Gå til innhold

Stellas fodmap-eksperiment


Stella84

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt frisk, men jeg har ikke gjeninnført ting enda. Spiser jeg noe som ikke er på den strenge dietten blir jeg dårlig veldig raskt, men kommer jo an på mengde. Skal gjeninnføre, men ikke akkurat nå siden jeg har mye å gjøre :)

Så jeg har gått fra å være helt uføre i høst (ifølge legen og egen oppfattelse) til å være i gang med 100% studier og 60% jobb... En helt enorm endring for meg!

Herlig, gratulerer så mye til deg!! :-) Det å være mye dårlig i magen kan virkelig redusere livskvaliteten mye mer enn mange aner, så jeg er glad at forskning endelig tar dette på alvor og er i ferd med å knekke koden som IBS er. Har du noen gode fodmapoppskrifter å anbefale da? Det er også noe jeg synes er vanskelig; å variere maten... Gjentar det samme om og om igjen, så er litt matlei.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går kveld ble det mye mat i seneste laget på kvelden. Var ikke hjemme fra trening og ferdigdusjet før kl 22, og etter det ble det hele to måltider + +. Fodmap-vennlig mat, men jeg vet det er dumt å spise for mye rett før man legger seg. Ble sittende oppe utover natta, for å få med meg siste episode av How I met your mother (Hehe, alt man kan gjøre når man er sykmeldt) og endte med å ikke sovne før nærmere halv fem! Våknet kl 1230 i dag med knipsmerter i magen. Gikk heldigvis over etter et par dobesøk, men likevel en liten påminnelse om at magen fortsatt ikke er "friskmeldt" selv om jeg har hatt noen fine dager. Om dette er et resultat av helga eller et resultat av at jeg spiste sent i går vet jeg ikke - men det er iallfall IKKE et resultat av stress.

Dagen i dag har vært fin ellers. Har gått en lang tur med ei venninne og hunden hennes, og i kveld har jeg laget meg low fodmap-lasagne (http://alldenrarematen.wordpress.com/2013/08/17/paleolasagne/) - med en egen vri: revet gulrot og hakkede tomater i tillegg. Den var god, men litt for tam og smakløs. På neste lasagneprosjekt skal jeg prøve å gjøre min favorittlasagne FODMAP-vennlig i stedet. Det er fotballfrues variant med cottage cheese i. Skal prøve å lage den minus løken, for den jeg smakte i dag ble ikke helt "rett", selv om det egentlig funket fint med søtpotet i lasagne. Har sjekket med ernæringsfysiolog angående cottage cheesen, og hun sa det gikk fint å få i seg cottage cheese i de mengdene som er i den lasagnen.

Et annet tips jeg har fått er å bruke hvitløksolje for smak, og synes det hjelper å bruke på retter der man normalt ville brukt hvitløk. Bruker det blant annet når jeg lager taco. Da steker jeg i hvitløksolje og blander med masse spisskummen, chilipulver, paprikapulver, salt og pepper. Smaker eksakt likt vanlig taco! :-)

Litt matprat i dag, men så er det jo litt gøy å prøve å gjøre maten mer spennende også, siden det er så mange begrensninger på dette FODMAP-kostholdet.. :-P

- Stella

Endret av Stella84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Herlig, gratulerer så mye til deg!! :-) Det å være mye dårlig i magen kan virkelig redusere livskvaliteten mye mer enn mange aner, så jeg er glad at forskning endelig tar dette på alvor og er i ferd med å knekke koden som IBS er. Har du noen gode fodmapoppskrifter å anbefale da? Det er også noe jeg synes er vanskelig; å variere maten... Gjentar det samme om og om igjen, så er litt matlei.. :/

Litt sent svar her, men mye å gjøre for tiden :)

Ja, for meg var det ikke bare magesmerter det gikk i, men bare det er jo ille nok.

Jeg har ingen fantastiske oppskrifter, men jeg har en pizza jeg lager og en lasagne jeg lager som er godt :) Ellers har vi nettopp startet å lage sushi, det kan jo lages med laks og agurk som er trygt! :)

Jeg har funnet samme blogg som deg, og har forsøkt gulrotbrødet, kjempegodt. Har også prøvd karrikyllingen, den er også god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i går ble enda en fin dag for meg :-). Gårsdagens trening ble joggetur (med noen gåinnslag innimellom :P) på 6 km. Middagen ble lasagnerester fra dagen før, og på kvelden ble det litt godis med to gode venninner.

Mot slutten av dette året fyller jeg 30 år - og jeg har egentlig tenkt siden 29årsdagen min at det hadde vært gøy å være hottere når jeg blir 30 enn jeg var da jeg fylte 29. Men pga mageproblematikken som har blomstret opp siden november så har jeg lagt slankeprosjektet litt på is og bare fokusert på å spise mat som magen tåler. Det har altså gått i mye kost som ikke akkurat er helsekost. Blant annet ble jeg anbefalt å holde meg til fete oster i stedet for magre - fordi de inneholder mindre laktose.

Nå har tiden imidlertid kommet for at jeg har lyst å fokusere på vektnedgang også. Jeg veier i dag 77,4 kg og har trivselvekt på rundt 67-68 kg. Altså veier jeg 10 kg for mye. 10 kg burde være overkommelig å gå ned, særlig siden jeg har gode treningsrutiner fra før og vet mye om sunn mat, så nå gjelder det bare å få til et opplegg som også fungerer for magen min. Har vært veldig fristet til å prøve 5:2 - da jeg ser at det fungerer for mange rundt meg, og også har god dokumentasjon. Men tror ikke jeg tør å utsette magen for det akkurat nå, så tror jeg skal holde meg til gode, gammeldagse telle kalorier.

Derfor logget jeg i dag inn på vektklubb, registrerte høyde og vekt + ønsket vektnedgang, og fikk vite at jeg skal spise ca 1700 kcal om dagen. Planen framover nå er at jeg også skal bruke denne dagboken til å logge ifht vektnedgang, så skal prøve å legge inn hva jeg spiser hver dag. Kanskje har jeg egentlig havnet på feil forum - og burde vært på trening / mat? :P Ohwell, kanskje jeg bytter etter hvert.

Dagens mat:

Frokost: 2 glutenfri knekkebrød fra wasa med eggerøre og røkelaks (322 kcal)
Lunsj: 2 glutenfri knekkebrød med graddost og tomat (291 kcal)

Mellommåltid: Peanøtter og druer (236 kcal)
Middag: Ovnsstekte poteter og sei med salat (269 kcal)
Kveldsmat: Cottage cheese m / syltetøy (175 kcal)
Totalt: 1293 kcal

Dagens aktive: Gåtur til Estenstadhytta i Trondheim - ca 300 kcal forbrukt.

- Sella

Endret av Stella84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lagt bak meg den mest surrealistiske helga noensinne. Plutselig dukket exkjæresten opp. Exkjæresten som har flyttet til en annen by og kuttet alle bånd, fordi han ikke klarte å komme over meg så lenge vi hadde noe med hverandre å gjøre. Exkjæresten som det aldri kunne fungere med. Jeg ønsket barn, og det gjorde ikke han. Ulike verdier og mål for livet. Slike ting som er viktig når man er 29 - men som ikke var viktig for noen år siden. Det er han jeg ler med, han som gir meg de beste kyssene og han jeg elsker. Så plutselig var han her, tilbake i leiligheten min, og alt var som før. Det ble en emosjonell og fantastisk helg, der vi fikk snakket ut om alt. Om oss. Men ingenting er endret, vi ønsker fortsatt forskjellige ting. Nå har han dratt, og igjen sitter jeg med en ambivalent følelse av glede og sorg. Glede over alle de deilige øyeblikkene jeg har hatt de siste par dagene og over alle bekreftelsene jeg har fått på hva jeg betyr for han. Sorg over at øyeblikkene nå er over, og at jeg sitter etterlatt alene.

Kostholdet har gått rett vest da jeg egentlig har gått rundt som i en transe.

Men i morgen tidlig bretter jeg opp ermene, børster av meg på knærne og starter på nytt. As I always do.

- Stella.

Endret av Stella84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...