Gå til innhold

Stellas fodmap-eksperiment


Stella84

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er ei jente på 29 år som i perioder har hatt en del problemer med magen. Dette har også ført til redusert livskvalitet der jeg i perioder har hatt angst og tunge tanker rundt om det er SLIK livet mitt skal være: Stuck på sofaen og deppa over magesmerter.

Jeg er jo egentlig frisk! Jeg er egentlig ung og har en masse spennende ting i livet mitt. Fantastiske venner, en nydelig familie, spennende jobb, planer om å skrive mastergrad, livslyst. Men så mange dager - uker - måneder har forsvunnet som følge av mageproblemene mine.

For en stund siden startet jeg å følge FODMAP-prinsippet. Ble umiddelbart bedre og var i 2 uker helt symptomfri. Så kom smertene snikende på igjen. Ble rådet til å gå over til fullstendig lavkarbo i noen dager. Det gjorde jeg, og smertene forsvant. Så gikk det noen dager og så var smertene tilbake igjen.

Jeg klarer ikke å bli klok på hva jeg kan gjøre for å få det bra med magen min - derfor så starter jeg en dagbok der jeg registrerer hva jeg spiser, hvordan jeg har det og annet som kan være relevant. Kanskje jeg klarer å se ting litt klarere da, sånn at jeg kan få det bedre framover?

Håper det, for sånn kan ikke livet fortsette.

- Stella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagene har flydd unna i det siste. Sånn sett kanskje ikke så rart at jeg sliter med magen når jeg er for stresset til å sette meg ned og skrive noen ord?

Det er mye press på jobb for tiden + en av mine bestevenninner har bursdag denne helga (30årsdag!!) så vi venninnene har hatt et prosjekt gående på kveldstid denne uka med scrapbooking og div-div-div for å få klar bursdagsgave. Så jeg har egentlig ikke hatt tid til å verken spise skikkelig eller puste ut.

Dagen i dag (Dvs i går siden kl er 03 nå) så ca slik ut på mat / mage-fronten:

08:00: Våkner opp med litt vondt i magen.
08:45: Spiser to glutenfri knekkebrød med ost i bilen på vei til jobb :P.
09:10: For sent på jobb.
Har opplæring på nyansatte på jobb + møter i pausen.
11:30: Matpause med nyansatt. Spiser 1/2 porsjon kyllingsalat.
14:00: Haster avgårde til akupunkturtime for magen. Spiser litt mandler og melke / sukkerfri sjokolade i bilen. En deilig halvtime der jeg slapper av.
15:00 - 03:00: Scrapbooking.
16:00: Spiser en laksesalat som venninnen min har kjøpt. Noen fodmaps der - b.l.a avokado. Løken fjerner jeg.
18:00: Spiser en cupcake. Fodmap!
00:30: Omelett med paprika, tomat og ost. Dagens mest fornuftige måltid - bare så alt for sent.

Magen: Hard og knip.

**

He-he, når jeg ser det svart på hvitt her så ser jeg egentlig veldig mye jeg kan gjøre bedre i morgen. Selv om morgendagen også blir ganske crazy. Får likevel håpe det går bra... <3

Nå: 6 timers søvn før det er påan igjen!! :-)

Klem fra Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg lagt et døgn bak meg med mye stress, lite søvn, alkohol og servert mat!

Først et døgn seminar med jobben på hotell. Der var det heldigvis buffet både til frokost, lunsj og middag med MERKET mat (glutenfri, laktosefri, lavkarbo, nøttefri etc), så jeg klarte å unngå de verste fellene. De hadde til og med glutenfri kake! :-) Etter seminar var det rett på bursdagsfest til ei venninne. Der valgte jeg kylling, potetbåter, salat og maiskrem. Spiste bernaisesaus som det sikkert er litt løk i, men ellers tror jeg at jeg klarte å holde meg greit innenfor.

Magen har egentlig vært overraskende bra de siste par dagene - så jeg venter litt i spenning på om det kommer en reaksjon. Ikke bare har jeg ikke hatt full kontroll over hva jeg har puttet i meg, men jeg har også spist større måltider enn jeg gjør til vanlig - og til litt andre tider, så går nesten og venter litt på å få vondt i magen.

Resten av kvelden og i morgen skal jeg uansett bare slappe av, stresse ned og bare spise mat som jeg VET er riktig for meg. Så krysser jeg fingrene og håper på at neste uke blir god! :-)

- Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har søndagen gått sin gang! :-) Fredelig fin dag med gode venner og så godt som null stress. Magen har vært litt preget av gårsdagen. Litt luft og småknip, men absolutt ingen store kriser.

Frokost: 3 glutenfri knekkebrød fra wasa med Graddost

Middag: Laks m / søtpotet, crispy salat, tomat og paprika + laktosefri rømme

Kvelds: Omelett av to egg + paprika, tomat og ost.

Kos: Mørk sjokolade (70%), en kopp ingefærte + en halvliter cola

**

Ny uke, nye muligheter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og tirsdag var helt greie magedager, men i dag våknet jeg opp med ganske ille knip. Ble såpass at jeg måtte ta en muskelavslappende, som gjorde at magen roet seg og jeg sovnet. Fortsatt ganske dårlig i dag.

Jeg har ikke vært flink med kosten de siste dagene, så tror det kan være mange mulige triggere her.

På mandag endte jeg opp med å måtte jobbe dobbelt - både dag og kveld, og røk da på TO sjokoladekakestykker + litt ostepop som noen på jobb spanderte. Masse fodmap i det. Drakk også en iste, noe jeg er blitt anbefalt å holde meg unna. I går spiste jeg vel stort sett fodmapvennlig mat, men det ble iste da også.... Får prøve å kutte ut de tingene i dagene framover og se om det blir bedre da. Da har jeg i såfall funnet ut noe av hva jeg ikke tåler, noe som forsåvidt er en positiv ting... :-)

Men jeg er utrolig lei av å ha det sånn nå - dagene mine styres av magen, og jeg savner å ha kontroll over egen tilværelse.. ;-/

Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har vært bedre enn dagen i går, men magen er hard og ikke god. Ikke vært på do heller, og hatt en utrolig travel dag. Skulle egentlig vaske leilighet da jeg kom hjem kl 22 i kveld, men det får heller bli i morgen.

Dagen i dag har sett ca slik ut:

0830: Våknet litt for sent - spiste i bilen. To glutenfri knekkebrød med ost.

09 - 1430: jobb med 10 min matpause (salmalaks, ingefær og soyasaus), ellers stress-stress-stress.

1440: Akupunktur

1500: Hjelpe venninne på kjoleshopping

1550: Hive i meg litt cola og mandler i bilen (smart ja)

1600 - 1900: Stress

1930: Hjemme - kastet desperat i meg mat (Pølse og risnudler.. sunt)

2000: Ut igjen for å hente kjole som ei venninne har sydd til meg

2200: Hjemme igjen - masse meldinger på facebook og mobil av folk som trenger å prate. Stiller opp, men føler jeg burde vasket leiligheten eller gjort noe annet for meg. Ender opp i sofaen for å PUSTE.

2300: Tre glutenfri knekkebrød med ost + en bit mørk sjokolade (uten melk).

Puh, føler at dagene mine er alt for stressende for meg. Tror ikke det er bra for magen...Men vanskelig å finne ting jeg kan kutte ut. Fått tips om å skrive lister hver dag over ting jeg MÅ gjøre i prioritert rekkefølge, og også ting jeg VIL gjøre i prioritert rekkefølge. Hver dag skal ha noen VIL-elementer i seg, for jeg er nok litt klassisk "flink pike" som har mye dårlig samvittighet over alt jeg MÅ...

- Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag måtte jeg dra hjem fra jobb pga sterke knipsmerter i magen. Har legetime senere i dag. I dag er jeg skikkelig lei meg og begynner å miste troen på at dette noen gang skal bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :blomst:

Kjenner meg igjen i det du skriver. Har også problemer med magen og legen vet ikke hvorfor. Er på dag 4 på fodmap-kosthold nå, og synes jeg har blitt bittelitt bedre, men vet hvor fort ting kan snu. Er lei av magesmerter, det gjør virkelig at man mister litt gnisten i hverdagen. Sender deg en :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :blomst:

Kjenner meg igjen i det du skriver. Har også problemer med magen og legen vet ikke hvorfor. Er på dag 4 på fodmap-kosthold nå, og synes jeg har blitt bittelitt bedre, men vet hvor fort ting kan snu. Er lei av magesmerter, det gjør virkelig at man mister litt gnisten i hverdagen. Sender deg en :klemmer:

Kjære Hvitløk <3. Vi er visst mange i denne verden som sliter med dette hvis vi skal tro statistikken. Jeg har flere venner / familiemedlemmer som har slitt med det samme, men hos dem har det gått over av seg selv. Det gjorde det til meg også i et par år faktisk - men plutselig var det tilbake med et smell igjen, og nå har jeg vært mer eller mindre plaget daglig / ukentlig i 2,5 år. Opplevde å bli umiddelbart bedre i de første par ukene på FODMAP, men så ble jeg dårlig igjen. Hvis du har lyst å dele dine erfaringer med meg vil jeg veldig gjerne høre! :-) Kjekt å kunne dele litt erfaringer! :-)

God klem fra Stella <3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemini så fort dagene går. Begynner å innse mer og mer at stress faktisk kanskje er årsaken til mageproblemene i større grad enn jeg trodde.

Legetimen på fredag ble egentlig veldig fin. Hun legen jeg traff (ikke fastlegen, pga akuttime) tok seg god tid til meg, og spurte med en gang hvordan uka mi hadde vært. Jeg listet opp alle gjøremålene nesten uten å puste imellom, og da kikket hun bare på meg og sa: "Er det rart du har vondt i magen?". Jeg begynte videre å snakke om at jeg ikke hadde tid til å ha vondt i magen den helga. For jeg måtte vaske leilighet før jeg fikk besøk på kvelden, lørdag morgen hadde jeg avtale til frisøren - lørdag formiddag trening - lørdag ettermiddag / kveld bursdagsfest til min beste venninne som jeg ikke KUNNE gå glipp av. I tillegg har jeg en tendens til å være hobbypsykolog (Fordi jeg liker det!) for dem rundt meg, og kunne telle hele 8 stk jeg egentlig burde ta en prat med i løpet av helga. Da konfronterte legen meg litt med hva av disse tingene som egentlig var verdt å bruke tid på, og oppmuntret meg til å fire litt på kravene. "Trenger leiligheten å se ut som et dukkehus? Er det ikke viktigere for venninnene dine å treffe en opplagt deg enn deg med vondt i magen og strøken leilighet?", sa hun. Joda, hun hadde jo rett i det. Så hadde en ny innstilling da jeg gikk ut av legetimen.

Fredagskvelden kom og etter å ha slappet av noen timer på sofaen så støvsuget jeg leiligheten minus vasking. Det gikk bra med magen. Lørdag ble travel, men da fikk jeg vondt i magen - la meg på sofaen og pustet og magevondtet forsvant! Fikk en kjempebra fest der jeg smakte på litt kake (fodmap), drakk øl (Corona glutenfri) og vin (fodmap), og hadde det egentlig veldig veldig bra! :-) Utover kvelden / natta ble jeg både full og lykkelig, så endte med en burger og cola til nattmat. Fodmap-alarm! Men har lest at mange faktisk tåler nei-mat bedre på fylla fordi de er mer avslappet, så det bekrefter kanskje teorien om at det ikke bare er maten som har skylda? Uansett gikk det egentlig greit med magen min, både med burger og kake!

Søndagen ble preget av bakrus og litt uggen mage (ikke så ille), men jeg var likevel veldig glad og fornøyd over å ha hatt ei så fin helg. Så kom mandagen og vips ble ting tilbake til det samme, gamle igjen. Har ei venninne som er suicidal, så tre dager har egentlig gått med til å snakke med henne, få henne med på legevakt og være sammen med henne. Har også kommet en del andre små og store kriser jeg har måttet håndtere. Så i dag har magen reagert igjen.

Tror en viktig lekse jeg har lært de siste dagene er at jeg må stresse ned og prioritere hver dag hva jeg ønsker å bruke tid på. Jeg er rett og slett ikke laget for å haste gjennom livet slik jeg gjør, og kanskje er jeg egentlig heldig som har en mage som sier fra? Stress er iallfall noe av det farligste for oss mennesker, og for min del sier kroppen fra veldig tidlig.

Jeg har også tatt en telefon til sjefen og bedt om å bli omplassert til en litt mindre stressbelastet jobb. Han var faktisk enig, og satte pris på ærligheten og selvinnsikten min. De er jo også interessert i at jeg skal ha minst mulig fravær fra jobb, så etter påske vil jeg få en litt enklere jobbhverdag. Det tror jeg også kan være positivt.

Dette må vel gå i orden? Jeg håper det! :-)

Klem fra Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har funnet ut at det kan hjelpe å stresse ned. Kroppen er komplisert, så mye kan henge sammen på rare måter.

Jeg har vært dårlig nå i snart to år (som jeg har registrert), men i starten skyldte jeg på mild matforgiftning, at jeg hadde spist for mye, stresspising osv. Så gikk jeg til legen for å sjekke om jeg hadde en matallergi eller noe sånt, men etter mange prøver og en gastroskopi i sommer fikk jeg bare negative svar. Kuttet ut gluten likevel og følte meg mye bedre i over et halvt år. Men så startet det på igjen i februar. Og nå er jeg inne til flere undersøkelser på sykehuset, men de finner ikke ut av noe. Prøver å spise lav-fodmap mat, og jeg ble bedre noen dager, men nå de siste par dagene er jeg dårlig igjen :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært til legen og er sykmeldt fram til påske. Jeg har blandede følelser - for jeg føler at jeg EGENTLIG hadde overlevd å være på jobb, men samtidig er jeg lettet, fordi jeg virkelig kjenner et behov for å nullstille kroppen og minimalisere stressnivået i livet mitt... <3

Så i dag blir det sofa, serier og gåtur i solskinnet med ei venninne. Cést ca!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to dagene har jeg virkelig kjørt "prosjekt prioritere meg selv", og det har egentlig fungert bra. Magen er fortsatt ikke bra - men faktisk litt bedre.

Dagen i dag ble ikke helt som planlagt da. Skulle trene, vaske leilighet og kose meg med lavkarbo lavfodmap lasagne (Dvs uten løk og med squash i stedet for pasta), men endte med å måtte dra på jobb på kort varsel (Dvs 5 min) i stedet, så maten ble så som så.

I dag har jeg spist:

Frokost: 2 glutenfri knekkebrød med ost

Lunsj: 2 glutenfri knekkebrød med ost

Måltid 1 på jobb: Kyllingfilet med paprika og spinat

Måltid 2 på jobb: Salmalaks med ingefær og soyasaus

Sprekk på jobb: Kake (fodmap), cola og potetgull. Et tygg av et pizzastykke (Fodmap).

Måtlid etter jobb: Rester av salmalaks med ingefær og soyasaus

Håper jeg ikke får en stor reaksjon på dette i morgen, for har planer med gamle venner fra studietiden. Da blir det alkohol og sosialt samvær, så satser på at det går bra. Det blir siste helg med drikking på ei stund, tror jeg...

- Stella

Endret av Stella84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst... Jeg blir kjempe sliten bare av å lese her inne.

Fatter ikke at du klarer å ha så mye på agendaen når det egentlig skinner litt igjennom at du ikke orker alt dette selv.

Prioriter degselv snart- ingen takker deg den dagen du er utslitt både fysisk og psykisk!

(leses med streng mammastemme)

Og jeg tror den sykmeldinga ikke var så dum, selvom du kanskje ser på det som et nederlag.

Har du noe du lurer på ang glutenfritt så spør meg, har levd uten gluten (pga cøliaki da) i 14år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst... Jeg blir kjempe sliten bare av å lese her inne.

Fatter ikke at du klarer å ha så mye på agendaen når det egentlig skinner litt igjennom at du ikke orker alt dette selv.

Prioriter degselv snart- ingen takker deg den dagen du er utslitt både fysisk og psykisk!

(leses med streng mammastemme)

Og jeg tror den sykmeldinga ikke var så dum, selvom du kanskje ser på det som et nederlag.

Har du noe du lurer på ang glutenfritt så spør meg, har levd uten gluten (pga cøliaki da) i 14år.

Saken er jo at det føles som jeg ikke har mye på agendaen - og tåler mindre enn de fleste andre. De fleste rundt meg rekker over mer i løpet av en dag enn jeg gjør.. men likevel så innser jeg egne begrensninger og prøver å sette grenser mer og mer. I dag f.eks skal jeg ha gjester kl 1930, så eneste plan jeg har nå før de kommer er leilighetsvask, en god middag og dusj + hårkur og egenpleie - selv om jeg EGENTLIG burde dratt på trening.

Men takk for at du er litt "mamma" - tror vi alle trenger sånne påminnelser innimellom! :-)

Klem fra Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg spiser low-fodmap selv og har blitt frisk på det :) Men jeg vil faktisk anbefale at du klarer å holde deg helt unna i de 6-8 ukene man skal gjøre det. Hvis ikke blir du ikke helt symptomfri. Et kakestykke her og en pizza der kan faktisk skade mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser low-fodmap selv og har blitt frisk på det :) Men jeg vil faktisk anbefale at du klarer å holde deg helt unna i de 6-8 ukene man skal gjøre det. Hvis ikke blir du ikke helt symptomfri. Et kakestykke her og en pizza der kan faktisk skade mye!

Uff, ja, jeg vet... Tror ikke jeg får reaksjon før mange dager i etterkant av at jeg har spist noe. Var helt fin på lørdagen selv om jeg spiste både pizza og kake dagen før. Det rare er at helgene ofte går overraskende bra til meg - selv om det er da jeg skeier mest ut. Det er i ukedagene når jeg spiser best at magen sliter mest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga gikk faktisk veldig bra - tredje helg på rad uten store problemer i magen. Lørdag ble det nachos (Hjemmelaget tacokrydder og fodmapvennlig) til kosemiddag, og så ble det øl (glutenfritt) og potetgull (Fodmap"vennlig") med gode venner på kvelden.

I går tok jeg det bare med ro og koste meg. Var i teater med gode venner og drakk litt bakruscola, men magen holdt fint hele dagen.

Nå er det mandag og jeg sov veeeeldig lenge. Magen har fungert greit så langt i dag, men kjent litt småkniping. I dag blir det laks og søtpotet til middag, så tabata på 3T i kveld, og så glutenfri knekkebrød, røkelaks og eggerøre til kvelds etter trening :-). Livet kjennes ikke så verst ut akkurat nå.

**

Begynner å få en større og større følelse av at magen min MÅ ha sammenheng med stress og søvn. Nå som jeg har vært sykemeldt noen dager har magen roet seg mer ned. Jeg har sovet lenge og tatt det veldig med ro, og magen er ikke så "anspent" som jeg er vant til. Problemet er jo at jeg må lære meg å overføre denne følelsen til jobb også, for man kan (og vil) jo ikke gå sykemeldt i en evighet heller. Noen som har tips i hvordan man kan stresse ned i hverdagen? Jeg har lært meg pusteøvelser, men for meg tror jeg problemet ligger i alle tankene over alt jeg "MÅ" gjøre som er det største problemet.. Mye dårlig samvittighet i hverdagen.

Huff - denne kroppen vår er kompleks. Men kanskje er kanskje magen min en liten "gave" - sett i lys av at den iallfall sier fra når jeg stresser for mye? Jeg vet jo at stress er noe av det mest skadelige for kroppen, så kanskje det egentlig er en bra ting at kroppen sier fra?

- Stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser low-fodmap selv og har blitt frisk på det :) Men jeg vil faktisk anbefale at du klarer å holde deg helt unna i de 6-8 ukene man skal gjøre det. Hvis ikke blir du ikke helt symptomfri. Et kakestykke her og en pizza der kan faktisk skade mye!

PS. Hvordan har det gått for deg etter de 6-8 ukene? har du begynt å gjeninnføre ting? Hvordan har det fungert for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

PS. Hvordan har det gått for deg etter de 6-8 ukene? har du begynt å gjeninnføre ting? Hvordan har det fungert for deg?

Jeg har blitt frisk, men jeg har ikke gjeninnført ting enda. Spiser jeg noe som ikke er på den strenge dietten blir jeg dårlig veldig raskt, men kommer jo an på mengde. Skal gjeninnføre, men ikke akkurat nå siden jeg har mye å gjøre :)

Så jeg har gått fra å være helt uføre i høst (ifølge legen og egen oppfattelse) til å være i gang med 100% studier og 60% jobb... En helt enorm endring for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...