Gå til innhold

Hvor mange kcal spiser dere om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du?

Hvor mye veier du?

Hvor mange kcal spiser du per dag?

:)

Anonymous poster hash: c0209...49f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

173 cm
51 kg
Teller ikke kcal, spiser meg mett på rene råvarer :)

Anonymous poster hash: 11113...7f2
Skrevet

170cm- 57kg. Spiser sånn gjennomsnittlig rundt 1800 - 2000kcal hver dag. Trener ikke noe spesiellt ved siden av.

Skrevet

164 cm. 55-56 kg. Spiser vel 14-1600 eller noe. Teller ikke lenger, men prøver å ha en viss oversikt.

Skrevet

175cm

72-73 kg (på vei ned)

Spiser et gjennomsnitt på 1500kcal hver dag, fordelt på ca 1200kcal i ukedagene, ca 1500 fredag og søndag, og ca 3000kcal lørdag. Fordelingen varierer litt fra uke til uke, men gjennomsnittet på 1500 pr dag er konstant. Bruker diett.no for å følge med på dette.

Skrevet

166 cm

40,4 kg

Spiser alltid minst 2500 kcal om dagen da målet er å legge på seg :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

170 cm

72 kg

(er på vei nedover i vekt)

spiser ca. 1400 kcal per dag, noen dager litt mer noen dager litt mindre.

Anonymous poster hash: 5deee...5f8
Skrevet

175 cm

63-64 kg

ca 2500 kcal om dagen :-)

Skrevet

165 cm
50-54 kg
ca 1400 kcal om dagen

Skrevet

157

Ikke sikker mellom 46-48 kg.

Aner ikke og bryr meg ikke heller.

AnonymBruker
Skrevet

164,5 cm
50 kg

ca 1500 kcal.

Anonymous poster hash: 420ee...866
Skrevet

180 cm høy, 78-79 kg nå men på vei ned mot 75 kg til sykkelsesongen. Enheten kalori er en gammel og krøkkete definert enhet for energi. SI-enheten for energi er joule, J. 1 kalori = 4,2 joule.

Jeg spiser 16-20000 kJ om dagen, det varierer sterkt med om det er en hviledag der jeg bare sykler til og fra jobb eller om jeg tar en treningstur på 120 km.

Skrevet

180 cm høy, 78-79 kg nå men på vei ned mot 75 kg til sykkelsesongen. Enheten kalori er en gammel og krøkkete definert enhet for energi. SI-enheten for energi er joule, J. 1 kalori = 4,2 joule.

Jeg spiser 16-20000 kJ om dagen, det varierer sterkt med om det er en hviledag der jeg bare sykler til og fra jobb eller om jeg tar en treningstur på 120 km.

De fleste matvarer med næringsdeklarasjon merker maten sin med antall kilojoule, og har antall kcal i parantes, så jeg antar at egentlig er kcal på vei ut. Men hvorfor er kj en bedre måleenhet?

Skrevet

De fleste matvarer med næringsdeklarasjon merker maten sin med antall kilojoule, og har antall kcal i parantes, så jeg antar at egentlig er kcal på vei ut. Men hvorfor er kj en bedre måleenhet?

I fysisk forstand er energi definert som kraft ganger vei. Vei måles i meter, kraft = masse * akselrasjon,

der masse måles i kg og akselrasjon er fartsøkning per tid, eller (meter/sekund) per sekund.

Enhetene meter, kg og sekund er tre av sju grunnenheter i SI-systemet. Alle andre størrelser som energi (joule), effekt (watt) osv. er bygd opp av grunnenheter. Hvis vi setter inn grunnenhetene i formelen energi = kraft * vei får vi

1 joule = (kg* (m/s)/s) * m

Kalori ble først definert som den mengden energi som må til for å varme opp ett gram vann én grad celcius. Det er to problemer med denne definisjonen: Det krever mer energi å varme opp vann fra 4 til 5 grader celcius enn fra f. eks. 20 til 21 grader celcius. Dermed ble definisjonen utvida til å være for å varme opp vann fra 14 til 15 grader celcius. Det andre problemet er at mengden energi som trengs varierer med det atmosfæriske trykket. Dermed ble det nok en utvidelse; at trykket skal være 1 atmosfære eller ca. 101 Pascal, nok en enhet som gjør det enda mer uoversiktlig.

Da er det bedre med joule der alt er bygd opp av klart definerte grunnenheter. Hvis du skal regne på effekt og energiforbruk blir det enkelt, ettersom effekt = arbeid/tid. Arbeid måles i joule og tid i sekunder. Hvis du skal bruke enheten kalori må inn med faktoren 4,2.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott lesning, Wiggins, men virker dette i praksis?

La meg ta et eksempel: Her forleden trente jeg på ellipsemaskinen i 30 min, på forskjellig styrke og kraft. Er en maskin som viser alt; tid, effekt(watt), kalorier, osv.

Brukt tid: 30 min = 1800 sekunder. Effekt: mellom 90 og 120. Kan si 100 i gjennomsnitt da. Kalorier: ca. 350. For å finne da energimengden jeg brukte, kan vi bruke formelen din: W = J / s => J = W*s = 100 * 1800 = 180 000J eller 180kJ eller .../4,2 = ca 43 kcal.

jeg trente i forskjellig tempo så klart mitt reelle forbruk blir mindre enn teoretisk. Men jo visst funker dette i praksis. :)

Mitt kaloriinntak om dagen varierer veldig, blitt ganske nøye med trening og kosthold i det siste. Satser å gå ned en del vekt fram til sommeren. Har det forstått slik at for å gå ned i vekt må man forbrenne mer enn man inntar, men likevel leser vi ofte at vi må ta inn den energimengden (kaloriene) vi mistet. Er ikke det ulogisk?

Skal jeg gå ned i vekt med tida, må jeg passe på hva jeg spiser og drikker, og trene ofte, slik at kroppen forbrenner det overskuddet jeg har av kalorier.

Anonymous poster hash: 3cec0...10c
Skrevet

192

95

Ingen ide da jeg aldri tenker på det og spiser det jeg har lyst når jeg har lyst. Er et matvrak :sjenert:

Gjest Heartbeat
Skrevet

Normalt for å holde på vekta, rundt 1200kcal dagen

AnonymBruker
Skrevet

158 cm

58 kg

aner ikke, spiser det jeg vil når jeg vil. Har alltid vært et matvrak :laugh:

Anonymous poster hash: 0e266...f60
AnonymBruker
Skrevet

153 cm

40kg

spiser 1600-1700 kcal daglig

trener fire ganger i uka

holder stabil vekt

spiser mye proteiner

Anonymous poster hash: 0e24a...ada

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...