Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 20. mars 2014 #21 Skrevet 20. mars 2014 Hvorfor tar dere med selskapet som en del av gaven? Fordi det fort koster flere tusen kroner for festen. Penger som ens foreldre har måttet arbeide for å tjene. Når man sier at festen er en del av gaven til konfirmanten er det gjerne en påminnelse/bekreftelse på at man ikke tar dette for gitt, og er glad/ydmyk for det. Man skal ha respekt både for andres arbeid og for resultatet av det. Særlig når det gjelder ens foreldre.
floppesopp Skrevet 20. mars 2014 #22 Skrevet 20. mars 2014 Det var en del i klassen min som fikk enorme summer penger (30 000 på det meste, tror jeg) av foreldrene i tillegg til konfirmasjon og bunad/dress. Jeg arvet en bunad, og fikk konfirmasjonen og et speilreflekskamera med litt utstyr. Jeg var overlykkelig! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #23 Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk komplett bunad og 10 000 kroner fra mine foreldre (treretters middag på hotell + videre feiring hjemme for besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn betalte jeg heller ikke selv...) da jeg konfirmerte meg for snart 10 ( ) år siden. Husker at blant de jeg kjente varierte det fra at folk fikk sølvet til bunaden i bursdags- og julegave i årene i forveien og at bunaden var ferdig til konfirmasjonsdagen, mens andre fikk opptil 60 000,- fra foreldrene i tillegg. Dette er som sagt nesten ti år siden. Anonymous poster hash: 7dc0a...1f4
Chia Skrevet 20. mars 2014 #24 Skrevet 20. mars 2014 Gi et fint smykke i tillegg. Hva med et fint kjede i hvitt gull, noe som er av god kvalitet som datteren din kan ha hele livet
cassio Skrevet 20. mars 2014 #25 Skrevet 20. mars 2014 Min datter fikk bunadspakke fra besteforeldrene, jeg har stått for brodering og montering. I tillegg har hun fått bunadssko, en weekendtur til Berlin, samt en ulykkes-/uføreforsikring fram til hun fyller 26 år fra meg. Hun fikk så mange smykker fra andre at jeg ville gi henne noe annet. 1
Millimani Skrevet 20. mars 2014 #26 Skrevet 20. mars 2014 Jeg har skilte foreldre, og av mamma med litt hjelp av bestemor så fikk jeg bunad, bunadsølv og sko. I tillegg fikk jeg festen av mamma. Pappa var ikke så raus, men det er ubetydelig nå. Dette er endel år siden. Hvor mye som er vanlig å gi egne barn i konfirmasjonsgave er helt sikkert veldig individuelt. Mange jenter vil jo også ha bunad, og den koster gjerne en formidabel sum med stoff, brodering, montering, sølv og sko. Så tenk litt på hvor mye penger det vil gå til bunad og fest, forventer hun noe mer av dere? Smykker kommer hun garantert til å få av andre, men det er klart dere må kunne gi henne hvis dere ønsker det.
Ræll Skrevet 20. mars 2014 #27 Skrevet 20. mars 2014 Bunadssølv? Hvis dette ikke er den del av det som regnes som "bunad"? det finnes jo alltid ringer, øredobber osv til bunad. Ellers ville jeg gått for smykker - eller penger på _sparekonto_.
happiest Skrevet 20. mars 2014 #28 Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk smykke til en verdi av 10 000kr. I tillegg fikk jeg kjole, men den var ikke så dyr. Men selve konfirmasjonen kostet 20 000. Hadde ikke forventet gave til 10 000 når konfirmasjonen kostet såpass. Men jeg tenker at det er fint å gi noe personlig eller noe som er "varig", slik som smykke, ring ol. En annen fin ting å gi kan jo være album som dere har skrevet og limt inn bilder gjennom oppveksten. 1
mara2012 Skrevet 20. mars 2014 #29 Skrevet 20. mars 2014 Synes alle her har fått helt enorme gaver! Selv kommer jeg fra en familie hvor det ikke er så veldig god råd, så bunad hadde jeg hvertfall ikke fått, selv om jeg skulle ønske det. Ikke husker jeg helt hva jeg fikk heller, for det er nå 10 år siden jeg konfirmerte meg, og gavene var ganske jevne fra både foreldrene mine og resten av familien. Tror jeg fikk 5000 av pappa og 2000+festen fra mamma. Sammenlagt fikk jeg hvertfall ca. 24.000 pluss noen smykker. Og jeg var storfornøyd med det 1
QueenAwesome Skrevet 20. mars 2014 #30 Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk bunad, sølv til denne og mitt første speilreflekskamera til ca. 10 000
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #31 Skrevet 20. mars 2014 Vi har jente og gutt. Guttens konfirmasjon er et stykke unna, men jenta er konfirmant i år. Begge to vil få festen fra oss. Jenta får bunad, med cape, skjorte og sko av oss. Sølv har hun fått av besteforeldre, faddere og tanter/onkler til jul som var og til bursdagen sin. Hun ønsker å bruke bunaden på selve dagen så sølvet er klart. Gutten er bare 11 år, men sier hittil æsj til bunad. Og der har vi et problem som foreldre. Jentas gave koster oss nesten 22 000 kroner. En dress til gutten vil neppe koste mer en et par tusen, og er ikke et arvestykke på samme måte. Vi vil det skal være rettferdig, men er det rettferdig å da gi gutten 20 000 i pengegave...? (Tanter, faddere og besteforeldre får selv sørge for at de behandler barna rettferdig, så den biten bekymrer jeg meg ikke for. Det er vår rolle jeg tenker på.) Anonymous poster hash: 2d9c4...f24
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #32 Skrevet 20. mars 2014 Det er ok å få omtrent like mye som venninner, husker dette var min største bekymring. Jeg var innstilt på alt fra 0 og oppover i gave fra mamma og pappa, og takknemlig for det, men ønsket ikke negative kommentarer fra andre. Forventet absolutt ikke like mye som dem som fikk MEST, så klart. Men det hadde nok stukket litt om jeg fikk minst av "alle" i klassen. Hadde aldri sagt noe om det til foreldrene mine, da. Jeg fikk omsydd bunad etter bestemor (foreldrene mine betalte for dette). Sølvet til bunaden hadde jeg fått til jul og bursdagsgave året før (men fikk andre ting i tillegg, tror jeg). Bunadskoene ble kjøpt til konfirmasjonen. Mamma og pappa hadde på forhånd sagt at selskapet var gaven fra dem, men på selve dagen fikk jeg også billetter til en storby sammen med mamma (har mange søsken, og hun ville ta med bare meg på tur for en gangs skyld). Var veldig fornøyd med dagen og gavene. Fikk mye mer enn jeg hadde turt å håpe på på forhånd. Konfirmerte meg for ti år siden. Anonymous poster hash: ba5ce...2e4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #33 Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk et litt avansert digitalkamera. Det holdt i åtte år før det ble pensjonert, og er nå bare reservekamera. I tillegg fikk jeg bunaden etter min mormor, og festen, da. Skal man gi noe "stort" i tillegg til bunad og fest ville jeg kanskje helst gått sammen med besteforeldre o.l. så man kunne gitt noe ordentlig uten å blakke seg. Synes ikke konfirmanten bør bades i dyre gaver, det er kun en bjørnetjeneste. Anonymous poster hash: de7d6...c3b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #34 Skrevet 20. mars 2014 Mine jenter får bunad av mormoren sin (hun er veldig glad i å sy og brodere, så kan gjøre det meste selv). Ser jo at mormor/vi får et problem i forhold til guttene, det har vi ikke løst helt ennå- men det begynner å haste. Jeg har ikke lyst til å "cashe ut" prisdifferansen, samtidig kan ikke gavene bli for skjeve heller. Fra meg og mannen min ser jeg for meg at vi gir tilskudd til utvekslingsår, eller en reise til et valgfritt sted med en av oss Ett eller annet som passer konfirmanten og hans/hennes interesser, og som ikke er en ting som går ut på dato. Anonymous poster hash: 794ac...378
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #35 Skrevet 20. mars 2014 Vårt eldste barn skal konfirmeres i vår. Hun skal få bunad hos oss, men i tillegg vil vi gi henne en gave på selve dagen. Er litt usikker på hvor mye det er vanlig å gi egne barn. Jeg tenker at bunad er en stor, fin, varig og dyr gave, og at f.eks. et smykke er passe i tillegg. Hvor mye gir dere barna deres når de står til konfirmasjon? Anonymous poster hash: ceda8...267 En bunad med sølv samt betaling for festen må da virkelig være mer enn nok?? herlighet det koster jo mange titalls tusen. Beklager om jeg svarer lite konstruktivt, jeg er generelt bare sjokkert over hvor mye unge i dag får. Anonymous poster hash: cd9dc...b18 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #36 Skrevet 20. mars 2014 Her fikk mine barn en presang til under 1000 kr. I tillegg så sto jeg for selskapet. Far bidro knapt, men heldigvis så gjorde mormor det.Anonymous poster hash: f8946...e52
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #37 Skrevet 20. mars 2014 Jeg fikk forkle til bunaden av min mor og stefar til konfirmasjonen jeg. Tror det hadde en verdi av 5000 kr sånn ca. Tenkte aldri tanken at det ikke var nok engang. Fikk også et armbånd mamma hadde fått av mormor til konfirmasjonen, det var vel den gaven som betydde mest, selv i en alder av 14 år Yngste søsteren min ble konfirmert for to år siden og fikk 10 000 av foreldrene sine, hun var faktisk skuffet! Synd at det er blitt sånn... Syns bunaden er nok i seg selv jeg. Evt, hva med et gravert smykke?Anonymous poster hash: 667aa...051 1
Gjest Whitestripes Skrevet 20. mars 2014 #38 Skrevet 20. mars 2014 Da jeg ble konfirmert fikk jeg bunad med alt som hører til, selskap og et smykke av foreldrene mine. Da min eldste sønn ble konfirmert fikk han selskapet pluss 6000,- av oss foreldre. Yngstemann valgte å ikke konfirmere seg, men fikk likevel pc av meg og speilreflekskamera av faren sin.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #39 Skrevet 20. mars 2014 Takk for alle svar! Veldig fint og opplysende å høre hva andre tenker. Skjønner at det varierer veldig hva en gir ungene sine til konfirmasjonen. For å presisere litt: hun får altså bunad og bunadssko av oss, men sølvet har hun samlet gjennom mange år. Noe har hun fått til bursdager og jul, og noe har hun vært så heldig å arve. Heller vel til et klassisk smykke på selve dagen. Det blir ikke noe i flere tusen kroners-klassen, bare et minne hun kan ha også i voksen alder. Bare sånn på slutten: jeg er helt enig med dem av dere som mener at de unge i dag får veldig store og flotte gaver til alle anledninger. Vanligvis er vi veldig nøkterne, og gir gaver som er i en helt annen prisklasse enn dem datterens venninner får. Føler oss litt ensomme i den klubben, men syns det er viktig for barnas fremtidige håndtering av egen økonomi at de ikke blir vant til at det de vil ha dukker opp av seg selv og uten at de må jobbe for det. Til tross for at vi har økonomi til det! Hilsen TS Anonymous poster hash: ceda8...267 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #40 Skrevet 20. mars 2014 Takk for alle svar! Veldig fint og opplysende å høre hva andre tenker. Skjønner at det varierer veldig hva en gir ungene sine til konfirmasjonen. For å presisere litt: hun får altså bunad og bunadssko av oss, men sølvet har hun samlet gjennom mange år. Noe har hun fått til bursdager og jul, og noe har hun vært så heldig å arve. Heller vel til et klassisk smykke på selve dagen. Det blir ikke noe i flere tusen kroners-klassen, bare et minne hun kan ha også i voksen alder. Bare sånn på slutten: jeg er helt enig med dem av dere som mener at de unge i dag får veldig store og flotte gaver til alle anledninger. Vanligvis er vi veldig nøkterne, og gir gaver som er i en helt annen prisklasse enn dem datterens venninner får. Føler oss litt ensomme i den klubben, men syns det er viktig for barnas fremtidige håndtering av egen økonomi at de ikke blir vant til at det de vil ha dukker opp av seg selv og uten at de må jobbe for det. Til tross for at vi har økonomi til det! Hilsen TS Anonymous poster hash: ceda8...267 Du høres ut som en fornuftig mamma!! liker! Anonymous poster hash: cd9dc...b18
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå