AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Dattera mi på 14 vil til Oslo for å shoppe med tre venninner. Vi bor litt under en time unna med buss. Hun har tatt bussen alene til Oslo før, men da har hun møtt bestemora. Jenta er flink på skolen og ganske modig for alderen, selvom hun kan gjøre litt eh dumme ting til tider.. (Vi snakker ikke om drikking elns, mer "uskyldige" greier,hehe)Venninnene er på samme måte, og jeg ser på de som en ganske ansvarfull gjeng sammenlignet med resten av gjengene på 8.trinn. Jeg tenker vel att dette er greit. Hvor vanskelig kan det være å gå litt rundt i Oslo og shoppe litt og kanskje spise på cafe? Andre synspunkter om dette? Føler jeg er liitt usikker..Anonymous poster hash: 8e763...e22
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Det ville være uansvarlig å slippe datteren din på 14 løs i Oslo uten voksenpersoner tilstede. Finnes nok av tvilsomme personer som henger rundt på Oslo City og andre kjøpesenter. Anonymous poster hash: c5b13...022 9
Nanami Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 (endret) Jeg og venninnegjengen min dro til Oslo på shopping da vi var 13-14. Vi passet alle på hverandre, gikk bare i Karl Johan og dro hjem lenge før det ble mørkt. Vi bodde 30 min unna Oslo med tog. Tror ikke du trenger bekymre deg. Det er veldig stas når man får såpass mye tillit at man får dra inn til Oslo Edit: foreldrene våre hadde heller ingenting imot det. De stolte på oss, og Oslo er ikke så skummel som mange skal ha det til. Endret 10. mars 2014 av Pompom 33
Lou Salome Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Det er da helt greit. Husker godt hvor stas det var å gjøre det samme i den alderen. 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Da jeg var liten bodde jeg 1 time fra Oslo med kollektiv. Første gangen jeg fikk lov til å reise inn med venninner var i 6. klasse. Altså veldig ung. Det gikk veldig bra og er den dag i dag glad for at jeg fikk gjøre dette og satte pris på at foreldrene mine hadde såpass tiltro til meg Anonymous poster hash: ad5af...4de 1
Mafalda Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Så lenge det er på dagtid ser jeg ikke hva som skulle være problemet med det. Nå bor vi riktignok i Oslo og ungene har fartet rundt på egenhånd fra tidlig på barneskolen, men uansett tror jeg at en gjeng relativt fornuftige fjortenåringer klarer seg helt fint selv om de ikke er så veldig kjent i byen. Det går helt sikkert greit 14
Lea2 Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Kan aldri tenke meg at det er noen fare. Hun har helt sikkert mobiltelefon. Avtal hvor hun får lov til å gå (eller ikke går) og når hun skal komme hjem. Shopping foregår som regel på et begrenset område i byen og det er nødvendigvis folk over alt på disse stedene. Du kan når som helst ringe henne og hun kan ringe deg. Avtal at hun ringer når hun kommer frem og når hun er på vei hjem. 3
magicpie Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Jeg synes det er greit, så lenge det er i dagslys, de holder sammen og alle har mobiltelefon.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Kan aldri tenke meg at det er noen fare. Hun har helt sikkert mobiltelefon. Avtal hvor hun får lov til å gå (eller ikke går) og når hun skal komme hjem. Shopping foregår som regel på et begrenset område i byen og det er nødvendigvis folk over alt på disse stedene. Du kan når som helst ringe henne og hun kan ringe deg. Avtal at hun ringer når hun kommer frem og når hun er på vei hjem. ...som hun sikkert blir snappet fra av tvilsomme elementer. Nei ts...vær en forelder nå. Ha mot nok til å ta upopulære avgjørelser og sette grenser. Om det hender noe med dattra di vil du aldri tilgi deg selv. Om et par år kan du begynne å gi henne slike friheter. Uansett. Det er DU som bestemmer. Og det at du spør KG hva du skal gjøre som forelder må jo bety at dette er i grenseland. Anonymous poster hash: c5b13...022 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 ...som hun sikkert blir snappet fra av tvilsomme elementer. Anonymous poster hash: c5b13...022 ... siden ingen av oss som bor i Oslo klarer å holde på en mobil i mer enn ti minutter før den blir snappet. Fjortenåringer som ikke er fullstendig saus i hodet klarer fint å shoppe og gå på café uten å insistere på å by seg fram til halliker og pushere på veien. I motsetning til hva enkelte heimfødinger tror er ikke Oslo et helvete av vold og ran og det flyter ikke blod i gatene, det er en helt vanlig ikke spesielt stor eller farlig by. Jeg var 12 da jeg fikk dra til Oslo med venninner alene første gang. Det gikk så fint så, vi fikk shoppet og spist og dratt hjem igjen. Vi rotet litt med å finne fram, men dette var lenge før det ble vanlig med smarttelefon med kart. På den andre siden hadde jeg en venninne som ikke fikk lov til å dra alene til nærmeste småbysentrum alene før hun var 16, men hun VAR saus i hodet og kunne vimse seg bort på veien fra postkassen til inngangsdøren. Anonymous poster hash: 0fe40...26e 37
magicpie Skrevet 10. mars 2014 #12 Skrevet 10. mars 2014 Tenk på alle barneskolebarna som går til og fra skolen alene hver dag i Oslo da.. DET er farlig det! 21
Lea2 Skrevet 10. mars 2014 #13 Skrevet 10. mars 2014 Men du tror ikke at noen kan komme til å ta mobilen hennes der hun bor? Jeg er relativt naiv av meg når det gjelder meg selv. I løpet av alle de årene jeg har bodd i Oslo har jeg stort sett vandret rundt med åpen veske og lommer uten glidelås. Jeg har gjerne trasket alene til fots gjennom de mindre fancy strøkene midt på natta fordi det var lang taxikø. Aldri noen gang har noen tatt mobiltelefonen eller lommeboka mi. Aldri har noen antastet meg eller truet meg. Ja. man skal være forsiktig og ta forhåndsregler. Men den dagen man blir paranoid og alt er farlig har man tapt. Det spiller ingen rolle om man er 13 eller 20 år. Om noen vil ha mobiltelefonen din, så spiller det ingen rolle om man er i Oslo eller i Ytre Bortevekk. 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Husker veldig godt selv at moren min var skeptisk til å sende meg alene til Oslo da jeg var 13-14 år. Jeg fikk allikevel lov, og det var jo det minste problemet i verden. Kunne ikke skjønne hva hun var bekymret for. Skjønner det fortsatt ikke per i dag. Regner med hun skal handle på Oslo City og Karl Johan, evt. Bogstadveien. Der er det mye folk, så hun blir jo ikke alene om det skulle skje noe. Be hun passe på lommene sine bare. Mange lommetyver der. Ellers vil jeg si det er helt ufarlig å dra på shopping på lyse dagen i Oslo. Det er veldig hyggelig og stas for 13-14 åringer å få dra på shopping i Oslo. Synes du skal la henne få lov til det:) Anonymous poster hash: 3aa0c...4bc 2
Ciara Skrevet 10. mars 2014 #15 Skrevet 10. mars 2014 Nå ble jeg overrasket her. Selv regner jeg meg som hønemor, men jeg hadde virkelig ikke tenkt to ganger over å la en på 14 være alene i sentrum på dagtid med mindre hun var EKSTREMT uansvarlig. Man kan bli ranet når man er 30 også, uten at man kan bure seg inne av den grunn. 24
Nordis Skrevet 10. mars 2014 #16 Skrevet 10. mars 2014 Enig med de over her - dette går helt fint. Men det bør være på dagtid og de bør ikke reise for seint tilbake. Jeg slapp mine barn alene med venner til Oslo i den alderen (vi bor 1 time utenfor). De reiste faktisk dit hver 14.dag over et helt år pga et opplegg de var med på. Gikk strålende.
Kjempeliten Skrevet 10. mars 2014 #17 Skrevet 10. mars 2014 Tror dere at det ikke bor 14-åringer i Oslo? det kommer helt sikkert til å gå bra. Sålenge det er på dagtid som andre skriver 14
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #18 Skrevet 10. mars 2014 jeg (22 år nå) var i oslo alene med noen venninner da jeg var rundt 14 fordi vi skulle på tusenfryd å shoppet like gjerne i samme slengen gikk så fint så, bare de har vett i hodet Anonymous poster hash: 9487f...2d1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #19 Skrevet 10. mars 2014 Noen folk er så dumme... Nei, Oslo er ikke farlig. Oslo er et av de tryggeste byene i verden faktisk, så la dattera di få shoppe der.Anonymous poster hash: 06836...986 11
Pringle Skrevet 10. mars 2014 #20 Skrevet 10. mars 2014 (endret) Husker vi var noen jenter som dro til Oslo på 17. mai for å drikke og spise pizza, det året jeg var 13. Kan ikke huske at vi sa ifra engang Endret 10. mars 2014 av Pringle 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå