AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #21 Skrevet 26. mars 2014 Slankeoperasjon tar av 50% av overvekten sier folk, så må man trene vekk resten. Kan de ikke bare ta fettsuging av 50% av fettet i steden da? Så slipper man alle problemene med matallergi osv. Pluss fettsuging er mindre inntrengende i kroppen. Men det er vel ingen her som ville funnet på å skryte så voldsomt over en som har tatt fettsuging. Bare til ettertanke for de som påstår at slankeoperasjon er så tungt og vanskelig, men samtidig påstår at det gjør ikke noe annet en å "fjerne" 50% av overvekten. bullshit. Snarvei er snarvei. Ingen som skryter over en som bruker anabole steroider og ser bra ut (ingen burde det i alle fall) Anonymous poster hash: b3913...4c4 3
Marie90 Skrevet 26. mars 2014 #22 Skrevet 26. mars 2014 Folk kan gjore som de vil for min del så lenge de betaler for det selv. Det er jo drossevis med friske folk, spesielt modeller og skuespillerinner, som tar lipo eller microlipo uten at folk vet det, for å fjerne litt fett her og der. Hvorvidt de fortjener "skryt" er en annen sak. Ja det er noe helt annet å gå ned ved operasjon og ved egen hjelp - selv om operasjon er stressende og man i tillegg må endre kosthold. Jeg ville nok heller respondert med "så bra du ser ut" enn "bra jobba". Men jeg har ikke noe imot det så lenge de står inne for det og betaler ut av egen lomme. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #23 Skrevet 26. mars 2014 Om ingen skal skryte av snarveier som ser bra ut så håper jeg de ikke gir komplimenter for en fin hårklipp som en profesjonell har utført (man bør da jaggu klippe det selv), eller en hårfarge som ikke er naturlig. Klær man ikke har sydd selv eller pupper som ikke er ekte. For ikke å snakke om hold in-truser og push-up BH, og push-up jeans. Eller sminke. Eller falske negler. Vi jukser og tar snarveier alle mann. En slankeoperasjon er en snarvei for enkelte, som ikke varer dersom man ikke har rett holdning. Da ryker man på alt fettet igjen. Er man flink og følger reglene og begynner å trene så kan slankeoperasjonen gi et nytt liv og spare skattekroner pga mindre belastningskader, mindre depresjoner, folk holder ut lengre i jobb, folk holder ut i fysiske jobber. Slankeoperasjon er også eneste kjente kur mot diabetes. Permanent kur, faktisk. Sånn sett er slankeoperasjon en snarvei for de som er innsatt på å endre seg, på lik linje med personlig trener (tenk Slankekrigen og lignende konsepter) eller slankefarm. Har man mer enn 10-15 kilo overvekt så kreves det gjerne litt dratiske endringer. Jeg ser like lite problem med slankeoperasjon som jeg gjør med all annen helsehjelp som er selvpåført gjennom dårlig kosthold andre veien, anoreksi, bulimi og tvangsinnleggelse og legeoppføling. Eller selvpåført gjennom andre livsstilplager som alkohol og leverproblemer eller røyking og astma/Kols osv. Anonymous poster hash: cd9f0...951 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #24 Skrevet 26. mars 2014 Om ingen skal skryte av snarveier som ser bra ut så håper jeg de ikke gir komplimenter for en fin hårklipp som en profesjonell har utført (man bør da jaggu klippe det selv), eller en hårfarge som ikke er naturlig. Klær man ikke har sydd selv eller pupper som ikke er ekte. For ikke å snakke om hold in-truser og push-up BH, og push-up jeans. Eller sminke. Eller falske negler. Vi jukser og tar snarveier alle mann. En slankeoperasjon er en snarvei for enkelte, som ikke varer dersom man ikke har rett holdning. Da ryker man på alt fettet igjen. Er man flink og følger reglene og begynner å trene så kan slankeoperasjonen gi et nytt liv og spare skattekroner pga mindre belastningskader, mindre depresjoner, folk holder ut lengre i jobb, folk holder ut i fysiske jobber. Slankeoperasjon er også eneste kjente kur mot diabetes. Permanent kur, faktisk. Sånn sett er slankeoperasjon en snarvei for de som er innsatt på å endre seg, på lik linje med personlig trener (tenk Slankekrigen og lignende konsepter) eller slankefarm. Har man mer enn 10-15 kilo overvekt så kreves det gjerne litt dratiske endringer. Jeg ser like lite problem med slankeoperasjon som jeg gjør med all annen helsehjelp som er selvpåført gjennom dårlig kosthold andre veien, anoreksi, bulimi og tvangsinnleggelse og legeoppføling. Eller selvpåført gjennom andre livsstilplager som alkohol og leverproblemer eller røyking og astma/Kols osv. Anonymous poster hash: cd9f0...951 Tulle innlegg, man klipper ikke sitt eget hår... Anonymous poster hash: cc2ec...134 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #25 Skrevet 26. mars 2014 Lyst til å fortelle hvilken blogg? Eventuelt nevne andre slankeblogger ettersom du har snublet over flere? Har interesse av å lese, men kan sikkert google litt og Anonymous poster hash: 3e243...44b Det var denne: http://slankerelivemedgastricsleeve.blogg.no/ Anonymous poster hash: cdea1...a1d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #26 Skrevet 26. mars 2014 Det var denne: http://slankerelivemedgastricsleeve.blogg.no/ Anonymous poster hash: cdea1...a1d Huff..Nå ble jeg deppa. Jeg er like tung som det hun var når hun opererte seg, og jeg er bare 7 cm mindre rundt midja enn det hun var. Å hun synes jeg var kjempe tykk. Jeg ser dog ikke slik ut, og magen henger ikke sånn, men følte meg ganske feit nå ja... Anonymous poster hash: 64fb8...7e5
amadine Skrevet 26. mars 2014 #27 Skrevet 26. mars 2014 Altså... Hvis dere ikke synes de fortjener skryt så la vær å si noe da vel? Geez... La nå folk få gjøre hva de vil med egen kropp. Uansett så er det ikke alle slankeopererte som spiser usunt og faller tilbake til gamle vaner. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #28 Skrevet 27. mars 2014 Altså... Hvis dere ikke synes de fortjener skryt så la vær å si noe da vel? Geez... La nå folk få gjøre hva de vil med egen kropp. Uansett så er det ikke alle slankeopererte som spiser usunt og faller tilbake til gamle vaner. Nei Anonymous poster hash: cc2ec...134
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #30 Skrevet 2. april 2014 Jeg synes slankeoperasjon er en bra mulighet for de som faktisk ikke klarer å gå ned i vekt selv, og trenger en liten "push", men det som irriterer meg er at de er så jævlig stolte! Stolte av hva? At du fikk spandert på/betalte for en operasjon som minsker magesekken og at du dermed da raser ned i vekt helt uten å gjøre noe? Har man faktisk tatt operasjonen, lagt om livsstil og endret kostholdet og holder deg i aktivitet i etterkant av operasjon kan man jo selvfølgelig være stolt av hva man har fått til med HJELP av operasjonen. Blir man stolt over å ha tatt operasjonen uten å legge om livvstilen blir det liksom feil for meg. Jeg vet om en jente som var ganske så stor og fikk slankeoperasjon av staten, hun har gått ned kjempe mye men.. hun har jo ikke lagt om kostholdet. Hun har snakket mye om "dumping", hvor hun reagerte på brus, kebab osv, men så smart som hun er vente hun til kroppen til det igjen, why? Hun er kjempe stolt, men er hverken aktiv eller flink med maten (hun har en blogg hvor hun legger ut mat osv). Unnskyldningen til mange som velger operasjonen er at de ikke klarer å gå ned i vekt selv, men før operasjonen må de jo på "fat camp" (vet ikke hva annet jeg skal kalle det, no offence) hvor alle må være aktiv regelmessig hver dag, regelmessige måltid med sunn og næringsrik mat i en måned, og da går jo alle ned i vekt? Kan ikke de som faktisk går ned i vekt heller være der? Fortsette opplegget i stedet for å gjennomgå en operasjon? Og de som faktisk ikke går ned i vekt, kan gjennomgå operasjonen? Jenta som jeg snakket om gikk jo ned 15kg på en måned bare av å være der, så hvordan kan hun si at hun ikke kan gå ned i vekt ved trening og sunt koshold skjønner jeg ikke. Når hun faktisk gikk ned 15 kg på en måned.... Selv har jeg gått ned 37kg på egenhånd, og har vært inne på tanken på slankeoperasjon selv da jeg var på mitt største (120 kg), ganske glad for at jeg ikke prøvde på å få operasjonen iom at jeg visste at jeg kunne faktisk klare det selv om jeg virkelig bestemte meg. Anonymous poster hash: 34775...344 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #31 Skrevet 3. april 2014 Flere slankebloggere. http://gastricsleeveoperasjon.blogg.no/ http://kristinefjellestad.blogg.no/ http://maritaw92.blogg.no/ Anonymous poster hash: cdea1...a1d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #32 Skrevet 3. april 2014 Flere slankebloggere. http://gastricsleeveoperasjon.blogg.no/ http://kristinefjellestad.blogg.no/ http://maritaw92.blogg.no/ Anonymous poster hash: cdea1...a1d Født i 92!? Huff, det må være forferdelig å gå igjennom noe slikt i en så ung alder. Anonymous poster hash: 278d2...165
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #33 Skrevet 3. april 2014 Var som noen av dere å tenkte at det var "quick fix" helt til en av de som betyr mest for meg skulle igjennom slanke operasjon! Hun var alltid den glade jenta, som alle likte, men innerst inne hadde hun det helt forferdelig og etter lang oppfølging fra psykolog så fikk hun muligheten til å ta en operasjon! Dietten hun fikk før og etter operasjon var knallhard, men uansett hun gjennomførte diett og operasjoner med glans til tross for mye smerte og tårer, venner forlot henne siden hun nå var den pene i gjengen, gutter la merke til henne (meg selv inkludert, ble sammen med henne en stund) noen sa at det ikke kledde henne å være så "tynn", typen likte ikke forvandlingen hennes så han forsvant! Hun har det tungt enda, å sier selv at hun aldri ville gjort det en gang til, ikke pga operasjonen men alt som har skjedd i ettertid, hun var mere lykkelig som stor og tenker enda mere nå på hva folk tenker om henne siden hun ikke greide å slanke seg selv... Skjønner godt at noen sklir tilbake i gamle vaner! Ja, det er helt klart dumt av dem og tenker at mesteparten av de som "fråtser" etter operasjon sikkert ikke gjør det med god samvittighet! Hun har en egen blogg om operasjonen og hvordan livet har vært i etterkant! Blir helt sjokkert over hvor mye dritt og slemme kommentarer folk skriver der... Måtte bare få blåst ut litt her nå! Anonymous poster hash: 8a54e...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #34 Skrevet 29. april 2014 Nei ret og slett Anonymous poster hash: cc2ec...134
miramis Skrevet 29. april 2014 #35 Skrevet 29. april 2014 Man får løs hud også når man gjør det på den tunge måten. Det er mye her i verden som er selvforskyldt. Faktisk er svært mange lidelser i Norge såkalte livsstilssykdommer, for eksempel hjerte- og karsykdommer, enkelte kreftsykdommer og KOLS. Om noen råkjører og havner i en ulykke er det også selvpåført. Hvorfor er overvekt så mye verre? Hvorfor er spiseforstyrrelser som gjør en stor så mye verre enn spiseforstyrrelser som går andre veien? Hvorfor er det greit å si til en overvektig at de bare skal spise mindre og trene, mens det ikke er ok å si til en deprimert at de bare skal bli glad igjen? Vedkommende du møtte har tatt ansvar for sin egen situasjon og funnet en løsning på det som hun selv har finansiert. Det er ikke engang en enkel løsning, en operasjon er risikofylt og man kan ende opp med en del sykdommer og plager i etterkant. Selvsagt trenger man ikke å skryte av henne, men det er heller ikke nødvendig å stigmatisere og rakke ned på henne heller. Å spise litt for mye hver dag i 10 år er IKKE en spiseforstyrrelse! Går ikke engang an å sammenligne det hatet en anorektiker føler mot seg selv i forhold til en latsabb som er glad i pasta og maccen.
SigurdD Skrevet 29. april 2014 #36 Skrevet 29. april 2014 Å spise litt for mye hver dag i 10 år er IKKE en spiseforstyrrelse! Går ikke engang an å sammenligne det hatet en anorektiker føler mot seg selv i forhold til en latsabb som er glad i pasta og maccen. Jeg skal love deg at det er ikke mange GB-pasienter som bare "er glad i pasta og maccen" og "spiser litt for mye hver dag". Forskjellen mellom overvekt og sykelig overvekt ligger i hodet. I det ene tilfellet er jeg helt enig i at det kan skyldes både latskap og dårlig kosthold, men enorm overvekt krever en egeninnsats de færreste helt forstår når det gjelder matinntak. Men det er ikke umulig, særlig om man bruker mat som selvmedisinering av psykiske lidelser eller traumer. Uten å allmenngjøre dette til alle pasientene det gjelder har jeg hørt flere fortelle om hvordan slike pasienter ofte har et stort problem med å la seg undersøke før operasjon og en del av praktikalitetene som fører med +++. Å spise på seg et panser av fett er ikke en uvanlig taktikk for ofre for seksuelle overgrep. Oftere enn ikke er det også en lang og komplisert historie med ulike psykiske problemstillinger også. Forhåpentligvis slipper disse menneskene å forholde seg til fordommene til mennesker som deg for ofte. 4
