AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Jeg er en jente i midten av tyveårene som skal kjøpe min første leilighet - og det i selveste hovedstaden Jeg er ikke kjent i byen så aner ikke hvor det er lurt å bo. Har sett på Lambertseter, Kværnerbyen og Ensjø. Hva synes dere om disse stedene? Hvor i Oslo ville dere bodd og er det noen plasser dere absolutt ikke ville bodd? Jeg bør ikke kjøpe en bolig til over 2.1 mill, så det begrenser søket mitt litt. I tillegg vil jeg ha et relativt fint bad (har lagt merke til at mange bad i oslo er veldig små). Setter stor pris på alle kommentarer! Anonymous poster hash: 17a82...fc8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 Du kan nok ikke sette de høyeste kravene med et budsjett på 2.1 mill i Oslo. Du kan jo få et fint bad selv om det er lite. Har du tenkt å kjøpte leilighet med høy standad, eller vurdert å pusse opp? Alle stedene du nevner syns jeg er ok plasser. Eneste stedene jeg ikke ville bodd i Oslo er Homlia/Søndre Nordstrand fordi jeg mener det er alt for langt dit fra sentrum, høyst upraktisk for meg som er i 20årene. Da kunne man liksågodt bodd i Lillestrøm. Anonymous poster hash: f20db...faf 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Trådstarter her. Takk for svar. Jeg tenker å kjøpe noe ferdig da jeg aldri har tatt i en drill. Anonymous poster hash: 17a82...fc8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Jeg bodde på bøler og stortrivdes, lite kjøpesenter, tbane, buss, svømmehall, bibliotek, god pizza take away-sjappe, nøklevann med bade og grillplass og deilig skog - alt innen en rekkevidde på 5 minutter, og tveita kjøpesenter bare noen busstopp unna. Absolutt verdt å sjekke ut :-) Anbefales!!! Ville ikke bodd på holmlia. Anonymous poster hash: be31a...8fb
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Og bøler har bra priser synes jeg. Anonymous poster hash: be31a...8fb
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Det at "bad i Oslo er så små" har å gjøre med at bygårdene ofte er så gammle at det ikke var innlagt bad da de ble bygget slik at man har måttet finne plass til de senere. Vi bor sentralt i oslo på 110 kvaderat, 3 soverom, to stuer og knøttlite bad fordi det ikke orginalt var bad i leiligheten, men ute i bakgården... For øvrig syntes jeg Ensjø virker mest fornuftig av de du nevner da prisene helt sikkert kommer til å stige i det området pga. utbygging, og jeg regner med at du ikke skal bo i all evighet i en så liten leilighet og at du da har tenkt å flytte om noen år...? Anonymous poster hash: 1cbc6...be2 1
Jus sanguinis Skrevet 17. mars 2014 #7 Skrevet 17. mars 2014 Du kan nok ikke sette de høyeste kravene med et budsjett på 2.1 mill i Oslo. Du kan jo få et fint bad selv om det er lite. Har du tenkt å kjøpte leilighet med høy standad, eller vurdert å pusse opp? Alle stedene du nevner syns jeg er ok plasser. Eneste stedene jeg ikke ville bodd i Oslo er Homlia/Søndre Nordstrand fordi jeg mener det er alt for langt dit fra sentrum, høyst upraktisk for meg som er i 20årene. Da kunne man liksågodt bodd i Lillestrøm. Anonymous poster hash: f20db...faf Den viktigste grunnen til at folk velger bort Holmlia/Søndre Nordstrand, er at det er svært høy fremmedetnisk innvandrertetthet der. Ikke transporttiden til sentrum, som faktisk er lavere enn fra både Holmenkollåsen og Groruddalen. Det tar ti minutter fra Holmlia til sentrum, det er faktisk omtrent like lang tid som fra Blindern til sentrum med tunnelbanen. Når man ser etter bolig i Oslo, bør man faktisk også være klar over at etniske nordmenn flykter fra innvandrertette bydeler, og at det er en grunn til det. 3
Ræll Skrevet 17. mars 2014 #8 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er i samme situasjon. Har tenkt mye på Ulven/Teisen i Oslo. Dette er veldig nærme Helsfyr T-bane, og mange NYDELIGE leiligheter Da kan du få opp mot fire-roms om du er heldig! Lave felleskostnader og fellesgjeld også. Ellers er det mange fine steder i Oslo, men det kan være lurt å velge et "upopulært sted", for da er det mye billigere. Prøv å gå på finn, og sorter etter kvadratmeterpris. Da ser du lett hva du kan få 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #9 Skrevet 17. mars 2014 Den viktigste grunnen til at folk velger bort Holmlia/Søndre Nordstrand, er at det er svært høy fremmedetnisk innvandrertetthet der. Ikke transporttiden til sentrum, som faktisk er lavere enn fra både Holmenkollåsen og Groruddalen. Det tar ti minutter fra Holmlia til sentrum, det er faktisk omtrent like lang tid som fra Blindern til sentrum med tunnelbanen. Når man ser etter bolig i Oslo, bør man faktisk også være klar over at etniske nordmenn flykter fra innvandrertette bydeler, og at det er en grunn til det. Gjør de nå egentlig det? Mitt inntrykk er at etniske nordmenn presser innvandrere/grupper med lavere inntekt per medlem i husstanden ut av områder etter hvert som de blir populære. Jeg bor selv i et slikt område, og det er så og si ikke innvandrere igjen her. De unge i etableringsfasen flytter først, fordi det er billigere, så følger "resten" etter. De som har valgt å flytte ut av området her, og lignende områder, gjør det fordi leilighetene gjerne er for små til familier på 4-5 stk etter norsk standard. Når det er sagt, avhengig av hvor man bor på Homlia/Nordstrand, så synes jeg også at kollektivtilbudet er noe for dårlig og tar for lang tid. Jeg har selv bodd i bydelene Alna og Østensjø, og siklet på leiligheter på Ensjø, så jeg vil anbefale alle de Anonymous poster hash: c2046...b58 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #10 Skrevet 17. mars 2014 Løkka ;D Anonymous poster hash: c46b4...b77 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #11 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er oppvokst, og bor fortsatt, i nærheten av Lambertseter. Trives veldig godt her. Men det er jo litt styr med nattbuss osv når man skal hjem om kvelden da.. Anonymous poster hash: cf065...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #12 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er i samme situasjon. Har tenkt mye på Ulven/Teisen i Oslo. Dette er veldig nærme Helsfyr T-bane, og mange NYDELIGE leiligheter Da kan du få opp mot fire-roms om du er heldig! Lave felleskostnader og fellesgjeld også. Ellers er det mange fine steder i Oslo, men det kan være lurt å velge et "upopulært sted", for da er det mye billigere. Prøv å gå på finn, og sorter etter kvadratmeterpris. Da ser du lett hva du kan få Ulven og Teisen er fine områder.. MEN (stort men) Det ligger ved ringveien og det er ufattelig bråkete og støvete der. Det er utrolig kjipt. Teisen er dog mye mye bedre enn Ulven synes jeg Anonymous poster hash: cbc33...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #13 Skrevet 17. mars 2014 Ensjø synes jeg er fint, og sentrumsnært. Selv har jeg bodd noen år på Trosterud og trivdes kjempegodt der. Nærme marka og grei avstand med banen til sentrum. Anonymous poster hash: 6b60c...f05
Jus sanguinis Skrevet 17. mars 2014 #14 Skrevet 17. mars 2014 (endret) Gjør de nå egentlig det? Mitt inntrykk er at etniske nordmenn presser innvandrere/grupper med lavere inntekt per medlem i husstanden ut av områder etter hvert som de blir populære. Jeg bor selv i et slikt område, og det er så og si ikke innvandrere igjen her. De unge i etableringsfasen flytter først, fordi det er billigere, så følger "resten" etter. De som har valgt å flytte ut av området her, og lignende områder, gjør det fordi leilighetene gjerne er for små til familier på 4-5 stk etter norsk standard.Anonymous poster hash: c2046...b58 Slikt finnes det ikke empirisk grunnlag for å konkludere med, da det i Norge enda ikke eksisterer originale innvandrerområder. Enn så lenge er all folkeforflytning i Norge basert på det norske folk og det norske folks forflytningsreaksjon på masseinnvandringen.Hvilket betyr at etniske nordmenn flykter fra innvandrertette bydeler, og at det er en grunn til det. Endret 17. mars 2014 av Jus sanguinis 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #15 Skrevet 17. mars 2014 Slikt finnes det ikke empirisk grunnlag for å konkludere med, da det i Norge enda ikke eksisterer originale innvandrerområder. Enn så lenge er all folkeforflytning i Norge basert på det norske folk og det norske folks forflytningsreaksjon på masseinnvandringen. Hvilket betyr at etniske nordmenn flykter fra innvandrertette bydeler, og at det er en grunn til det. Men du har empirisk grunnlag for det du sier her? For det tviler jeg sterkt på. Anonymous poster hash: c2046...b58 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #16 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er en jente i midten av tyveårene som skal kjøpe min første leilighet - og det i selveste hovedstaden Jeg er ikke kjent i byen så aner ikke hvor det er lurt å bo. Har sett på Lambertseter, Kværnerbyen og Ensjø. Hva synes dere om disse stedene? Hvor i Oslo ville dere bodd og er det noen plasser dere absolutt ikke ville bodd? Jeg bør ikke kjøpe en bolig til over 2.1 mill, så det begrenser søket mitt litt. I tillegg vil jeg ha et relativt fint bad (har lagt merke til at mange bad i oslo er veldig små). Setter stor pris på alle kommentarer! Anonymous poster hash: 17a82...fc8 Løren er brukbart med mange nye leiligheter og en ny t-banestasjon åpner snart der. Du får ikke så stor leilighet med budsjettet dit også. Så lurt å bevege seg litt utenfor sentrum om du vil ha en fin leilighet med god standard. Men dere her til 1.9 mill har et ganske fresht bad. 31 m2 er leiligheten. http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47202439&searchclickthrough=true Anonymous poster hash: 91fe8...e97
Jus sanguinis Skrevet 17. mars 2014 #17 Skrevet 17. mars 2014 (endret) .. Endret 17. mars 2014 av Jus sanguinis
Jus sanguinis Skrevet 17. mars 2014 #18 Skrevet 17. mars 2014 Men du har empirisk grunnlag for det du sier her? For det tviler jeg sterkt på.Anonymous poster hash: c2046...b58 Ja, etniske nordmenn flytter fra innvandringsvirkeligheten i Groruddalen. 1
Sniff88 Skrevet 17. mars 2014 #19 Skrevet 17. mars 2014 Trådstarter her. Takk for mange gode svar! Det å få høre hva andre tenker hjelper veldig! Det var en bra leilighet den på Løren (og et mega fint bad!!). Takk for den! Og når det gjelder områder med "etniske nordmenn" så er ikke det en relevant faktor i seg selv. Hvordan folk oppfører seg - og da hvordan de er å ha som naboer - er hva som betyr noe! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå