Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Wuhu, jeg skal til Paris i mai! :danse: Så! Sleng ut deres aller beste Paris-tips :jepp:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Versailles er herlig på den tiden - full blomstring! Kort togtur unna. Mai er den beste måneden i Paris etter mitt syn, så det blir nok en god tur!

Anonymous poster hash: f5fd6...ecf
Skrevet

Newbe in Paris, har lyst å se alt, men akk tiden er begrenset. Takk for tips AB, Versailles legger jeg til i lista.

Har sett meg ut Musee d`Orsay, Palais Garnier Opera National de Paris, Luxenburg Gardens, Notre Dame Cathedral og Musee de Louvre

En tur over Pont Alexandre III og en tur til Galeries Lafayette vil jeg og, men aller først, en Open Bus Tour på dag 1.

Er det noen som har flere tips? Regner med en rusletur langs Seinen er et must, men hvor går man å shopper? Jeg ser for meg koselige gater, der man finner klær som ikke er kjempedyre, og eller markeder,

Er det noe spesielt med mandager i Paris? Har lest noen innlegg her og der, og det virker som mye er stengt mandager?

TS

Skrevet

Endel ting er stengt på mandager ja, men hvis du holder deg til det mest komersielle, er det åpent, med tanke på turister :) Som kjøpesenteres Les Halles.

Med mindre det er et virkelig must, vil jeg ikke anbefale Champs Elysees. Bare masse folk der, trangt og kaotisk, og det er ikke sååå fancy butikker der. Var sikkert bedre på 50-tallet... Sukk...

Dersom du liker markeder, er det et fint marked i utkanten av Paris, Marche des puces St. Ouen, tror jeg det het. For å komme deg dit må du ta metrolinje 4, helt til endestoppet Porte de Clinancourt. Derifra er det skiltet. :)

Metroen er forøvring superkjekk, jeg bruker den hver dag! Det er lurt å skaffe seg et metrokart. I sånne boder hvor du kan kjøpe blader og magasiner selger de distriskt-for-distrikt-kart, i form av en liten bok. Den er superkjekk, mye enklere å håndtere enn et kart, og mer detaljert. Det er også metrokart der. Selv om jeg bor her, har jeg alltid kartet med meg i veska.

Enkelt fortalt, til metroen må du ha en billett. Denne billetten gjelder forøvrig også på bussen og RER(tog, f.eks hvis du skal til Versailles eller Disneyland tar du RER). Den går igjennom inngangsporten, og når billetten er verifisert, låser porten seg opp. Husk å ta vare på billetten helt til du er ute igjen! Det forekommer hyppige kontroller, og "boten" er 35 euro. Når du skal et sted, må du vite endestasjonen. F.eks om du skal av på stoppet Hotel de Ville (bra shoppingstrøk!) på linje 11 og kommer fra République, må du ta den i retning Châtelet. Prøv også å unngå de store stasjonene, om du kan. Châtelet, som er den største, er gigantisk og man må gå og gå og gå.

Forøvrig er det mange fine, små skatter rundt omkring i Paris. For eksempel, i nærheten av Notre Dame ligger det et lite cupcakery, Bertie's Cupcakery, 26 rue Chanoinesse. Le Marais, det gamle jødekvartalet, er perfekt med små gater, og spesielle butikker. Der du prøve Falaffel på L'As Du Falafel. Du ser det i "hovedgata" i Marais, det er alltid masse mennesker der, men køen går fort. Du betaler til en mann som går igjennom køen og tar bestillinger, og så får du en lapp du gir til mannen i luka. Supergodt! Ta metroen til Saint-Paul linje 1 En park som virkelig er verdt et besøk, om som ikke er særlig kjent i turistbøkene, er parc Buttes-Chaumont. Der sitter det alltid masse franskmenn og koser seg i sola. Gå av på metrostoppet Pyrénées på linje 11 :)

Basic fransk;

Alltid si Bonjour/Bonsoir (ca etter kl 18) når du går inn i butikk. Da får du garantert bedre service. Når du skal ut av metroen, og den er full, si "pardon" eller, om de ikke reagerer "excuse moi!", en liten stund før den stopper, og da lager de vei for deg. I rushet må du glemme høfligheten litt, og presse deg ut om du får dårlig tid, selv om det er litt kjipt. Om noen dytter borti deg, sier de som regel også "pardon", og da kan du svare med det samme tilbake.

Det er mye tiggere, og du gir om du vil. De som spiller musikk på metroen er ikke så populære blant franskmenn, venninner av meg har opplevd å få tilsnakk av eldre dame på metroen etter å ha gitt penger til en som spilte musikk. Men om du synes det er hyggelig, så kan du gi likevel. De som tigger på metroen, enten i form at musikk, eller mer "tradisjonell" (huff, for en beskrivelse!) tigging har fått et lite kort av RATP, de som styrer kollektivtrafikken, som er et bevis på at de får lov til å tigge.

Om det er noe mer jeg kan hjelpe med, bare spør. :) Haha, dette ble langt! God tur!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for all info Upadiela, kjempenyttig informasjon, det er slikt som er "matnyttig" for oss newbes.

Når jeg skal bestille fly, hva er greiest å velge mellom CDG eller ORY?

Anonymous poster hash: 95349...063
Skrevet

Anbefaler virkelig ikke Paris...

Skrevet

Hvorfor ikke?

Skrevet

Tusen takk for all info Upadiela, kjempenyttig informasjon, det er slikt som er "matnyttig" for oss newbes.

Når jeg skal bestille fly, hva er greiest å velge mellom CDG eller ORY?

Jeg har flydd både til CDG og Beauvais (RyanAir...), og begge er helt ok. Jeg bor fem minutter unna en flyplass som har en rute til Beauvais, så det er greiest for meg. Sistnevnte må man ta buss til og fra, og det er vel 1 times busstur. Men så er det mye billigere å fly dit. Jeg vet at Orly er "connected" (shit, jeg har helt glemt det norske ordet!) med RER, så man enkelt kan komme seg til sentrum og inn i "systemet" for så å ta metroen videre dit man skal. Metroestasjoner ligger vel 500 meter unna hverandre, så det er metroer omtrent overalt. Billetten er gyldig i 1.5 time etter at du har scannet den, og det går ann å bytte fra Metro-RER-Metro (Du kan bytte busslinjer på samme bilett, men ikke metro-buss eller RER-buss).

Ellers er det bare hyggelig. :) Jeg trives godt i Paris, og vil gjerne hjelpe med det jeg kan!

Å huffda. Synes du kan begrunne det litt?

Skrevet

Her er forresten et kart som viser RER-linjen fra Orly:

http://www.ratp.fr/informer/pdf/orienter/f_plan.php?loc=reseaux&nompdf=orlyval&fm=gif

Det er ikke så vanskelig å forstå kartet. Det du ser på linjen, er ruten til toget. Denne går altså fra terminalene i Orly, til et knutepunkt som heter Antony. Deretter reiser den gjennom en forstad, til den kommer til sentrum av Paris (den oransje firkanten rundt kartet).

Der ser du prikker, og noen av dem har en rundt M foran, med en farget sirkel med et tall i. La oss si at målet ditt er Hotel de Ville, som er på linje 11. Da må du ta toget til stoppet som heter Châtelet-Les Halles, fordi der kan du se at det er en M11, og så bytte videre derifra. :)

Skrevet

Hvorfor ikke?

Jeg har flydd både til CDG og Beauvais (RyanAir...), og begge er helt ok. Jeg bor fem minutter unna en flyplass som har en rute til Beauvais, så det er greiest for meg. Sistnevnte må man ta buss til og fra, og det er vel 1 times busstur. Men så er det mye billigere å fly dit. Jeg vet at Orly er "connected" (shit, jeg har helt glemt det norske ordet!) med RER, så man enkelt kan komme seg til sentrum og inn i "systemet" for så å ta metroen videre dit man skal. Metroestasjoner ligger vel 500 meter unna hverandre, så det er metroer omtrent overalt. Billetten er gyldig i 1.5 time etter at du har scannet den, og det går ann å bytte fra Metro-RER-Metro (Du kan bytte busslinjer på samme bilett, men ikke metro-buss eller RER-buss).

Ellers er det bare hyggelig. :) Jeg trives godt i Paris, og vil gjerne hjelpe med det jeg kan!

Å huffda. Synes du kan begrunne det litt?

Svarer dere begge samlet jeg. Feiret nyttårsaften der, og har aldri opplevd en mer skremmende opplevelse! Dessuten er byen skitten og ekkel, lukter vondt på sommeren og luften er tett og forurenset. Positivt med alt av tog, så sånn sett lett å komme seg rundt! Har dog ingen planer om å besøke byen en 3. gang.

Skrevet (endret)

Svarer dere begge samlet jeg. Feiret nyttårsaften der, og har aldri opplevd en mer skremmende opplevelse! Dessuten er byen skitten og ekkel, lukter vondt på sommeren og luften er tett og forurenset. Positivt med alt av tog, så sånn sett lett å komme seg rundt! Har dog ingen planer om å besøke byen en 3. gang.

