Gå til innhold

Slankeoperasjon - "quick fix" for de late

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Okey, vet det er flere tråder om det her inne, men lager ny for få utspill for min irritasjon i en tråd som ikke er gammel.

Kom i snakk med ei jente her om dagen. Helt ut av det blå skryter hun av at hun hadde gått ned 50kg på et halvt år. Jeg responderte da med å gi henne skryt selvfølgelig, ganske bra bragd å klare det.

Fikk da vite at dette var gjennom en slankeoperasjon, som hun hadde betalt av egen lomme. Hun har ikke trent eller endret noe særlig på kostholdet i ettertid.

Har også ei venninne som har gjort det samme. Siden hun ikke har endret kosthold har hun nå begynt å gå opp i vekt igjen.

Blir bare så irritert. Jeg syntes virkelig ikke de burde få skryt. De har ikke gjort noe jobb i å gå ned i vekt, utenom å betale mye penger og legge seg på operasjonsbordet.

Og, så ikke for å glemme den løse huden de klager over. Ved å gå ned så drastisk i vekt, får de mye løs hud - som de igjen mest sannsynlig får staten til å dekke operasjon til... !

Det jeg får lyst til å si til dem er når de klager over løs hud:

- Til pass for deg, når du er så jævla slask. Først blir du feit og så gidder du ikke jobbe for å bli kvitt det. Hadde du gjort det på den tunge måten, hadde du ikke hatt så mye løs hud.

Ah, det var deilig. Jeg ga uttrykk til denne jenta at jeg ikke syntes det var godt jobba av henne av å gå ned i vekt, følte meg litt frekk da, men var å godt å si det.

Edit: Legger bare til en undersøkelse som understreker påstanden min: "Spiser fortsatt usunt etter fedmeoperasjon".

Endret av Micolina
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

(...)

Og, så ikke for å glemme den løse huden de klager over. Ved å gå ned så drastisk i vekt, får de mye løs hud - som de igjen mest sannsynlig får staten til å dekke operasjon til... !

- Til pass for deg, når du er så jævla slask. Først blir du feit og så gidder du ikke jobbe for å bli kvitt det. Hadde du gjort det på den tunge måten, hadde du ikke hatt så mye løs hud.

Ah, det var deilig. Jeg ga uttrykk til denne jenta at jeg ikke syntes det var godt jobba av henne av å gå ned i vekt, følte meg litt frekk da, men var å godt å si det.

Man får løs hud også når man gjør det på den tunge måten.

Det er mye her i verden som er selvforskyldt. Faktisk er svært mange lidelser i Norge såkalte livsstilssykdommer, for eksempel hjerte- og karsykdommer, enkelte kreftsykdommer og KOLS. Om noen råkjører og havner i en ulykke er det også selvpåført. Hvorfor er overvekt så mye verre? Hvorfor er spiseforstyrrelser som gjør en stor så mye verre enn spiseforstyrrelser som går andre veien? Hvorfor er det greit å si til en overvektig at de bare skal spise mindre og trene, mens det ikke er ok å si til en deprimert at de bare skal bli glad igjen?

Vedkommende du møtte har tatt ansvar for sin egen situasjon og funnet en løsning på det som hun selv har finansiert. Det er ikke engang en enkel løsning, en operasjon er risikofylt og man kan ende opp med en del sykdommer og plager i etterkant.

Selvsagt trenger man ikke å skryte av henne, men det er heller ikke nødvendig å stigmatisere og rakke ned på henne heller.

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Det som irriterer meg mest med disse er jo hvordan de skryter av hvor lite de spiser. "Jeg blir stappmett av et halvt egg", osv. Det virker nesten som om det er en konkurranse mellom slankeopererte om hvor lite de klarer å spise.

Noen er selvsagt veldig flinke med å legge om kosthold og begynne å trene etter operasjonen, men noen er av den typen som bare blir i sofaen og spiser det samme... bare i mindre mengder. Jeg kjenner til en av typen sistnevnte... jeg lurer på hvordan det går med henne når "effekten" av operasjonen forsvinner.

Anonymous poster hash: cdea1...a1d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okey, vet det er flere tråder om det her inne, men lager ny for få utspill for min irritasjon i en tråd som ikke er gammel.

Kom i snakk med ei jente her om dagen. Helt ut av det blå skryter hun av at hun hadde gått ned 50kg på et halvt år. Jeg responderte da med å gi henne skryt selvfølgelig, ganske bra bragd å klare det.

Fikk da vite at dette var gjennom en slankeoperasjon, som hun hadde betalt av egen lomme. Hun har ikke trent eller endret noe særlig på kostholdet i ettertid.

Har også ei venninne som har gjort det samme. Siden hun ikke har endret kosthold har hun nå begynt å gå opp i vekt igjen.

Blir bare så irritert. Jeg syntes virkelig ikke de burde få skryt. De har ikke gjort noe jobb i å gå ned i vekt, utenom å betale mye penger og legge seg på operasjonsbordet.

Hei!

Jeg er slankeoperert. Jeg har gått ned over 50 kilo og har nå sunn BMI. Jeg er kjempestolt over bragden min. Slankeoperasjonen TVINGER deg til å endre kosthold. Så det er punktet som virkelig blir endret. Man kan falle inn i nye uvaner mtp kosthold og dermed legge på seg igjen, men man klarer ikke lengre å overspise to måltider om dagen etc.

Nå er jeg en av de som betalte privat, og som også har trent mye. Men her er litt informasjon om slankeoperasjon. Bare sånn kjapt.

- En slankeoperasjon er en snarvei og hjelpemiddel til å gå ned "gratis" 40-60% av overvekten. Altså en person som ikke gir jernet vil ikke klare å gå ned all overvekt uten å trene og uten å følge streng diett i gjerne flere år etter operasjonen.

- En slankeoperasjon er et hjelpemiddel for å komme ned i vekt og dermed motivere seg til livsvarig endring av livsstil. De som velger å ikke bruke denne muligheten kaster ofte bort hele operasjonen.

- Ikke alle mennesker er like, men de fleste blir operert likt. For eksempel har folk utrolig ulik lengde på tarm, men de fleste leger opererer bort en fastsatt lengde av tynntarmen på alle. Så noen ender med å gå ned for mye og noen klarer ikke gå ned mer enn halvparten av forventet vekttap og må "svette" bort resten på gamlemåten.

- Det er stor operasjon og et tungt valg. Det er et lettere valg å få silikonpupper enn å endre på hele fordøyelsessystemet. De fleste som tar operasjonen påfører seg selv kostholdsplager på livstid. Og vi VET det. Men det er et valg vi tar og valg vi må leve med resten av livet.

PS: Jeg håper du blir et mindre trangsynt menneske en dag, TS.

Anonymous poster hash: cd9f0...951

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo gjort dette på den vanskelige måten, å gikk ned 70kg. Må si jeg ikke helt er enig i at operasjon er en enkel løsning. Går man ned 50% av overvekten så blir operasjon regnet som vellykket. Kjenner mange som har hatt komplikasjoner etterpå å. 10% får en større mental nedtur etter operasjonen enn før.

Anonymous poster hash: b7954...cc3

Skrevet

Takk for svar.

Jeg syntes slankeoperasjon er et bra tiltak.

Jeg vet at det er mange som jobber med seg selv før operasjonen og endrer livsstil etter operasjonen. Sånn sett mener jeg at en slankeoperasjon kan hjelpe en person ganske langt på vei til et sunnere liv.

Men de jeg snakker om er de som på en måte bare gir faen... Samtidig, de har betalt for dette selv, og om de vil sløse det bort, så får det være deres sak.

Ang. andre selvpåskyldte sykdommer, de fleste av oss har betalt skatt oppgjennom, og dermed har vi rett på behandling. Og da kommer vi inn på en annen diskusjon, fengsler vs gamlehjem osv. Sånn er det i en velferdsstat. Men istedenfor å erge seg over at det er "urettferdig" tenker jeg heller at det er en bra trygghet å ha, og det kan i mange tilfeller gi mer tilbake til staten. Så ja, kanskje litt teit skrevet av meg i det første innlegget.

Btw, vet man får løs hud av naturlig slanking og, men innbiller meg at det kan reduserer ved saktere vektnedgang og mer trening. Begge disse jentene sa at mye av den løse huden kom av for fort vektnedgang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg syntes slankeoperasjon er et bra tiltak.

Jeg vet at det er mange som jobber med seg selv før operasjonen og endrer livsstil etter operasjonen. Sånn sett mener jeg at en slankeoperasjon kan hjelpe en person ganske langt på vei til et sunnere liv.

Men de jeg snakker om er de som på en måte bare gir faen... Samtidig, de har betalt for dette selv, og om de vil sløse det bort, så får det være deres sak.

