Gå til innhold

Kyssesyken

Fremhevede innlegg

Gjest Chlorophyll
Skrevet (endret)

Jeg fikk det i begynnelsen av et semester. Ble dritdårlig de 8 første ukene. Tok et par uker før jeg oppsøkte lege. Ble dritforbanna, og nektet å holde sengen, selv om det var anbefalt. Men hva i huleste skulle jeg finne på der? Hadde blitt gal. Gikk på skolen likevel, og sov i timene. Hjemme skulle jeg i hvert fall ikke være. Ellers sov jeg nesten hele døgnet, og mista matlysten. Droppet buss. Gikk til skolen, for i det minste å få litt aktivitet hver dag. Sov på ettermiddagen, gikk en tur, og kom hjem og la meg igjen. Sånn hadde jeg det i ca 2 mnd.

Var tilbake på trening etter 6 uker, selv om det ikke var anbefalt. Forhandlet med legen min, og plagde ham med 1 - 2 blodprøver i uka. Fikk ikke trene igjen før leververdiene var fine, mens jeg måtte holde meg unna kontaktsport et halvt års tid, av hensyn til at milten kunne sprekke. Veeeeldig kjedelig, men jeg var visst heldig. Mange ligger mye lenger.

edit: leif :P

Endret av Chlorophyll
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det da jeg var 20.

Var sengeliggende i ca. 10 dager, deretter småhanglet jeg i et par uker, og så var det egentlig ganske greit. Ble litt fortere sliten enn vanlig, var veldig mye tørst, det er hva jeg husker. Jeg var student og hadde ikke noe problem med å følge opp undervisningen.

Anonymous poster hash: 9ae54...f58
Skrevet

Dei aller fleste blir heilt frisk! Vi har jo servert deg litt skrekkhistorier her, men der går stort sett heilt bra. Det er bare å ta det med ro, ikkje drikke eller trene før du får klarsignal frå legen. Du må gjerne rekne med at det kan ta ein-to måneder før du kjem igang igjen. :) Det ordner seg skal du sjå! God bedring!

Gjest stian86
Skrevet

Off, så fælt! Er du frisk igjen nå eller? Klarer du å jobbe?

Anonymous poster hash: e54fb...d00

er ikke frisk igjen og dessverre langt unna og. Hatt me i 8 år no.har hatt noen prøver perioder i arbeidslivet. Men no for tiden går ikke dette. Går til fysioterapi 3 ganger uken så er liksom jobben min. Er stabil dårlig, og lever i håpet om en evig opptur. Fordi mange blir syk etter kysse syken betyr ikke det at du blir det. Gjør som legen sier så går nok dette kjempe bra for deg :-)
Gjest sophia21
Skrevet

Først vil jeg bare si at det er som nevnt over her, mange skrekkhistorier. Selvfølgelig, for de som knapt merket kyssesyken (som min bror som fikk høre at han hadde hatt det) ser jo ingen grunn til å skrive noe.

Jeg går alltid inn på disse trådene, for å understreke viktigheten av enkelte ting.

Jeg fikk det først rett før jeg begynte på ungdomsskolen. Opphovnede mandler, litt dårlig form selvsagt, men det var slik at jeg stusset veldig "Dette var da ikke så ille? Alle har jo fortalt meg det er helt forferdelig og du går ned ti kg osv"

Kjipe greier. Jeg hadde i forkant trent masse og blitt i fantastisk god form. Du kunne bare glemme å løpe forbi meg. Når jeg kunne begynne å trene igjen trente jeg meg også opp til en veldig god form.

Så...siste året på ungdomsskolen får jeg beskjeden igjen, jeg var visst blant de få som ikke blir immune etter første gangen.Dette var mye verre.Jeg hadde sterke smerter og ble til lagt inn på sykehus. De mente det var rett før milten sprakk, og jeg fikk næring intravenøst siden mandlene hadde hovnet sånn opp at det hadde blitt helt tett. Etter hvert fikk jeg suge på noen isbiter, og til slutt prøve meg på is og yoghurt.

Jeg hadde vel 42 fraværsdager sammenhengende. Når jeg beynte å gå på skolen igjen fikk jeg kun gå halv dag eller annenhver dag. Det semesteret var karakterboka full av "stort gyldig fravær. Ikke karaktergrunnlag" Jeg måtte vente lenge med fysisk aktivitet.

I ettertid har jeg slitt mye med at jeg lett blir syk, og veldig syk. Jeg har flere ganger prøvd å komme tilbake til formen jeg hadde før, men det er umulig. Og ja, siden lever og milt var så opphovnet, var det tydeligvis litt fett det ikke var plass til, så en liten fettklump ble dyttet opp under det ene brystet. Jeg var ganske tynn da, så denne fettklumpen syntes godt :fnise: Den er ikke synlig lenger, men jeg kan kjenne den.

Verste sykdommen jeg har vært borti. Så for all del ta det med ro, og hold deg unna alkohol. God bedring, håper du er heldigere enne meg! Å, ja: Drikk masse kald væske og spis is til den store gullmedalje. Det hjelper på å få ned hevelsen i halsen (tips fra legen).

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :-)

Gjest busterox
Skrevet

Off, det er dette jeg er så redd for. Føler det er så mange som får utmattelse etter k.syken. Hvordan ble du frisk igjen til slutt? Måtte du trene deg opp igjen, eller ble du frisk av deg selv? Gikk det gradvis, eller ble du frisk sånn plutselig?

Jeg gikk til psykolog. Jeg mener IKKE at ME ligger psykisk, men han her psykologen er ekspert på ME. Han hjalp meg masse, holder til på vestlandet, men finnes nok flere av de :-) Jeg ble ikke god med en gang, måtte trene meg opp og er fortsatt ikke helt god. Fysiske helsen er dårlig, men ellers føler jeg meg frisk :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til psykolog. Jeg mener IKKE at ME ligger psykisk, men han her psykologen er ekspert på ME. Han hjalp meg masse, holder til på vestlandet, men finnes nok flere av de :-) Jeg ble ikke god med en gang, måtte trene meg opp og er fortsatt ikke helt god. Fysiske helsen er dårlig, men ellers føler jeg meg frisk :-)

Vil tro at selv om det er fysisk, så kan nok mange få en psykisk knekk av den belastningen det er å være syk over tid. Har du selv hatt kyssesyken? Eller fikk du ME av andre grunner?

Gjest busterox
Skrevet

Vil tro at selv om det er fysisk, så kan nok mange få en psykisk knekk av den belastningen det er å være syk over tid. Har du selv hatt kyssesyken? Eller fikk du ME av andre grunner?

Det har du helt rett i, det skjer ting psykisk også. Fikk det etter kyssesyken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...