Åh, trist å høre at du har en sånn opplevelse. Du har rett, det er ikke så glamorøst som mange skal ha det til, det kan sies med en gang; med mindre du har en privatsjåfør som kan kjøre deg i de fine strøkene, så er det metroer som gjelder - og metroene er ikke rene og pene. Det er heller regelen enn unntaket at det lukter vondt der. Så bruk gjerne bussene!

Jeg har selv opplevd dårlige sider av Paris, og, og tror nok at for de veldig romantiske inntrykkene må man komme for en kortere periode. For eksempel bor jeg ikke i kjernen, men i et veldig variert strøk. Bor mange studenter her, og det er masse barer (Oberkampfstrøket). Her opplevde jeg en gang en kjempekrangel utenfor blokken jeg bor i, seriøs hyling og skriking på ukjent språk, ikke fransk, fra 1-4 om natten, helt til politiet kom og ransaket mennene og tok dem med seg. Ellers er det ymse strøk her, og.

Nå for tiden er det faktisk så dårlig luft her, at myndighetene har satt igang forskjellige tiltak. Gratis sykkel og kollektivtrafikk for at bilen skal stå hjemme, bl.a.

MEN, for meg er de positive sidene ved denne byen mye mye større og veier mer enn de negative. Men, selvfølgelig, det er negative sider, det skal jeg ikke nekte for :)

Edit:

Vil legge til at jeg ofte opplever at det er strålende sol, men at gatene er våte - det er fordi det er vaskebiler som kjører over fortauene for å vaske dem. Så det er faktisk ikke så veldig skittent her, ihvertfall ikke her hvor jeg bor. :)

Endret av Upadiela
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke bare metroene som gjelder. Det er fint når man har det travelt, men som turist er hop on- hop off buss genialt! Da får man sett byen, det gjør man overhode ikke på metroen. Anbefaler L´Open tour bus, de har flere ruter som er koblet sammen. Paris er utrolig vakkert! Særlig Montmatre!

Anonymous poster hash: d212a...2a1
  • Liker 1
Skrevet

Har bare vært en gang i Paris. Likte Sacre Cour veldig godt. Flott utsikt fra toppen og mange spennende trapper og avsatser å se utover byen fra. Hele området rundt vsr også fint.

Skrevet

Champs elysee kan nok være litt overfyllt og mange kjedebutikker. Noen vil nok kalle det en turistfelle ;) Beste vi gjorde der var fransk vaffel med is.

God tur!! :)

Skrevet

Orly er absolutt å foretrekke synes jeg! Mindre, mer oversiktlig og lett og kommer inn til byen.

S

AnonymBruker
Skrevet

Linjekartet så greit ut det Upadiela, jeg har printet ut Paris metro, og antar at M som du nevnte står for metro, T for citytog?, og RER lengre distanse tog? Jeg skal bo så nermeste metro er M12 Pasteur. Skal jeg på shopping til Hotel de Ville, så (ettersom jeg ser) kan man ta M6 fra Pasteur bort til Nation, skifter der til M1 til Hotel de Ville.. Håper jeg har forstått det riktig :)

Har mottatt en mail fra hotellet, og det virker som de har kontrollen på engelsken der. Vil det være gjeldene for de folk flest i Paris?

AnonymBruker
Skrevet

Ta en båttur på Seinen den første dagen for å få oversikt over byen. Det høres turistifisert ut, men er virkelig verdt det, for de aller fleste attraksjonene er godt synlige fra elven.

Ta med gode sko! Paris er herlig å gå i, fra Eiffeltårnet til St. Germain og Latinerkvarteret, over til Ile de la Cite og Ile St. Louis og videre over til Marais og opp mot Galeries Lafayette og Montmartre. Alt dette er selvsagt altfor mye på en dag, men jeg anbefaler å gå så mye som mulig. Det er i bakgatene at man finner de lokale og gode restaurantene med gode lunsjtilbud.

Is spiser du hos Berthillon og varm sjokolade drikker du på Angelina. Få med deg et galleri, men velg generelt steder hvor det er lite kø. Det er mange gallerier å velge i.

Anonymous poster hash: 23b63...06f
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg var en uke i Paris i mai 2004... Høljeregnet HELE uka :(

Ting å se: notre dame, Sacre Couer, eiffeltårnet. Ta Batobus, en båttur på Seinen som man kan hoppe av og på hele dagen.

Skrevet

En sykkeltur sent om kvelden fra eiffeltårnet, og ned til seinen var en av de beste opplevelsene jeg hadde. Dog har jeg en fransk kjæreste som er fra Paris, så det var jo litt annerledes å være turist da.

AnonymBruker
Skrevet

trenger du å vise oppholdstilatelse når du reise til Paris eller det er nok med pass?har ingen Norsk pass.

Anonymous poster hash: 37f4d...88b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...