Gå til innhold

Stadig flere innvandrere trenger sosialhjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.moss-avis.no/nyheter/flere-innvandere-pa-sosialhjelp-1.8330504

Nesten hver tredje sosialhjelpsmottaker er innvandret nordmann, og andelen er økende.

– Dette er bevis på feilslått integreringspolitikk gjennom mange år, sier stortingsrepresentant Erlend Wiborg (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Stadig flere av sosialhjelpsmottakerne er innvandere. I 2002 var andelen 23 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Åtte år senere var tallet 30 prosent. Andelen enslige innvandrermødre med sosialhjelp som hovedinntekt var hele 52 prosent i 2010. Andelen var 29 prosent i 2002.

– Det viser at vi ikke har lykkes med integreringen når vi ikke får innvandrere i arbeid, sier Fremskrittspartiets arbeidspolitiske talsmann.

Wiborg reagerer på at sosialhjelpsordningen nærmest brukes som en arbeidsledighetstrygd.

– Sosialhjelp er nødhjelp. Det skal ikke være slik at man lever av sosialhjelpen. Fremskrittspartiet har tatt til ordet for en aktivitetsplikt slik at de som mottar sosialhjelp bidrar tilbake til samfunnet. Vi må stille krav, sier Erlend Wiborg.

Har vi råd til dette? Og hva er en "innvandret nordmann"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjhar ei god venninne fra Russland som gikk på norskkurs for nye landsmenn. Hun jobbet hardt for å lære seg språket og god uttale slik at hun kunne få seg jobb. Det var mange damer fra Somalia på det kurset. De så ned på henne, himlet med øynene når hun rakk opp handa i timene, og frøs henne ut, pga at de syntes hun var dum som anstrengte seg for å lære godt norsk og få jobb."Skjønner du ingenting?" sa de. "Her i Norge trenger du jo ikke å jobbe!"

Blir så trist når jeg hører slike historier.

Anonymous poster hash: 2e538...265
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjhar ei god venninne fra Russland som gikk på norskkurs for nye landsmenn. Hun jobbet hardt for å lære seg språket og god uttale slik at hun kunne få seg jobb. Det var mange damer fra Somalia på det kurset. De så ned på henne, himlet med øynene når hun rakk opp handa i timene, og frøs henne ut, pga at de syntes hun var dum som anstrengte seg for å lære godt norsk og få jobb."Skjønner du ingenting?" sa de. "Her i Norge trenger du jo ikke å jobbe!"

Det tristeste av alt er at det er veldig mange slike historier. Jeg har også en haug av dem. Jeg var heldig som gikk på norskkurs hvor alle var motiverte for å lære og dette bidro til at det ble et fantastisk studiemiljø.

Anonymous poster hash: 05420...6ec

• Liker 1
Skrevet

De "trenger"ikke sosialhjelp, det handler mer om at de ikke gidder å lære seg språket og søke jobber. De velger heller letteste utvei,sånn går det når man lever i en velferdstat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir så provosert når jeg leser dette! For det er visst slik at noen må punge ut for hele norsk kurset selv, de som jobber og faktisk er motivert for å delta i samfunnet, imens de andre får det gratis. Jeg tror heller ikke det er lett å være en hvit utlending på slike kurs.

Anonymous poster hash: 4f81b...11b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir så provosert når jeg leser dette! For det er visst slik at noen må punge ut for hele norsk kurset selv, de som jobber og faktisk er motivert for å delta i samfunnet, imens de andre får det gratis. Jeg tror heller ikke det er lett å være en hvit utlending på slike kurs.

Anonymous poster hash: 4f81b...11b

Hvis dette stemmer,

Slikt går bare ikke an. Her syns jeg lærer (som sikkert merker nok av dårlige holdninger) må være på banen og virkelig holde kursdeltakerne godt i ørene! God gammeldags oppdragelse, kanskje i litt tante Sofie stil? ;-) Vi må jo holde på våre norske tradisjoner...

Anonymous poster hash: b4cac...caf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette stemmer,

Slikt går bare ikke an. Her syns jeg lærer (som sikkert merker nok av dårlige holdninger) må være på banen og virkelig holde kursdeltakerne godt i ørene! God gammeldags oppdragelse, kanskje i litt tante Sofie stil? ;-) Vi må jo holde på våre norske tradisjoner...

Anonymous poster hash: b4cac...caf

Hvorfor skal læreren for godt voksne folk holde de i ørene? Motivasjonen bør i størst mulig grad avklares i forkant, og er de bare der og ikke er interessert i å lære så ødelegger de bare for de som er motivert.

Anonymous poster hash: fc79d...08d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...