Gå til innhold

Sovemedisin


Linnipinnii

Anbefalte innlegg

Husk at du også kan få "skikkelig" melatonin også, og ikke bare circadin.

Men, for å få det må behandler skrive en søknad til apoteket, slik at de får bestilt den inn til deg.

Det var det jeg fikk aller først, byttet så fastlege og han ville ikke skrive ut en slik søknad. Fikk aldri noe svar på hvorfor, og gadd ikke krangle.

De fingerer like bra, forskjellen er at circadin er tabletter. Den andre skikkelige melatoninen er i kapsler og har 3mg, i motsetning til 2,5mg som circadin er.

Mener også å huske at det var flere kapsler enn det du får tabletter.

Okei, det skal jeg huske på :-) Men jeg har litt problemer med å svelge store tabletter/kapsler.. Er de veldig store? Eller... Det er vel forskjellig hva folk ser på som "stor" da, kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, sykt som man propper i seg piller.... Og sobril da, som sovemedisin... Skjønner ikke at folk putter i seg benzodiazepiner som det skulle vært sukkertøy.. Hvordan tør dere å at sjansen på det?

Melatonin er ikke avhengighetsdannende, og bør vær det første man tyr til.

Anonymous poster hash: b940d...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det skal jeg huske på :-) Men jeg har litt problemer med å svelge store tabletter/kapsler.. Er de veldig store? Eller... Det er vel forskjellig hva folk ser på som "stor" da, kanskje :P

Husker ikke helt hvor "store" de var, men de var glatte og derfor lette å svelge.

Tablettene er ikke store, og er nokså flate i grunn. Iallefall om du sammenligner den med en Ibux f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, sykt som man propper i seg piller.... Og sobril da, som sovemedisin... Skjønner ikke at folk putter i seg benzodiazepiner som det skulle vært sukkertøy.. Hvordan tør dere å at sjansen på det?

Melatonin er ikke avhengighetsdannende, og bør vær det første man tyr til.

Anonymous poster hash: b940d...0c6

Nei, medisiner kan være skummelt. Spesielt når det blir så mye snakk om medisiner at man ikke bryr seg om hva man får resept på (har vært der en gang i tiden...) Så nå er jeg VELDIG skeptisk til hva jeg får. Er derfor jeg laget denne tråden for å høre om andres erfaringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor "store" de var, men de var glatte og derfor lette å svelge.

Tablettene er ikke store, og er nokså flate i grunn. Iallefall om du sammenligner den med en Ibux f.eks.

Okei :-) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker melatonin, men det hjelper sjelden på det jeg sliter mest med... å sovne. Det melatonin virkelig hjelper med hos meg er å sove hele natta, uten å våkne etter 30 minutter og være lys våken igjen. Fordelen er at man ikke er i ørska når man våkner (ikke mer enn vanlig i alle fall). Ingen hangover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, medisiner kan være skummelt. Spesielt når det blir så mye snakk om medisiner at man ikke bryr seg om hva man får resept på (har vært der en gang i tiden...) Så nå er jeg VELDIG skeptisk til hva jeg får. Er derfor jeg laget denne tråden for å høre om andres erfaringer :-)

Ja det er veldig lurt å være litt skeptisk og reflektert rundt slike ting :) nåvbar det ikle deg jeg siktet til assa, men den generelle holdningen som kommer frem i denne tråden.

Anonymous poster hash: b940d...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker melatonin, men det hjelper sjelden på det jeg sliter mest med... å sovne. Det melatonin virkelig hjelper med hos meg er å sove hele natta, uten å våkne etter 30 minutter og være lys våken igjen. Fordelen er at man ikke er i ørska når man våkner (ikke mer enn vanlig i alle fall). Ingen hangover!

Jeg sliter egentlig mest med innsovningen, men det kan være verdt å prøve likevel. Tommel opp for å ikke ha hangover! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal prøve mye får man tyr til sovemedisin. Av og til er god søvn det som skal til for å fjerne andre problemer og da kan det være en løsning for en kort periode. Melatonin derimot skal være ufarlig. Jeg tar dem likevel ikke om jeg ikke sliter med søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig lurt å være litt skeptisk og reflektert rundt slike ting :) nåvbar det ikle deg jeg siktet til assa, men den generelle holdningen som kommer frem i denne tråden.

Anonymous poster hash: b940d...0c6

Neinei, jeg forstod det :-) Det er mange som tar altfor mye (hvertfall mer enn man trenger). Jeg tenker det at man burde prøve det meste annet før man går for medisiner. Men noen ting trenger man medisiner mot, dessverre. Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse, og jeg klarer ikke å takle de store humørsvingningene uten medisin, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal prøve mye får man tyr til sovemedisin. Av og til er god søvn det som skal til for å fjerne andre problemer og da kan det være en løsning for en kort periode. Melatonin derimot skal være ufarlig. Jeg tar dem likevel ikke om jeg ikke sliter med søvnen.

Jeg merker at dårlig søvn fører til at jeg får det verre psykisk :/ Det påvirker jo det andre. Skulle gjerne fått ordentlig kontroll på søvnen, men jeg har prøvd å fikse det på egenhånd hele tiden, men nå MÅ jeg gå over til medisiner, kjenner jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, sykt som man propper i seg piller.... Og sobril da, som sovemedisin... Skjønner ikke at folk putter i seg benzodiazepiner som det skulle vært sukkertøy.. Hvordan tør dere å at sjansen på det?

Melatonin er ikke avhengighetsdannende, og bør vær det første man tyr til.

Anonymous poster hash: b940d...0c6

Mange tar sovemedisin fordi det er siste utvei. Det er mer farlig å aldri sove, og mange må ta medisiner i lange perioder før de får tilstrekkelig hjelp til å kurere de underliggende årsakene til insomnia.

Ts, mange tar imovane i årevis. Ingen sovemedisiner/innsovningsmedisin er ment å være langvarige løsninger, men for mange er de likevel det.

Melatonin funker helst for dem som mangler hormonet. Ellers må du over på antidepressiva, som igjen kan ha sine bivirkninger.

Du kan jo prøve Atarax?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tar sovemedisin fordi det er siste utvei. Det er mer farlig å aldri sove, og mange må ta medisiner i lange perioder før de får tilstrekkelig hjelp til å kurere de underliggende årsakene til insomnia.

Ts, mange tar imovane i årevis. Ingen sovemedisiner/innsovningsmedisin er ment å være langvarige løsninger, men for mange er de likevel det.

Melatonin funker helst for dem som mangler hormonet. Ellers må du over på antidepressiva, som igjen kan ha sine bivirkninger.

Du kan jo prøve Atarax?

Jeg har skrevet litt om det tidligere, men kan ta det om igjen med korte trekk :-)

Jeg gikk på Imovane i 2 måneder i strekk i høst, men jeg måtte slutte på dem siden jeg bare måtte ha mer og mer... Men da jeg sluttet hadde jeg to uker med minimalt med søvn, fordi jeg hadde blitt helt avhengig av imovanen. Jeg startet på Tolvon (antidepressiva som gjør meg trøtt), men jeg fikk sykt hangover og jeg ble sulten og spiste hele tiden...

Atarax bruker jeg noen ganger når jeg har mild angst, men den gjør meg dessverre ikke sløv og trøtt, uansett hvor stor dose jeg tar :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skrevet litt om det tidligere, men kan ta det om igjen med korte trekk :-)

Jeg gikk på Imovane i 2 måneder i strekk i høst, men jeg måtte slutte på dem siden jeg bare måtte ha mer og mer... Men da jeg sluttet hadde jeg to uker med minimalt med søvn, fordi jeg hadde blitt helt avhengig av imovanen. Jeg startet på Tolvon (antidepressiva som gjør meg trøtt), men jeg fikk sykt hangover og jeg ble sulten og spiste hele tiden...

Atarax bruker jeg noen ganger når jeg har mild angst, men den gjør meg dessverre ikke sløv og trøtt, uansett hvor stor dose jeg tar :/

Der ser du, alle har forskjellige reaksjoner på medisiner :)

Har du prøvd vallergan da? De er sterkere enn atrax, men gir også hangover. De sier den må prøves 5-7 dager før man konkluderer om den virker eller ikke. Ellers har du jo sarotex og flere andre typer antidepressiva som fremmer søvn. Tror bare du må prøve deg frem.

Anbefaler kurs i transcendental meditasjon, skal ta det selv når jeg får mulighet. Er visst noe av det beste som kommer til avslapningsteknikker, hørt at noen søvnklinikker bruker disse teknikkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, sykt som man propper i seg piller.... Og sobril da, som sovemedisin... Skjønner ikke at folk putter i seg benzodiazepiner som det skulle vært sukkertøy.. Hvordan tør dere å at sjansen på det?

Melatonin er ikke avhengighetsdannende, og bør vær det første man tyr til.Anonymous poster hash: b940d...0c6

Litt urettferdig kritikk av denne tråden, der de fleste diskuterer ALTERNATIVER til benzo, nettopp fordi man ikke vil bli avhengig.

Altså Circadin (melatonin), Truxal, Vallergan, Atarax m.m.

Anonymous poster hash: 41b2a...2bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg fått resept på circadin, så nå er jeg spent! :-)

Lykke til 👍 jeg har tatt opptil seks melatonin-(circadin) piller hver kveld i en periode. Det kroppen ikke har bruk for spytter den bare ut igjen, så kan ikke ta overdose eller så med de pillene. Veldig kjekt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til 👍 jeg har tatt opptil seks melatonin-(circadin) piller hver kveld i en periode. Det kroppen ikke har bruk for spytter den bare ut igjen, så kan ikke ta overdose eller så med de pillene. Veldig kjekt ☺️

6???? Herregud, jeg tålte ikke en gang 1. Klarte ikke røre meg på 3 dager, verste jeg har opplevd med bivirkninger. Sov til og med dårligere. Aldri mer.

Anonymous poster hash: 7e5fc...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til jeg har tatt opptil seks melatonin-(circadin) piller hver kveld i en periode. Det kroppen ikke har bruk for spytter den bare ut igjen, så kan ikke ta overdose eller så med de pillene. Veldig kjekt ☺️

Du skrev også et sted at du tar 25 mg Stilnoct (anbefalt dose er 5-10 mg). Det er ikke bra å ta mangedobbel dose av medisiner. Du vil få store abstinenser når du en gang må trappe ned.

Circadin er et hormon, og det kan visstnok også påvirke immunsystemet i fht autoimmune sykdommer. Man skal ikke ta seksdobbel dose av dette heller.

Anonymous poster hash: 41b2a...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...