Gå til innhold

Du med spiseforstyrrelse, når mistet du mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått rundt og grubla på dette lenge og blir veldig takknemmelig for svar og innspill!

Jeg lurer rett og slett på ved hvilken BMI en med spiseforstyrrelser vil miste menstrasjonen..

Jeg har en spiseforstyrrelse, men har en normalvektig BMI nå (ca.19) For ett år siden (da med BMI på 18,5) mistet jeg mensen og har ikke sett noe til den etter det. Greia er at jeg for to år siden fikk satt inn en p-stav, og nå lurer jeg fryktelig på hva som er grunnen til min manglende mens, p-stav eller spiseforstyrrelse... Noen som har noe klokt å si?



Anonymous poster hash: 78c51...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt så lav BMI som 13,87 men mistet aldri mensen. Samtidig vet jeg om jenter med en BMI over 18,5 som mistet mensen så jeg tror det er veldig individuelt :)



Anonymous poster hash: f7231...efe
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel kanskje en bmi på 17, mistet aldri mensen jeg heller.



Anonymous poster hash: ae3f7...21f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spiseforstyrrelser da jeg var 14 år, og hadde ikke fått mensen enda da jeg ble undervektig. Har heller ikke fått den enda, og nå har jeg en BMI på litt over 19. Så må nok legge på meg.



Anonymous poster hash: 0da4c...95b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes det ikke noe fasit-svar på.Vet om flere, deriblant meg selv, som har hatt mensen selv når det er fysisk umulig for kroppen å faktisk ha mensen. Bmi-en har ikke så mye å gjøre med når man mister den, selv om det så klart er større sjanse for å miste den jo lavere i vekt man går. Feilernæring spiller nok nesten like stor rolle som undervekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men da er vel eneste mulighet rett og slett å fjerne p-staven for å finne ut av hvorfor jeg har mistet mensen?? Nesten litt synd å fjerne den siden jeg er så fornøyd med den. Likevel er det vel ganske lurt å vite om det er spiseforstyrrelsen sin skyld at jeg ikke har mensen lenger. Kan se for meg at det kan være en ekstra motivasjon for å begynne å spise mer/fornuftig!



Anonymous poster hash: 78c51...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det med menstruasjon er en dårlig indikator ift. anoreksi-diagnosen, helt ærlig... "EDNOS" dersom man har menstruasjon med bmi på 14 som i USA; f.eks. - helt latterlig. Det varierer sinnsykt mye hvor "skrapa" folk må være for at menstruasjonen forsvinner... Bare en liten digresjon.

Uansett ville jeg rådført meg med legen min ang. denne typen problemer - det er greit å utelukke alle andre grunner til at menstruasjonen din ikke er normal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trener for mye, stresser for mye, eller spiser usunn mat så kan dette også være en årsak til at mensen uteblir.



Anonymous poster hash: 4b734...18a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg ble syk hadde jeg BMI på ca 21,5. Jeg gikk ikke så mye ned i vekt, hadde BMI 19 på det laveste. Mensen forsvant ved 19,5, men tror ikke det hadde noe med BMI'en å gjøre egentlig. Heller det at jeg levde på svært ensidig kost, overtrente og kastet opp, noe som stresser kroppen veldig.



Anonymous poster hash: de0c6...166
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet den vel på BMI rundt 18. Fikk den ikke tilbake igjen før jeg var mange kilo tyngre enn det jeg mistet den på. Ca BMI 19,5. Og måtte ha hjelp av p-piller for å få hormonene igang igjen.

Fikk du ikke mensen igjen før du begynte med p-piller? Men er det ikke da en "falsk" mensen du får av pillene?

Anonymous poster hash: 0da4c...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister mensen når bmi er under 20-20.5, rimelig kjapt med andre ord. Hatt flere tilbakefall og det har vært likt hver gang.



Anonymous poster hash: f244a...342
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ligget på BMI 14,5-16,5 i over 10år. Har aldri mistet mensen.



Anonymous poster hash: eb8ce...fde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 16.3.2014 den 21.17, AnonymBruker skrev:

 

..

Endret av Knask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På mitt tynneste så hadde jeg en BMI på nesten 14, men mistet aldri mensen.

Var du spiseforstyrret eller naturlig tynn da?

Anonymous poster hash: cdb7c...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du spiseforstyrret eller naturlig tynn da?

Anonymous poster hash: cdb7c...193

Var ikke naturlig tynn nei, var veldig undervektig. Nærmere var vel BMi på 13.8 tror jeg. Tror ikke jeg var spiseforstyrret, men hadde problemer med matinntak som følge av en omfattende operasjon, rekonvalenstiden etterpå og depresjon som følge av alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke naturlig tynn nei, var veldig undervektig. Nærmere var vel BMi på 13.8 tror jeg. Tror ikke jeg var spiseforstyrret, men hadde problemer med matinntak som følge av en omfattende operasjon, rekonvalenstiden etterpå og depresjon som følge av alt dette.

huff :(:hug:

Anonymous poster hash: cdb7c...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff :(:hug:

Anonymous poster hash: cdb7c...193

Går mye bedre nå:) Men det var en lang og vond periode. Fikk god hjelp av ernæringsfysiolog og psykolog:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...