Gå til innhold

Abort..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år gammel og hadde medisinsk abort i februar. Jeg delte et rom med ei annen jente og jeg hadde med kjæresten min mens hun var alene. Jeg hadde en del vondt men det var mer som veldig vonde mensensmerter. Jeg fikk alt av smertestillende og alt jeg trengte.

Da jeg var på sykehuset fikk jeg beskjed om at unge jenter ofte får medisinsk siden mange ikke har født før og slik at de kan være på sykehuset mens de holder på, for mange kjenner ikke sin egen smerteterskel og kan ofte få litt "panikk". Det var noe dritt der og da, men nå går det greit. Jeg tenker ikke noe særlig på det. Det er gjort og det er ikke noe mer å tenke på. Jeg studerer på universitetet her i byen og jeg var på skolen dagen etter. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tatt medisinsk abort selv, det var ikke akkurat en grei opplevelse mildt sagt.

Du får som oftest medisinsk før uke 9, etter uke 9 er det litt forskjellig, enten får du medisinsk og er på sykehuset ellers får du kirurgisk.

Du får en undersøkelse først av gynekolog osv, så en pille, så kan du dra hjem og vente en dag eller to og ta vaginale piller og smertestillende.

Godt tips til deg, bli på sykehuset. Ikke reis hjem, det kan bli helt sinnsykt vondt om du ikke får nok smertestillende. Mye bedre å være på sykehuset når det skjer enn å være hjemme.... Tro meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke om egne erfaringer ifht.medisinsk. Jeg var 7 uker på vei, fikk en pille på sykehuset som stoppet embryoets hjerte, tok "riestartende" tabletter som jeg selv satte opp i skjeden dagen etter. Etter 3t startet noe som jeg antar ligner på rier. Hadde rier og en del smerter i 3t, da datt det jeg kanskje vil tro var morkaka ut smertene slapp i det sekundet den falt ut. Og ja, jeg hadde til dels sterke smerter, kastet opp et par ganger og kaldsvettet litt. Var ikke noe gøy når det stod på, men jeg hadde fortsatt igjen smertestillende tbl.og kunne tatt disse om det virkelig hadde blitt ille. Jeg blødde mye i et døgn og litt mer enn vanlig mens ca 1 1/2 mnd..

Om jeg hadde måttet ta abort en gang til, så hadde jeg fortsatt valgt medisinsk. Var vondt når det stod på, men det er forholdsvis kort. Det er også forbundet med mindre komplikasjoner å ha medisinsk, kontra kirurgisk abort. Jeg følte jeg ble godt ivaretatt på sykehuset før aborten og de ringte etter en uke for å høre hvordan det hadde gått.

Angående fravær, så tok jeg aborten en fredag og var tilbake i fullt kjør i praksis med fulle dager fra mandagen. Har heller ikke hatt noen komplikasjoner eller smerter etter aborten.

Ønsker deg lykke til med beslutningen ts :-)



Anonymous poster hash: ab43b...b5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente på 18 år som nylig har funnet ut at jeg er gravid. Dette var et ganske stort sjokk, siden jeg har gått på P-piller i snart tre år, og er ekstremt nøye med å ta de til samme tid hver eneste dag.

Jeg kan så absolutt ikke ha noe barn nå, er snart ferdig på vgs og flytter til Trondheim, skal kjøpe leilighet og studere videre. Det jeg altså lurer på er forskjellen på medisinsk og kirurgisk abort, hva en minst smertefullt? Jeg er midt i passe prøver og snart eksamen på skolen, så har ikke tid til å flere dager fravær fra skolen.

På forhånd, tusen takk for svar :laugh:

Anonymous poster hash: bdc9a...196

Hei du. Håper alt går fint med deg. Man får vanligvis ikke velge selv. Hvilken type abort du får avgjøres av hvor langt du er på vei. Tror kanskje skillet var ni uker. Meget mulig jeg oppgir feilaktige opplysninger, men det var det min fastlege sa til meg. Medisinsk er ja, smertefult, men velger du å ta den på sykehuset ( anbefales) kan du få sterke smertestillende og kvalmestillende. Jeg ble plassert i et rom med 4 andre fremmede damer. Etterhvert viste det seg at de var innlagt av samme grunn som meg. Var en spesiell opplevelse, men var veldig trygt å være sammen med andre i samme situasjon. Jeg var ganske dårlig i 1-2 dager etterpå, mest fordi det er en ganske sterk og utmattende opplevelse.

Angrer alikevel ikke ett sekund. Har bare angret på at jeg ikke var mer nøye med pilla mi.

Kom deg til fastlege så fort som mulig, så får du dette ut av verden. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kirurgisk hvis du kan det, og det kan du nok når du er så ung. Medisinsk kan være veldig vondt.

Anonymous poster hash: 6e77f...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger medisinsk, bli på sykehuset så du kan få smertestillende om det blir skikkelig ille. Jeg tok paralgin og kvalmedempende, men det var langt fra nok. Jeg har aldri hatt så vondt før, kastet opp og svimte av og lå på gulvet med sterke kramper. Skulle aldri gjort det hjemme.



Anonymous poster hash: ea67d...a41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...