Gå til innhold

Hvorfor omtales norske (og nordeuropeiske) jenter som de fineste i hele verden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De du viser bilder av her er absolutt pene,(Sophia Loren er jo en legende) men det er åpenbart at i hvertfall de to første på bildene bruker fargelinser for å skjule sine naturlig brune øyne. Løsvipper har vel samtlige også.Jeg kjenner en god del jenter fra midt-østen gjennom studietiden,og nesten alle av dem har prøvd å gjøre utseendet sitt mer vestlig med blå kontaktliser,bleket hår osv...Synes det er synd og lurer på hvorfor det er slik?

Når det gjelder land i sør-amerika,som Venezuela,Brasil osv,så er det mye pga.av Missekåringene de har fått rykte på seg for å være veldig pene. Dette tar jeg med en stor klype salt,siden det er ufattelig mye staffasje involvert..Løsvipper,løshår,plastiskk-kirugiske operasjoner (plastikkirugi er hverdagslig i sør-amerika - billig og tilgjengelig for alle),og tonnevis av tung sminke. Ikke mye naturlig skjønnhet akkurat.

Selvsagt finnes det pene damer i disse landene, men det er jo også rimelig å forvente i land med henholdvis nesten 30 og 200 millioner innbyggere.

Grunnen til at nordiske jenter blir ansett som pene tror jeg ligger i at de representerer en naturlig,ren skjønnhet - en motvekt til det falske og oversminkede uttrykket man finner mye av andre steder.

F.eks. finnes det mange pene damer i Russland, men med utvasket oransjerødt hår med ettervekst, knallrosa leppestift og lillablå øyenskygge kommer den naturlige skjønnheten dårlig frem.

Endret av Sandie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså, selv de mest blonde av oss har noen mørke hår et par steder. Du ser, f.eks på bildene ovanfor at de fleste "blondinene" sporter mørkere øyenbryn, et helt kart tegn på den "virkelige" hårfargen før det ble farget blondt.

Anonymous poster hash: d56b5...0f3

:laugh:

Det har ikke slått deg inn at det er motsatt. De av oss med veldig lyst blondt hår, har også veldig lyse øyenbryn, noe som ikke er spesielt kledelig. Så mange farger øyenbrynene for å få mer markerte trekk i ansiktet ;)

Anonymous poster hash: 332ff...da5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:laugh:

Det har ikke slått deg inn at det er motsatt. De av oss med veldig lyst blondt hår, har også veldig lyse øyenbryn, noe som ikke er spesielt kledelig. Så mange farger øyenbrynene for å få mer markerte trekk i ansiktet ;)

Anonymous poster hash: 332ff...da5

Enten farver eller tegner inn.

De fleste har uansett mørkere øyenbryn enn hår. Som regel er øyenbryn samme farve som kjønnshår, hvilket alltid er mørkere enn hår på hodet og kroppshår generelt.

Anonymous poster hash: 7a787...a9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helt norsk (med unntak av samisk, svensk og et annet øst-europeisk land laaaaaangt bak i slekta).

Jeg har askebrunt hår, mørke bryn og vipper, og runde, store, grønne øyne. I tillegg har jeg veldig lys hud med grønnskjær i. (vanskelig å forklare, men blir ikke rosarødbrun på sommeren. Jeg blir grønnbrun.)

http://www.dailymakeover.com/wp-content/uploads/2013/10/anna.jpg

Dette bildet var kanskje det nærmeste jeg kommer hudfargen, som er enda lysere på vinteren.

Ellers kan jeg minne om Christina Ricci eller Mila Kunis i farger.

Jeg har bare opplevd meg selv som kjedelig, og ikke-typisk norsk.

Anonymous poster hash: 88c6e...e4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, tror også det er mye stereotypier. Norske og svenske jenter har i alle år blitt framstilt i bikini, med helbleket platinablondt hår og solbrun hud.

Grunnen til at persiske jenter ikke har fått anerkjennelsen som noen av de vakreste kvinnene, er nok pga det islamske diktaturregimet der!

Anonymous poster hash: b7498...f2b

Persiske jenter er gudinner!

Anonymous poster hash: f7543...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De du viser bilder av her er absolutt pene,(Sophia Loren er jo en legende) men det er åpenbart at i hvertfall de to første på bildene bruker fargelinser for å skjule sine naturlig brune øyne. Løsvipper har vel samtlige også.Jeg kjenner en god del jenter fra midt-østen gjennom studietiden,og nesten alle av dem har prøvd å gjøre utseendet sitt mer vestlig med blå kontaktliser,bleket hår osv...Synes det er synd og lurer på hvorfor det er slik?

Når det gjelder land i sør-amerika,som Venezuela,Brasil osv,så er det mye pga.av Missekåringene de har fått rykte på seg for å være veldig pene. Dette tar jeg med en stor klype salt,siden det er ufattelig mye staffasje involvert..Løsvipper,løshår,plastiskk-kirugiske operasjoner (plastikkirugi er hverdagslig i sør-amerika - billig og tilgjengelig for alle),og tonnevis av tung sminke. Ikke mye naturlig skjønnhet akkurat.

Selvsagt finnes det pene damer i disse landene, men det er jo også rimelig å forvente i land med henholdvis nesten 30 og 200 millioner innbyggere.

Grunnen til at nordiske jenter blir ansett som pene tror jeg ligger i at de representerer en naturlig,ren skjønnhet - en motvekt til det falske og oversminkede uttrykket man finner mye av andre steder.

F.eks. finnes det mange pene damer i Russland, men med utvasket oransjerødt hår med ettervekst, knallrosa leppestift og lillablå øyenskygge kommer den naturlige skjønnheten dårlig frem.

Om de bruker fargelinser, hva så? Det er ikke øyenfargen som tiltrekker meg med de ansiktene, og de hadde sett like pene ut med brune øyne. Hvorfor de valgte å bruke fargelinser er et godt spørsmål. Synes ikke naturlig brune øyne er noe styggere enn blå eller grønne.

Falskvipper? Plastisk kirurgi? Sier du at de vestlig-utseende, blonde modellene ikke benytter seg av alt for mye sminke, falskvipper og plastisk kirurgi? Synes f.eks. Victoria Silvstedt alltid ser unaturlig og oversminket ut.

Har truffet mange jenter fra midtøsten som ikke hadde sminke. De var likevel vakre. Synes de tar seg bedre ut naturlig enn norske jenter. De har jo mørke øyenvipper og øyenbryn.

Norske jenter bruker mascara (for å få mørke øyenvipper), går i solarium og farger håret stadig vekk. Kan du si de er mer naturlige enn andre jenter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de bruker fargelinser, hva så? Det er ikke øyenfargen som tiltrekker meg med de ansiktene, og de hadde sett like pene ut med brune øyne. Hvorfor de valgte å bruke fargelinser er et godt spørsmål. Synes ikke naturlig brune øyne er noe styggere enn blå eller grønne.

Falskvipper? Plastisk kirurgi? Sier du at de vestlig-utseende, blonde modellene ikke benytter seg av alt for mye sminke, falskvipper og plastisk kirurgi? Synes f.eks. Victoria Silvstedt alltid ser unaturlig og oversminket ut.

Har truffet mange jenter fra midtøsten som ikke hadde sminke. De var likevel vakre. Synes de tar seg bedre ut naturlig enn norske jenter. De har jo mørke øyenvipper og øyenbryn.

Norske jenter bruker mascara (for å få mørke øyenvipper), går i solarium og farger håret stadig vekk. Kan du si de er mer naturlige enn andre jenter?

Ja,jeg mener det. De fleste skandinaviske jenter har uansett en mer naturlig stil enn det oversminkede uttrykket man ser i mange andre deler av verden.

Snakker da altså om vanlige skandinaviske jenter man ser på gaten - ikke glamourmodeller,bloggere o.lign. kjendiser

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror poenget hennes var at kosmetisk kirurgi er dominerende i Latin-Amerika. Brasil og Venezuela ligger blant verdenstoppen for kirurgi - enten det er silikon, rumpeimplantater, neseoperasjoner, lepper el.l.

Ingen har sagt at det bare er de som bruker dette. Men de er storforbrukere av kirurgi og det er langt mellom naturlige kvinner i disse landene.

Bare slik det er, uansett hva du mener om det. Ingen har sagt at det ikke finnes liknende eksempler i Skandinavia, det er bare langt fra like utbredt.

Anonymous poster hash: 7a787...a9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i latin-america flere ganger, og det går langt mellom dem som er skikkelig pene.

Det er mye stygge tenner ,overvekt, dårlig hud og helt ordinære A4-utseende folk av begge kjønn, så det er oppskrytt at alle der ser så fantastiske ut.

Anonymous poster hash: c9dbf...37b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sandie: Du skriver omtrent akkurat det jeg hadde tenkt å skrive! Og dere som har normalt syn må vel være enig i at Skandinaviske og kanskje særdeles Norske damer er naturlig pene.

Dere damer spesielt fra Østen, Midt-Østen, Øst-Europa, Sør-Amerika vil jo gjerne ligne kvinner med Nordiske trekk. Det er jo noe alle vet.

Det er sjeldent jeg ser en naturlig skjønnhet fra landene utenfor Skandinavia, dessverre. Har reist over hele verden og har en jobb innen modellbransjen, så jeg burde vite. Men hvorfor ikke gjøre det beste ut av hva man har og ikke prøve å ligne noe man ikke er naturlig født med?

Anonymous poster hash: 4584c...eee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sandie: Du skriver omtrent akkurat det jeg hadde tenkt å skrive! Og dere som har normalt syn må vel være enig i at Skandinaviske og kanskje særdeles Norske damer er naturlig pene.

Dere damer spesielt fra Østen, Midt-Østen, Øst-Europa, Sør-Amerika vil jo gjerne ligne kvinner med Nordiske trekk. Det er jo noe alle vet.

