Gå til innhold

Legge tapet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det vanskelig?? Typen min er så treig, så jeg lurte på om jeg skulle begynne selv. Har aldri gjort noe annet oppussingsarb. enn å male vegger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malama

Det er ikke kjempevanskelig, men blir nok merkbart lettere med øvelse, når det gjelder å få det bent, i kutte på rett plass (ta hesyn til mønsteret!) og å unngå luftblemmer.

Også må man være to da, så jeg anbefaler at du og samboeren din samarbeider om dette jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde i dag - og klarte det ikke. Nå måtte vi begynne i det hjørnet av rommet som ikke var det enkleste. Men dog. Det ble både bobler, tapeten løsnet, tapeten hadde bretter, ble ikke pen i hjørnet osv. Alt har en forklaring: vår uerfarenhet. Men det var allikevel drittsurt å ikke få det til.

Rommet er på 12m2 og i morgen skal jeg ringe malere for å høre hva de skal ha for å tapetsere rommet. Alt står klart, så jeg håper at de ikke skal ha mer enn en tusenlapp. Det er begrenset hvor mange meter vi vil kaste bort på å prøve og feile! Det er tapet og ikke strie (kjøpt på salg også), så vi får nok ikke tak i mer av den tapeten heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen enkle tips:

Bruk tapet som slipper å limes på forhånd, altså der dere kan lime på veggen og henge tapeten opp mens den er tørr på baksiden. Fiberbakside er en fin ting på tapeter!

Bruk vater, og sett av en rett strek sånn at du slipper å begynne med en skjev lengde. Det baller bare på seg, og helhetsinntrykket blir ikke bra! Viktig med en god start!

Skaff deg en dings til å glatte over tapeten med (husker ikke hva det heter, de har det på malerbutikken, en plastdings) Begynn midt på tapeten, og dra forsiktig luftlommene ut mot sidene.

Sett tapetlengdene tett inntil hverandre; ikke oppå den forrige lengden. Det blir stygt! En god tapet tåler å bli litt jobbet med, og man kan ofte "dra" dem litt mot hverandre slik at skjøten omtrent ikke synes.

Vask over tapeten og fjern overflødig lim etterhvert med en våt klut.

Det er en stor fordel å være to, men det kommer an på hvor mye trening man har. Mannen min tapetserte hele stua vår alene her for et par uker siden, den er 42 kvadrat. Men han har mye erfaring og er grundig og flink. Har du aldri tapetsert før, vil jeg foreslå at du lurer kjæresten din med. Bare sørg for å kjøpe inn alt dere trenger på forhånd, og legg det klart! Det skjer ingenting før du begynner, vet du!

Og husk å fjerne alle gamle tapetrester før dere begynner, tapetfjerner er også noe du kanskje kan få bruk for. Det påføres med svamp og løsner tapeten fra underlaget.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et lite tips for å få pene hjørner (som ikke "vrir" seg). Legg tapeten ca. 1 cm rundt hjørnet, og skjær av hele lengden. Den strimmelen du skar av limer du oppå den lille centimeteren som går inn på neste vegg.

Men som andre sier er det viktig med et skikkelig underlag og godt verktøy. Du vil garantert ergre deg over at du ikke gjore en god nok jobb først! :wink:

Mannen min og jeg er ingen eksperter, men vi har tapetsert både stua og gangen selv. Der er det henholdsvis tekstiltapet og vinyltapet som er enkle å behandle. Soverommet satte vi bort da det var en dyr papirtapet med mønster.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kjempevanskelig, men jeg ville lånt meg en bok om emnet først og forberedt meg skikkelig for å unngå overraskeler. Velg dessuten en enkel tapet som ikke har mønster du er helt nødt til å få rett - det bruker mye tapet og det er vanskelig å få det pent :wink:

Bruk gjerne en tapet du ikke må stryke lim på før du henger opp, men en der du kan smøre limet rett på veggen - det er MYE enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gjort alt grunnarbeidet riktig og grundig. Vi har alt utstyret som trengs (dog lånt). Vi har papirtapet hvor limet skal rett på veggen. Vi har fått veileding av en som har tapetsert mye. Og allikevel ble resultatet så hinsides brukbart at maler nå er bestilt for å gjøre jobben. Han kommer på lørdag kl 8. Skal ha 2000,- for et rom på 12 m2 (glemte å spørre om det var med eller uten moms, men regner med det er hvitt og med moms). Det er det vel verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Også må man være to da, så jeg anbefaler at du og samboeren din samarbeider om dette jeg....

Tull...det går helt fint å gjøre dette alene. Jeg har akkurat tapetsert stua på egenhånd og det gikk utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Ja, har man erfaringen så går det nok alene, men det ER lettere når man er to da. Og, når dette er mennesker som aldri har tapetsert før, så anbefaler jeg at de er to om det. Også så mye mer sosialt da, om hun kke gjør det alene, men sammen med samboeren.

forøvrig: min far har tapetsert maaaaaange kvadratmeter, sånn ca hele huset to ganger (tross alt pusset opp det meste og diverse andre plasser også, og han har alltid en av oss andre til å hjelpe seg, til å "holde nede". Ikke mye arbeid, og han HAR faktsik gjort det alene også, så jeg vet jo selvsagt at det er mulig, men for en nybegynner.... jo, de bør nok forsøke seg sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...