Gå til innhold

Hvorfor abortgrense i uke 12?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med for sent? For sent for hva da?

Og du må få "godkjenning" etter uke 12 tror jeg. Så da er det ikke selvbestemt lenger.

De fleste synes vel det er for sent og ta abort når fosteret lever i flere minutter etter det har blitt abortert. Men jeg vet ikke om dette er etter uke 12 eller uke 14 eller uke 18 for den del, så er derfor jeg spør hvorfor denne grensen akkurat denne uken.

For sent for selvbestemt abort selvsagt. Man får uansett veldig lett innvilget abort frem til uke 18 i dag, så er nok ingen kvinner som virkelig ikke vil bli forelder som ikke får innvilget dette.

Anonymous poster hash: ac3b6...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare av praktiske grunner. Tidlig i svangerskapet er det lett å utføre aborten teknisk sett med vakuumsug. På et tidspunkt blir fosteret så robust at vakuumsug ikke er en løsning lenger, og da skjer aborten gjøres ved en kombinasjon av medisiner og fødsel. Jeg vet ikke nøyaktig hvor skillet går, det kan i dag gjøres vakuum et stykke lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Greit å avklare enkle fakta for forvirrede abortmotstandere som garantert kommer til å dukke opp i tråden. Anonymous poster hash: e3ea0...acc

Men du skal kunne fare med løgner, ser jeg. De kjenner smerte enda tidligere, og i uke 12 reagerer de på berøring. Sånn bare for å få fakta på bordet, liksom.

Anonymous poster hash: 27411...1e7

AnonymBruker
Skrevet

Men du skal kunne fare med løgner, ser jeg. De kjenner smerte enda tidligere, og i uke 12 reagerer de på berøring. Sånn bare for å få fakta på bordet, liksom.

Anonymous poster hash: 27411...1e7

Dette er tull. Noen forskere mener at fosteret MULIGENS føler smerte i uke 18 men dette er ikke bevist enda.

Anonymous poster hash: ac3b6...ed9

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare av praktiske grunner. Tidlig i svangerskapet er det lett å utføre aborten teknisk sett med vakuumsug. På et tidspunkt blir fosteret så robust at vakuumsug ikke er en løsning lenger, og da skjer aborten gjøres ved en kombinasjon av medisiner og fødsel. Jeg vet ikke nøyaktig hvor skillet går, det kan i dag gjøres vakuum et stykke lenger.

Tusen takk!

Anonymous poster hash: ac3b6...ed9

Skrevet

I sverige og England er det uke 18, så Norge er ganske restriktive. Det beste er å bestemme seg tidlig, men i noen tilfeller, der man for eks oppdager alvorlig kromosomfeil (oppdages i nettopp uke 12), så ønsker jo enkelte abort etter 12 uke. Flere drar til Sverige og England for å være sikre på å få abort, da dette avgjøres av en nemnd her i Norge. Vi er ikke så liberale som vi tror.

Anonymous poster hash: a1766...fc0

Vel, systemet i England er litt annerledes enn i Norge, og din informasjon er litt feil.

"Under UK law, an abortion can usually only be carried out during the first 24 weeks of pregnancy as long as certain criteria are met"

"two doctors must agree that an abortion would cause less damage to a woman's physical or mental health than continuing with the pregnancy".

Kilde: http://www.nhs.uk/conditions/Abortion/Pages/Introduction.aspx

I Norge kan du ta abort fram til uke 12 uten godkjennelse fra lege - helt selvbestemt. Etter disse 12 ukene kan du også ta abort, men da må du søke om det, som i England.

--------

Som andre har sagt, så er selve abortinngrepet enklere jo tidligere på vei du er. Etter 24 uker, som ofte regnes som den generelle maxgrensen, har fosteret mulighet til å overleve utenfor livmoren.

"Generally, an abortion should be carried out as early in the pregnancy as possible and, ideally, before 12 weeks. It is rare for an abortion to be performed after 24 weeks. Most abortions (around 90%) are carried out before a pregnancy reaches 13 weeks, and virtually all abortions (around 98%) are performed before 20 weeks. The earlier an abortion is carried out, the easier and safer the procedure is to perform. However, you must be given enough time to consider all your options so you are as comfortable as possible with your decision."

