~Ironic~Tiger~ Skrevet 16. juni 2002 #1 Del Skrevet 16. juni 2002 Bl.a i verdens mektigste land har de DØDSSTRAFF! :o Er dere for eller imot dødsstraff? Jeg er MOT,MOT,MOT! Det finnes ingen i verden som har rett til å si hvem som skal leve, eller hvem som skal dø! :x Tenk om de dømme feil1 *grøss* Men JA til ny maksimumsstraff i Norge (30 år) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 16. juni 2002 #2 Del Skrevet 16. juni 2002 Helt enig med deg. Ingen har rett til å drepe. Ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 16. juni 2002 #3 Del Skrevet 16. juni 2002 Jeg er også i utgangspunktet mot dødsstraff, men noen drapssaker er så groteske at tanken om for dødsstraff har streifet meg. Hvis rettsystemet skal være på samme måten med ny maks. straff sitter ingen i 30 år , men i 20. Endre heller på denne, alle må sitte hele straffen. Eller som det var snakk om med han Viggo Kristiansen; mulig forlengelse etter at straffen var ferdig sont. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 16. juni 2002 #4 Del Skrevet 16. juni 2002 For. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 16. juni 2002 #5 Del Skrevet 16. juni 2002 For. Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 16. juni 2002 #6 Del Skrevet 16. juni 2002 dødsstraff rammer de underpriviligerte. de forhåndsdømte, minoritetene, de som må ta til takke med advokater som sovner i retten. det viser seg tross alt at mange mennesker er myrdet på denne måten selv om de er uskyldig dømt. det er en stor skam. om folk blir feilaktig dømt til livsvarig fengsel, er det selvfølgelig en tragedie, men det finne stross alt en mulighet for at de slipper fri. gjenoppliving er som kjent utelukket. drap blir ikke bedre om det er en statlig sanksjon. ved å ta i bruk dødsstraff, senker man bare terskelen for at drap begås av sivile. dødsstraff virker ikke avskrekkende. de landene der dødsstraff er i bruk, preges ikke akkurat av lave nivåer av drap og vold.... ghandi, tror jeg, sa noe fornuftig i denne anledning. noe sånt som 'et øye for et øye inntil hele verden er blind'... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 17. juni 2002 #7 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg er FOR dødsstraff - uten tvil. Etter min mening er enkelte forbrytelser så grusomme og groteske at gjerningsmennene/kvinnene bør fjernes permanent fra jordens overflate. Jeg legger til at dødsstraff fordrer til et helt annet rettssystem enn det patetiske vi har pr. dags dato :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 17. juni 2002 #8 Del Skrevet 17. juni 2002 Dette er jo en stor debatt!... Starff skal jo være forebyggende og prevantivt, samtidig som vi ønsker å "rehabilitere " og tilbakeføre TIDLIGERE kriminelle til samfunnet. Problemet er jo det siste. Mange kommer ilbake like "kriminelle" som før... Straffen i seg selv hindrer INGEN i å begå lovbrudd er min mening...Og dersom de skal ut en dag, må tilbudet innenfor bli bedre, ikke straffen i seg selv (lengden) Jeg vil ha bort mennesker som er bellastende (kriminelle),, men jeg vil at alle skal kunne komme tilbake, fordi vi lever i et humant samfunn....... Jegvil imidlertid at de skal få et mye bedre tilbud/behandling innenfor murene. slik at de kan komme tilbake, og fungere .... Det finnes også folk som er syke der ute: Skal vi ta livet av dem? Er det legalt å ta livet av folk på samfunnets vegne, for å straffe folk som tar livet av andre.....? Hva med alle som blir uskyldig dømt? Så på 65 minutes om alle som har blitt avlivet (....) i usa, og senere funnet uskyldige, ikke fine tall! Verdensoppinionen er også imot dødsstraff. Se på reaksjonene landene som har dette får... Flott jobb forøvrig, å ta livet av mennesker...... "hva har du gjort i dag da kjære?".... Nei, det blir for primitivt for meg....! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 17. juni 2002 #9 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg er imot, men syntes staffen i norge er alt for liten. 10 år for darap, er jo ikke akkurat streng straff.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 17. juni 2002 #10 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg er imot dødstraff, men innimellom blir jeg usikker når det blir begått bestialske drap av mennesker som vet hva de gjør. Jeg så en film en gang med Samuel Jackson tror jeg, husker ikke hva den heter... Der ble datteren hans ekstremt brutalt mishandlet og voldtatt av to unge menn. husker ikke om hun døde. Det endte iallefall opp med at Samuel drepte voldsmennene. I slike tilfeller synes jeg nesten ikke at de har rett til å leve. (det var selvfølgelig mye mer som spilte inn på dette i filmen...) Hva med Osama Bin Laden?? Hva skal man gjøre med han? Skal han få leve? Da vil vi få vanvittig mange terrorister som krever å få han løslatt... beste straffen for han ville kanskje vært å kidnappe han og ta en kjønnsoperasjon på han.. tihi! Sikkert ikke gøy for en som er vant til å være mann i hans land å bli kvinne! De har det nok ikke så lett... Men tilbake til temaet: Jeg synes det er helt feil med dødsstraff, de skyldige slipper alt for lett unna. Enkelte skulle blitt torturert resten av livet.... I tillegg er det jo mange uskyldige som har blitt satt i stolen.... Jeg mener det er viktig at de som er satt i fengsel bør få psykiatrisk hjelp slik at de ikke blir mye værre når de kommer ut. I tillegg burde straffene vært mye lengre. Poenget med straffer er jo blandt annet at de skal påvirke andre til å ikke gjøre lovbrudd. Tror ikke dette fungerer bra på utlendinger som kommer til norge og er vant til mye strengere straffer... (skal ikke starte en diskusjon om utlendinger og lovbrudd nå!) Altså: NEI til dødsstraff, JA til strengere straffer! (Tenk: har du drevet med underslag el, får du kanskje strengere straff en en notorisk voldtektsmann.... For et sykt rettssystem!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 17. juni 2002 #11 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg er også imot dødsstraff. synes det er ett stooort skritt tilbake i utviklingen å drive med "øye for øye - tann for tann"-opplegg i så stor grad- skjønner godt at man kan tenke "åååh.. han skulle vært hengt!!" men fra å tenke, til å faktisk handle, er noe man bør være meget forsiktig med. Dersom dødsstraff skulle vært brukt, måtte man jo også satt såpass strenge restriksjoner på akkurat denne dommen (f.eks. at personen er bevist skyldig. Ikke dømt skyldig av en jurie på indisier, sansynligheter eller ord, men faktisk bevist), og hvor mange tilfeller er det da som hadde fått dette? I mine øyne så har ikke en noe mer rett til å ta liv en en annen! Og at land skal få lov til å ta liv? tilbake til middelalderen spør du meg! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 17. juni 2002 #12 Del Skrevet 17. juni 2002 usa praktiserer dødsstraff på BARN og PSYKISK UTVIKLINGSHEMMEDE. er det muli å være enig i at dette er greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2002 #13 Del Skrevet 17. juni 2002 ... og har sammen med et par "diktatoriske" land nektet å skrive under på barnekonvensjonen...Et humant og flott forbilde vi i alle saker må etterstrebe... Ellers er det jo færre og færre land som har dødsstraff... Det hadde vekket betydelig oppsikt om vi hadde FÅTT det, når "alle" andre avskaffer det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2002 #14 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg stiller meg bare støttende oppunder 10na's innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 19. juni 2002 #15 Del Skrevet 19. juni 2002 Jeg er mot dødsstraff. Two wrongs does not make one right. Men ja, jeg vet om grusomme forbrytelser, der jeg har tenkt "Hmm, kanskje ikke så dumt like vel". Men da er det f.eks. som en fyr i Japan, som tok livet av 20 småjenter over tid, misbrukte dem seksuelt og spiste dem opp... Det er IKKE en eller annen fyr som drepte EN annen person i kaoset under et ran. Så prinsipielt er jeg mot dødsstraff. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 20. juni 2002 #16 Del Skrevet 20. juni 2002 Temaet for/mot dødsstraff kan debatteres i øst og vest uten at alle vil komme til enighet. La oss heller være enige i at vi er uenige Som nevnt er jeg for dødsstraff, MEN en eventuell innføring av dette fordrer etter min mening en grundig gjennomgang/opprenskning i det norske rettssystemet. En person som tar en annens liv med vitende vilje har etter min mening ikke livets rett. Det snakkes varmt om flere former for rehabilitering under soning for disse forbryterene....... rehabilitering....... gjøre dem skikket til å møte verden utenfor..... PFØY!!!!! Hva med ofrene??? Hvilken mulighet fikk de da de møtte sin gjerningsmann??? INGEN!! Dødsstraff vil også etter min mening ha en preventiv effekt på eventuelle drapsmenn/kvinner - og da snakker jeg ikke om drap som utføres i affekt - men notoriske drapsmenn som med vitende vilje planlegger og utfører. Men, jeg innser at Norge sannsynligvis aldri vil få innført dødsstraff - men er umåtelig lykkelig over forslaget om å øke maksimumsstraffen til 30 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. juni 2002 #17 Del Skrevet 20. juni 2002 Vi blir nok ikke enige 10na :D Bare en ting: Notoriske drapsmenn er jo ikke friske, kan en forvente at de blir "skremt" av straffer; syke som de er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. juni 2002 #18 Del Skrevet 20. juni 2002 Jeg er uenig med 10na om dødsstraff, men veeeeldig enig med 10na om at strafferammene i norge bør økes! Jeg er nemlig også umåtelig lykkelig over forslaget om å øke maksimumsstraffen til 30 år. Egentlig burde det vært innført livstidsstraffer, som faktisk da resulterte i laaaaange straffer, uten mulighet til å slippes ut etter få år pga god oppførsel i fengselet!!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leni Skrevet 20. juni 2002 #19 Del Skrevet 20. juni 2002 Her er jeg enig med 10na. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2002 #20 Del Skrevet 11. juli 2002 Er utrolig enig med 10na. Den som er i nstand til å ta et annet liv, vel vitende om hva de gjør, har ikke fortjent å leve selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå