Gå til innhold

BSU

cappocino

Anbefalte innlegg

Hørte igår at det er mulig å tegne BSU konto to ganger.

Selv om jeg har hatt BSU og brukt pengene på leilighet kan jeg nå tegne ny konto med samme betingelser.

Er det riktig og hvor kan jeg finne mer info om det?

sjekket skatteetaten, men der fant jeg bare info brosjyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dette tror jeg ikke er riktig. Sjekk imidlertid med banken din, de pleier å være rimelig oppdaterte. Eller ring likningskontoret. Du kan imidlertid flytte BSUen, selv om noen banker påstår det motsatte, men det var jo ikke det du spurte om.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke er riktig. Sjekk imidlertid med banken din' date=' de pleier å være rimelig oppdaterte. Eller ring likningskontoret. Du kan imidlertid flytte BSUen, selv om noen banker påstår det motsatte, men det var jo ikke det du spurte om.....[/quote']

Jeg tror heller ikke det er riktig, men så bra hvis det hadde vært riktig :)

Får ta en telefon til banken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ihvertfall ikke vært slik tidligere. Tror ikke det har vært noen ny endring, da det ville blitt blåst opp i aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest m, ikke logget inn

Tror ikke det. Da vi kjøpte leilighet i fjor høst sa damen i banken at jeg ikke burde avslutte BSUkontoen fordi jeg kunne bruke den til å spare på mange år til, og at jeg ikke kunne tegne ny.

m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg spurte onkelen til min samboer. Han jobber i banken. Han sa at det kunne kun tegnes en gang.

Han lurte på om det hadde stått noen plasser om tegning av BSU flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror også det er kun en gangs tengning.

Personen som jeg hadde hørt det fra mente han hadde lest det i dine penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ha to avtaler hvis man går til en forretningsbank (Nordea, DNB) og en sparebank (Sparebank1, NOR osv) fordi disse to har forskjellige systemer som ikke kommuniserer med hverandre.

Dvs. at hvis man prøver å åpne en BSU-konto i en sparebank, og man har eller har hatt BSU-konto i en annen sparebank, så vil man få beskjed av systemet at man ikke kan åpne den kontoen.

MEN hvis man har fått tegna to avtaler... Når man får ligninga for det året man tegnet BSU-konto nr. to får man beskjed om at man bare kan ha én BSU-konto, og at den andre kontoen må avsluttes og at man ikke får skattefordeler av den kontoen.

Jeg jobber for tiden i bank og har vært borte i tilfeller hvor kunder har fått et slikt brev fra ligningsetaten.

Så i klartekst: Man kan bare ha én BSU konto, og den skal gå til den første boligen man kjøper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shygirl

Så i klartekst: Man kan bare ha én BSU konto, og den skal gå til den første boligen man kjøper seg.

Ikke nødvendigvis.. Dette er opp til hver og en når de vil bruke dem bare de går til boligformål.

Da vi kjøpte leiligheten, for snart fire år siden, ble vi faktisk rådet av saksbehandleren vår i banken om å ikke bruke av BSU-kontoene. Vi hadde ikke rukket å spare så mye så det ville vært veldig dumt å bruke dem opp uten å nyte godt av fordelene først. I tillegg er det slik at så lenge du har BSU-konto får du de samme betingelsene for lån om du velger å bruke pengene på boligkjøpet eller spare videre.

Vi har nå kjøpt oss hus, kommer ikke til å bruke av BSU denne gangen heller, vi får de samme betingelsene når vi ikke bruker dem. Skal heller fortsette å spare for å kunne bruke dem til oppussing etterhvert...

shygirl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Man kan baer ha en BUs avtale ja, men man KAN flytte den mellom ulike banker om man vil. Denne skal gå til bolig anskaffet etter at kontoen ble opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...