Gå til innhold

Navngir 16 000 landssvik-mistenkte.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette en ganske selekt liste, da? Bare å ha vært medlem i NS var ikke nok til å havne på denne lista. Man måtte ha gjort noe mer. Det er tross alt bare 16000 navn, og NS og Hirden var langt mer tallrik enn som så.

Hirden kan ha hatt så mye som 20.000 medlemmer, og tett på 1000 av dem ble dømt for landssvik etter krigen. Men da for tortur og overgrep mot krigsfanger o.l. Det er vel rimelig å tro at en god del av dem stod på "Liste 1". Og det viser da vitterlig at listen ikke var satt vilkårlig sammen, og at selv medlemsskap i en frivillig avdeling som Hirden i seg selv ikke var nok til å bli dømt for landssvik.

Det var et innslag på TV2. En man hadde en bestefar som stod på listen, han ble firkjent rette etter krigen. Listen er selvsagt ikke tatt ut av det blå, men er også i stor grad basert på rykter og antagelser.

flere på lista var NS medlem og trolig ikke noe annet.

Når listen inneholder også navn på personer som kan være elskerinne med den og den, så vriker det litt rart, kan jo tenkes at det bare er snakk om ondsinnet slader :

27c527484c449fd0e2c6c1908ccf4a76.jpg?t%5

Anonymous poster hash: 0ebd0...1bd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull. De gjør dette kun for å tjene penger. Jeg håper de blir saktsøkt slik at de går i minus.

Det håper jeg også. Og det skal ikke så mye til, før de går i minus ;)

Anonymous poster hash: 00ce9...959

AnonymBruker
Skrevet

Rett og slett idiotisk å publisere dette. Her er det jo kun snakk om mistenkte, hentet fra noen lister som politiet hadde. Å være mistenkt er ikke det samme som å være dømt.

Forlaget burde vært mer tydelig på hvorfor de ønsker å publisere dette. Og de burde gjort det helt tydelig at dette er mistenkte, og ikke nødvendigvis noen som har gjort noe galt.

Anonymous poster hash: d162f...dd8
  • Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke vitsen. Sikkert mange her som er døde, eller snart er det. Hva er vitsen med å hetse folk etter deres død? Vi som er unge nå vet ingenting om hvordan det var å leve under andre verdenskrig, så det blir for dumt om vi skal sitte her nesten 70 år etter og dømme...

AnonymBruker
Skrevet

Det var et innslag på TV2. En man hadde en bestefar som stod på listen, han ble firkjent rette etter krigen. Listen er selvsagt ikke tatt ut av det blå, men er også i stor grad basert på rykter og antagelser.

flere på lista var NS medlem og trolig ikke noe annet.

Når listen inneholder også navn på personer som kan være elskerinne med den og den, så vriker det litt rart, kan jo tenkes at det bare er snakk om ondsinnet slader :

27c527484c449fd0e2c6c1908ccf4a76.jpg?t%5

Sikkert ikke noe kult for hun namsosdama som var elskerinne for kommandant Häcken..

Anonymous poster hash: daa6f...f19

AnonymBruker
Skrevet

Dette sier noe om hva slags sladresamfunn vi lever i. Men den ga meg også en ide. Hvorfor lager ingen en sånn sladreliste selv? En slags liste som kan legges på en iransk eller egyptisk server, med liste over alle drittsekker man ikke får gjort noe med på lovlig vis i Norge? En slags liste som noen vil bruke til borgervern og selvtekt? F.eks vil jo hele forlaget det er snakk om her kunne blitt ført opp på en sånn liste. Hvorfor gjør ingen dette? Det vil jo få masse medie-oppmerksomhet.

Anonymous poster hash: 1367d...93e
Skrevet (endret)

Flere av fedrene til min far sine barndomskamerater står der, jeg vet kem de er fordi jeg har vokst opp og lekt med barnebarna til noen av de på listen.

Ingen I min familie står der tror jeg fordi vi var motstandfolk hele gjengen, flere av farfars brødre ble sendt til sachsenhausen og ble holdt som fanger og led tortur der!

Men det er forbanna unødvendig å henge ut folk på den måten, dette er kun for å tjene penger.

NB min familie dømte ikke sympatisørene etter krigen, de syntes synd på de, og de dekket over at pappas tante fikk barn med en Tysker!

Endret av Anciol
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke noe kult for hun namsosdama som var elskerinne for kommandant Häcken..

Det er ikke sikkert det er sant engang.

Anonymous poster hash: 0b2f6...f50

Skrevet

Nei, det virker som en typisk sverte-anklage. Det var mange damer etter krigen som ble anklaga for lignende ting, mens deres egentlige forbrytelse var at de ikke hadde villet ligge med den som fremsatte anklagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men jeg har hjerne å tenke med og har lært noe vesentlig. Jeg er fra bygda, og jeg ble ikke slik. Ergo kan andre også velge å opptre annerledes.

Anonymous poster hash: a69f1...338

Jeg ble heller ikke slik, men det betyr ikke at alle er som oss. Jeg hører mye rart når jeg er på besøk på bygda.

Anonymous poster hash: e93b6...e47

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har også familie som er berørt av dette, men jeg syns det er på tide med ett oppgjør med fortiden og etterkommerne har ingenting å skamme seg over. Folk må lære seg å gi slipp på fordommene sine. Svært mange ble dømt for ingenting, bare å rømme over til Sverige var nok liksom. I tillegg er det viktig å belyse dette for å forstå hva flyktninger i dag er utsatt for. Anonymous poster hash: a69f1...338

Enig i dette. Farfar var i SS, og hverken pappa eller jeg har noe i mot at grums kommer til overflaten. Uansett må vi huske at det her er snakk om en liste med mistenkte, ikke dømte. Så lenge det kommer klart frem i forordet, ser jeg ikke problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...