Gå til innhold

Fødestillinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken stilling fødte du i?

Erfaringer?

Er kjemperedd for å havne på ryggen med beina i været uten kontroll over kroppen med 30 hoder glanende ned på meg...

Er i uke 24 btw...

Har noen erfaring med stående, eller fødekrakk? Har hørt det er bra for tyngdekraften...

Anonymous poster hash: 66ac0...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker å føde på rygg. For min del fungerer det aller best. Fortrinnsvis med ryggen noe hevet, men nærmere flatt funker og.

Sånn ellers så er for eksempel knestående i seng en bra stilling, man får utvidet bekken samtidig som man får god støtte og slipper bruke krefter på å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første ble det med beina i holdere og litt hevet rygg. Jeg hadde ikke noe valg siden det ble tangforløsning, men jeg brydde meg ikke uansett. Med nr 2 ble det nesten sittende stilling, det var det som var mest komfortabelt for meg. Med nr 3 gikk det så utrolig fort og var så intenst at jeg bare lå på siden og led gjennom den korte åpningsfasen før jeg ikke rakk annet enn å rulle meg rundt på rygg før hun kom i en fart. Jeg synes pressingen fungerte veldig greit.

Jeg tenker at det er liten vits i å bestemme seg for fødestilling på forhånd, du finner fort ut av hva du har lyst til, eller orker, underveis. Jeg hadde på forhånd tenkt at fødekrakk så interessant ut, hjelp av tyngdekraftrn uten å måtte bruke krefter på å stå oppreist, men når det kom til stykket var alle fødslene så vonde at jeg ikke orket annet enn å bli værende i senga.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på rygg med hodeenden hevet. Syntes det var kjempevanskelig å få til å presse skikkelig, men vet ikke om det var pga stillingen eller fordi jeg hadde dårlige rier. Jeg var så "inne i meg selv" at jeg fikk ikke sagt fra heller, og etterhvert hadde jeg ikke noe valg fordi det endte med sugekopp.

De foreslo faktisk på et tidspunkt at jeg skulle prøve å ligge på siden, men det ble så vondt at jeg endte opp på rygg og der ble jeg til jeg var ferdig.



Anonymous poster hash: 66289...d05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Havnet på ryggen, litt på siden før selve pressingen. Hadde så store smerter at jeg ikke kom meg noen vei uansett. Syntes det gikk veldig greit under pressingen, og vil nok satse på det samme neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stående på kne med hodeenden hevet slik at jeg lente meg mot den. Fungerte kjempefint. Prøvde først å ligge både epå rygg og side, men det var ikke noe for meg.



Anonymous poster hash: a0664...3ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitte-lå i senga, husker ikke om jeg hadde beina i bøyler eller hva. Skulle ønske jeg klarte å stå men det gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ligge på alle 4 på en sakkosekk, men de tvingtr meg til å ligge på ryggen med bena opp

Anonymous poster hash: 69240...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stått ved siden av senga i 10 timer fordi jeg ikke klarte å ligge, så da jordmor ville ha meg til å ligge på rygg i senga med hevet rygg og føttene i bøyle, så var det nesten befriende. Jeg hadde så lyst til å ligge tidligere fordi jeg var så sliten, men hadde ikke sjanse.

Det er vel kun jordmor og barnepleier som er til stede, så lenge alt går som normalt.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå på rygg med overkroppen hevet beina i bøyer når jeg presset. Fungerte fint. Tanken på det er veldig ubehagelig, men når du er midt oppi det bryr du deg fint lite om annet enn å få ungen ut, og gjøre som du får beskjed om av jordmor.

Det med fødestillinger ville jeg ikke tenkt for mye over på forhånd. Du kjenner hva som er mest behagelig for deg der og da, noe som er vanskelig å planlegge. Itillegg er jormødrene flinke til å veilede deg underveis. :)

Et par faktorer til som gjør det vanskelig å bestemme seg for noe på forhånd er at om du blir koblet til mye (veske, epidural, riestimmulerende, overvåkningstustyr, antibiotika, etc) påvirker dette mobiliteten, og ikke alle stillinger blir praktiske. Også at jordmor må vurdere at hun får en praktisk og trygg arbeidsstilling selv ;)

Mitt tips er å prøve å ikke tenke så mye over dette, og ta det som det kommer :)

Anonymous poster hash: d0f51...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å prøve å ikke tenke så mye over dette, og ta det som det kommer :)

Anonymous poster hash: d0f51...911

Selvfølgelig bør man tenke over fødestillinger. Begriper ikke hvorfor folk sier at man "skal ta ting som det kommer". Bevisstgjøring er ALDRI feil. Spesielt ikke når det gjelder ens egen helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte føde på ryggen selv om det var minst gunstig pga bekkenløsning.
Dette på grunn av at pulsen til baby sank masse og baby måtte ut fort. Måtte klippes masse for å få den ut.
Hadde to jordmødre som la seg oppå meg med albuene trykt inn i magen på meg for å hjelpe å trykke han nedover.
Bekkenet mitt var helt ødelagt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å klare å stå på knærne og å gå så mye som mulig for å hjelpe babyen nedover i bekkenet. Her klemte baby nr 2 tidvis av vena cava under fødselen, noe som senket pulsen hans ned på 60-tallet, og da måtte jeg legge meg kjapt over på sidene. Gudskjelov for at jeg hadde spinalbedøvelse, for da var jeg så godt smertelindret at jeg hadde ingen problemer med å samarbeide med jordmor :)

Med nr 1 fikk jeg ingen smertelindring og klarte kun å ligge pal på ryggen med beina i holdere, fordi det gjorde så sinnsykt vondt å bevege på seg. Så om smertene blir for sterke til at du klarer å samarbeide og panikken nærmer seg så be om medikamentell smertelindring, da går fødselen raskere :) Nr 1 brukte jeg halvannen time på å skvise ut, nr 2 tok 11 minutter...



Anonymous poster hash: ea64f...8d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om smertene blir for sterke til at du klarer å samarbeide og panikken nærmer seg så be om medikamentell smertelindring, da går fødselen raskere :) Nr 1 brukte jeg halvannen time på å skvise ut, nr 2 tok 11 minutter... Anonymous poster hash: ea64f...8d8

Nå føder man jo vanligvis raskere når man har født før, så det er lite trolig at den forskjellen hadde å gjøre med at du fikk epidural med nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helst ligge på siden når jeg presset, men ble beordret på rygg rett før hodet kom ut.

Ikke vet jeg hvorfor, var egentlig ikke helt til stede den siste delen av fødsel :-P

Hadde ikke lest noe om fødestillinger før heg fødte, fordi jeg ikke ante hilken som fallt seg naturlug før jeg faktisk var i fødsel uansett....

Anonymous poster hash: 69429...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helst ligge på siden når jeg presset, men ble beordret på rygg rett før hodet kom ut.

Ikke vet jeg hvorfor, var egentlig ikke helt til stede den siste delen av fødsel :-P

Hadde ikke lest noe om fødestillinger før heg fødte, fordi jeg ikke ante hilken som fallt seg naturlug før jeg faktisk var i fødsel uansett....

Anonymous poster hash: 69429...7f5

Oi, se bort fra skrivefeil etter skrivefeil her...

Anonymous poster hash: 69429...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå føder man jo vanligvis raskere når man har født før, så det er lite trolig at den forskjellen hadde å gjøre med at du fikk epidural med nr 2.

Ja veien var definitivt "banet frem" fra før av. Men man skal virkelig ikke undervurdere viktigheten av å klare å slappe av under riene og å samarbeide med jordmor, fremfor å hyle og bære seg og stritte imot hver eneste rie. Jeg fikk for øvrig spinal, rakk ikke epidural. Gikk fra 5-10 cm i løpet av 30 minutter både med nr 1 og nr 2.

Anonymous poster hash: ea64f...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 & 3 på rygg med beina i bøyler, høyst ufrivillig. Nr 2 sto jeg på gulvet, det var veldig effektivt. Skal ha nr 4 om få uker og håper å få føde i vann. Om ikke det er noe for meg prøver jeg gjerne fødekrakk evt knestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd at jeg har hatt noe valg angående fødestilling verken i min første eller andre fødsel. Det har vært på rygg begge gangene, og hvilke tanker jeg måtte ha hatt har ikke blitt spurt om eller tatt hensyn til.

I første fødsel hadde babyen jenta mi elektrode på hodet så da kan jeg skjønne at jeg ikke fikk vandre rundt. Men jeg lå faktisk på rygg i nesten 24 timer pga at hodet ikke var festet, vannet gikk og jeg måtte vente på riene. Å ligge på rygg i 24 timer er vondt når man ikke er vant til å ligge i en stilling så lenge. Jeg lå på rygg i nesten 12 timer før riene begynte skikkelig, og da måtte jenta ha elektrode på hodet og jeg fikk ikke bevege noe på meg. Jeg husker jeg spurte om jeg ikke fikk snu meg på siden en gang, men jeg ble ikke hørt. Jeg hadde konstante smerter pga dette og fødselen ble skikkelig fæl.

Når fødsel nr 2 kom rakk jeg såvidt frem til sykehuset fordi jeg gikk og ventet på å ha det like vondt som i fødsel nr 1. Det skjedde jo aldri, og da vi kom til sykehuset var det rett på mottaket og opp i en seng. Da jeg kom på fødestua spurte de om jeg klarte å komme meg over i "fødeseng" og jeg fikk hjelp til dette. Så var det ned på rygg, de tok vannet og så fikk jeg beskjed om å begynne å presse (ingen spm om stilling), og noen minutter senere var det over. Det var en fin fødsel synes jeg. Mye bedre enn første.



Anonymous poster hash: 8f02c...74f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte i vann - og ville absolutt valgt det igjen om det er mulig. Var ufattelig mye verre når jeg måtte opp på den harde fødesengen for å sjekkes innimellom under riene, så kan bare tenke meg hvor mye verre selve fødselen måtte vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...