Ang. andre selvpåskyldte sykdommer, de fleste av oss har betalt skatt oppgjennom, og dermed har vi rett på behandling. Og da kommer vi inn på en annen diskusjon, fengsler vs gamlehjem osv. Sånn er det i en velferdsstat. Men istedenfor å erge seg over at det er "urettferdig" tenker jeg heller at det er en bra trygghet å ha, og det kan i mange tilfeller gi mer tilbake til staten. Så ja, kanskje litt teit skrevet av meg i det første innlegget.

Btw, vet man får løs hud av naturlig slanking og, men innbiller meg at det kan reduserer ved saktere vektnedgang og mer trening. Begge disse jentene sa at mye av den løse huden kom av for fort vektnedgang.

Jeg har trent som en "hund", og trent riktig med personlig trener og fordelt styrke, kardio og utholdenhet. Trent i natur med fjellturer og sykkel, samt på treningssentre og byttet ut bussturer med gange. Og jeg sliter med mye løshud.

Men du kan ikke si at noen beholder gamle spisevaner etter en slankeoperasjon. De kan falle inn i NYE uvaner mtp kosthold, men de fleste som er feite er feite fordi de spiser for mye. Også beveger de seg mindre fordi det blir tyngre å røre på seg. Slankeoperasjonen får mange ut av sofaen selv om de ikke blir treningsnarkomane og de får et normalisert forhold til å bevege seg igjen. For de som er superfeite og trenger operason (BMI på 40+) så er kosten det virkelige problemet. Operasjonen gjør det fysisk umulig å overspise i en lang periode, samt vil de fleste oppleve å få fysisk ubehag, samt å bli syke av å spise mat som er søt, mat som er svært fett, samt at man kan utvikle intoleranser.

Jeg kan feks ikke spise kaker, vingummi, drops, smågodt, potetgull eller iskrem (eller noe særlig meieriprodukter) uten å reagere med ekstrem kvalme, tretthet, oppkast, og sprutræv. De fysiske reaksjonen gjør at man holder seg unna. Det eneste usunne jeg kan spise er frukt (som jeg ikke klarer å spise usunne mengder av i slengen), saftis og kjeks. Vel, ikke sjokoladekjeks.

Jeg har trolig for evig og alltid og svært frivillig gitt avkall på desserter og julemiddager for resten av mitt liv og kan aldri nyte en soft-is i sola igjen. Et lettvint valg? Nei. Ikke på langt nær. Jeg skulle ønske jeg hadde klart det selv.

Trøsten min er at det kostet med 130 000 kroner. Og jeg sparer staten og helsevesenet for mye ved å ha gjennomgått dette. Og DET alene forlanger jeg respekt for, selv om tynne mennesker uten spiseforstyrrelser som TS har lyst til å snøfte over at jeg ikke fortjener annet enn frekke kommentarer for å ha blitt slankeoperert.

Takk for meg.

• Liker 8
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Jeg vet om 3 som er slankeoperert og felles for dem var at de var nødt å gå ned x-antall kg før operasjonen. Ei av dem måtte ned -13 kg. De har lagt om kostholdet og blitt mer aktiv etterhvert som kiloene har rast av dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

min tante har fått redusert magesekken, mang en gang har hun fått høre hvor "enkelt" det da er å gå ned i vekt. sannheten er at det er kjempetøft for en person! man kan få div matallergier som tanten min har fått, hun kan spise en feil ting og da spyr hun som en gris etterpå. hun MÅ være aktiv for at det skal ha en hensikt i å gjøre dette å det tok flere år med utredning før hun fikk lov til å i det hele tatt vurdere det av legen.

det er en stor livsendring, og jeg ser hvor mye bedre tanten min har det nå kontra hvordan hun hadde det før. hun klarer mer, er mer aktiv og psyken hennes har fått et løft. mye mer utadvendt og lykkelig enn da hun nesten ikke kunne gå opp en trapp uten å ta pustepauser. alle andre alternativer var vurdert før de ville opperere henne.

er så utrolig mange fordommer mot de som har tatt sånne operasjoner!

Anonymous poster hash: 53403...305
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har trent som en "hund", og trent riktig med personlig trener og fordelt styrke, kardio og utholdenhet. Trent i natur med fjellturer og sykkel, samt på treningssentre og byttet ut bussturer med gange. Og jeg sliter med mye løshud.

(...)

Takk for meg.

Bra skrevet, og det får meg til å se en annen side av saken. Du har vært kjempe flink og gjort en stor jobb. Men som jeg har sagt tidligere, jeg snakker om de som går opp igjen i vekt, fordi de ikke endrer livsstil.

De jeg har snakket med har sagt at de ikke har jobbet med noe for å gå ned i vekt... de spiser mye av det samme som tidligere, men de blir så mye fortere mett.

Ok, la oss ta et eksempel, en storrøyker får ny lunge, men han fortsetter å røyke... har han lært noe? Nei.

Jeg pleier å rose folk når de sier de har gått ned i vekt, selv med slankeoperasjon, for det er ingen lett sak. Men når jeg ser de da propper i seg godteri og usunn mat og ikke trener... da tenker jeg mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å rose folk når de sier de har gått ned i vekt, selv med slankeoperasjon, for det er ingen lett sak. Men når jeg ser de da propper i seg godteri og usunn mat og ikke trener... da tenker jeg mitt.

Men les dette, og les siste avsnitt av opprinnelig tråd... Om dette:

Hadde denne jenta gått opp igjen i vekt? Kanskje denne jenta var meg? :)

Du kan ikke forsvare førsteinnlegget ditt med at du kun mener de som går opp i vekt igjen, når du kaller det en latmannsløsning og at du ikke respekterer de som går ned i vekt ved hjelp av operasjon!

Det er ekle holdninger i førsteinnlegget ditt. Men det hjelper jo om du mener du har lært noe av svarene her. Jeg håper det stemmer. :)

• Liker 3
Skrevet

Men les dette, og les siste avsnitt av opprinnelig tråd... Om dette:

Hadde denne jenta gått opp igjen i vekt? Kanskje denne jenta var meg? :)

Du kan ikke forsvare førsteinnlegget ditt med at du kun mener de som går opp i vekt igjen, når du kaller det en latmannsløsning og at du ikke respekterer de som går ned i vekt ved hjelp av operasjon!

Det er ekle holdninger i førsteinnlegget ditt. Men det hjelper jo om du mener du har lært noe av svarene her. Jeg håper det stemmer. :)

Jeppsi, har lært noe av svarene. Visste jo at det ville bli diskusjon, og jeg ville få høre flere sider av saken, og det har jeg jo. Fått mye bedre svar enn det jeg hadde tenkt i utgangspunktet.

De jeg har snakket med om som har tatt operasjonen, snakker om den som om det var kjempe lett. Kan jo være deres måte å virke tøffe på og ikke klage over hvor vanskelig det har vært.

Virker som om jeg må understreke dette gang på gang. All skryt til de som klarer å jobbe med seg selv både før og etter operasjonen. De jeg kritiserer er de som ikke gjør det og faller tilbake til gamle vaner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå får dere for faen i helvete meg slutte å hetse overvektige! For noen tenkelige krek dere er!

Anonymous poster hash: 21710...664

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slankeoperasjonen TVINGER deg til å endre kosthold.

Nettopp, men det er godt å se at du selv innser at du ikke eier selvdisiplin og viljestyrke til å spise vanlige måltider som oss normale mennesker.

Anonymous poster hash: b7b41...335

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt off-topic, men jeg har snublet over en del slankebloggere, også de som har tatt slankeoperasjon. En av disse er nesten "too good to be true". Hun skrev at hun etter operasjonen merket hvor store porsjoner på utesteder/restauranter er, og at siden hun spiste ute en del så var det nå et problem siden hun la igjen så mye mat. Så kommer punchlinen: hun skrev noen sånt som at "restaurantbransjen er skyld i at folk blir overvektige når de serverer så store porsjoner". :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Lyst til å fortelle hvilken blogg? Eventuelt nevne andre slankeblogger ettersom du har snublet over flere? Har interesse av å lese, men kan sikkert google litt og :)

Anonymous poster hash: 3e243...44b

Skrevet

Nå orker jeg ikke å gå for langt inn i emnet, da jeg ikke er i humør til å diskutere med noen til langt på natt, men jeg vil bare si at jeg kan kjenne meg litt igjen personer som den TS skriver om.

Snakket med ei venninne (av ei venninne) en gang og hun satt å snakket om hvor lei hun var av å være så feit, (hun er ei ganske stor frøken) og at hun hadde vær til legen sin og spurt om hun kunne få tatt slankeoperasjon - "for da skulle alt ordne seg selv og hun skulle bli kjempetynn og pen". ... Men legen sa at hun ikke var stor nok til å få tatt slankeoperasjon enda, og at hun måtte fortsette å prøve på egen hånd først. Da kunne hun fortelle meg at hennes plan nå var å legge på seg så mye hun kunne - så hun kunne få tatt slankeoperasjonen.

Så jeg vil bare påpeke at det faktisk finnes slike folk som TS snakker om. :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Litt off-topic, men jeg har snublet over en del slankebloggere, også de som har tatt slankeoperasjon. En av disse er nesten "too good to be true". Hun skrev at hun etter operasjonen merket hvor store porsjoner på utesteder/restauranter er, og at siden hun spiste ute en del så var det nå et problem siden hun la igjen så mye mat. Så kommer punchlinen: hun skrev noen sånt som at "restaurantbransjen er skyld i at folk blir overvektige når de serverer så store porsjoner". :rolleyes:

Felles for en veldig stor del av overvektige er at overvekten er noen andre sin feil, ikke deres egen. Og så har man de som klager over at de nesten ikke spiser, men fordi de har lavt stoffskifte eller lav forbrenning, så går de fortsatt opp et halvkilo i uka.

Anonymous poster hash: 8a12b...4f0

• Liker 2
Gjest auroravictoria
Skrevet (endret)

Det som irriterer meg mest med disse er jo hvordan de skryter av hvor lite de spiser. "Jeg blir stappmett av et halvt egg", osv. Det virker nesten som om det er en konkurranse mellom slankeopererte om hvor lite de klarer å spise.

Noen er selvsagt veldig flinke med å legge om kosthold og begynne å trene etter operasjonen, men noen er av den typen som bare blir i sofaen og spiser det samme... bare i mindre mengder. Jeg kjenner til en av typen sistnevnte... jeg lurer på hvordan det går med henne når "effekten" av operasjonen forsvinner.

Jeg er desverre av samme oppfattning og forøvrig enig med TS. Jeg tenker også det samme når noen blir skrytt oppi skyene for at de har vært såå flink å gått ned i vekt, når det i grunn er operasjonen som gjør at man har mistet vekta, ikke egeninnsats. Har ei på jobben som tok denne operasjonen. Hun var "latfeit" Altså hadde hun blitt feit av å aldri trene og å spise junk. Hun spiser akkurat like usunt nå og mulig verre. Jeg ser jo maten hennes hver dag når det er vaktskifte..Det er tomme pizzaesker, litago, cola og energidrikk HVER dag. Potetgull og sjokolade..Hun lever på slik mat. Hun har masse løshud, og er dvask i kroppen. Synes det er en så ufattelig lettvint og usunn løsning å gjøre det på den måten....Snakk om å kaste ut penger ut vindu, for disse kiloene kommer nok snikende på igjen.

Endret av auroravictoria
  • Liker 3
Skrevet

Oi oi. Se hva jeg fant "Spiser fortsatt usunt etter fedmeoperasjon" (Fra forskning.no).

Så er visst ikke bare noe jeg har lagt merke til.. der har dere et konkret bevis for påstanden min.

Når det kommer til hvorfor folk blir overvektige, så er det en undersøkelse som viser at overvektige spiser mer enn de tror vs undervektige som tror de spiser mer enn de gjør.

Bare et eksempel, er veldig mange som legger på seg etter å ha fått barn. Bruker graviditen som en unnskyldning, ammingen som en unnskyldning, rekker ikke trene pga barnet osv. Så kommer det beste. Barn spiser som oftest ikke opp maten, så ender opp med at moren gjør dette. Vært borti flere mødre som spiser salat ute på resturanten, mens ungene får pommes frittes og pølse - ender opp med at mora spiser opp mesteparten av maten til ungen(e). Så skjønner de ikke hvorfor de legger på seg...

Og kall meg gjerne trangsynt nå, men når jeg tenker etter, så syntes jeg feite folk er late (eller livsnytere). Med tanke på unnskyldningene de bruker på at de er overvektige. Jeg kjenner tynne folk som har blitt mobba, jeg kjenner tynne folk som har blitt utsatt for overgrep, jeg kjenner tynne folk med helseplager og sånn kunne jeg fortsatt.

Selvfølgelig, spising kan være noens måte å trøste seg på, mens andre skader seg selv. Det jeg mener, er bare at jeg ser så mange andre som klarer seg fint uten alt dette, så hvorfor gjør ikke noen andre det? Sliter de mer, takler de slike ting dårligere enn andre - eller er de rett og slett late?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...