Fra denne informasjonen virker det som at 12 uker er tidlig nok til at inngrepet er relativt enkelt og ikke setter moren i stor risk, men samtidig gir det litt tidsrom til å 1)finne ut at du er gravid og 2)tenke over avgjørelsen din.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, systemet i England er litt annerledes enn i Norge, og din informasjon er litt feil.

"Under UK law, an abortion can usually only be carried out during the first 24 weeks of pregnancy as long as certain criteria are met"

"two doctors must agree that an abortion would cause less damage to a woman's physical or mental health than continuing with the pregnancy".

Kilde: http://www.nhs.uk/conditions/Abortion/Pages/Introduction.aspx

I Norge kan du ta abort fram til uke 12 uten godkjennelse fra lege - helt selvbestemt. Etter disse 12 ukene kan du også ta abort, men da må du søke om det, som i England.

--------

Som andre har sagt, så er selve abortinngrepet enklere jo tidligere på vei du er. Etter 24 uker, som ofte regnes som den generelle maxgrensen, har fosteret mulighet til å overleve utenfor livmoren.

"Generally, an abortion should be carried out as early in the pregnancy as possible and, ideally, before 12 weeks. It is rare for an abortion to be performed after 24 weeks. Most abortions (around 90%) are carried out before a pregnancy reaches 13 weeks, and virtually all abortions (around 98%) are performed before 20 weeks. The earlier an abortion is carried out, the easier and safer the procedure is to perform. However, you must be given enough time to consider all your options so you are as comfortable as possible with your decision."

Fra denne informasjonen virker det som at 12 uker er tidlig nok til at inngrepet er relativt enkelt og ikke setter moren i stor risk, men samtidig gir det litt tidsrom til å 1)finne ut at du er gravid og 2)tenke over avgjørelsen din.

Ts her.

Tusen takk!

Jeg tenker også at om det hadde vært selvbestemt helt til uke 18 i Norge så hadde det vært en større risiko for at en del kvinner blir tvunget til abort. Er jo dessverre en del menn som gjør dette. Så siden man må snakke med en nemd for å få innvilget abort etter uke 12 så vil risikoen være mindre for at kvinner blir tvunget til det siden det er vanskeligere å ta abort enn før uke 12.

Kan dette være riktig?

-TS

Anonymous poster hash: ac3b6...ed9

AnonymBruker
Skrevet

Som andre har sagt, så er selve abortinngrepet enklere jo tidligere på vei du er. Etter 24 uker, som ofte regnes som den generelle maxgrensen, har fosteret mulighet til å overleve utenfor livmoren.

(...)

Fra denne informasjonen virker det som at 12 uker er tidlig nok til at inngrepet er relativt enkelt og ikke setter moren i stor risk, men samtidig gir det litt tidsrom til å 1)finne ut at du er gravid og 2)tenke over avgjørelsen din.

Det er først fra uke 11-13 at man kan oppdage eventuelle avvik på tidlig UL (og eventuell duotest) , og det er en grunn til at enkelte ønsker abort fra uke 12. Da har man ikke tid i det hele tatt. Mange drar til Danmark (eventuelt privatklinikker i Norge) for å sjekke dette. Om det oppdages for eks kromosomfeil, ønsker et flertall av de som sjekker for dette abort, Det er ikke nødvendigvis en selvfølge å få innvilget dette av en nemd. Det er et økende behov for selvbestemmelse over egen kropp og eget familieliv.

Anonymous poster hash: a1766...fc0

Gjest Jørild
Skrevet

Set er en kombinasjon av barnets utvikling og komplikasjoner som kan oppstå hos mor ved senere aborter.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg sporer av her, så beklager det! Men hvordan vet man 100% at fosteret ikke føler smerte? Man kan vel ikke være heelt sikker liksom?

Anonymous poster hash: 1b8e3...587

Skrevet

Ts her.

Tusen takk!

Jeg tenker også at om det hadde vært selvbestemt helt til uke 18 i Norge så hadde det vært en større risiko for at en del kvinner blir tvunget til abort. Er jo dessverre en del menn som gjør dette. Så siden man må snakke med en nemd for å få innvilget abort etter uke 12 så vil risikoen være mindre for at kvinner blir tvunget til det siden det er vanskeligere å ta abort enn før uke 12.

Kan dette være riktig?

