AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Noen som jobber som, eller utdanner seg til flygeleder og vil fortelle litt hvordan det er? Anonymous poster hash: d15c9...48b
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har utdannet meg til flygeleder, var en måned fra utsjekk før jeg ble terminert. Er nå snart ferdig utdannet AFIS. Hva lurer du på? Anonymous poster hash: 63576...808
Ttw Skrevet 24. mars 2014 #3 Skrevet 24. mars 2014 Jeg har utdannet meg til flygeleder, var en måned fra utsjekk før jeg ble terminert. Er nå snart ferdig utdannet AFIS. Hva lurer du på? Anonymous poster hash: 63576...808 Hei, jeg er ikke TS, men er veldig interessert i yrket. Jeg er i gang med opptaksprøvene (har bestått fase 1), men syns ikke jeg vet så mye om hverdagen til en flygeleder likevel. Jeg forstår det sånn at du ikke har jobbet som flygeleder, men du kan kanskje fortelle noe om det likevel? Og hvordan var utdanningen? Mye pugging og mange tester man må bestå for å få fortsette? Hvordan er AFIS i forhold til flygeleder? Er det noe av utdanningen som overlapper? Mange spørsmål her, og flere kan det bli Så bare fortell i vei er du grei! 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #4 Skrevet 26. mars 2014 Hei, jeg er ikke TS, men er veldig interessert i yrket. Jeg er i gang med opptaksprøvene (har bestått fase 1), men syns ikke jeg vet så mye om hverdagen til en flygeleder likevel. Jeg forstår det sånn at du ikke har jobbet som flygeleder, men du kan kanskje fortelle noe om det likevel? Og hvordan var utdanningen? Mye pugging og mange tester man må bestå for å få fortsette? Hvordan er AFIS i forhold til flygeleder? Er det noe av utdanningen som overlapper? Mange spørsmål her, og flere kan det bli Så bare fortell i vei er du grei! Jeg har jobbet som flygeleder, men kom meg aldri igjennom elev-stadiet. Gikk ett år på skole i USA, og var 1,5 år på enhet i Norge før jeg ble terminert. Mens jeg var i Norge jobbet jeg som en vanlig flygeleder, med unntak at jeg hadde en instruktør med meg hele tiden. Jeg skal ikke juge å si at utdanningen ikke er hard. Vi hadde prøver hver fredag, gjerne ganske detaljerte. De første gangene tok det mye jobb, men etter hvert begynner man å forstå teorien noe som også gjør puggingen lettere. På enhet blir det igjen mye pugging, og følelsen av at man absolutt ikke kommer til å klare å huske/tegne alt (ja, du skal tegne alle kart på et tomt ark utfra hukommelsen) kommer nok. Men med mye jobbing så går det overraskende lett. Husk at utdanningen er kort, og i Norge har du bare 2-3 store prøver, resten er operativ jobbing. Og innen 2-3 år (flygeleder) eller 1-år (AFIS) har du en fantastisks spennende jobb med god lønn. Det er verdt å gi alt (og det absolutt ikke slik at du ikke har fritid under utdanningen). Ellers må du bestå alle testene, og du vil bli evaluert hver eneste dag du jobber. Du kan ikke gjøre samme feilene flere ganger, ellers så ryker du. Forskjellen mellom flygeleder og AFIS er at AFIS jobber hovedsakelig på kortbanenettet og i et ukontrollert luftrom. I et kontrollert luftrom (hvor flygelederene jobber) forteller man flyene hva man skal gjøre (f.eks "turn right by 10 degrees due traffic" og "Clear to land". Flyene er avhengig av klareringer), mens i et ukontrollert luftrom gir man informasjon om andre fly og hvor piloten selv bestemmer hva han skal gjøre (f.eks "traffic is..." og "runway free"). Ellers er jobben relativt lik, selv om man vil selvsagt ikke jobbe på en like aktiv flyplass som flygeleder og man tjener litt dårligere (allikevel er gjennomsnittslønna for AFIS et sted mellom 600 og 700 000, enkelte steder over). Teoriutdanningen er relativt den samme, men det blir forskjellig utdanning når det kommer til simulator selvsagt. Håper det hjalp litt. Anonymous poster hash: 63576...808 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #5 Skrevet 26. mars 2014 Jeg anbefaler deg uansett å ta turen innom det nærmeste tårnet, evnt. kontrollsentral, bare for å ta en titt. Mye informasjon du kan hente der. Anonymous poster hash: 63576...808
Ttw Skrevet 26. mars 2014 #6 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har jobbet som flygeleder, men kom meg aldri igjennom elev-stadiet. Gikk ett år på skole i USA, og var 1,5 år på enhet i Norge før jeg ble terminert. Mens jeg var i Norge jobbet jeg som en vanlig flygeleder, med unntak at jeg hadde en instruktør med meg hele tiden. Jeg skal ikke juge å si at utdanningen ikke er hard. Vi hadde prøver hver fredag, gjerne ganske detaljerte. De første gangene tok det mye jobb, men etter hvert begynner man å forstå teorien noe som også gjør puggingen lettere. På enhet blir det igjen mye pugging, og følelsen av at man absolutt ikke kommer til å klare å huske/tegne alt (ja, du skal tegne alle kart på et tomt ark utfra hukommelsen) kommer nok. Men med mye jobbing så går det overraskende lett. Husk at utdanningen er kort, og i Norge har du bare 2-3 store prøver, resten er operativ jobbing. Og innen 2-3 år (flygeleder) eller 1-år (AFIS) har du en fantastisks spennende jobb med god lønn. Det er verdt å gi alt (og det absolutt ikke slik at du ikke har fritid under utdanningen). Ellers må du bestå alle testene, og du vil bli evaluert hver eneste dag du jobber. Du kan ikke gjøre samme feilene flere ganger, ellers så ryker du. Forskjellen mellom flygeleder og AFIS er at AFIS jobber hovedsakelig på kortbanenettet og i et ukontrollert luftrom. I et kontrollert luftrom (hvor flygelederene jobber) forteller man flyene hva man skal gjøre (f.eks "turn right by 10 degrees due traffic" og "Clear to land". Flyene er avhengig av klareringer),mens i et ukontrollert luftrom gir man informasjon om andre fly og hvor piloten selv bestemmer hva han skal gjøre (f.eks "traffic is..." og "runway free"). Ellers er jobben relativt lik, selv om man vil selvsagt ikke jobbe på en like aktiv flyplass som flygeleder og man tjener litt dårligere (allikevel er gjennomsnittslønna for AFIS et sted mellom 600 og 700 000, enkelte steder over).Teoriutdanningen er relativt den samme, men det blir forskjellig utdanning når det kommer til simulator selvsagt.Håper det hjalp litt. Anonymous poster hash: 63576...808 Tusen takk for utfyllende svar. Syns det virker skummelt å bli vurdert hele tiden, men det er klart at det ikke er rom for å feile i dette yrket. Man må jo være veldig fokusert. Hvordan er arbeidsdagen lagt opp? Det går vel ikke å opprettholde en slik konsentrasjon i timesvis? Jeg merker at jeg er spent på om jeg kommer gjennom de neste fasene, for jeg trodde faktisk ikke jeg bestod den første. Dersom jeg kommer inn blir det spennende å se hvor jeg havner etter USA-oppholdet. Litt redd for å havne et sted jeg ikke trives, men noen sjanser må man jo ta. Når det gjelder å besøke et tårn: Er de positive til besøk? Kan jeg bare ringe flyplassen for å avtale?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Joda, det er skummelt og ganske ekkelt første gang du får en dårlig vurdering, men igjen så er jo det en betryggelse for alle som er ute å flyr. Begge jobbene krever at du har fullt fokus på sikkerhet. Arbeidsdagen er lagt opp slik at det alltid skal være folk på jobb mens enheten er oppe. Flere kontrollerte tårn har nattevakt, hvis ikke er det ofte jobbdagen starter 0530. Jobber du i mindre tårn jobber du alene hele dagen, men du har ikke fly hele tiden. Jobber du i større tårn har du ofte noen pauser, jobber du på kontrollsentral har du gjerne 2 timer på, 2 timer av (avhengig av trafikk). Sjansen er jo helt klart stor for at du blir sendt til en mindre populær enhet, og det er kanskje baksiden av medaljen for mange. Men igjen, du får en så å si gratis utdanning med garantert jobb, kjempegod lønn og betingelser, da er ikke Finnmark det værste. Du kommer deg til et sted du har lyst til å jobbe etter hvert uansett. Er nok bare å besøke et tårn ja, men ring på forhånd. De fleste er veldig interessert i besøk. PS: Klarer du ikke flygeleder, kan du alltids prøve å søke AFIS. Anonymous poster hash: 63576...808
Ttw Skrevet 28. mars 2014 #8 Skrevet 28. mars 2014 Joda, det er skummelt og ganske ekkelt første gang du får en dårlig vurdering, men igjen så er jo det en betryggelse for alle som er ute å flyr. Begge jobbene krever at du har fullt fokus på sikkerhet. Arbeidsdagen er lagt opp slik at det alltid skal være folk på jobb mens enheten er oppe. Flere kontrollerte tårn har nattevakt, hvis ikke er det ofte jobbdagen starter 0530. Jobber du i mindre tårn jobber du alene hele dagen, men du har ikke fly hele tiden. Jobber du i større tårn har du ofte noen pauser, jobber du på kontrollsentral har du gjerne 2 timer på, 2 timer av (avhengig av trafikk). Sjansen er jo helt klart stor for at du blir sendt til en mindre populær enhet, og det er kanskje baksiden av medaljen for mange. Men igjen, du får en så å si gratis utdanning med garantert jobb, kjempegod lønn og betingelser, da er ikke Finnmark det værste. Du kommer deg til et sted du har lyst til å jobbe etter hvert uansett. Er nok bare å besøke et tårn ja, men ring på forhånd. De fleste er veldig interessert i besøk.PS: Klarer du ikke flygeleder, kan du alltids prøve å søke AFIS. Anonymous poster hash: 63576...808 Jeg har aldri jobbet skift, så er litt spent på hvordan jeg eventuelt kommer til å syns det er. Hvor lange pleier arbeidsdagene å være? Er det sånn at man jobber mye i perioder, og så kan få fire-fem dager fri? Aner virkelig ikke hvordan det er lagt opp, som du skjønner. Har en mistanke om at det blir mye jobbing da.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #9 Skrevet 30. juli 2014 Jeg har aldri jobbet skift, så er litt spent på hvordan jeg eventuelt kommer til å syns det er. Hvor lange pleier arbeidsdagene å være? Er det sånn at man jobber mye i perioder, og så kan få fire-fem dager fri? Aner virkelig ikke hvordan det er lagt opp, som du skjønner. Har en mistanke om at det blir mye jobbing da. Veldig sent svar, men likevel. Arbeidsdagene varierer veldig fra hvor du er. I snitt skal det være 35,5t per uke. Noen uker jobber man mer, andre mindre. Vaktlengdene defineres ut i fra lokale behov, men vakter kan ikke være mer enn 9t lange, og det skal være 8 timer mellom to vakter. Dersom det ikke er 8 timer mellom vaktene kan totalt antall timer per løpende 24t ikke overstige 16t. På en stor enhet, hvor jeg jobber, er de fleste skiftene ca 8 timer lange. Man jobber aktiv i posisjon ca 2/3 av dagen, mens resten er standby. Et vanlig oppsett er at man jobber i 1,5-2,0 timer og så hviler man 1 time. På mindre enheter så er man gjerne alene på jobb i 8 timer og man får ingen hele pauser, men det er opphold i arbeidet mellom trafikken. Søkte du? Anonymous poster hash: e55f4...389
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #10 Skrevet 30. juli 2014 Droppet til slutt å reise over siden jeg bestemte meg for å fortsette på studiene jeg var i likevel, men opptaksprosessen var jo ganske omfattende. Synes opptaksprøvene på Værnes var veldig morsomme, særlig i fase 2. Intervjuet var litt mer stressende, men det var ikke så veldig ille. Anonymous poster hash: bae0e...dfc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå