Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Hei! Jeg har hatt innsovningsvansker omtrent hele livet (er 22 år nå), og jeg begynner å bli ganske lei. Jeg er veldig aktiv på dagtid, og uansett hvor tidlig jeg står opp på morgenen så bruker jeg lang tid på å sovne om natten. Jeg følger alle "regler" som gjelder, sånn som å ikke spise rett før jeg legger meg, ikke spille på mobilen etter at jeg har lagt meg i senga, stå opp tidlig hver dag, ikke ligge i senga i timesvis og tenke, ikke drikke kaffe på kvelden osv osv.. Men ingenting ser ut til å fungere. Så mitt spørsmål: er det noen her som har god erfaring med en type sovemedisin? Jeg kan ikke bruke slike som Imovane fordi den bare kan brukes i korte perioder (selvom Imovane hjelper meg noe sinnsykt). Jeg har prøvd både remeron og tolvon - antidepressiva som jeg tar på kvelden, og de gjør meg også trøtt. MEN begge to gjorde meg veldig sulten og jeg slet med å stå opp dagen etter. Jeg sliter også med depresjoner, så det er derfor jeg har prøvd Remeron og tolvon. Jeg går til en psykiater ukentlig på DPS, og jeg har tenkt til å ta dette opp med henne - men det som teller mest er jo andres erfaringer - ikke hva som står skrevet i faktaboka til psykiateren... Hvis jeg får noen kloke svar her, så bringer jeg det videre til psykiateren min! :-)
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har erfaring med at Truxal i laveste dose (15 mg) hjelper. Noen kan bli sulten av disse også, men jeg merker ingenting av det på lav dose. Jeg vet en del andre har nytte av Circadin (søvnhormon) for å få en god rytme. Ellers går det an å forsøke Atarax. Den kan fungere for en del. Vallergan slo meg helt ut natt og dag.Anonymous poster hash: 41b2a...2bd
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har erfaring med at Truxal i laveste dose (15 mg) hjelper. Noen kan bli sulten av disse også, men jeg merker ingenting av det på lav dose. Jeg vet en del andre har nytte av Circadin (søvnhormon) for å få en god rytme. Ellers går det an å forsøke Atarax. Den kan fungere for en del. Vallergan slo meg helt ut natt og dag.Anonymous poster hash: 41b2a...2bd Jeg bruker truxal og atarax for beroligende, men truxal blir jeg utrolig sløv av. Jeg bruker også bare 15 mg, men hvis jeg tar den på kvelden så slår den meg helt ut og jeg klarer ikke våkne dagen etter Reagerer veldig på den. Tok 50 mg en gang, og da besvimte jeg... Atarax hjelper bare hvis jeg har mild angst, men jeg blir ikke sløv sånn at jeg sovner vallergan har jeg brukt, og jeg ble også helt slått ut. Helt zombie Circadin skal jeg google opp! :-) Tusen takk for svar! :-)
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Jeg bruker truxal og atarax for beroligende, men truxal blir jeg utrolig sløv av. Jeg bruker også bare 15 mg, men hvis jeg tar den på kvelden så slår den meg helt ut og jeg klarer ikke våkne dagen etter Reagerer veldig på den. Tok 50 mg en gang, og da besvimte jeg... Atarax hjelper bare hvis jeg har mild angst, men jeg blir ikke sløv sånn at jeg sovner vallergan har jeg brukt, og jeg ble også helt slått ut. Helt zombie Circadin skal jeg google opp! :-) Tusen takk for svar! :-) Bare hyggelig! Ja, det er så individuelt hvordan vi reagerer. Men Circadin er ikke sånn at man blir slått ut. Den inneholder melatonin, som er et naturlig søvnhormon (men selges på apotek somlegemiddel). Dessverre er det ganske dyrt i Norge, siden det kun er en produsent som selger det (dette vil endre seg om noen år, da får man nkurranseog prisen vil bli lavere). I utlandet er det billig.Anonymous poster hash: 41b2a...2bd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 "Dyrt" vil si ca 170 kr for 30 tabletter Anonymous poster hash: 41b2a...2bd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Eneste som fungerer på meg er imovane. Tar innimellom atarax for å ikke gjøre meg immun mot imovane, men de gjør meg bare trøtt og gir ikke god søvn. Det er veldig individuelt hvilke medikamenter som fungerer. Circadin/melatonin ga meg forferdelige angstanfall, kramper, og nattesvette i dageavis, etter bare en tablett. Jeg kunne ikke gå ut på 3 dager. Anonymous poster hash: 7e5fc...a95
