AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #21 Skrevet 19. mars 2014 I vår familie er det helt vanlig å ikke invitere andre barn enn konfirmantens søsken. Hadde vi blitt invitert hadde den av oss som "tilhører" den aktuelle konfirmantens reist og den andre blitt hjemme.Anonymous poster hash: 3044b...542 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #22 Skrevet 19. mars 2014 Hva med småsøsken og søskenbarn da? Skal ikke de få komme? Eneste småungene vi hadde i konfirmasjonen var nettopp 2 småsøstre og noen søskenbarn.. Mine søskenbarn var ikke i min konfirmasjon og jeg har ikke vært i noen av deres. Skulle alle vi søskenbarna kommet hadde antall gjester blitt mer enn doblet.Anonymous poster hash: 3044b...542
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #23 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har 21 søskenbarn, og har vært i sikkert 19 konfirmasjoner, en 8-10 dåper, (men ett søsken barnbryllup) løpet av min oppvekst. Men det var slik det var i min familie, de fleste leide jo lokale og "våre" konfirmasjoner var mye større enn alle andres. Det var fine anledninger til å få erfaring med å være i fint selskap, og å bli kjent med slekta. Men: en toåring får ikke de fordelene av å delta, hvis ikke det er en mengde andre SMÅbarn der. En toåring vil beslaglegge besteforeldrene, i hvertfall sine egne foreldre. Anonymous poster hash: 10501...762 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #24 Skrevet 19. mars 2014 Hvilken relasjon har dere til konfirmanten?<br /><br />Dersom det er snakk om en stor familie/slekt og dere er litt ut i rekka (for eksempel at du er søskenbarn til konfirmanten)kan det jo være at de som inviterte måtte sette en grense for hvor mange som kunne inviteres. Kanskje har regelen blitt at alle besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn inviteres, men ikke søskenbarnas barn. Alle søskenbarns barn kan etterhvert utgjøre ganske mange.<br /><br />Dersom dere har problemer med å finne barnevakt kan dere jo takke nei, alternativt at bare den ene av dere drar.Anonymous poster hash: 58ed8...624
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #25 Skrevet 19. mars 2014 Det er konfirmantens dag, ja - men det hadde jo vært litt stusselig for konfirmanten å sitte der alene. Derfor feires dagen med FAMILIEN. Det bør inkludere barna. Har aldri hørt om en konfirmant som druknet fordi det var barn tilstede. Seremonien, talene, sangene, gratulasjonene, presangene og fotograferingen handler jo om konfirmanten. Noen barn tilstede kan virkelig ikke skade. Og ikke kom med fortellinger om da du var i konfirmasjon til søskenbarnet ditt og alle bare ville ta bilder av småbarna tilstede, og konfirmanten ikke fikk noe oppmerksomhet, for det tror jeg rett og slett ikke noe på. I så tilfelle ville det vært en haug med voksne jeg lett ville strøket fra gjestelisten først. Ikke barna. BARNESELSKAP er noe helt annet enn konfirmasjon. Det finnes voksne og tenåringer som ønsker barnefritt konfirmasjon nettopp fordi barna lager så mye støy, blir enda mer pågående når: bestemor, bestefar, tante og onkler er til stedet. Det er ikke alle som er like begeistret for å høre bæ bæ lille lam bli sunget utallige ganger, først solo, så duo også i kor. For ikke å snakke om mamma og pappa som blir opptatt med å skifte bleie, tørke fingrene, passe på at småtrollet ikke søler, passe på at mini ikke putter fingrene i nesa foran alle andre and the list goes on! Dager hvor familien er samlet er juleaften og rundt den tid. Det blir rart å kreve at konfirmasjon må feires med alle barn til stede, fordi det er familieselskap???? La den stakkars konfirmanten få sin dag sammen med den gruppe av familien som ikke er så opptatt av ordet "bæsj" og som ikke hyler hver gang de ikke får det som de vil. Anonymous poster hash: 2f4fe...cf7 18
Gjest crazycatlady Skrevet 19. mars 2014 #26 Skrevet 19. mars 2014 BARNESELSKAP er noe helt annet enn konfirmasjon. Det finnes voksne og tenåringer som ønsker barnefritt konfirmasjon nettopp fordi barna lager så mye støy, blir enda mer pågående når: bestemor, bestefar, tante og onkler er til stedet. Det er ikke alle som er like begeistret for å høre bæ bæ lille lam bli sunget utallige ganger, først solo, så duo også i kor. For ikke å snakke om mamma og pappa som blir opptatt med å skifte bleie, tørke fingrene, passe på at småtrollet ikke søler, passe på at mini ikke putter fingrene i nesa foran alle andre and the list goes on! Dager hvor familien er samlet er juleaften og rundt den tid. Det blir rart å kreve at konfirmasjon må feires med alle barn til stede, fordi det er familieselskap???? La den stakkars konfirmanten få sin dag sammen med den gruppe av familien som ikke er så opptatt av ordet "bæsj" og som ikke hyler hver gang de ikke får det som de vil. Anonymous poster hash: 2f4fe...cf7 Amen! 1
Gjest Sitronen Skrevet 19. mars 2014 #27 Skrevet 19. mars 2014 Konfirmantene her i huset hadde ingen søskenbarn, men hadde til gjengjeld mange tre-menninger (som også var barn av fadderne). De ønsket et lite selskap, ikke fler enn 25 stykker inkludert familien. Da måtte vi begrense antall inviterte, og vi måtte enten kutte ut å be (grand)tanter/onkler eller tre-menninger. Konfirmanten(e) hadde nærere kontakt med (grand)tanter/onkler, og de ble derfor bedt framfor tre-menningene.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #28 Skrevet 19. mars 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor noen ikke ønsker barn i selskapet sitt. Ser de på barn som hunder, som folk bare kan sette på kennel? Er ikke barna likefullt en del av familien, for dem? Nei, tydeligvis ikke. Det er slemt og dumt, og hvis jeg blir bedt i et barnefritt selskap i fremtiden (bortsett fra julebord og voksenfester ), så drar jeg ikke. For barnet mitt er en del av min familie. Hvordan hadde folk reagert om konfirmasjonen var gamlingfritt? Fordi gamlinger sutrer så fælt og er kravstore...Anonymous poster hash: ca913...acf 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #29 Skrevet 19. mars 2014 Jeg kan ikke huske å ha vært i konfirmasjon med så små barn tilstede. Det er jo en høytidelig anledning, med flere taler, etc, og man sitter gjerne lenge til bords. I vår familie er det stort sett godt voksne som blir inviterte til konfirmasjonen. Tanter og onkler av konfirmanten, pluss besteforeldre. Anonymous poster hash: dd5f2...1ad 1
Odelsguten Skrevet 19. mars 2014 #30 Skrevet 19. mars 2014 Hvilken relasjon har dere til konfirmanten?<br /><br />Dersom det er snakk om en stor familie/slekt og dere er litt ut i rekka (for eksempel at du er søskenbarn til konfirmanten)Anonymous poster hash: 58ed8...624 Dersom en er søskenbarn til konfirmanten er en vel nær familie. Ens foreldre er jo søsken til konfirmantens foreldre. Hos oss er søskenbarn og deres barn naturlige deltakere i konfirmasjoner. 2
caroprins Skrevet 19. mars 2014 #31 Skrevet 19. mars 2014 Vi er invitert i konfirmasjon, men uten barnet vårt (2 år). Vi har ingen potensielle barnevakter, utenom familie, som også skal i denne konfirmasjonen. Istedet for å være sammen med familien å hygge oss og feire konfirmanten, så må vi nå (en av oss, elle begge) være hjemme. Det er et stykke å reise også, så vi må bli borte en hel helg. Har aldri opplevd at barn ikke er invitert i konf/bryllup/dåp etc. Er denne løsningen litt sær? Blir litt matt, respekterer valget deres, men forstår ikke hvorfor de gjør det slik. De har god råd, så det kan ikke være økonomisk. Konfirmanten er vel enten av din slekt eller din mann sin slekt. Har dere familien til den som ikke har konfirmant i nærheten så kunne noen av de passe barnet. Hvis det ikke går så hadde jeg tatt en telefon til de som har invitert og sagt at dere dessverre ikke kunne komme da dere ikke kunne klare å få barnevakt en hel helg. Så får det bli opp til de som inviterer å se om de ønsker dere der såpass mye at de kan fire på kravene eller ikke.
Mafalda Skrevet 19. mars 2014 #32 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har aldri hørt om en konfirmasjon med "barn ingen adgang", og har heller ikke gjort meg opp noen mening om det er greit eller sært å utelate barn. Utgangspunktet er vel at de som holder en fest er fri til å invitere (eller utelate) akkurat de de måtte ønske. Men jeg reagerer på det praktiske: hvis TS og mannen inviteres uten toåringen, og hele slekta er invitert, hvordan er det da meningen at man skal spa opp en barnevakt for en hel helg? Og lar det seg i det hele tatt gjøre å reise fra toåringen hos en barnevakt han/hun kanskje ikke kjenner så godt? Jeg hadde tatt en slik invitasjon som det det i realiteten hadde blitt for oss: en invitasjon til enten meg eller mannen min, for den andre måtte ha holdt seg hjemme. Å forvente at begge skal komme, og ikke barnet, er etter mitt skjønn å be om litt for mye når det er snakk om en hel helg. 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #33 Skrevet 19. mars 2014 Dersom en er søskenbarn til konfirmanten er en vel nær familie. Ens foreldre er jo søsken til konfirmantens foreldre. Hos oss er søskenbarn og deres barn naturlige deltakere i konfirmasjoner. Det er jo veldig forskjellig da. Hos oss er søskenbarn naturlige gjester, men ikke alle alltid. Jeg har 21 stykker, så etterhvert som vi har blitt voksne, er ikke søskenbarn, og deres ektefeller og barn lengre vanlig å be. Det blir 16 stykker tanter og onkler, og med søskenbarns familier er det ikke håndterbart: 16 tanter og onkler, 21 søskenbarn, 20 ektefeller til søskenbarn, 45 barn av søskenbarn = 102. Unntak gjøres, etter kontakt, mangel på kontakt (noen man ønsker å be fordi man ikke ses), reisevei, praktiske årsaker. Hver begravelse er et megaslektstreff, i dåp og konf velger man noen til å representere en og annen gren. Anonymous poster hash: 10501...762
Daria Skrevet 19. mars 2014 #34 Skrevet 19. mars 2014 Hva med småsøsken og søskenbarn da? Skal ikke de få komme? I min familie har det ikke vært vanlig å invitere søskenbarn i konfirmasjon, uansett alder. I dette tilfellet, hvor det er ganske lite barn og lang reisevei, går det jo an å kontakte vertskapet og forklare situasjonen. Men vær forberedt på at i valget mellom at begge de voksne og barnet eller kun den ene voksne kommer, vil faktisk en del foretrekke at bare den ene voksne kommer. Det er mange hensyn å ta når man skal feire store begivenheter og mange grunner til å ønske seg et barnefritt selskap, uten at man nødvendigvis er sur og barnehatende av den grunn.
Vera Vinge Skrevet 19. mars 2014 #35 Skrevet 19. mars 2014 Irriterende støy er vel grunnen til at de vil ha det barnefritt. Har ikke du naboer som har jenter som kan sitte barnevakt? Kollegaer? Anonymous poster hash: 4ddbd...e43 Mener du virkelig at ts skal overlate 2-åringen til folk barnet ikke kjenner en hel helg..? I så fall ser jeg hvorfor ts sitt problem ikke virker så stort for deg, når det bare er å sette bort barnet til hvem som helst, når det måtte passe. Jeg har heller aldri hørt om barnefri konfirmasjon, og syns nesten det høres litt kjedelig ut. Barnefrie bryllup syns jeg blir noe annet. Nå er det jo vertskapet som bestemmer, men håper de da skjønner at det fort bare blir en av foreldrene som kan komme. 3
Koshka Skrevet 19. mars 2014 #36 Skrevet 19. mars 2014 Ja, det var jo litt spesielt med barnefri konfirmasjon, det har jeg ikke hørt om før. Men, det er jo selvfølgelig opp til hver familie, det. Om dere ikke får tak i barnevakt, får du ringe og si det som det er, at du gjerne skulle kommet, men at dere ikke har noen som kan passe barnet. Da hører du jo hva de sier til dèt.
Gjest Lypcha Skrevet 19. mars 2014 #37 Skrevet 19. mars 2014 (endret) I vår familie har vi alltid hatt barnefri konfirmasjon sett bort i fra brødre/søstre av konfirmanten. Grunnen er jeg ikke helt sikker på, men vil tro det har noe med at det er konfirmantens dag og at han/hun skal få all oppmerksomhet. Det blir fort til at de "søte, små" barna får for mye oppmerksomhet i forhold til den det handler om. Må bare legge til at jeg er enige med de som foreslår å fortelle hvordan ståa er og at de da får ta stilling til om de ønsker dere alle i konfirmasjonen eller kun en av dere (eller ingen). Endret 19. mars 2014 av Lypcha
Lea2 Skrevet 19. mars 2014 #38 Skrevet 19. mars 2014 Et sted må grensen gå. Jeg synes det er greit å si nei til små barn i et slikt selskap (samme med bryllup) og begrense det f.eks til konfirmantens småsøsken eller nevøer/nieser. Om det er snakk om 2 små barn er det ikke noe problem, men det er gjerne 10, eller mer.. Om man sier ja til en, så må man si ja til alle. Så må hele selskapet tilpasses. Man sitter gjerne ved bordet lenge, man er gjerne på steder som ikke er tilpasset barn, maten er "voksen", det er taler, det er begrenset med barnestoler osv. Barn er i utgangspunktet veldig slitsomme i slike situasjoner. At en person forlater bordet for å roe ned/aktivisere/bytte bleie på/mate et barn, så er det ikke noe styr. Om 5 personer gjør det i løpet av et litt langt måltid så betyr det att det går i ett. Det er som regel ganske problemfritt å ha en barnevakt eller to som passer barna i samme bygg f.eks, tar dem med ut for å leke, er med dem og ser en film osv mens foreldrene spiser. Så kan man heller vise dem frem når konfirmasjonen er ferdig. Og om ett av barna skulle få trøbbel er det lett å få tak i foreldrene. Det er neppe morsomt for barna i et sånt selskap heller. 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 19. mars 2014 #39 Skrevet 19. mars 2014 Når barnet deres kun er 2 år gammelt og dere har ett stykke reisevei til konfirmanten er det noe som sier meg at konfirmanten ikke er så veldig nært knyttet til barnet deres. Jeg tror det kan være derfor. Det er stor aldersforskjell på dem, og ikke naturlig med mye kontakt. Jeg tipper det er konfirmanten som har hatt ett ord med i laget her. Om ikke du eller din bedre halvdel ønsker å reise dit alene er det bare å takke nei. Enkelt og greit. Når man har barn hender det at barnet ikke alltid er invitert til slike feiringer. Det må man bare respektere.
Gjest Magdalene Skrevet 19. mars 2014 #40 Skrevet 19. mars 2014 Hva er din relasjon til konfirmanten da? Det er jo ofte man inviterer søskenbarn, men utelater barna til søskenbarn f.eks. Syns ikke det er så rart. Om det er dine foreldre som skal i konfirmasjonen, kanskje mannens kan stille opp som barnevakter? Ellers så går det jo ann å ta en telefon og forsklare problemet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå