Gå til innhold

Oslo - alene 14 år

Fremhevede innlegg

Anonym00000123
Skrevet

Hei, Jeg er en jente på 14 år (som fyller 15 snart). I helgen hadde jeg lyst til å dra på shopping i Oslo (jeg bor 20 min unna) med storesøsteren min (som er 19) som skal passe på meg, men jeg fikk ikke lov. Jeg prøvde ikke å motsi dem engang, men de er helt i mot det. Jeg har lyst på litt mer frihet i livet, men de lar meg ikke forlate huset uten å vite hvor jeg skal, hvem jeg er med, når jeg kommer tilbake for å så si nei. Jeg får ikke engang lov til å dra til venninnene mine sitt hus hvis foreldrene deres ikke er der. Jeg forlater aldri huset og føler meg litt utenfor og «fanget». Jeg vet at de er glad i meg og vil beskytte meg og sånn, men ikke engang storesøsteren min for lov til noe, og hun er 19. Så hver gang hun drar noe sted blir de bare skuffet og bekymret og fortvilet. Hva kan jeg gjøre for å få dem til å gi meg litt mer frihet?

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Det bor nå faktisk en del barn i Oslo, bare sånn til opplysning. Jeg hadde nok vært litt skuffet over meg selv som mor om min 14 år gamle datter ikke taklet å dra en tur til byen for å shoppe og gå på café sammen med venninner. 

Det er sikkert mer skummelt å tenke på for de som ikke bor i Oslo, men det er ikke særlig annerledes her enn i andre byer. Den virker litt større, inntil du har bodd her og innser at det ikke er verdens navle det heller. 

Så lenge dere har klare regler på at de skal ta det og det toget til fastsatt tid og at de skal holde sammen og ringe straks om noe skulle skje, så la nå tenåringen får kjenne litt på selvstendighet og frihet under ansvar. 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Min 14 åring reiser ofte inn til Oslo å shopper/spiser med venninner. Vi bor rett utenfor og hun har vokst opp midt i byen. 

Anonymkode: e9ca2...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Vi hadde klassetur til Oslo i 8. klasse og da fikk vi vel 3-4 timer til å gjøre hva vi ville uten voksne hvor vi ville i byen. Det var i skolesetting, og de stolte på oss (bodde to timer unna). Har ellers også vært i Oslo sentrum med venninne flere ganger før 14års alder. Hvis du mener denne vennegjengen er ansvarlige (til tenåringer å være) ser jeg ingen grunn til å ikke la henne dra. 

Anonymkode: ba879...6c4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud. Vi hadde klassetur til Oslo i 8. klasse og da fikk vi vel 3-4 timer til å gjøre hva vi ville uten voksne hvor vi ville i byen. Det var i skolesetting, og de stolte på oss (bodde to timer unna). Har ellers også vært i Oslo sentrum med venninne flere ganger før 14års alder. Hvis du mener denne vennegjengen er ansvarlige (til tenåringer å være) ser jeg ingen grunn til å ikke la henne dra. 

Skal nevnes at den gangen hadde vi ikke mobiltelefoner. Da hadde vi klokker 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vanka på plata med narkisene som 15 åring. Det gikk helt fint det 😂

Anonymkode: 716ff...4ca

Gjest Sweet Ingrid
Skrevet (endret)

Jeg elsker Oslo, men Oslo S og Karl Johan er ikke det fineste stedet å dra akkurat. Syns faktisk det er litt kjipt at så mange turister og folk utenbys ser på det som «Oslo» fordi det er det første man ser. Spesielt kjøpesentrene der. Usj.  

Skulle min 14-åring på bytur, ville jeg anbefalt tog til Nationalteateret, bytte til tbane til Majorstua. Så kan de shoppe i Bogstadveien og deretter ta med seg noe take away og spise i Frognerparken. Det er en flott Oslodag det! 

Endret av Sweet Ingrid
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint

Anonymkode: 46be2...5b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...