høyskoler også. Etter min erfaring er det som regel privatskolene som er mest praktisk rettet, og høyskole/universitet som er mest teoretiske. Samtidig stemmer det som du sier at det er mange yrkesrettede linjer på høyskoler også, som for eksempel sykepleie. TS: Jeg ville tittet litt på disse siden om du ikke alt har gjort det: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/interiorarkitekt http://www.studentum.no/search/universitet-h-gskole-interi-r/a27-c985#moreAboutSearch Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #13 Del Skrevet 30. april 2015 Hei TS, Hva valgte du i skoleåret som snart er gått? Jeg tenker også nå på å begynne på bachelor interiør, men har litt dilemma med tanke på økonomi (under studier) og jobbmuligheter. Har jobbet i et kjedelig yrke i mange år, så kjenner jeg er klar for noe mer interessant. Vet ikke om noen andre studier som kan være aktuelt for meg. Anonymous poster hash: b62eb...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #14 Del Skrevet 30. april 2015 Dytter denne opp Anonymous poster hash: b62eb...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 30. april 2015 #15 Del Skrevet 30. april 2015 Nå vet jeg ikke om du kan ta tilsvarende utdannelse ved offentlig skole, men i mange tilfeller tar privatskole kortere tid. Du må ikke se deg blind på skolepengene, men også ta utdanningstiden med i betraktningen. Du må vel uansett ha studielån, men for hvert år ekstra du studerer, får du et år til med tapt arbeidsfortjeneste. Et års tapt arbeidsfortjeneste er ganske mye mer enn skolepengene på en privatskole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #16 Del Skrevet 1. mai 2015 Min mening er at det er galskap å ta en utdannelse man har liten sjangse for å få relevant jobb i og det er galskap å attpåtil betale skolepenger for å utdanne seg til arbeidsledighet eller en jobb i kassa på Kiwi. Anonymous poster hash: 22dc2...50c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå