Gå til innhold

Kyssesyken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått påvist kyssesyken:-( Noen her som har hatt det? Hvor lenge var du syk? Andre tips? Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: e54fb...d00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått påvist kyssesyken:-( Noen her som har hatt det? Hvor lenge var du syk? Andre tips? Tusen takk for svar!

Jeg hadde kyssesyken da jeg var 16 år. Jeg var sengeliggende i ca en mnd, og måtte holde meg unna fysisk aktivitet i ca 3 mnd etterpå. Jeg er nå 23 og energinivået ble aldri det samme etter kyssesyken. Jeg tok nok ikke doktorens anbefalinger om å ikke være i aktivitet og slappe av så veldig seriøst når jeg først klarte å komme meg opp på beina igjen, og det får jeg svi for nå.

Så jeg anbefaler deg om å ta det HELT med ro til du er helt frisk. Selv om du føler deg frisk, så må du vente på doktorens klarsignal.

Hvis du ikke klarer å få i deg mat, så er det viktigste at du får i deg nok væske. Min redning ble å suge på isbiter for da lindret det i halsen, samtidig som at jeg fikk i meg noe væske.

Lykke til, og god bedring! 😊

Anonymous poster hash: 8f498...81d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :-) Klarer du å jobbe/studere nå?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av få anledninger i livet til å ta det med ro og gære så lat som mulig. Ikke tren, ikke drikk alkohol og ikke stress. Du lan fint gå tur eller drive med rolige aktiviteter, men ikke press deg selv før legen sier du kan.

Anonymous poster hash: 22d71...fe8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :-) Klarer du å jobbe/studere nå?

Ja, gjør det. Det har gått så lenge jeg ikke har hatt så veldig mye obligatorisk oppmøte på skolen. Men jeg har ikke klart jobb ved siden av studiene.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, gjør det. Det har gått så lenge jeg ikke har hatt så veldig mye obligatorisk oppmøte på skolen. Men jeg har ikke klart jobb ved siden av studiene.

Så bra at du klarer å studere ihvertfall! Håper at du blir 100% igjen!:-)

Skrevet

Å! Ta det med ro så lenge kroppen treng det! Please! Eg hadde det då eg var 13, men var altfor flink pike til å ta det med ro, vere borte frå skulen eller ikkje gjere lekser. Var vel maks vekke ei veke. I ettertid gjekk eg på høgt gir i årevis.. Men då eg var 16 vart eg verre og verre. Og etter kyssesyken har eg vore mykje meir sjuk, fleire infeksjoner og meir fravær enn andre. Frå eg var 16 gjekk det fort nedover, kom meg såvidt igjennom vidaregåande, og har ikkje klart høgare utdanning. Er 100% sjukemeldt. Er no tre år siden eg gjekk ut frå vgs. Ikkje gjør som meg :P

Slapp av med GOD samvittighet :)

AnonymBruker
Skrevet

Å! Ta det med ro så lenge kroppen treng det! Please! Eg hadde det då eg var 13, men var altfor flink pike til å ta det med ro, vere borte frå skulen eller ikkje gjere lekser. Var vel maks vekke ei veke. I ettertid gjekk eg på høgt gir i årevis.. Men då eg var 16 vart eg verre og verre. Og etter kyssesyken har eg vore mykje meir sjuk, fleire infeksjoner og meir fravær enn andre. Frå eg var 16 gjekk det fort nedover, kom meg såvidt igjennom vidaregåande, og har ikkje klart høgare utdanning. Er 100% sjukemeldt. Er no tre år siden eg gjekk ut frå vgs. Ikkje gjør som meg :P

Slapp av med GOD samvittighet :)

Takk for svar! Skummelt at det kan ha slike ettervirkninger, kjenner at jeg blir litt nervøs av hele greia..

Skrevet

Det skal sies at eg hadde eit aktivitetsnivå langt over normalen også.. :P Over lang tid. Sjølv når eg vart dårligare og dårligare, så kjørte eg på... Skjønte ikkje problemet med å skulle vere fem plasser på ein gang. Går ikkje det an? Fatter ikkje.. :P

Men ja, du må lytte til kroppen no. Nokon treng å ta det med ro ein måned, andre eit halvt år. Det varierer veldig. Ikkje tren, drikk alkohol osv no framover :) God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Andre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det som 17-åring. Lå rett ut i 2 uker, sov omtrent hele tiden, og var fullstendig utslitt. Var mer sliten enn vanlig en stund etterpå, kanskje 2-3 mnd. Har ikke hatt problemer siden da:)

Ikke press deg selv til noe, selv hadde jeg ikke sjans til noe, sovnet bare av å forsøke å sende en sms.. Hvil og spis/drikk godt:)

God bedring:)

Anonymous poster hash: e2e57...8ac
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst; god bedring!

Jeg har hatt det. Var ganske redusert i ca 1,5 mnd før jeg fikk det påvist; jeg holdt ut med skole og jobb, men var utrolig sliten når jeg kom hjem. Etterhvert ble jeg veldig svak i hele kroppen og klarte såvidt å løfte en brikke når jeg spilte brettspill, og etterhvert hovnet jeg opp i hals og nakke og legen trodde derfor at det var en halsbetennelse. Ca 1 uke etter, når jeg fremdeles var kjempedårlig fikk jeg vite at det var kyssesyken. Da tok det vel 2 uker til jeg begynte så smått på skolen igjen, men jeg bodde heldigvis så nært at jeg kunne velge ut hvilket timer som var viktigst så jeg ikke ble utslitt; for sliten, det var jeg!

Et tips som jeg ser over her, må jeg bare presisere; ikke push deg for hardt! Kjenn etter hva kroppen vil og trenger. Dersom du er så gammel at du har begynt å drikke, holdt deg unna det en stund. Jeg var dessverre så dum at jeg var på klassetur med en del drikking og endte opp sengeliggende flere dager etterpå. Det samme gjelder forsåvidt med trening, ikke overanstreng kroppen din, det kan få alvorlige konsekvenser.

Noen her som har hatt det? Hvor lenge var du syk? Andre tips? Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: 1d28b...b32
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og tips!:)

Gjest stian86
Skrevet

Normalt sett går det over etter 2 måneder ca. Jeg personlig gikk i langt over 1 år. Lever verdiene tok lang tid før de begynte og gå ned. Men så skjøt de i værer igjen og legen mistenkte andre alvorlige sykdommer. Så var med på forskning på haukeland sykehus for hadde en ganske agresiv og spesiel kyse syken. Utviket desvere me etter dette. Men ikke bekymr deg, hold deg vekkke fra alt som heter aktivitet og slapp av så mye som du kan. Så går nok dette fort over.

AnonymBruker
Skrevet

Normalt sett går det over etter 2 måneder ca. Jeg personlig gikk i langt over 1 år. Lever verdiene tok lang tid før de begynte og gå ned. Men så skjøt de i værer igjen og legen mistenkte andre alvorlige sykdommer. Så var med på forskning på haukeland sykehus for hadde en ganske agresiv og spesiel kyse syken. Utviket desvere me etter dette. Men ikke bekymr deg, hold deg vekkke fra alt som heter aktivitet og slapp av så mye som du kan. Så går nok dette fort over.

Off, så fælt! Er du frisk igjen nå eller? Klarer du å jobbe?

Gjest busterox
Skrevet

Jeg fikk vel påvist kyssesyken da jeg var 15 år, hadde det i rundt 3 måneder. Var så uheldig at jeg fikk ME/utmattelsessyndrom (har ikke helt skjønt meg på forskjellen) etterpå så var sengeliggende i 1 år, gikk glipp av halve 9. klasse. Som andre skriver her, den fysiske helsen blir ikke den samme igjen. God bedring og lykke til videre! Og for all del, ta det helt med ro nå!

AnonymBruker
Skrevet

Off, det er dette jeg er så redd for. Føler det er så mange som får utmattelse etter k.syken. Hvordan ble du frisk igjen til slutt? Måtte du trene deg opp igjen, eller ble du frisk av deg selv? Gikk det gradvis, eller ble du frisk sånn plutselig?

Skrevet

Hadde kyssesyken da jeg var 15 år. Var sengeliggende og i elendig forfatning i rundt en mnd. Tok ca. et år før formen tilnærmet var som før igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vel påvist kyssesyken da jeg var 15 år, hadde det i rundt 3 måneder. Var så uheldig at jeg fikk ME/utmattelsessyndrom (har ikke helt skjønt meg på forskjellen) etterpå så var sengeliggende i 1 år, gikk glipp av halve 9. klasse. Som andre skriver her, den fysiske helsen blir ikke den samme igjen. God bedring og lykke til videre! Og for all del, ta det helt med ro nå!

Off, det er dette jeg er så redd for. Føler det er så mange som får utmattelse etter k.syken. Hvordan ble du frisk igjen til slutt? Måtte du trene deg opp igjen, eller ble du frisk av deg selv? Gikk det gradvis, eller ble du frisk sånn plutselig?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kyssesyken da jeg var 15 år. Var sengeliggende og i elendig forfatning i rundt en mnd. Tok ca. et år før formen tilnærmet var som før igjen.

Takk for svar! Noen tips til hvordan man kan bli frisk igjen? Skjedde det av seg selv, eller var det noe du gjorde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...