Gå til innhold

Du som er student, hva lever du for i mnd.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inntekt, inkl. stipend: 14 000-18 000 kr
Huslån 4200 - 4500 kr
Strøm: ca. 300 kr
Telefon: ca. 250 kr
Mat: 3000 - 4000 kr

Har kronisk dårlig råd for tiden pga skyhøye veterinærregninger... Ellers bruker jeg penger på reising..



Anonymous poster hash: c2d62...c6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spør sikkert rart her.. men dere som bor i oslo eller andre stor byer hvordan har dere fått tak i hybel til under 5000 kr. Jeg synes omtrent alle priser i oslo ligger fra 5000 og oppover og det er gjerne for et lite rom i et kollektiv. Skal man ha egen hybelleilighet på 20 til 40 kvm så er jo prisene gjerne 6 til 8000 kr i mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7080 kroner for øyeblikket.

Handler 10 kg kylling i Sverige hver måned, tar gratisbussen fra Trondheim. 750 kroner.

2 egg om dagen / 4 kr per dag 120 kr per måned.

Spaghettipakke, ca 1kg i uka, 100 kroner per måned.

Frukt/yoghurt/boller til frokost/lunsj ca 700 kr per måned.

Annen mat/brus/godteri ca 500 kr per måned.

Mobilt bredbånd 300 kr per måned.

Mobilabonnement 75 kr per måned (300 ringeminutter, mb datasurf og sms)

Husleie 4200 per måned inkl strøm.

Så 6750 i faste utgifter så kommer 300-1000 kr i uventede utgifter /hudpleie osv på toppen av det. Går i underskudd hver måned men studerer 8-12 timer om dagen selv på søndag så har ikke tid til en ekstrajobb på toppen. Stor-stipendet i begynnelsen av semesteret blir borte umiddelbart, alt for mange utgifter som hoper seg opp.

Neste år må jeg skaffe meg en jobb. Men kommer garantert til å gå ut over studiene.

Anonymous poster hash: ad9bb...5af

300 kr på mobilt bredbånd? Det er jo veldig dyrt. Mener du at du bruker det som internett hjemme også? For om det bare er på mobilen så høres det litt vel dyrt ut. Jeg har 1GB inkludert i måneden med 4G dekning og betaler 99 kr for det. Klarer så og si aldri å bruke opp denne 1GB, men mobildata er selvsagt av hjemme. Det blir selvfølgelig en annen sak om det fungerer som internett hjemme. Men om det bare er for mobil har du nok sjansen til å kutte utgiftene dine med 200 kr i måneden vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er student hva lever du for i mnd.? Akkurat nå det jeg får låne av Lånekassen. Altså 7080 kr i måneden.

Men med sommerjobb og storlån i begynnelsen av hvert semester har jeg alltid mer å spe utover, men men det minker og minker for hver måned frem mot semesterslutt.

Hvilke boutgifter har du? 3000 kr, veldig billig :) Inkludert varmtvann, internett, kabeltv og vaskeri.

Strøm kommer utenom men betaler i gjennomsnitt maksimalt 250 kr i månend. Billigere om sommeren. Betaler dog hver 2.måned så får heller større strømutgifter annenhver måned.

I tillegg kommer mobilrekning på ca. 200 kr.

Busskort for et halvt år og forsikring for hele året betalte jeg med storstipendet i januar, så jeg slipper å ha disse utgiftene hver måned nå.

Bruker maksimalt 3000 kr i måned på mat, mellom 2500-3000 kr vil jeg si, men det varierer hvor mye jeg spiser ute o.s.v, det jeg ser jeg måned for måned hvor god råd jeg har til det. Sushi er min last, så jeg bruker alltid ca 200 kr i måneden på det.

Jobber du ved siden av?

Jeg jobber egentlig 100% hver sommer, noen uker opp mot 50 timer. I sommer skal jeg ha en uke mer fri og kanskje flere fridager innimellom. Gir meg en inntekt på ca 50 000 kr (brutto) som har vært jevnt de siste årene, i tillegg kommer feriepenger på ca 6000 kr.

Går det rundt økonomisk?

Det går fint, men merker at noen måneder er litt mer slukne enn andre. Tar meg spesielt god råd i sommerferien og rett etter sommerferien da jeg har god inntekt, til å spise ute rett etter sommerferien da jeg både har spart og har litt igjen fra lønna + storstipend. Da bruker jeg gjerne litt for mye penger på klær og byturer. Har potensiale til å stramme inn der. I høst forsvant utrolig mye penger på nye møbler da jeg flyttet inn i en umøblert hybel og mye utstyr da alt var møblert i kollektivet jeg bodde i før.

Blir mindre slike utgifter i år, og tar meg faktisk råd til sydentur denne sommeren.

Sparer ca 20 000 kr i året, men har potensiale til å spare mer og ha bedre råd enkelte måneder om jeg begynnner å jobbe litt utover året også. Gjorde dette for et år år siden, jobbet et fåtall seinvakter og noen helgevakter i måneden, kanskje i gjennomsnitt 2-3 vakter, og det gav en ekstrainntekt på bare 30 000 kr i året. Så det er absolutt mulig, men har hatt veldig mye å gjøre de to siste semestrene, men satser på å jobbe litt igjen fra høsten av og kanskje få en jobb der jeg har mulighet til å jobbe i juleferien og påskeferie etc.

Men jeg klarer meg akkurat helt fint på lånet utover året nå, så lenge jeg jobber godt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg jobber 100% og studerer 50%.

Har ikke studielån og lever utelukkende på lønn, noe som selvsagt ikke er utfordrende med full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør sikkert rart her.. men dere som bor i oslo eller andre stor byer hvordan har dere fått tak i hybel til under 5000 kr. Jeg synes omtrent alle priser i oslo ligger fra 5000 og oppover og det er gjerne for et lite rom i et kollektiv. Skal man ha egen hybelleilighet på 20 til 40 kvm så er jo prisene gjerne 6 til 8000 kr i mnd.

Jeg har kjøpt leilighet og betaler kun renter så lenge jeg studerer, så derfor bor jeg billig:)

Anonymous poster hash: c2d62...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboer har felles økonomi. Jeg får 7000 i stipend og lån, og av og til en tusenlapp eller to i lønn. Han drar inn maksimalt 20 000 i måneden, men vi har hatt noen måneder hvor lønnen har vært halvvert, så vi har hengt etter økonomisk.. :( uansett, vi betaler 9200 i leie, og har en god del utgifter, på rundt 10 000 i måneden til mat og reisekort og alt slikt. Vi drar sjelden ut, men vi henger som sagt alltid etter økonomisk fordi det alltid dukker opp noe uforutsett som suger resten av pengene. Sparer fast 750 kr til BSU, ikke mye, men det er det jeg har råd til.



Anonymous poster hash: 4cc09...169
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har til sammen 12-14 000 inn i mnd, har ingen boutgifter og føler du har dårlig råd?

Anonymous poster hash: 60904...7c7

Haha, liten digresjon, ser at det har kommet svar på denne, men en som går i klassen min og kommer rett fra vgs har et lignende "problem"... Hun bor hjemme (betaler en tusenlapp i mnd for det) og "hadde ikke klart seg" uten jobb fordi hun sparer 7000 i mnd til bolig! Jeg har diskutert det med henne flere ganger, men hun nekter å forstå at det blir HELT feil å si at man "ikke hadde klart seg" uten jobben.... Skjønner egentlig ikke at det er mulig, det er ganske fjernt fra virkeligheten til de fleste studenter.

Anonymous poster hash: f82ed...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever kun på det fra lånekassa, så får inn ca 7000 i mnd.

Betaler 4000 i leie inkl. internett.

Har derfor 3000 igjen når leie er betalt. Her går ca 2000 kr på mat, og noe av det på reginger. Resten går til sosialt, men det blir jo ikke mye det da. Det går så vidt rundt økonomisk.

Har sjeldent råd til å kjøpe meg noe jeg ønsker meg. Husker ikke sist jeg gjorde det :(



Anonymous poster hash: d800d...3aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...