dillyduzit Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Eneste som fungerer på meg er imovane. Tar innimellom atarax for å ikke gjøre meg immun mot imovane, men de gjør meg bare trøtt og gir ikke god søvn. Det er veldig individuelt hvilke medikamenter som fungerer. Circadin/melatonin ga meg forferdelige angstanfall, kramper, og nattesvette i dageavis, etter bare en tablett. Jeg kunne ikke gå ut på 3 dager.Anonymous poster hash: 7e5fc...a95 Signerer med Imovane. Sobril har til nød fungert (på fly)
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Stilnoct? Anonymous poster hash: d5651...573
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Bare et spørsmål: Deler du soverom med noen? Jeg fikk ikke god nattesøvn før jeg flyttet inn på eget soverom. Mannen min snorket og sov urolig, og det førte til både innsovningsvansker og generelt dårlig nattesøvn for meg. På eget rom våkner jeg uthvilt hver morgen og har ingen problemer med innsovning lenger. Har kunnet legge vekk Imovanen helt. Synd, kanskje, at dette måtte til - med søvn er utrolig viktig! Anonymous poster hash: 2e1fe...1f5 1
Avalon Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Jeg slår også et slag for Circadin. Som nevnt over her så blir du ikke merkbart trøtt av den. Den beste måten å ta disse på er å ta dem rett før du legger deg. Det kan ta en dag eller to før de virker, så vær tålmodig. Natt nr. 3 virket de på meg. Den første kvelden jeg tok dem, trodde jeg at jeg skulle bli trøtt. Satt derfor å så tv, og holdt meg opptatt med ting. Og sovnet såklart ikke.
Blod Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 Synes det er veldig rart at legen din ikke har foreslått melatonin, jeg har brukt det i flere år. Det funker ikke hver eneste natt, men jeg sover mer og bedre enn om jeg ikke hadde brukt dem.
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 10. mars 2014 Eneste som fungerer på meg er imovane. Tar innimellom atarax for å ikke gjøre meg immun mot imovane, men de gjør meg bare trøtt og gir ikke god søvn. Det er veldig individuelt hvilke medikamenter som fungerer. Circadin/melatonin ga meg forferdelige angstanfall, kramper, og nattesvette i dageavis, etter bare en tablett. Jeg kunne ikke gå ut på 3 dager.Anonymous poster hash: 7e5fc...a95 Ja, imovane fungerer for meg også, men jeg kan ikke ta den mer enn to uker, for da blir jeg avhengig. Jeg trenger noe som jeg kan ta over lang tid :/ Jeg har et "kronisk" søvnproblem, om det er noe som kan kalles det
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 10. mars 2014 Bare et spørsmål: Deler du soverom med noen? Jeg fikk ikke god nattesøvn før jeg flyttet inn på eget soverom. Mannen min snorket og sov urolig, og det førte til både innsovningsvansker og generelt dårlig nattesøvn for meg. På eget rom våkner jeg uthvilt hver morgen og har ingen problemer med innsovning lenger. Har kunnet legge vekk Imovanen helt. Synd, kanskje, at dette måtte til - med søvn er utrolig viktig! Anonymous poster hash: 2e1fe...1f5 Jeg delte seng med samboeren min fram til januar, men de siste to månedene har jeg sovet alene (i en deilig seng, mørk rullgardin som dekker for lyset, behagelig farge på veggene) - MEN jeg merker dessverre ingen forandring på søvnen :/
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #14 Skrevet 10. mars 2014 Jeg slår også et slag for Circadin. Som nevnt over her så blir du ikke merkbart trøtt av den. Den beste måten å ta disse på er å ta dem rett før du legger deg. Det kan ta en dag eller to før de virker, så vær tålmodig. Natt nr. 3 virket de på meg. Den første kvelden jeg tok dem, trodde jeg at jeg skulle bli trøtt. Satt derfor å så tv, og holdt meg opptatt med ting. Og sovnet såklart ikke. Er Circadin noe man kan ta over lang tid? Eller er det sånn som med imovane at det er bare ved kortvarige og "akutte" innsovningsvansker?
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 10. mars 2014 Synes det er veldig rart at legen din ikke har foreslått melatonin, jeg har brukt det i flere år. Det funker ikke hver eneste natt, men jeg sover mer og bedre enn om jeg ikke hadde brukt dem. Jeg skal ta med meg det videre når jeg skal til psykiateren til onsdag! :-) Takk!
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #16 Skrevet 10. mars 2014 Jeg slår også et slag for Circadin. Som nevnt over her så blir du ikke merkbart trøtt av den. Den beste måten å ta disse på er å ta dem rett før du legger deg. Det kan ta en dag eller to før de virker, så vær tålmodig. Natt nr. 3 virket de på meg. Den første kvelden jeg tok dem, trodde jeg at jeg skulle bli trøtt. Satt derfor å så tv, og holdt meg opptatt med ting. Og sovnet såklart ikke. Okei, takk for info! Jeg skal nevne det for psykiateren til onsdag
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 10. mars 2014 Stilnoct? Anonymous poster hash: d5651...573 For "Forbigående og kortvarige søvnvansker" står det i felleskatalogen :/ Jeg trenger noe jeg kan bruke over tid..
Avalon Skrevet 10. mars 2014 #18 Skrevet 10. mars 2014 Er Circadin noe man kan ta over lang tid? Eller er det sånn som med imovane at det er bare ved kortvarige og "akutte" innsovningsvansker? Jeg har iallefall fått det i rundt 7år nå. Det er ikke noe du blir avhengig av. Når jeg har brukt dem en stund, klarer jeg meg uten dem en god stund. Men, så skal det også veldig lite til for å klusse til min nattesøvn. 30 min lang blund på dagen er nok til å ødelgge hele nattesøvnen, eller hvis jeg er oppe 1-2 timer lenger enn vanlig i helgene.
Linnipinnii Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #19 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har iallefall fått det i rundt 7år nå. Det er ikke noe du blir avhengig av. Når jeg har brukt dem en stund, klarer jeg meg uten dem en god stund. Men, så skal det også veldig lite til for å klusse til min nattesøvn. 30 min lang blund på dagen er nok til å ødelgge hele nattesøvnen, eller hvis jeg er oppe 1-2 timer lenger enn vanlig i helgene. Okei Tusen takk for råd! Jeg har skrevet en ja- og nei-liste over sovemedisiner som jeg skal ta med til psykiateren på onsdag Nei, jeg kan ikke sove på dagen jeg heller.. Blir helt ødelagt av det!
Avalon Skrevet 10. mars 2014 #20 Skrevet 10. mars 2014 Husk at du også kan få "skikkelig" melatonin også, og ikke bare circadin. Men, for å få det må behandler skrive en søknad til apoteket, slik at de får bestilt den inn til deg. Det var det jeg fikk aller først, byttet så fastlege og han ville ikke skrive ut en slik søknad. Fikk aldri noe svar på hvorfor, og gadd ikke krangle. De fingerer like bra, forskjellen er at circadin er tabletter. Den andre skikkelige melatoninen er i kapsler og har 3mg, i motsetning til 2,5mg som circadin er. Mener også å huske at det var flere kapsler enn det du får tabletter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå