AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 Før jeg begynner så må jeg bare skrive at dette absolutt ikke er noen abortdiskusjon. Det jeg lurer på er hvorfor abortgrensen akkurat er uke 12 og hvorfor den ikke er f.eks uke 9 eller uke 13? Hva er begrunnelsen for en grense i uke 12? Jeg synes en grense på uke 12 er greit jeg da, men vil gjerne vite hvorfor det er sånn. Finner ikke så mye om det på nett. Har hørt at senaborter har endt med at fosteret har blitt lagt til side i live og faktisk levd noen minutter, og om det er sånn så synes jeg jo selvsagt at en abortgrense på uke 12 er veldig grei. Noen som kan forklare hvorfor? Anonymous poster hash: ac3b6...ed9
Corvo Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Før jeg begynner så må jeg bare skrive at dette absolutt ikke er noen abortdiskusjon. Det jeg lurer på er hvorfor abortgrensen akkurat er uke 12 og hvorfor den ikke er f.eks uke 9 eller uke 13? Hva er begrunnelsen for en grense i uke 12? Jeg synes en grense på uke 12 er greit jeg da, men vil gjerne vite hvorfor det er sånn. Finner ikke så mye om det på nett. Har hørt at senaborter har endt med at fosteret har blitt lagt til side i live og faktisk levd noen minutter, og om det er sånn så synes jeg jo selvsagt at en abortgrense på uke 12 er veldig grei. Noen som kan forklare hvorfor? Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 Er ikke helt sikker på om dette er grunnen, men mange av kroppens viktige organer som hjerte og lever regnet som "fungerende" i uke 13 hvis jeg ikke tar helt feil.* Og i uke 14 begynner fosteret å "øve" på å puste, samt tar til seg mye mer næring fra morkaken.* Men det er ikke før i uke 23-25 at nervesystemet setter i gang. Tror det er i uke 25 at fosteret faktisk kan "kontrollere" pustemekanismen sin.* (og jeg tror det er her vi sier at hjernen er aktiv) * Forbehold om å huske feil fra skolen
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #3 Skrevet 21. mars 2014 Og viktigst av alt når man diskuteterer abort, fosteret kjenner ikke smerte før tidligst uke 26. Anonymous poster hash: e3ea0...acc 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Og viktigst av alt når man diskuteterer abort, fosteret kjenner ikke smerte før tidligst uke 26. Anonymous poster hash: e3ea0...acc Som sagt så er ikke dette en abortdiskusjon, men hvorfor grensen er satt til uke 12. -TS Anonymous poster hash: ac3b6...ed9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #5 Skrevet 21. mars 2014 Er ikke helt sikker på om dette er grunnen, men mange av kroppens viktige organer som hjerte og lever regnet som "fungerende" i uke 13 hvis jeg ikke tar helt feil.* Og i uke 14 begynner fosteret å "øve" på å puste, samt tar til seg mye mer næring fra morkaken.* Men det er ikke før i uke 23-25 at nervesystemet setter i gang. Tror det er i uke 25 at fosteret faktisk kan "kontrollere" pustemekanismen sin.* (og jeg tror det er her vi sier at hjernen er aktiv) * Forbehold om å huske feil fra skolen Takk for svar! -TS Anonymous poster hash: ac3b6...ed9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Som sagt så er ikke dette en abortdiskusjon, men hvorfor grensen er satt til uke 12. -TS Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 Greit å avklare enkle fakta for forvirrede abortmotstandere som garantert kommer til å dukke opp i tråden. Anonymous poster hash: e3ea0...acc 8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #7 Skrevet 21. mars 2014 Greit å avklare enkle fakta for forvirrede abortmotstandere som garantert kommer til å dukke opp i tråden. Anonymous poster hash: e3ea0...acc Da får man bare rapportere dem. Er idiotisk selvsagt om de ødelegger tråden med masse bullshit. -TS Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #8 Skrevet 21. mars 2014 Da får man bare rapportere dem. Er idiotisk selvsagt om de ødelegger tråden med masse bullshit. -TS Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 Første gang du er på kvinneguiden? Anonymous poster hash: e3ea0...acc 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #9 Skrevet 21. mars 2014 Første gang du er på kvinneguiden? Anonymous poster hash: e3ea0...acc Har vært her i 4 år. Ikke avspor nå da er du snill. Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #10 Skrevet 21. mars 2014 I sverige og England er det uke 18, så Norge er ganske restriktive. Det beste er å bestemme seg tidlig, men i noen tilfeller, der man for eks oppdager alvorlig kromosomfeil (oppdages i nettopp uke 12), så ønsker jo enkelte abort etter 12 uke. Flere drar til Sverige og England for å være sikre på å få abort, da dette avgjøres av en nemnd her i Norge. Vi er ikke så liberale som vi tror.Anonymous poster hash: a1766...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #11 Skrevet 21. mars 2014 I sverige og England er det uke 18, så Norge er ganske restriktive. Det beste er å bestemme seg tidlig, men i noen tilfeller, der man for eks oppdager alvorlig kromosomfeil (oppdages i nettopp uke 12), så ønsker jo enkelte abort etter 12 uke. Flere drar til Sverige og England for å være sikre på å få abort, da dette avgjøres av en nemnd her i Norge. Vi er ikke så liberale som vi tror.Anonymous poster hash: a1766...fc0 Så vidt jeg vet så får man vel innvilget abort etter uke 12 her også. Jeg synes derfor det er greit. Jeg tenker egentlig at grensa bør gå for tidlig i stedet for for sent. Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #12 Skrevet 21. mars 2014 En annen faktor er trygghet og hvor enkelt aborten kan finne sted. Jo tidligere, jo tryggere og enklere for mor. Etter 12 uker er det mer komplisert. Anonymous poster hash: 598c2...9ab 1
Corvo Skrevet 21. mars 2014 #13 Skrevet 21. mars 2014 Så vidt jeg vet så får man vel innvilget abort etter uke 12 her også. Jeg synes derfor det er greit. Jeg tenker egentlig at grensa bør gå for tidlig i stedet for for sent. Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 Hva mener du med for sent? For sent for hva da? Og du må få "godkjenning" etter uke 12 tror jeg. Så da er det ikke selvbestemt lenger.
Corvo Skrevet 21. mars 2014 #14 Skrevet 21. mars 2014 En annen faktor er trygghet og hvor enkelt aborten kan finne sted. Jo tidligere, jo tryggere og enklere for mor. Etter 12 uker er det mer komplisert. Anonymous poster hash: 598c2...9ab Ikke mer komplisert enn å oppdra en unge med tunge utviklinghemmelser vil jeg tro. Det er uansett bedre at leger i Norge gjør det enn at de reiser til "hvorsomhelst" og gjør det ulovlig. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 Ikke mer komplisert enn å oppdra en unge med tunge utviklinghemmelser vil jeg tro. Eh..nei. Helt irrelevant. Anonymous poster hash: 598c2...9ab 1
Corvo Skrevet 21. mars 2014 #16 Skrevet 21. mars 2014 Eh..nei. Helt irrelevant. Anonymous poster hash: 598c2...9ab Hvor nevnte du det hvis det ikke er relevant?
mirama Skrevet 21. mars 2014 #17 Skrevet 21. mars 2014 Og viktigst av alt når man diskuteterer abort, fosteret kjenner ikke smerte før tidligst uke 26. Anonymous poster hash: e3ea0...acc Hvordan vet du det? Kilde? 1
Corvo Skrevet 21. mars 2014 #18 Skrevet 21. mars 2014 (endret) Hvordan vet du det? Kilde? Nå finner jeg ikke kilde sånn med en gang, men hjernen "kobles" sammen med nervesystemet og dette blir aktivt i uke 25 (ca). Skal google litt videre og kommer tilbake snart. RED1: Lommelegen har hatt en oversikt UKE FOR UKE, men den funker bare fram til uke 25/23. http://www.lommelegen.no/artikkel/svangerskapets-23-uke Det er uke 23 for svangerskapet, fosteret er 21 uker. Her er ikke fingerneglene ferdig utviklet, og slik jeg forstår det kroppen er ikke helt ferdig. "Du kan kanskje kjenne igjen forskjellige kroppsdeler gjennom bukveggen din" Det er lite trolig at nervesystemet skal bli ferdig på 4 uker når ikke engang kroppen er blitt den formen den skal være. Søket på kilde til uke 25/26 fortsetter RED2: "Fetuses cannot feel pain until at least the 28th week of gestation because they haven't formed the necessary nerve pathways," http://discovermagazine.com/2005/dec/fetus-feel-pain Endret 21. mars 2014 av Corvo 1
~umulia~ Skrevet 21. mars 2014 #19 Skrevet 21. mars 2014 Litt av grunnen er vel også at man kan se barnets kjønn etter uke 12. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #20 Skrevet 21. mars 2014 Så vidt jeg vet så får man vel innvilget abort etter uke 12 her også. Jeg synes derfor det er greit. Jeg tenker egentlig at grensa bør gå for tidlig i stedet for for sent. Anonymous poster hash: ac3b6...ed9 Det er dermed ikke sagt at man får det innvilget. Det er det en nemnd som avgjør. Altså ikke selvbestemt. Det kommer nok til å bli debatt om dette etterhvert. Anonymous poster hash: a1766...fc0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå