Gå til innhold

"ny"utdannet frustrert akademiker

nyibyen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med å forstå meg på dagens arbeidsmarked.

Tok mastergrad med god karakter pluss mange tilleggsfag i utlandet (Sentraleuropa). Fikk diplom i 2001. Språkvitenskap.

Tre år senere har jeg endelig fått jobb - deltid, i butikk. 103,- timen.

Og jeg er faktisk sjeleglad for jobben! Har vært arbeidsledig lenge, tatt alle småjobber som går an, skrellet poteter, jobbet på fabrikker, i butikk, vikarlærer på skoler i influensasesongen, etc. etc. men ingen vil ansette meg fast.

De hevder jeg er overkvalifisert. Og i universitetsmiljøet, hvor jeg kunne fått en jobb jeg faktisk er utdannet til, er det ingen som kjenner meg og vet hva jeg kan, fordi man ikke har samme fag på universitetene her. Når det først blir utlyst en stilling som kunne vært relevant er det så mange av universitetets egne avgangsstudenter som søker og blir lovet jobbene av professorene sine.

Jeg synes dette er veldig frustrerende, tenkte at det går seg nok til med litt tid, men nå har det jo gått tre år!!

Sliter med studielånet og alle andre utgifter. Noen som har gode ideer? (tipper lotto regelmessig også) Kan det være lurt å bare bli student igjen her i Norge og få foten innenfor universitetet og bli kjent med mulige arbeidsgivere på den måten? Må jeg flytte tilbake til det landet jeg studerte i, der det er lettere å få seg jobb? (vil helst slippe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg noen kurs på det uniersitete der du vil jobbe. Sørg for å komme tett innpå proffessorene. Eller sett deg opp til å ta vikartimer på skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Du skriver språkvitenskap; hva slags spesialisering (deskriptiv, teoretisk/generativ e.l.?) har du? Hva slags språk har du i graden din? Jeg har selv hovedfag i språkvitenskap, og da jeg var ferdig i 1999, jobbet jeg som lærer i et par år, men undervisningsstillinger er bortimot umulig å få nå for tiden (jeg er nå stipendiat og avslutter doktorgrad om ett års tid).

Hvis du har lyst til å jobbe innen skoleverket, vil jeg kanskje undersøke mulighetene for å ta ped.sem, på fulltid tar det ett år, men noen steder finnes det en mulighet til å ta det på kveldstid (undersøk med universitet/høyskole i nærheten der du bor).

Ellers kan du for eksempel jobbe med språkvask, tolking eller oversetting (se i gule sider i telefonkatalogen). Men det avhenger av hva du har lyst til, og delvis også av typen bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver språkvitenskap; hva slags spesialisering (deskriptiv' date=' teoretisk/generativ e.l.?) har du? Hva slags språk har du i graden din? Jeg har selv hovedfag i språkvitenskap, og da jeg var ferdig i 1999, jobbet jeg som lærer i et par år, men undervisningsstillinger er bortimot umulig å få nå for tiden (jeg er nå stipendiat og avslutter doktorgrad om ett års tid).[/quote']

Sammenlignende indo-europeisk språkvitenskap... De hadde visst studiet i Oslo for noen år siden, men ga det opp ettersom de bare hadde uteksaminert to studenter i løpet av ti år... Snakket litt med han som var proffessor der, og han sa: "Jeg har ett råd til deg ang. fremtidig arbeid: Ikke kom tilbake til Norge" :-? Men jeg hadde hjemmelengsel...

Mens jeg studerte var det ikke noe problem å få interessante småjobber. Har vært ordbokredaktør, korrekturleser, etc. etc. Men her i Norge har jeg ikke funnet en eneste åpning ennå.

Stipendiat... høres flott (og utfordrende) ut. Er det mest forskning og skriving? Underviser du mye? Og... hva skjer etter doktorgraden? Er du da nesten garantert jobb på universitetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg har 25% undervisningsplikt, utover det er jeg min egen herre, men skal skrive avhandling i det året som kommer. Ellers er arbeidsmarkedet ganske magert (enda verre enn for hovedfag/mastergrad), så jeg må nok belage meg på midlertidig arbeid en stund framover.:( Jeg har lyst til å bli værende i Tromsø, så skal klore meg fast med alle midler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg har 25% undervisningsplikt' date=' utover det er jeg min egen herre, men skal skrive avhandling i det året som kommer. Ellers er arbeidsmarkedet ganske magert (enda verre enn for hovedfag/mastergrad), så jeg må nok belage meg på midlertidig arbeid en stund framover.:( Jeg har lyst til å bli værende i Tromsø, så skal klore meg fast med alle midler...[/quote']

Man har en tendens til å marginalisere seg med en doktor, ja. Føler av og til at det var som å pisse i buksa å ta en stipendiatstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Som ei jente her på gangen sa: "jeg er trygghetsnarkoman, men det er ikke akkurat det rette å være i denne bransjen"... Det blir verre og verre, men på en eller annen måte må man da klare å klore seg fast, får jeg håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...