-TS

Anonymous poster hash: ac3b6...ed9

Hvorfor er det "dessverre"? En graviditet bør være OK for begge parter. Noe annet er egoistisk.

AnonymBruker
Skrevet

Første trimester er til og med uke to. Etter uke to er det et foster og før det et embryo. Er skille mellom celleklump og pitteliten baby(foster).

Anonymous poster hash: 57eae...b75

AnonymBruker
Skrevet

Uke tolv ikke to. Mobilen var vist ikke enig...

Anonymous poster hash: 57eae...b75

  • 11 måneder senere...
Skrevet

I sverige og England er det uke 18, så Norge er ganske restriktive. Det beste er å bestemme seg tidlig, men i noen tilfeller, der man for eks oppdager alvorlig kromosomfeil (oppdages i nettopp uke 12), så ønsker jo enkelte abort etter 12 uke. Flere drar til Sverige og England for å være sikre på å få abort, da dette avgjøres av en nemnd her i Norge. Vi er ikke så liberale som vi tror.

Anonymous poster hash: a1766...fc0

De fleste som søker for innvilget abort før uke 18 også her i Norge. Å få avslag er heller unntaket av regelen. Så jo, vi er ganske liberale.

Anonymous poster hash: 11e8f...d64

Skrevet

Ts her.

Tusen takk!

Jeg tenker også at om det hadde vært selvbestemt helt til uke 18 i Norge så hadde det vært en større risiko for at en del kvinner blir tvunget til abort. Er jo dessverre en del menn som gjør dette. Så siden man må snakke med en nemd for å få innvilget abort etter uke 12 så vil risikoen være mindre for at kvinner blir tvunget til det siden det er vanskeligere å ta abort enn før uke 12.

Kan dette være riktig?

-TS

Anonymous poster hash: ac3b6...ed9

Bare så det er sagt så er det mange barn som har blitt født i uke 23 som har klart seg fint.

Anonymous poster hash: 6ff45...3f4

  • Liker 1
Skrevet

Fra uke 12 blir det regnet som et foster. Alle organer er utviklet. Det blir regnet som et menneske. Jeg er selv HELT imot abort. Jeg ble gravid som 16 åring, og jeg beholdt barnet. Og det er jeg så takknemlig for.

Man bør heller beskytte seg skikkelig, istedenfor å komme i en slik situasjon. Syns man skal ha en "skikkelig" god grunn for å ta abort .. Og jeg er glad for at uke 12 er siste frist!

Skrevet

Fra uke 12 blir det regnet som et foster. Alle organer er utviklet. Det blir regnet som et menneske. Jeg er selv HELT imot abort. Jeg ble gravid som 16 åring, og jeg beholdt barnet. Og det er jeg så takknemlig for.

Man bør heller beskytte seg skikkelig, istedenfor å komme i en slik situasjon. Syns man skal ha en "skikkelig" god grunn for å ta abort .. Og jeg er glad for at uke 12 er siste frist!

Et foster er det fra uke 9:)

Anonymous poster hash: 27679...cf8

Skrevet

Et foster er det fra uke 9:)

Anonymous poster hash: 27679...cf8

Fra uke 10. Hehe, husket litt feil ser jeg nå!

Skrevet

Mulig jeg sporer av her, så beklager det! Men hvordan vet man 100% at fosteret ikke føler smerte? Man kan vel ikke være heelt sikker liksom? Anonymous poster hash: 1b8e3...587

Det er hjernen som gir beskjed om en har vondt eller ikke. Brenner du deg på armen, så er det hjernen din som gjør at du får vondt. Det er nervesystemet som sender denne "beskjeden" til hjernen. Så både hjerne og nervesystem må kunne kommunisere med hverandre for at du skal kunne føle smerte.

Så lenge man vet at nervesystem og hjerne ikke er koblet sammen, eller ikke er utviklet nok, så kan man være ganske sikker på at en ikke kan føle smerte.

  • Liker 1
Skrevet

Fra uke 10. Hehe, husket litt feil ser jeg nå!

Fort gjort..:) men det er fra fullgåtte 9 uker.

Kimperioden omfatter de første to uker,

embryonalperioden 3.8. uke og

føtalperioden 9.38. uke.

Anonymous poster hash: 27679...cf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...