Gå til innhold

dumpet pga for lav utdanning.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høyere utdannelse gir status. Det gjør deg mer verdt som menneske. Spesielt ovenfor damer.

Ser man på det litt mer nøkternt, og sammenlikner utdannelser, så kan man for enkelte ekspresstog inn i byråkratiet gjøre det vel så økonomisk lurt om man har yrkesutdannelse, fikser eget firma, osv. Du får penger i tidligere alder. Ved smarte disposisjoner kan du ende opp med passiv inntekt på et tidligere tidspunkt. Alternativt kan du porsjonere ut slik at du disponerer tiden din på et måte som gir deg mer glede. Når du slipper å lese fag på fritid i slutten av 20 årene og 30 årene, og flytte rundt i landet etter jobber, men har solid økonomi, så kan du f.eks ha mer tid med barna dine, være ung som far, eller mer velstående som far om du venter litt. Du har et familiegrunnlag. Du har større muligheter for å jobbe svart, og på den måten bedre økonomien, og forutsatt at du klarer å skaffe deg stor nok omgangskrets av håndverkervenner, så kan du kjapt få bygget deg boligobjekter som kan leies ut ved å bytte tjenester som det er vanskeligere å beskatte, slik mange gjør, ettersom systemet vårt gjør det lønnsomt. Tilbake til det jeg sa om passiv inntekt.

Blant de som tar høyere utdanning, så er det en langt større prosentandel som hverken fikser kjæreste eller fikser familie. Ser du på den kjempehaugen som f.eks velger medisin, så utdanner de seg dritlenge, og flytter rundt som nomader om de ikke blir fastleger, til de er oppi førti-årene, og det kommer bare til å bli verre. Ikke et klokt valg, da kan du heller om du er interessert i å hjelpe andre, bruke litt av det du tjener på å sponse utdeling av ulltepper, eller suppe hos frelsesarmeen. Mennesker betaler en høy pris for dette behovet for ekstern validering.

Her var det snakk om en som allerede hadde kommet igjennom nåløyet hos ei dame. Da er det vel slik at hun fant noe bedre, fant ut at hun syns han var for kjedelig eller for enkel, eller fant noe annet hun ikke likte, så da var det best å bruke "ingen utdannelse"-kortet. Bill Gates har vel heller ingen formell utdannelse, men jeg tviler på at mannen er enkel av den grunn.

Ja for hvem ønsker seg ikke en som har mulighet til å unndra penger og jobbe svart, og som har sluppet å reise eller flytte på seg slik at man er ordenlig inngrodd og fattig på erfaringer.

Anonymous poster hash: eda82...e75

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for hvem ønsker seg ikke en som har mulighet til å unndra penger og jobbe svart, og som har sluppet å reise eller flytte på seg slik at man er ordenlig inngrodd og fattig på erfaringer.

Jeg tror det er et generelt trekk at man ønsker noen som kan gi gode økonomiske betingelser til parforholdet, og som har frihet til å bo der de vil, og ikke være tvunget til å flytte til finnmark for å få jobb.

• Liker 1
Skrevet

Like barn leker best. Hun har vel høyere utdannelse selv, og oppdaget etter at den stormende forelskelsen hadde lagt seg at dere ikke hadde så mye felles.

AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke om hva slags utdanning noen har. Så lenge de trives med det de gjør (jobb eller skole), er det det beste :) For meg er det viktigere at vi har like fritidsinteresser.

Anonymous poster hash: 5e170...410
  • Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Like barn leker best. Hun har vel høyere utdannelse selv, og oppdaget etter at den stormende forelskelsen hadde lagt seg at dere ikke hadde så mye felles.

Det er korrekt at like barn ofte leker best etter at den rosa forelskelsesboblen har gitt seg litt, men likhet er ikke ens med mastergrad, antall studiepoeng e.l.

Likheten er som oftest den kulturelle ballast, verdigrunnlaget, oppdragelsen, oppvekst, familietradisjoner.

- og der vil man oppdage at denne likheten finner man like gjerne i helt andre utdannelser enn man selv har.

Gud hvor mange siv.øk'er og siv.ing'er, direktører og andre jeg har omgang med som får naller ved tanken på en kveld i operaen eller theateret, som er lite opptatt av å lese annet enn fagliteratur... som har en fortåelse av at ekte kunst er figurativ...

Og i tilsvarende grad kjenner jeg de samme yrkesfunksjonene og stillingene som dannede og utdannede mennesker.

Tilsvarende kjenner jeg også innen yrkesfagene.

Med andre ord våger jeg påstanden om at likheten som gjør at leken blir god ikke er knyttet til utdannelsen, men derimot til dannelsen og bakgrunnen.