Det er sjeldent jeg ser en naturlig skjønnhet fra landene utenfor Skandinavia, dessverre. Har reist over hele verden og har en jobb innen modellbransjen, så jeg burde vite. Men hvorfor ikke gjøre det beste ut av hva man har og ikke prøve å ligne noe man ikke er naturlig født med?

Anonymous poster hash: 4584c...eee

Det med at ikke-eurosentriske gjerne vil se eurosentriske ut er jo fordi de prakkes på de standardene som et ultimate. De har kke noen gener som gjør at de synes blondt hår og blå øyne og hvit hud er så forbaska pent, det er kulturelle faktorer med i spillet i stor grad. Ikke skyld på dem for at vi hjernevasker dem med våre skjønnhetsstandarder. At alle bør få være seg selv er en fin tanke, men det er ikke helt sånn verden fungerer. Vi påvirkes, enten vi liker det eller ikke.

Anonymous poster hash: 6e71e...2fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja,jeg mener det. De fleste skandinaviske jenter har uansett en mer naturlig stil enn det oversminkede uttrykket man ser i mange andre deler av verden.

Snakker da altså om vanlige skandinaviske jenter man ser på gaten - ikke glamourmodeller,bloggere o.lign. kjendiser

Men veldig mange utlendinger tenker på kvinner med helbleket, hvitblondt hår når de tenker på skandinaviske kvinner. Det de ikke vet er at mange farger håret blondt og at de fleste norske kvinner ikke har platinablondt hår.

Har sett endel arabiske kvinner med kontaktlinser, men ikke mange. De fleste jeg har truffet hadde ikke kontaktlinser eller bleket hår. Noen hadde farget håret brunt, og syntes de kledde det veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i latin-america flere ganger, og det går langt mellom dem som er skikkelig pene.

Det er mye stygge tenner ,overvekt, dårlig hud og helt ordinære A4-utseende folk av begge kjønn, så det er oppskrytt at alle der ser så fantastiske ut.

Anonymous poster hash: c9dbf...37b

Og det er også oppskrytt at alle norske jenter ser fantastiske ut. Synes det går langt mellom de som er skikkelig pene i Norge og det er utrolig mange overvektige kvinner. Synes de fleste norske jenter har A4-utseender.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jevnt over er "norske jenter" høyere, lever lengre, er sunnere, ser unge ut lengre, høyere kinnben, lysere øyne osv. Dette er selvsagt gjennomsnittlig og ikke noe som er en fasit for alle.

Det du virker å prate med er personlige preferanser. Det blir på helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og det er også oppskrytt at alle norske jenter ser fantastiske ut. Synes det går langt mellom de som er skikkelig pene i Norge og det er utrolig mange overvektige kvinner. Synes de fleste norske jenter har A4-utseender.

Legger merke til at du i dine svært ivrige kritiske innlegg skriver litt gebrokkent?

Anonymous poster hash: 67633...d90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jevnt over er "norske jenter" høyere, lever lengre, er sunnere, ser unge ut lengre, høyere kinnben, lysere øyne osv. Dette er selvsagt gjennomsnittlig og ikke noe som er en fasit for alle.

Det du virker å prate med er personlige preferanser. Det blir på helt annet.

Lever lenger? Har ikke det med levestandard å gjøre?

Jeg synes ikke at norske jenter ser yngre ut lengre enn andre kvinner.

Og hvem har bestemt at lyse øyne er finere enn mørke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Legger merke til at du i dine svært ivrige kritiske innlegg skriver litt gebrokkent?

Anonymous poster hash: 67633...d90

Har sekser i bokmål og nynorsk. Om jeg skriver gebrokkent, må det være en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, greit. Jeg har mine personlige preferanser, men er det ikke "personlig preferanse" å foretrekke norske jenter? Eller er den endelige sannheten at de er mye finere enn alle andre jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever lenger? Har ikke det med levestandard å gjøre?

Jeg synes ikke at norske jenter ser yngre ut lengre enn andre kvinner.

Og hvem har bestemt at lyse øyne er finere enn mørke?

Du blander personlige preferanser med tegn på genetisk sunnhet og "skjønnhet". Vi er programmert til å måle skjønnhet utifra gode gener. Som igjen gjenspeiles utifra levedyktige, sunnhet, styrke, evne til få barn osv. Selv om det ikke er så gjeldende idag pga utvikling innen helse er høyere kvinner mer i stand til å få barn uten komplikasjoner. Tykt langt hår er også et tegn på sunnhet. I Norden er det fremdeles langt mindre overvekt enn i de fleste andre deler av verden med unntak av sørøst Asia.

Lyse øyne er langt mer sjeldent og derfor noe som lett anses som estetisk penere. På samme måte som gull var historisk mer ettertraktet enn sølv. Grønn er sjeldnest med blå like bak. Og nordiske jenter er overrepresentert med disse øyenfargen.

Anbefaler deg å plukke opp en bok eller to om biologi, gener, adferdspsykologi og tiltrekning oppigjennom historien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...