Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har jente og gutt. Guttens konfirmasjon er et stykke unna, men jenta er konfirmant i år. Begge to vil få festen fra oss. Jenta får bunad, med cape, skjorte og sko av oss. Sølv har hun fått av besteforeldre, faddere og tanter/onkler til jul som var og til bursdagen sin. Hun ønsker å bruke bunaden på selve dagen så sølvet er klart.

Gutten er bare 11 år, men sier hittil æsj til bunad. Og der har vi et problem som foreldre. Jentas gave koster oss nesten 22 000 kroner. En dress til gutten vil neppe koste mer en et par tusen, og er ikke et arvestykke på samme måte. Vi vil det skal være rettferdig, men er det rettferdig å da gi gutten 20 000 i pengegave...? (Tanter, faddere og besteforeldre får selv sørge for at de behandler barna rettferdig, så den biten bekymrer jeg meg ikke for. Det er vår rolle jeg tenker på.)

Anonymous poster hash: 2d9c4...f24

Ja ville gitt han det samme som jenta, kostet bunaden 22 000 syns jeg sønnen deres få det samme.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at de fleste er i overkant rause. For all del, har man råd til det så er det klart man gjør det man føler for. Jeg har bare aldri skjønt det helt.

Jeg kommer ikke fra en familie med god råd, men aldri lidd noen nød. Kan ikke huske å ikke i å ha fått det jeg absolutt ønsket meg fra barndommen, men så ønsket meg kanskje ikke de dyreste ting. Jeg konfirmerte meg for bare 7-8 år siden, men jeg fikk et kompaktkamera av mamma og pappa til en verdi 1100,- . Jeg var storfornøyd og kunne ikke tro at jeg hadde mitt eget kamera. Til sammen etter hele festen hadde jeg 9000,- og synes det var mye penger.

.... ser jo her at det er hva mange får fra èn forelder. Vel, jeg fikk det til sammen fra hele slekta + venner og kjente, og følte meg kjempeheldig. :)

Derfor er det kanskje ikke overraskende at jeg synes det holder med den bunaden, hvis dere bruker mye penger på selve festen også. Men hvis dere vil gi noe så gi et smykke som er fint og elegant, men ikke for dyrt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk også bunad + konfirmasjonsfest, og har alltid vært mer enn fornøyd med det. Ble konfirmert i 2006 :)

Skrevet

Virker som om det er en konkurranse hvert år mellom konfirmantene å få mest penger. Nå er det 9 år siden jeg konfirmerte meg, og jeg husker at alle gikk å skrøt om hvor mye de hadde fått.

Husker det var mange som fikk mye mer enn meg, men jeg var veldig fornøyd med det jeg fikk - og jeg synes egentlig at jeg fikk for mye.

Jeg synes at det er tanken som teller. Noe som varer, og som skaper minner. Hva med weekendtur for mor og konfirmant til en storby? Det trenger jo ikke å koste så mye om du bestiller restplass f.eks :)

Konfirmasjonsfest og bunad koster jo i seg selv veldig mye, og burde egentlig vært mer enn nok synes jeg :) Gratulerer med konfirmant!

• Liker 1
Skrevet

Datteren min fikk bunad med sølv av meg. På selve dagen fikk hun et par sølvlysestaker jeg hadde arvet noen år tidligere. Vi pyntet bordet med disse stakene. Jeg tenkte at det er en gave hun kan ha glede av i hele sitt voksne liv også.

Skrevet

Fikk selve konfirmasjonen til et sted mellom 15-20.000,- fikk 15.000,- hvor 10.000 var fra mamma og pappa.

Skrevet

Nå er det 9 år siden jeg konfirmerte meg. Fikk bunad (ikke sølvet, det fikk jeg i jule -og bursdagsgaver året før av besteforeldre), konfirmasjonsfest og 3000 kr. Tenker selv at det var mer enn nok!

Husker at en del i klassen min fikk mye penger i tillegg fra foreldrene, 10-20 000. Det var gjerne de som ikke hadde så stor familie faktisk, tipper kanskje foreldrene var redde for at ungene skulle få veldig lite penger til konfirmasjonen i forhold til andre, slik at det var noe av grunnen... Går jo "sport" i å få mest penger, og er nok ikke kjekt å vere den som får minst..

Tror nok det fortsatt er stor variasjon i hvor mye foreldrene gir i gave, avhengig av økonomi og vilje. Selv tror jeg at jeg ville gitt ett varig "minne", for eksempel et smykke til 1000-3000 i stedet for penger.

Skrevet

Penger, sminke, smykker. :)

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk av min mamma, bunad med sølv og sko+ festen (ca 40.000) og av min pappa fikk jeg scooter + scooterlappen ( ca 20.000)

i tillegg fikk jeg litt småting som Nintendo ds, smykke og scooterhjelm av begge to.

utenom dette fikk jeg også 24.000kr og mere smykker av resten av familien. var storfornøyd!

nå skal det også sies at jeg har en ganske stor familie.

Når min datter skal konfirmeres ( som er noen år til) kommer jeg til å gi hun bunad+sølv om hun ønsker det. dersom hun ikke ønsker det så vil jeg si at ca 20.000 kr er ett passende beløp. altså ca like mye som en bunad koster.

Og dersom hun velger å ikke konfirmere seg i det hele tatt skal hun få det som festen hadde kostet, i gave.

Anonymous poster hash: a440c...fdf
Skrevet

Jeg fikk bundad, brodert og sydd av mormor, er vel den konformasjonsgaven jeg i dag er aller mest glad for. I tillegg var det jo fint selskap med god mat, og fikk en gullklokke av mamma og pappa, og en del andre smykker. Klokka og smykkene er litt for "voksene" til at jeg har brukt dem til naa, men er glad for at jeg har fine smykker som jeg kan bruke etterhvert. Fikk litt penger ogsaa, men syns det er mer stas med bunaden og smykkene.

Skrevet

Mamma hadde ett budsjett på 30 000, det skulle inkludere festen og gave fra foreldre og søsken. Hadde bare veldig nærme familie og venner (var 18 + familie, så 23stk) på festen som ble holdt hjemme i hagen. Festen kom på ca 10 000,- resten fikk jeg i kontanter 10 000,- og laptop (som var den store drømmen) til 11 000,-

Ville ikke ha bunad da det ikke er tradisjon for det i min familie (kunne ha fått dette av tante, men fikk penger og smykke til bunads-verdi istedet). Angrer på det idag, men jeg klarer meg godt uten.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde valgt bunad, hadde jeg bare fått den. Siden jeg ikke ville ha bunad, fikk jeg lap top som var fra foreldre og én besteforelder om jeg husker rett. Dette er omtrent ti år siden. Jeg synes bunad bør holde.

Anonymous poster hash: 7092a...da3
Skrevet

Fikk fest, diamantsmykke+armbånd, bunad og 25-30000. Det begynner å bli en del år siden så jeg husker faktisk ikke. Bunaden var min mors som hun ikke ville ha lenger (og ikke hadde brukt på årevis), ellers hadde det ikke blitt bunad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...