Djungelvrål Skrevet 29. april 2014 #37 Skrevet 29. april 2014 Oi oi. Se hva jeg fant "Spiser fortsatt usunt etter fedmeoperasjon" (Fra forskning.no). Så er visst ikke bare noe jeg har lagt merke til.. der har dere et konkret bevis for påstanden min. Når det kommer til hvorfor folk blir overvektige, så er det en undersøkelse som viser at overvektige spiser mer enn de tror vs undervektige som tror de spiser mer enn de gjør. Bare et eksempel, er veldig mange som legger på seg etter å ha fått barn. Bruker graviditen som en unnskyldning, ammingen som en unnskyldning, rekker ikke trene pga barnet osv. Så kommer det beste. Barn spiser som oftest ikke opp maten, så ender opp med at moren gjør dette. Vært borti flere mødre som spiser salat ute på resturanten, mens ungene får pommes frittes og pølse - ender opp med at mora spiser opp mesteparten av maten til ungen(e). Så skjønner de ikke hvorfor de legger på seg... Og kall meg gjerne trangsynt nå, men når jeg tenker etter, så syntes jeg feite folk er late (eller livsnytere). Med tanke på unnskyldningene de bruker på at de er overvektige. Jeg kjenner tynne folk som har blitt mobba, jeg kjenner tynne folk som har blitt utsatt for overgrep, jeg kjenner tynne folk med helseplager og sånn kunne jeg fortsatt. Selvfølgelig, spising kan være noens måte å trøste seg på, mens andre skader seg selv. Det jeg mener, er bare at jeg ser så mange andre som klarer seg fint uten alt dette, så hvorfor gjør ikke noen andre det? Sliter de mer, takler de slike ting dårligere enn andre - eller er de rett og slett late? Av sykelig overvelktige mennesker så er 1/3 utsatt for seksulle overgrep som barn, 1/3 er mobbeofre og 1/3 er livsnytere. Så du kan gjerne synse men dette er realiteten. Hilsen ei som studerer ernæring. 2
miramis Skrevet 1. mai 2014 #38 Skrevet 1. mai 2014 Av sykelig overvelktige mennesker så er 1/3 utsatt for seksulle overgrep som barn, 1/3 er mobbeofre og 1/3 er livsnytere. Så du kan gjerne synse men dette er realiteten. Hilsen ei som studerer ernæring. Oisann! 1/5 av jenter er utsatt for seksuelle overgrep og mobbing. Tallene for sluggertene er ikke så forskjellige. Uansett, la oss si du har rett. Da burde uansett disse overspiserne få hjelp til trening og korrekt kosthold, ikke bare kappe av de tarmen. 1
altflyter Skrevet 1. mai 2014 #39 Skrevet 1. mai 2014 Jeg er enig. Jeg tror ikke at alle forstår at en slik operasjon innebærer mye risiko og at man faktisk må endre livsstilen sin etterpå. Folk tror at en slik operasjon er løsningen på alt, og jeg er enig med TS om at det virker som om folk tenker "jaja...jeg kan jo bare ta en operasjon så jeg trenger ikke slanke meg eller trene". Vi lever i er samfunn hvor alt skal være kjapt og enkelt. Jeg kaller det latskap... Andre vil sikkert være uenig med meg. Kjenner en som fikk en slik operasjon, begynte å gå ned, men spiste seg opp igjen og er større nå enn hun var før operasjonen. Om motivasjonen ikke er der, vil ingenting fungere. Hun fikk den dekket av staten og har nå søkt om ny operasjon. Det gjør meg frustrerende provosert med tanke på mennesker som står i kø for andre operasjoner. Hun fikk sin sjanse, så nå burde man prioritere en ny. Noen kan skylde på medisinske tilstander, men på de fleste er det holdningen det er noe i veien med. De har rett og slett "vondt i viljen" 1
altflyter Skrevet 1. mai 2014 #40 Skrevet 1. mai 2014 Felles for en veldig stor del av overvektige er at overvekten er noen andre sin feil, ikke deres egen. Og så har man de som klager over at de nesten ikke spiser, men fordi de har lavt stoffskifte eller lav forbrenning, så går de fortsatt opp et halvkilo i uka. Anonymous poster hash: 8a12b...4f0 Jeg har lavt stoffskifte og pcos, men er utrolig bevisst på hva jeg spiser. Det er fysisk umulig å gå mer opp i vekt enn den resterende energien i det man inntar. Det er et helvete å holde vekten. Jeg kan overhodet ikke spise alt jeg vil. Sjokolade, is, potetgull etc. Jeg kan bare glemme det. Urettferdig? Jepp, men slik er verden. Man må tilpasse seg. Jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal bli en sånn som skylder på sykdommer samtidig som at jeg spiser masse crap. Spiseforstyrrelser og folk som tar medisiner har jeg større forståelse for, men i mine øyne burde mange rett og slett jobbet med holdningen sin. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå