Gå til innhold

GPS til katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nok en liten hønemor, men i lys av historien om katten som vandret rundt uten å få noe hjelp, har jeg ikke akkurat blitt mer lysten på å la katten min gå ute alene. Selv om HAN gjerne vil. Han er ennå for liten, men jeg ser tydelig at han ikke vil trives som ren innekatt. Så planen er å slippe ham ut til våren når han har blitt ett år.

Katten er selvsagt chippet, men jeg ser jo at heller ikke det hjelper, dersom han skulle komme i en situasjon der han trenger hjelp, men INGEN bryr seg om å ta ham inn og scanne for chip.

Så da har jeg satt meg ned for å se om det finnes GPS for katt...

Er det noen som har erfaring med Tractive? Eller andre typer GPS for katt?

Har også funnet et produkt som heter Loc8tor, som ikke går på GPS, men er en radiosendender med rekkevidde på rundt 100 meter. Sikkert kjekk den, men 100 meter er litt liten rekkevidde dersom katten forsvinner over alle hauger.

Og sånn til slutt, siden sikkert noen kommenterer det: ja, katten er kastrert, og vi har den stadig med ut i bånd så den skal bli kjent i nærområdet.



Anonymous poster hash: 58800...19d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne selv tenkt meg noe sånt, men aner ikke hvordan det ville fungert i praksis. Superhønemor til to pelsdotter og er like livredd hver gang jeg sender dem ut i den store verden.

Gamlepus er selvbestemt innekatt, så hun går ut utelukkende når det er minimum 17 grader, lettskyet med en og annen solflekk og vindstille, så hun er relativt enkel å ha med å gjøre. Et par små kiss-kiss ut av døra, så kommer hun løpende.

Minsten derimot er en energibunt av dimensjoner. Han går gjerne ut i all slags vær, unntatt snø.

Han likte IKKE snø og syntes dette var utrolig dårlig gjort av matmor da det snødde nå i vinter. :fnise:

Han har oppdagertrang og tusler mye lenger fra huset enn gamlepus gjør, så mer enn en gang har jeg måttet gå inn igjen med uforrettet sak når jeg går ut for å kalle ham inn etter et par timer.

Det hadde vært kjekt å kunne gå inn på et program eller en nettside for å sjekke hvor han er til en hver tid, men jeg har mine tvil om at det finnes en gps som er liten nok til å sitte på katten uten at den er i veien og fortsatt er sterk nok til å vise lokasjon innenfor et par meters slingringsmonn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg kunne selv tenkt meg noe sånt, men aner ikke hvordan det ville fungert i praksis. Superhønemor til to pelsdotter og er like livredd hver gang jeg sender dem ut i den store verden.

Gamlepus er selvbestemt innekatt, så hun går ut utelukkende når det er minimum 17 grader, lettskyet med en og annen solflekk og vindstille, så hun er relativt enkel å ha med å gjøre. Et par små kiss-kiss ut av døra, så kommer hun løpende.

Minsten derimot er en energibunt av dimensjoner. Han går gjerne ut i all slags vær, unntatt snø.

Han likte IKKE snø og syntes dette var utrolig dårlig gjort av matmor da det snødde nå i vinter. :fnise:

Han har oppdagertrang og tusler mye lenger fra huset enn gamlepus gjør, så mer enn en gang har jeg måttet gå inn igjen med uforrettet sak når jeg går ut for å kalle ham inn etter et par timer.

Det hadde vært kjekt å kunne gå inn på et program eller en nettside for å sjekke hvor han er til en hver tid, men jeg har mine tvil om at det finnes en gps som er liten nok til å sitte på katten uten at den er i veien og fortsatt er sterk nok til å vise lokasjon innenfor et par meters slingring

Jeg er såpass hønemor at jeg nå faktisk har bestilt Tractive, selv om den ikke ser ut til å være utbredt i bruk i Norge. Synes som om folk har gode erfaringer med den, basert på det jeg har lest av engelske og tyske anmeldelser.

Den veier 35 gram, hvilket er lite nok til katten min, siden han er en stor Maine Coon. Den bruker også mobiltårn til å spore dyret, så jeg har troen på at den skal fungere bra.

Jeg får heller oppdatere tråden når jeg har fått produktet og ser hvordan det funker.

Det ALLER beste hadde jo vært microchip med GPS... Men det synes ikke som om det har blitt oppfunnet ennå...

Red: og der glemte jeg anonym også. No matter! Det er jo ikke flaut å være crazy cat lady hønemor...

Endret av Anubiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg noe lignende men som er koblet opp mot pc og ikke en mobilapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg også noe sånt! Men virker som de må bruke halsbånd, da? Er ikke noen stor fan av å bruke halsbånd på kattene mine, spesielt hun ene blir gal av å ha det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass hønemor at jeg nå faktisk har bestilt Tractive, selv om den ikke ser ut til å være utbredt i bruk i Norge. Synes som om folk har gode erfaringer med den, basert på det jeg har lest av engelske og tyske anmeldelser.

Den veier 35 gram, hvilket er lite nok til katten min, siden han er en stor Maine Coon. Den bruker også mobiltårn til å spore dyret, så jeg har troen på at den skal fungere bra.

Jeg får heller oppdatere tråden når jeg har fått produktet og ser hvordan det funker.

Det ALLER beste hadde jo vært microchip med GPS... Men det synes ikke som om det har blitt oppfunnet ennå...

Red: og der glemte jeg anonym også. No matter! Det er jo ikke flaut å være crazy cat lady hønemor...

:fnise: Fine hønemoren!

Oppdater når du har fått testet den en ukes tid, jeg vil gjerne høre dine erfaringer fremfor sånne teite reklame"erfaringer" direkte fra gavehestens munn :P

Jeg kunne også tenkt meg en pc-versjon, da jeg ikke har app-telefon selv. Kanskje det er mulig å finne et program som funker som appen?

Halsbånd på katt er en vanesak. Blir katten "gal" av å ha det på, avled med positiv oppmerksomhet. Gamlepus lærte seg å bruke halsbånd i en alder av seks år og det gikk helt smertefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min har egen luke og går ut og inn dom han vil. Nå på vinteren er han mest inne, men når våren kommer er han nok mer og mer ute.

Han er 15 år gammel, og jeg har egentlig ikke vært så bekymret før nå. Nå som han begynner å bli gammel, er vi redde for at han dør et sted ute, uten at vi vet hva som har skjedd.

Hadde vært supert med GPS på han. Han har aldri brukt halsbånd, så må finne andre måter.

Han ble for øvrig påkjørt for noen år siden, og lå gjemt i hagen vår i ca to dager. Vi lette overalt etter han, før vi plutselig hørte et lite pip fra han. Da hadde det også vært kjekt med GPS.

Anonymous poster hash: 83232...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Kunne tenkt meg noe lignende men som er koblet opp mot pc og ikke en mobilapp.

Du trenger ikke bruke app, så vidt jeg har skjønt så kan du også bare logge deg på en slags "min side" på nettsiden til Tractive og følge med dyret der. Sakset fra nettsiden:

Do I need a smartphone to use Tractive?

No, not necessarily, although it is recommend by Tractive. You can also locate your pet with the GPS locate at the Tractive website. If you want to use your smartphone, please download the free Tractive Pet Manager App (for iOS and Android).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, du må si fra når du har fått testet!
Hilsen med-hønemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bruke app, så vidt jeg har skjønt så kan du også bare logge deg på en slags "min side" på nettsiden til Tractive og følge med dyret der. Sakset fra nettsiden:

Do I need a smartphone to use Tractive?

No, not necessarily, although it is recommend by Tractive. You can also locate your pet with the GPS locate at the Tractive website. If you want to use your smartphone, please download the free Tractive Pet Manager App (for iOS and Android).

Kan du ikke ta en kikk på pc-versjonen når du får dette og evnt ta en printscreen av kartløsningene og infoen de har på nettsiden sin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt loc8tor til våre: http://www.loc8tor.com/loc8tor-pet.html

Ikke like "trygt" som GPS, da pusen kan være utenfor rekkevidde. Men på den andre siden lager den en lyd i halsbåndet når man søker etter pus og dette skjønte pusen vår og kom løpende hjem :) vi synes rekkevidden var grei nok, spesielt om vi gikk en tur og lette etter pus.

Bare et tips :)

Anonymous poster hash: 85165...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Kan du ikke ta en kikk på pc-versjonen når du får dette og evnt ta en printscreen av kartløsningene og infoen de har på nettsiden sin ?

Det kan jeg godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anubiel

Da er Tractive i hus og har så smått blitt utprøvd.

Foreløpig konklusjon er at den fungerer akkurat slik den skal. På appen som man bruker til får man info på kart om hvor katten befant seg for noen minutter siden. Trykker man på Live track så ser du kattens bevegelser der og da på kartet.

Kartet appen bruker er google maps, og er nøyaktig i alle fall i forhold til der jeg bor. Selvsagt viser den ikke katten ned på millimeteren, men nøyaktig nok til å se om den er i denne hagen eller to meter bortenfor.

Ellers så lyser gps-brikken når du bruker live track, slik at deter lett å finne dyret i mørket. Du kan også skru på lyd, slik at den bipper med jevne mellomrom. Alt dette styres med appen.

Jeg har ikke testet den ved bruk av pc ennå, så jeg har ikke fått tatt noe skjermdump.

Når det gjelder størrelsen på brikken så kan den se nokså stor ut. Men den veier bare 35 gram. Katten min er vant til å ha halsbånd og synes ikke å være det minste plaget av å ha på brikken. Han er derimot storfonøyd over endelig å få snuse i andres hager, noe han ikke fikk lov til når han gikk tur i sele.

Sånn oppsummert så gjør i alle fall brikken det den lover og jeg føler meg tryggere på å la pusen få utforske verden litt på egenhånd.

Legger ved et bilde av herremannen med brikken på.

post-69985-0-68513200-1395043220_thumb.j

Endret av Anubiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

artig, ser frem til konklusjon av pc-testing :)

Da har jeg kjapt testet på PC og konklusjonen er at det er temmelig likt appen. Du har de samme "lete" funksjonene som på appen. Den eneste forskjellen jeg har sett til nå er at PC-versjonen bruker en annen kartleverandør, uten at dette ser ut til å forringe nøyaktigheten. Her er en liten skjermdump:

post-69985-0-43130000-1395041703_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns dingsen var litt stor. Hvor mye betalte du? Blir jo dyrt hvis katten mister halsbåndet i ett sett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Syns dingsen var litt stor. Hvor mye betalte du? Blir jo dyrt hvis katten mister halsbåndet i ett sett :D

Vel, hvis katten mister halsbåndet, så er det jo bare å søke etter GPS'en. Den blir ikke vanskelig å finne.

Tror nok kanskje brikken er litt stor til små, nette huskatter. Min er fortsatt kattunge og vil bli ennå større, så for ham går det greit. Produsenten anbefaler ikke brikken til dyr som veier under 4.5 kg.

Brikken kostet €149. I tillegg er det abonnement på 40 kroner i måneden, som er uten noe form for bindingstid. Abonnementet er der fordi brikken bruker mobiltårn til å sende signaler. Så dingsen er vel ikke direkte billig. Men jeg betaler gladelig for å slippe å bekymre meg når han begynner å utforske utenfor hagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjapt testet på PC og konklusjonen er at det er temmelig likt appen. Du har de samme "lete" funksjonene som på appen. Den eneste forskjellen jeg har sett til nå er at PC-versjonen bruker en annen kartleverandør, uten at dette ser ut til å forringe nøyaktigheten. Her er en liten skjermdump:

er dette det mest nøyaktige kartet du får opp i programmet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

er dette det mest nøyaktige kartet du får opp i programmet ?

Litt usikker på hva du mener med mest nøyaktige. Det er denne karttypen som brukes. Du kan lage det større, zoome inn og ut og også legge på lag med satelittbilde, altså slik at det ikke bare blir tegnet. Kartet viser alle veier med navn. Viser også ting som t-banespor, som på bildet over. Det er fra Økern i Oslo, hadde ikke lyst til å legge ut kart til der jeg bor på KG ;) Kartet viser det som det er: t-banen på siden, og så riktig vei og navn på den. GPS var i bygget akkurat der den viser at den er. Det kartet IKKE viser er bygninger.

Ser nå at det er en forskjell fra PC-kart og mobilapp, men forskjellen er ganske naturlig. Appen vil vise hvor mobilen er i forhold til GPS-brikken, altså kan du se mobilen som en prikk og dyret som en annen. Da kan du altså visuelt se om du nærmer deg, dersom du går rundt med mobilen i hånda og leter etter dyret. Så sånn sett er vel appen mer praktisk enn PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...