Gå til innhold

Stjeling i barnehage.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skriver mitt barns initialer på sålen eller annet godt synlig sted med permanent tusj. På knokene på votter også. Da er det verre både for både dem som rasker med seg feil, og dem som stjeler ;)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er et større problem enn ansatte i barnehager og skoler er klar over. Likevel tror jeg det er noe mange foreldre er kjent med. Ansatte i barnehage og skole bør bli kjent med at dette foregår.

Anonymous poster hash: fe694...a94
  • Liker 1
Gjest Pheel
Skrevet

vi hadde samme problem; fine klær/merkeklær "forsvant" til tross for merking

Synes det er helt absurd å kjøpe veldig dyre klær/merkeklær til små barn, jeg, da.

Sett små barn gråte over å søle på "den fine, dyre genseren" sin, og mødre som kjefter på barn for at de går i gjørmen med Uggs. Det er vår, det er gjørme for fader! Og barn skal da leke, grise til klær, og ikke tenke på å se fine og fjonge ut i barnehagen/på barneskolen.

Kjenner jeg blir kvalm av slikt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt absurd å kjøpe veldig dyre klær/merkeklær til små barn, jeg, da.

Sett små barn gråte over å søle på "den fine, dyre genseren" sin, og mødre som kjefter på barn for at de går i gjørmen med Uggs. Det er vår, det er gjørme for fader! Og barn skal da leke, grise til klær, og ikke tenke på å se fine og fjonge ut i barnehagen/på barneskolen.

Det er forskjell på merkeklær, er ikke nødvendigvis snakk om Uggs, Ralph Lauren og Gant til ungene. Men vinterstøvler fra Ecco, ull fra Nøstebarn, utetøy fra Reima osv. Slikt tøy er det klart man forventer at blir skittent og slitt, men man legger gjerne litt mer penger i kvaliteten, så det holder godt gjennom hele sesongen. (Og ja, jeg vet at ikke alle merker er bedre enn "billigvariantene", det er et eksempel. )

Anonymous poster hash: 5c0fa...fb0

• Liker 8
Skrevet

Det må da gå an å be barnehagen sende ut et generelt skriv til alle foreldrene om å merke tøy godt fordi mye tøy har forsvunnet fra garderoben. Og i tillegg be alle foreldre sjekke barnas klær og sko og legge tilbake det som ikke tilhører ens egne barn.

Synes forøvrig at det er en uting at barnehagen skal "låne" tøy fra de andre barne om noen søler seg ut! Barnehagen bør virkelig være i stand til å ha reserveklær liggende.

• Liker 5
Skrevet

Da jeg jobbet som støttepedagog i forskjellige barnehager at om et barn for eksempel hadde risset ut alle klærne sine så lånte de ansatte klær av andre barn. ( de kunne jo ikke gå nakne rundt) og de var ikke alltid like flinke til å si fra til foreldrene til det barnet, så det ble noen situasjoner hvor foreldre påpekte ' nei men er ikke det dine sko da?' Det er jo ikke sikkert det er de andre foreldrene som stjeler, kanskje barnehagen låner...?

Virkelig? Om noen av barna i de barnehagene jeg har jobbet i ikke har skifteklær, låner vi fra glemtkassa/en boks med låneklær vi har. Det sier jo seg selv at klær forsvinner om vi skal drive å låne dem hverandres klær hele tiden, og da vil det jo være barnehagen som er ansvarlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber barnehage.
Har heldigvis ikke opplevd mye stjeling, men mye feil! fra foreldre, og dessverre fra sløve ansatte :(

Til mine egne barn merker jeg godt, og jeg merker aldri bare i lappen! Den kan jo lett klippes bort og man har ikke noe "bevis" for at det har vert din... Alle jakker, dresser, sko og regntøy skriver jeg gjerne også på utsiden. Oppå en reflexstripe, eller generellt på lyse farger skriver jeg navnet med store bokstaver. Jeg har jente og gutt, så om det er nøytrale plag som nr to kan arve, så skriver jeg bare "Olsen" i stedet for fornavnet.