Endret av Lille-pus
  • Liker 4
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Hvis det var hele grunnen, sier dette mer om henne enn om deg T.S. Vær glad du er kvitt den kjerringa der.

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Det er korrekt at like barn ofte leker best etter at den rosa forelskelsesboblen har gitt seg litt, men likhet er ikke ens med mastergrad e.l.

Likheten er som oftest den kulturelle ballast, verdigrunnlaget, oppdragelsen, oppvekst, familietradisjoner.

- og der vil man oppdage at denne likheten finner man like gjerne i helt andre utdannelser enn man selv har.

Gud hvor mange siv.øk'er og siv.ing'er, direktører og andre jeg har omgang med som får naller ved tanken på en kveld i operaen eller theateret, som er lite opptatt av å lese annet enn fagliteratur... som har en fortåelse av at ekte kunst er figurativ...

Og i tilsvarende grad kjenner jeg de samme yrkesfunksjonene og stillingene som dannede og utdannede mennesker.

Tilsvarende kjenner jeg også innen yrkesfagene.

Med andre ord våger jeg påstanden om at likeheten som gjør at leken blir god ikke er knyttet til utdannelsen, men derimot til dannelsen og bakgrunnen.

.

Det høres faktisk ganske logisk ut.

Skrevet

Jeg tenker at hun sikkert er veldig målbevisst og fremtidsrettet. Hun er helt klart ute etter noe bedre enn basal økonomisk sikring. Sikkert en sånn derre luksusfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke om hva slags utdanning noen har. Så lenge de trives med det de gjør (jobb eller skole), er det det beste :) For meg er det viktigere at vi har like fritidsinteresser.

Anonymous poster hash: 5e170...410

Denne holdningen er en ekte kvinne verdig. Kjærlighet er ikke noe du har på papir...

Anonymous poster hash: 9f626...a95

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar høy utdanning og ønsker å gjøre god karriere og nå langt. Ønsker en partner med de samme ambisjonene, så vi er på samme mentale nivå på det området. Vil ha en jeg kan diskutere jobbrelaterte ting med. For meg er økonomisk frihet også noe jeg setter veldig høyt. Jeg ønsker å reise mye. Jeg har lyst til å ha hytte på fjellet og sommerhus ved sjøen. Det kombinert med eget hus/leilighet på Oslo vest, har du ikke råd til med en gjennomsnittslønn på 350-400k i året.

Kanskje eksen til TS vil ha en mann som kan forsørge henne mest mulig, uten å måtte gjøre noe selv? Bare være en såkalt "trophy wife". Det er ganske tåpelig etter min mening. Da skal du være glad du er kvitt henne.

Anonymous poster hash: 26348...aaa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar høy utdanning og ønsker å gjøre god karriere og nå langt. Ønsker en partner med de samme ambisjonene, så vi er på samme mentale nivå på det området. Vil ha en jeg kan diskutere jobbrelaterte ting med. For meg er økonomisk frihet også noe jeg setter veldig høyt. Jeg ønsker å reise mye. Jeg har lyst til å ha hytte på fjellet og sommerhus ved sjøen. Det kombinert med eget hus/leilighet på Oslo vest, har du ikke råd til med en gjennomsnittslønn på 350-400k i året.

Kanskje eksen til TS vil ha en mann som kan forsørge henne mest mulig, uten å måtte gjøre noe selv? Bare være en såkalt "trophy wife". Det er ganske tåpelig etter min mening. Da skal du være glad du er kvitt henne.

Anonymous poster hash: 26348...aaa

Tror du kommer til å få deg en overraskelse, da "mentalt nivå" ikke gjenspeiles av vitnemålene du har.

Om du har en master innen ditt eller datt, (som det dessuten på mange områder begynner å gå inflasjon i) så kan jeg snakke deg rundt innen mitt "fagfelt" i næringslivet, uten formell utdanning, men med gode resultater og erfaring.

På samme måte som du sikkert kan på ditt, teoretisk ihvertfall.

Kanskje vi matcher i en prat om Nietzsche, for han har du vel ikke lest om økonomisk uavhengighet er målet i livet ditt?

Anonymous poster hash: 7f3e4...ca0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som studerer et 5-årig studium, og sier gjerne ja takk til en mann med yrkesfag! Jeg foretrekker menn som er litt "handyman" og vet hvordan man kan fikse enkle problemer med bilen, eller gidder å male huset. Og generelt er litt praktisk løsningsorientert. Jeg er kun teoretisk anlagt, og har fått fortalt av faren min omtrent hundre ganger hvordan man kobler ledninger, og det sitter altså ikke. Ikke er jeg sterk nok til å skifte dekk på bilen min heller. Jeg trenger en mann som kan slike ting :)

Anonymous poster hash: c90ce...3a3
Skrevet

Jeg tenker nøyaktig det motsatte: at hun vet godt hva som er viktig i et forhold, og at hun ikke er interessert i en mann hun må betale for de skoene hans.

Nettopp.

Skrevet (endret)

Jeg er en jente som studerer et 5-årig studium, og sier gjerne ja takk til en mann med yrkesfag! Jeg foretrekker menn som er litt "handyman" og vet hvordan man kan fikse enkle problemer med bilen, eller gidder å male huset. Og generelt er litt praktisk løsningsorientert. Jeg er kun teoretisk anlagt, og har fått fortalt av faren min omtrent hundre ganger hvordan man kobler ledninger, og det sitter altså ikke. Ikke er jeg sterk nok til å skifte dekk på bilen min heller. Jeg trenger en mann som kan slike ting :)

Anonymous poster hash: c90ce...3a3

Men da er det din preferanse når det kommer til menn.

Du har ikke noe ønske om at en partner delvis også skal være en intellektuell sparringspartner. Men det er ikke noe galt i å ønske seg en partner som er nettopp dette.

Endret av Ibsenfrue
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Men da er det din preferanse når det kommer til menn.

Du har ikke noe ønske om at en partner delvis også skal være en intellektuell sparringspartner. Men det er ikke noe galt i å ønske seg en partner som er nettopp dette.

Mulig det vil komme som en overraskelse på svært mange, men en intellektuell sparringpartner er et menneske som kan utfordre de idèer og de forstillinger du selv har.

- det får du ikke i et menneske som har hatt de samme lærebøker, de samme professorer som forelesere og hatt det samme læretesene som du selv.

En intellektuell sparringpartner får du i noen som ser situasjonene fra et annet ståsted, som trekker i og utfordrer dine tankemønstre og innlærte fasiter på problemstillingene.

Og da har vi ikke engang nevnt at fag er det siste du vil ønske å diskutere når du er hjemme etter en 12 timers dag.

Faglige problemstillinger får du diskutert til du blir grønn i ansiktet på jobb... 5-7 dager i uken.

Mennesker med yrkesfaglig utdannelse er ikke mindre opptatt av samfunnspolitikk, verdensøkonomi, kunste og kultur.

Kjenner dere mange med yrkesfaglig bakgrunn? - eller teoretiserer dere mest over egne forestillinger og mentale barrierer fundamentert på fordommer?

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utdanning eller planer om utdanning er et kriterie for meg dersom jeg skal date en gutt. Handler ikke om å være smart eller dum, men jeg vil ha en mann med ambisjoner og som tør å utfordre ogutvikle seg selv. Alle har noe de liker å gjøre. Utdanning kommer godt med i alle jobber uansett.

Anonymous poster hash: 09324...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Utdanning eller planer om utdanning er et kriterie for meg dersom jeg skal date en gutt. Handler ikke om å være smart eller dum, men jeg vil ha en mann med ambisjoner og som tør å utfordre ogutvikle seg selv. Alle har noe de liker å gjøre. Utdanning kommer godt med i alle jobber uansett.

At han har en stabil jobb og er fornøyd med ting, er ikke godt nok for deg med andre ord?

Anonymous poster hash: eafd8...812

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At han har en stabil jobb og er fornøyd med ting, er ikke godt nok for deg med andre ord?

Nei, men da hadde jeg heller ikke startet å date ham. Jeg ser ikke ned på en mann uten utdanningsplaner, men jeg vil ikke ha en mann uten utdanning eller planer om utdanning. For meg er det turn off, slik er det bare. Tror ikke jeg er bedre enn alle andre fordet, hvis du prøvde å hinte til det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så galt? Det at han er fornøyd med ting, betyr jo ikke at hun er fornøyd med de samme tingene! Folk kan være hyggelige og greie uten at man nødvendigvis ser et forhold sammen med den andre personen. Vanskeligere er det faktisk ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker med yrkesfaglig utdannelse er ikke mindre opptatt av samfunnspolitikk, verdensøkonomi, kunste og kultur.

Kjenner dere mange med yrkesfaglig bakgrunn? - eller teoretiserer dere mest over egne forestillinger og mentale barrierer fundamentert på fordommer?

Enig!

En intelligent og reflektert person kan da vel ha stor glede av å bruke sine praktiske ferdigheter, og nettopp derfor velge å bli f.eks. snekker. Jeg har selv en kontorjobb, men skulle gjerne gjort noe mer praktisk.

Anonymous poster hash: 0291d...7e3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...