AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 http://www.side2.no/navngir-16-000-landssvik-mistenkte/5176711.html Dessverre berøre dette min familie. Rett etter krigen ble broren til morfar arrestert mistenkt for å ha samarbeidet med tyskerne. Han ble sluppet fri etter 2-3 mnd i fengsel. Likevel ble han stemplet hele livet. Broren hans (min mors far) fikk slengt mye dritt etter seg selv opp til 90-tallet. Sønnen til den mistenkte ble mye mobbet på skolen. Broren til morfar døde for noen årsiden, men besteforeldrene mine og sønnen går nå i dag å engster seg for at navnet hans skal stå på listen, og at det grønnløse hatet skal blusse opp. Hvordan det er mulig for et forlag å være så kyniske er helt utrolig. Anonymous poster hash: e9a12...4d2 8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har også familie som er berørt av dette, men jeg syns det er på tide med ett oppgjør med fortiden og etterkommerne har ingenting å skamme seg over. Folk må lære seg å gi slipp på fordommene sine. Svært mange ble dømt for ingenting, bare å rømme over til Sverige var nok liksom. I tillegg er det viktig å belyse dette for å forstå hva flyktninger i dag er utsatt for. Anonymous poster hash: a69f1...338 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #3 Skrevet 13. mars 2014 Dette er motbydelig rett og slett. Det er ingen grunn for at denne lista skal publiseres. Spesielt siden lista er veldig usikker. Det er ikke en liste over dømte, bare misstenkte. Så nå blir det masse spekulasjoner på om naboen er i familie med en som kanskje var en misstenkt Det står ingen ting om de ble frikent for misstanken, eller på hvilket grunnlag de er misstenkt. Ergo er informasjonen bare sludder og vås og har ikke hold i virkeligheten. Og hvorfor skal folk kjøpe en bok med navn, adresse og alder? Kan de ikke bare lese en gammel telefonkatalog i stedet? Like nyttig det Saken opptar meg veldig siden jeg kjenner flere av partene i denne publiseringssaken. Både fra forlaget og fra Riksarkivet. Anonymous poster hash: 00ce9...959 4
Mann 42 Skrevet 13. mars 2014 #4 Skrevet 13. mars 2014 Er ikke dette en ganske selekt liste, da? Bare å ha vært medlem i NS var ikke nok til å havne på denne lista. Man måtte ha gjort noe mer. Det er tross alt bare 16000 navn, og NS og Hirden var langt mer tallrik enn som så. Hirden kan ha hatt så mye som 20.000 medlemmer, og tett på 1000 av dem ble dømt for landssvik etter krigen. Men da for tortur og overgrep mot krigsfanger o.l. Det er vel rimelig å tro at en god del av dem stod på "Liste 1". Og det viser da vitterlig at listen ikke var satt vilkårlig sammen, og at selv medlemsskap i en frivillig avdeling som Hirden i seg selv ikke var nok til å bli dømt for landssvik. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #5 Skrevet 13. mars 2014 Når det gjelder denne saken, så har jeg mer tiltro til Riksarkivet og til Egil Ulateig, som vet hva de snakker om. Det er også flere eksemplarer av denne listen, så hvilken liste er egentlig korrekt? Egil Ulateigs uttalelse (han har forresten gitt ut en del bøker via Vega Forlag) Ulateig sitter selv på listen som nå er offentliggjort i boken «Liste nr. 1», og sier til VG at han selv aldri ville offentligjort den. - Trykket forlaget den listen? Det er helt vanvittig, for der er det mange navn som er feil. Jeg har selv den listen, og jeg har sjekket opp visse navn, og de er ikke akkurat kvalitetssikret. Dette var navn som kom ut fra vitneavhør av flyktninger som kom til Sverige under krigen, så den lista inneholder både dømte, og ikke straffede mennesker, sier han før han legger til: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10137955 Anonymous poster hash: 00ce9...959 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #6 Skrevet 13. mars 2014 Jeg tror kanskje at forlaget velger å utgi denne lista for å få fortgang i åpenheten. Om noen skulle finne på å begynne å dømme og hetse noen bare fordi de er nevnt i listen så bør de ta et oppgjør med seg selv. I tillegg leste jeg på tv2 at de har sensurert de yngste personene som er nevnt. Noe som kan bety at navn som blir offentliggjort er døde personer. Anonymous poster hash: a69f1...338