Sko skriver jeg både under på sålen, gjerne på siden, men også UNDER innersålen :) Har jeg en dyr jakke eller dress (har en reimadress til 1500 og en bergansjakke til 1300 som svigers har kjøpt) så har jeg også i tillegg merket på "usynlige" steder som inni en lomme slik at en har mulighet å finne det ut om noen stikker av med det.
Ikke fordi jeg er panaroid, men fordi jeg er realistisk......

TIPS:
Mangler barnehagen deres skiftetøy til barna på din avdeling, så ta med litt gammelt til dem! Gjør ikke noe om det er en bukse med hull i eller en genser med en flekk på, som lånetøy er det helt supert! (Kun basisplagg, ikke noe kjoler og dilldall såklart)
Jeg har i hvert fall jobbet på avdelinger uten lånetøy, og da spesiellt småbarnsavdelingene. spør dem gjerne om de vil ha litt :) Støver er også en grei ting å ha et par eller to av som lånestøvler ;)

Anonymous poster hash: 7191a...bfe
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Enig i at det er dumt å sende dyre/uerstattelige klær med i barnehagen, men det er jo sånn at mange klær som er "skikkelige", type ulltøy og yttertøy, koster ganske mye - og man må jo ha skikkelig tøy i barnehagen!

Jeg merker alt, har glemt det et par ganger, men da merket det når jeg kommer på det. I vår barnehage er det en hel del bytting av klær blant barna, ser jeg, og mange har like sko/klær, og da er det fort gjort å ta feil. Men er det merket, kan foreldrene i det minste si ifra til barnehagen og sørge for at rette klær kommer til rett unge.

Bevisst stjeling, derimot, har jeg ikke vært ute for. Heldigvis.

Endret av Harlekin
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min går i barnehage på Nordberg, og jeg syns det er uproblematisk at klær skifter hender. Det er sånt som man må regne med når det er travelt og man skal hjem. Jeg har blitt konfrontert en gang, men det tar jeg med et skuldertrekk, og vinkler samtalen konfronterende og ber ungen gå og hendte riktig genser. Det går ikke selv for den mest hardbarka advokat-pappaen å skrike med operastemme når begge står der med to snørrunger. Vi bruker klærne på hytta, nå har jeg en parajumper jakke i minste str, dobbelt så mange cherrox som vi trenger, og målet er å slippe å bruke tid på å kjøre til et senter eller ned til sentrum, for det gidder jeg ikke, det lar jeg være opp til dama. De siste 5 årene har jeg nesten aldri hatt noe særlig tid til å game eller gjøre ting med venner, så fra i fjor begynte jeg å se litt nærmere på dette, og en løsning er det som nevnes i denne tråden.

Anonymous poster hash: 61514...7f7
AnonymBruker
Skrevet

Derfor er det lurt å merke klær og sko godt, sånn at de ikke dukker opp igjen på ett annet barn. I tillegg sender jeg bare med komfortable "hverdagsklær" i barnehagen, ikke noe fancy, så det er det heldigvis ingen som stjeler. Frekke folk, altså.

Anonymous poster hash: 16b25...786
Skrevet

Nå mente jeg ikke motemerker akkurat, men kvalitetstøy og ulltøy fra "kjente" merker som ofte kommer høyt opp i test på barnetøy etc.. Feks tøy fra nøstebarn, Reflex osv..

AnonymBruker
Skrevet

Ungen min går i barnehage på Nordberg, og jeg syns det er uproblematisk at klær skifter hender. Det er sånt som man må regne med når det er travelt og man skal hjem. Jeg har blitt konfrontert en gang, men det tar jeg med et skuldertrekk, og vinkler samtalen konfronterende og ber ungen gå og hendte riktig genser. Det går ikke selv for den mest hardbarka advokat-pappaen å skrike med operastemme når begge står der med to snørrunger. Vi bruker klærne på hytta, nå har jeg en parajumper jakke i minste str, dobbelt så mange cherrox som vi trenger, og målet er å slippe å bruke tid på å kjøre til et senter eller ned til sentrum, for det gidder jeg ikke, det lar jeg være opp til dama. De siste 5 årene har jeg nesten aldri hatt noe særlig tid til å game eller gjøre ting med venner, så fra i fjor begynte jeg å se litt nærmere på dette, og en løsning er det som nevnes i denne tråden.

Anonymous poster hash: 61514...7f7

Atte, hva? Skjønte ikke et pøkk av det som står her.

Anonymous poster hash: 58fcd...cab

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da jenta mi gikk i barnehage for et par år siden så ble vi frastjålet en helt ny reima dress. Hadde merket den ved å skrive navn på den store lappen inni dressen.. Et par uker ser jeg samme dressen henge på plassen til et annet barn og ser etter lappen inni. Den er fjernet og det er skrevet et nytt navn flere steder bådde inno og utenpå dressen..

Anonymous poster hash: 58fcd...cab

Skrevet

Virkelig? Om noen av barna i de barnehagene jeg har jobbet i ikke har skifteklær, låner vi fra glemtkassa/en boks med låneklær vi har. Det sier jo seg selv at klær forsvinner om vi skal drive å låne dem hverandres klær hele tiden, og da vil det jo være barnehagen som er ansvarlig.

ja det hadde jo vært bedre, men klærne i lånekassa passer jo ikka alle i alle aldre, spesielt når det er snakk om sko etc... men vet ikke helt hva de tenkte jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Hva om foreldrene til det barnet kjøpte like sko :O :O :O

Anonymous poster hash: b965b...4a0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg at foreldre er dårlige på å merke ting. Det er punkt 1.

Punkt 2 så setter vi frem kasser med gjenglemte klær SYNLIG slik at foreldre kan kikke gjennom den når de vil å ta med seg sitt. Men hver eneste dag er kassen fortsatt full. Rart det der..

Punkt 3, votter er en ting barn er flinke til å kaste fra seg ute. Fort gjort å bli borte da.

Punkt 4. barn, spesielt jenter er flinke på å byttelåne klær med hverandre, på den måten kan ting bli med hjem til andre uten at man tenker over det.

• Liker 2
Skrevet

Hva om foreldrene til det barnet kjøpte like sko :O :O :O

Navnet til sønnen min sto inni skoene. Veldig synd, skoene var helt nye å han fikk brukt de bare en uke. 4 mnd etterpå dukker de opp på ett annet barn.

AnonymBruker
Skrevet

Mange foreldre tror klær er stjålet, sannheten er at kanskje barna glemmer vottene sine ute eller setter skoene sine steder de ikke skal stå. Her er det viktig å ha gode rutiner på oppheng av klær, og at man har system i sakene sine. Det verste jeg ser i barnehagen er foreldre som bare lar barna slenge klærne sine rundt ved levering. Nå hadde du en spesifikk epsiode der du tok en annen foreldre på "fersken", men sannheten kan være at det er vanskelig å holde styr på hvem som er hvem sitt for foreldre også. Kanskje det gikk litt fort ved henting? Tipper du også har fått med noe som ikke er dine barn sitt hjem en gang. Det er ganske normalt. Ro ned og hør med barnehageansatte. Ta det fint med foreldrene. Ta det opp på foreldremøter.

Anonymous poster hash: 83ceb...658
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er et større problem enn ansatte i barnehager og skoler er klar over. Likevel tror jeg det er noe mange foreldre er kjent med. Ansatte i barnehage og skole bør bli kjent med at dette foregår.

Vi "ansatte i skoler og barnehager" har jo også barn i skoler og barnehager... Vi er ikke ukjente med fenomenet, men jeg føler for å nyansere det. Det er ikke alltid snakk om ren "stjeling" men låning, misforståelser, gjenglemming, forsvinning etc. ting er ikke så svart hvitt at alt man ikke finner med en gang er stjålet...

Anonymous poster hash: 1f6cd...27c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi "ansatte i skoler og barnehager" har jo også barn i skoler og barnehager... Vi er ikke ukjente med fenomenet, men jeg føler for å nyansere det. Det er ikke alltid snakk om ren "stjeling" men låning, misforståelser, gjenglemming, forsvinning etc. ting er ikke så svart hvitt at alt man ikke finner med en gang er stjålet...

Anonymous poster hash: 1f6cd...27c

De fleste skjønner jo at ikke alt som blir borte er stjålet. Men noe av det er det definitivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...