Gå til innhold

Håndbagasje - noe sprm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så lenge du kan presse håndveska ned i ryggsekken ved ombordstigning er det ikke noe problem. Hvis ikke kan du få beskjed om at du må sjekke inn en av delene (og dermed betale for det). Jeg foretrekker å ha så lite håndbagasje som mulig om jeg også har innsjekket bagasje. Kun ting jeg trenger på reisen og evt laptop/ipad.

Altså, dette har aldri vært et problem for meg....

(var en gang jeg møtte på en flyvertinne som hadde stått opp på feil side av senga da, men ellers har jeg igrunn bare møtt på hyggelige verter og vertinner)

Jeg bare svarte TS at han/hun ikke burde gjøre det samme. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du kan presse håndveska ned i ryggsekken ved ombordstigning er det ikke noe problem. Hvis ikke kan du få beskjed om at du må sjekke inn en av delene (og dermed betale for det). Jeg foretrekker å ha så lite håndbagasje som mulig om jeg også har innsjekket bagasje. Kun ting jeg trenger på reisen og evt laptop/ipad.

Poenget er at det er ikke noe stas for andre om du skal dra ut den nedpressa håndveska igjen når alle står i kø for å sette seg ned i det trange flyet.
Skrevet (endret)

Skal fly med Sas, hvor håndbagasjen skal veie 8 kg.

Det jeg lurer på er om dersom jeg tar med meg en laptop, vil denne inngå sammen med de 8 kg, eller går det utenom?

Anonymous poster hash: a948c...eb3

SAS tillater en laptop eller liten veske utenom håndbagasjen på 8 kg, så det er helt uproblematisk. Spør man pent er det utrolig hvor mye rart man kan få ha med seg inn i kabinen på SAS-fly (jeg så f.eks. en gang at de tok hånd om brudekjolen til en dame, og hang den pent inn i crew-skapene, ettersom den ikke tålte å brettes :) Har også sett folk komme med malerier og annen kunst). For øvrig veies ikke håndbagasjen (iallefall ikke når man flyr med de norske selskapene), så det går fint å ha 10 kg i håndbagasjen også - men VÆR SÅ SNILL, ikke lemp bagasjen opp i hattehyllene hvis den er svintung. Har mer enn én gang sett med gru på folk som har altfor tunge bagasjer og nesten mister dem i hodet på medpassasjerer når de skal opp og ned av hattehyllene. Er bagasjen for tung, så får man ha den foran beina sine.

Billigselskaper som f.eks. Ryanair er derimot svært strenge, og krever som oftest at all håndbagasje skal kunne håndteres som ett kolli, som ikke overskrider vektgrensen.

Endret av Tiak
Skrevet (endret)

Altså, dette har aldri vært et problem for meg....

(var en gang jeg møtte på en flyvertinne som hadde stått opp på feil side av senga da, men ellers har jeg igrunn bare møtt på hyggelige verter og vertinner)

Jeg bare svarte TS at han/hun ikke burde gjøre det samme. :P

Nei, men den dagen det plutselig blir sånn at noen stopper deg, så nytter det ikke å si at det ikke har vært sånn før :) Jeg skjønner hva du mener.

Poenget er at det er ikke noe stas for andre om du skal dra ut den nedpressa håndveska igjen når alle står i kø for å sette seg ned i det trange flyet.

Nei, men det kommer også an på hvordan man gjør ting. Stort sett må du bare bevise at alt pikkpakket ditt går ned i den ene bagen/veska/kofferten... om det skulle være tvil om det og om det er et av disse selskapene som er litt pirkete. De fleste klarer dette fint med litt planlegging.. uten å lage trengsel.

Edit: Om jeg har stappa noe inn i noe annet før ombordstigning pleier jeg å ta det ut igjen på vei inn i flyet. Der blir man enten gående en stund eller stående og vente litt likevel. Fort gjort og veldig enkelt. Om man ikke må dra ut alt for å få ut noe annet.. men da har man gjort det "feil"

Endret av Lea2
AnonymBruker
Skrevet

Ryanair har nylig endret reglene sine. Nå kan du ha med både håndbagasje og veske.

De nye reglene:

Ett stykk håndbagasje per passasjer* som veier opptil 10 kg og er på maksimalt 55 cm x 40 cm x 20 cm, pluss én liten veske/pose på opptil 35 x 20 x 20 cm.

http://www.ryanair.com/no/vilkar#regulations-cabinbaggage

Anonymous poster hash: 1d457...42a
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...