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #7 Skrevet 13. mars 2014 Skjønner ikke poenget med å publisere den jeg. Hva slags nytte har vi av det? Vil ikke tro de som er under 30 bryr seg så veldig men en del av den eldre garde kan nok dette bli veldig belastende. Og jeg må jo si at dersom en av mine besteforeldre skulle stå på den lista ville jeg nok synes det var ganske ubehadelig. Ikke fordi jeg ville sett på besteforeldern min anderledes, men h*n ville nok synes det var belastende, og bygdedyret hadde nok fått noe å snakke om. Anonymous poster hash: e93b6...e47 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #8 Skrevet 13. mars 2014 Jeg tror kanskje at forlaget velger å utgi denne lista for å få fortgang i åpenheten. Om noen skulle finne på å begynne å dømme og hetse noen bare fordi de er nevnt i listen så bør de ta et oppgjør med seg selv. I tillegg leste jeg på tv2 at de har sensurert de yngste personene som er nevnt. Noe som kan bety at navn som blir offentliggjort er døde personer. Anonymous poster hash: a69f1...338 Du har åpenbart aldri bodd på bygda - der går det jo sport i å dømme folk for alt og ingenting og spre rykter. Anonymous poster hash: e93b6...e47 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #9 Skrevet 13. mars 2014 Skjønner ikke poenget med å publisere den jeg. Hva slags nytte har vi av det? Vil ikke tro de som er under 30 bryr seg så veldig men en del av den eldre garde kan nok dette bli veldig belastende. Og jeg må jo si at dersom en av mine besteforeldre skulle stå på den lista ville jeg nok synes det var ganske ubehadelig. Ikke fordi jeg ville sett på besteforeldern min anderledes, men h*n ville nok synes det var belastende, og bygdedyret hadde nok fått noe å snakke om. Anonymous poster hash: e93b6...e47 Noen av de på listen var svært unge mennesker som ble meldt in i NS feks for å få tak i utstyr og planer som tyskerne hadde. Ærlig talt, det var krig, og folk gjorde det de mente var riktig der og da. Syns det er verre med den fordømmingen og hetsen uskyldige barn opplevde etter krigen. Anonymous poster hash: a69f1...338
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #10 Skrevet 13. mars 2014 Du har åpenbart aldri bodd på bygda - der går det jo sport i å dømme folk for alt og ingenting og spre rykter. Anonymous poster hash: e93b6...e47 Jo faktisk, jeg er en ekte bondeknøl. Anonymous poster hash: a69f1...338
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #11 Skrevet 13. mars 2014 Jo faktisk, jeg er en ekte bondeknøl. Anonymous poster hash: a69f1...338 Og du har aldri opplevd at folk på bygda er fordømmende? Anonymous poster hash: e93b6...e47
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Og du har aldri opplevd at folk på bygda er fordømmende? Anonymous poster hash: e93b6...e47 Jo, men jeg har hjerne å tenke med og har lært noe vesentlig. Jeg er fra bygda, og jeg ble ikke slik. Ergo kan andre også velge å opptre annerledes. Anonymous poster hash: a69f1...338 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #13 Skrevet 13. mars 2014 Jeg synes det er irrelevant. Om ikke lenge er samtlige personer som opplevde andre verdenskrig med egne øyne, døde. De som er i live i dag var svært unge på den tiden og kan ikke bebreides for noe de har null kontroll over. Klart, noen av disse er rene nazister, tradisjon tro. Men jeg synes ikke man skal dømme tusen uskylde på basis av en skyldig. Anonymous poster hash: e3e29...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #14 Skrevet 13. mars 2014 Jeg tror kanskje at forlaget velger å utgi denne lista for å få fortgang i åpenheten. Om noen skulle finne på å begynne å dømme og hetse noen bare fordi de er nevnt i listen så bør de ta et oppgjør med seg selv. I tillegg leste jeg på tv2 at de har sensurert de yngste personene som er nevnt. Noe som kan bety at navn som blir offentliggjort er døde personer. Anonymous poster hash: a69f1...338 Nei det ligger ingen dybde tanker bak denne utgivelsen annet enn at forlaget har en forkjærlighet for krigshistorie. Dette går på penger og propaganda. Forlaget er i en litt desperat situasjon. Anonymous poster hash: 00ce9...959 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #15 Skrevet 13. mars 2014 Er ikke dette en ganske selekt liste, da? Bare å ha vært medlem i NS var ikke nok til å havne på denne lista. Man måtte ha gjort noe mer. Det er tross alt bare 16000 navn, og NS og Hirden var langt mer tallrik enn som så. Hirden kan ha hatt så mye som 20.000 medlemmer, og tett på 1000 av dem ble dømt for landssvik etter krigen. Men da for tortur og overgrep mot krigsfanger o.l. Det er vel rimelig å tro at en god del av dem stod på "Liste 1". Og det viser da vitterlig at listen ikke var satt vilkårlig sammen, og at selv medlemsskap i en frivillig avdeling som Hirden i seg selv ikke var nok til å bli dømt for landssvik. Dette er vel akkurat det som er grunnen til at det å utgi liste er helt idiotisk. Du går tydeligvis ut i fra at de er skyldige, og at de "nok har drevet med tortur". Flott gjort mot de som faktisk er uskyldige. Anonymous poster hash: c30f2...ff0 3
Mann 42 Skrevet 13. mars 2014 #16 Skrevet 13. mars 2014 Dette er vel akkurat det som er grunnen til at det å utgi liste er helt idiotisk. Du går tydeligvis ut i fra at de er skyldige, og at de "nok har drevet med tortur". Flott gjort mot de som faktisk er uskyldige. Anonymous poster hash: c30f2...ff0 Jeg går ikke ut fra noe som helst når det gjelder den lista. Har ikke hørt om den før i dag. Og det er litt tynt grunnlag å mene noe om noe som helst. Jeg poengterte bare at all den tid det dreier seg om 16000 navn, og Hirden alene utgjorde 20.000, og Nasjonal Samling hadde 44.000 medlemmer på det meste, så har det vel krevd en del for å komme seg på lista. Men den hadde selvsagt en enorm svakhet i og med at den var basert på debriefing av de som flyktet til Sverige, og som kan ha hatt private grunner til å kalle folk landsforrædere, eller endog føle seg presset til å oppgi NOEN navn i det hele tatt. Debriefingen var etter det jeg forstår obligatorisk. På den annen side var man jo på jakt etter provokatører og plantede folk, så opplysningene kan umulig ha blitt godtatt ukritisk. Og en liste på 16000 navn som resultat av 5 års forhør av flyktninger fra hele landet, er egentlig et ganske beskjedent resultat. Det er noe sånt som 8-10 navn hver dag. En enkelt flyktning burde kunne fortelle såpass om nazistoda i hjembygda si, og noen anslag over grensetrafikken sier at så mye som 60 personer gikk over grensa til Sverige hver eneste uke. Jeg vet ikke helt hvilken interesse en slik liste egentlig har for publikum, eller hvilken nytte den kan tenkes å ha. Det er noe litt merkelig med at den utgis i bokform. At informasjonen er tatt vare på, er en sak. Men det hører med til sjeldenhetene at et rent kildedokument utgis på denne måten. Hva blir det neste? Telefonkatalogen for Halden, 1955?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #17 Skrevet 13. mars 2014 Har selv slekt som kan bli rammet av dette, sykt. I samme slekt er det også krigsseilere. Så det sier litt om hvor vanskelig krigen må ha vært for enkelte. F.eks mtp sult og små barn.Anonymous poster hash: dbaf4...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #18 Skrevet 13. mars 2014 Har selv slekt som kan bli rammet av dette, sykt. I samme slekt er det også krigsseilere. Så det sier litt om hvor vanskelig krigen må ha vært for enkelte. F.eks mtp sult og små barn.Anonymous poster hash: dbaf4...d1c Jeg synes det er greit at det blir åpenhet om dette. Det som ville vært mer sensitivt, var om det kom ei bok som også navnga alle etterkommerne til de landssvikmistenkte. Generelt bør navnene til alle som mistenkes for kriminalitet, offentliggjøres. Når man først skal ha full åpenhet rundt identiteten til mistenkte kriminelle, ville det vært langt mer interessant og nyttig om det hadde kommet ut en bok som listet navnene til alle overgrepsmistenkte de siste 20-30 årene. Dette ville vært en langt viktigere utgivelse med vesentlig større sprengkraft. Anonymous poster hash: c2283...863
Gjest Corto Maltese Skrevet 13. mars 2014 #19 Skrevet 13. mars 2014 Lurer på om morfaren min står der.......jeg vet han satt i fengsel etter krigen fordi han sambarbeidet med tyskerene. Men jeg vet ikke helt om jeg ser poenget i og offentligjøre mistenkte. Virker litt som mer som sladder egentlig 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #20 Skrevet 13. mars 2014 Jeg tror kanskje at forlaget velger å utgi denne lista for å få fortgang i åpenheten. Om noen skulle finne på å begynne å dømme og hetse noen bare fordi de er nevnt i listen så bør de ta et oppgjør med seg selv. I tillegg leste jeg på tv2 at de har sensurert de yngste personene som er nevnt. Noe som kan bety at navn som blir offentliggjort er døde personer. Anonymous poster hash: a69f1...338 Bare tull. De gjør dette kun for å tjene penger. Jeg håper de blir saktsøkt slik at de går i minus. Anonymous poster hash: 0ebd0...1bd 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå