MarianneE Skrevet 1. juni 2004 #1 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvordan jobber en stuepike? Arbeidsoppgaver, arbeidstid, lønn.... Noen som vet det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 1. juni 2004 #2 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg jobbet som stuepike på Oslo Plaza i Oslo en sommerferie mens jeg var student. For å være ærlig synes jeg jobben var fryktelig. Du kommer på jobb, får en liste med rom, fyller opp tralla med nødvendig utstyr, vasker det du kan og går så hjem. Det samme dag etter dag.... Dette er nå mange år siden, men vi tok 13 rom hver dag, tror jeg. Høres kanskje ikke så mye ut, men det var det virkelig! Og i alle rommene ble det samme gjort: Skifte på sengen, støvsuge, rydde, fylle opp brosjyrer/såpe/osv., tørke støv, vaske badet og ellers generellt renhold. Dessuten lærer du ikke noe nytt - man bruker ikke akkurat hjernen i jobben.... Jeg jobbet i de øverste etasjene og fikk inneimellom en suite. Men det var ikke akkurat så fryktelig spennende det heller. Jobbet flest dagskift (kl. 08.00 - 16.00), men også noen få kveldskift (ferdig 23.00). Lønna husker jeg ikke, men tror ikke det var så aller verst. men nå var jo dette en midlertidig sommerjobb da, man har vel et annet krav til lønn hvis det er skal være inntekten over lenger tid. Noen fordeler? Hmmmm... Det må vel være at du faktisk er i bevegelse hele tiden. Jeg var både forelsket-uten-matlyst og busy stuepike den sommeren og har vel sjelden vært så slank som da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 1. juni 2004 #3 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg jobbet som stuepike på Oslo Plaza (kanskje jeg har sett deg, Pjusk) i ca. 2 år, og må si meg helt enig. Det er en skikkelig drittjobb!! Og som Pjusk sier: 13 rom om dagen er mye. Jeg husker at vi skulle gjennomsnittlig ikke bruke mer enn ca 12-14 minutter pr. rom. Dette er IKKE mye, tatt i betrakning hva som skal gjøres der inne (vaske toalett og badekar, bytte håndklær, såpe, dopapir, vaske speil, tømme søppel, fylle minibar, skifte sengetøy, tørke støv, askebegre, støvsuge osv). Når du har arbeidsdag fra 8-16 (= 8 timer), hvorav 45 min av dette var pause, sier det seg selv hvor mange rom man rekker over. Dessuten kommer du over så mye "creapy", som blod, urin, sprøyter, brukte kondomer osv. I tillegg er det utrolig hvor mange som faktisk BOMMER på toalettet!!! 3 av mine kolleger havnet i tillegg midt oppe i et selvmord, et drap, og en "gissel-taking" av en stuepike. Dessverre husker jeg ikke lønnen, men jeg ville rådet deg til å satse på noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 1. juni 2004 #4 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg tror det var i 1991, Livets datter. Marianne E: Jeg tror faktisk en ordinær vaskejobb er bedre, men kanskje mer ensomt? Jeg har hatt masse vaskejobber gjennom min tid som skoleelev/student. I kontorlokaler er det ofte mulig etterhvert å spare litt på fastsatt tid ettersom man blir bedre kjent og rutinert. Kanskje man klarer å gjøre en jobb fastsatt til fire timer på 3,5 time f.eks. Det er jo en fordel! Kanskje du kan prøve å få deg jobb som vaskehjelp i privathus? Tjener kanskje ikke de store summene på det heller, men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 1. juni 2004 #5 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg jobbet som stuepike en tid mens jeg studerte, men gikk lei etter en tid. Det jeg likte best med jobben, var faktisk at jeg hele tiden var i fysisk aktivitet, men psykisk var det så kjedelig at det meste blir helt ufattelig morsomt i sammenlikning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 1. juni 2004 #6 Del Skrevet 1. juni 2004 Bare en kommentar til: Jeg synes ikke det var hverken ekkelt eller skummelt å være stuepike. Fant ikke ofte "ekle" ting... Men du vasker jo etter fremmede, og det er jo ikke morsomt uansett. Desuten fikk vi ikke lov til å ha på TV'en når vi gjorde rent, men det hadde vi selvfølgelig likevel (MTV). Var litt flaut når gjesten noen ganger kom inn midt i rengjøringen, og jeg følte jeg "rotet" i hans/hennes saker akkompegnert av høy musikk. Apropos andre saker: Det jeg faktsik var mest redd for mht. jobben var at noe skulle forsvinne fra rommet og stuepiken skulle bli anklaget for tyveri! :o Det var også policy hos oss at hvis det f.eks. ringte en mann på kvelden og trengte hjelp med dusjen/minibar/strykejern, så gikk en av de eldre "sjefene" opp. (Husker ikke stuepikesjefstillingsbetegnelsen... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elsie Skrevet 1. juni 2004 #7 Del Skrevet 1. juni 2004 En venninne av meg jobbet som stuepike da hun studerte medisin. Hun beholdt den jobben under hele medisin-studiet, så den kan ikke ha vært så ille(?) Hun er ferdig nå, men jeg tror at hun da sist tjente omtrent 135,- i timen. Nå i 2004 er det sikkert mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 2. juni 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 2. juni 2004 Dere må ikke si slikt! Gjennom Aetat har jeg blitt tilbudt en jobb som ekstrahjelp som stuepike ved et lite hotell her i byen. Kan jo ikke takke nei når Aetat ringer og spør om jeg vil ta jobben..... Jaja, får trøste meg med lønna! Mista litt motet her jeg nå..... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 2. juni 2004 #9 Del Skrevet 2. juni 2004 Fatt mot!! Det kan godt hende det er anderledes å jobbe på et mindre hotell! Plaza der jeg jobbet har over 30 etasjer og laaaange korridorer. Hvis du har fått tilbud om en slik jobb, er det jo bare å prøve. Kan jo hende du trives kjempegodt i miljøet - for et godt miljø er jo uten tvil det viktigste for trivsel på en arbeidsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 2. juni 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 2. juni 2004 Det kan godt hende det er anderledes å jobbe på et mindre hotell! Plaza der jeg jobbet har over 30 etasjer og laaaange korridorer Ja, jeg tenkte det etter og ha lest igjennom tråden tidligere idag. Et hotell på to etasjer er noe annet, ja. Blir kanskje ikke så ille allikevel.... Takk for oppmuntringa, Pjusk! :blomst_opp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå