Gå til innhold

Du som er student, hva lever du for i mnd.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som er student hva lever du for i mnd.?

Hvilke boutgifter har du?

Jobber du ved siden av?

Går det rundt økonomisk?



Anonymous poster hash: a7cc5...8f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boutgifter: 5000 kr (studentleilighet)

Jobb: ca. 10 500 Kr (2 dager i uken, jobber hver søndag = tillegg)

Studielån + stipend: 6800 kr (prøver ikke røre så mye av dette)

Går rundt, men prøver å være litt sparsom.

Lever godt :)



Anonymous poster hash: 4f2ba...0fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får 7080,- i studielån/stipend.

Betaler 4000 kr i leie der jeg bor.

Har også andre utgifter som kommer i tillegg.

Jobber ikke ved siden av.

Klarer meg alltid, men har dessverre ikke råd til å kjøpe så mye til meg selv da.



Anonymous poster hash: d800d...3aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie: 5000 + strøm og internett, ca 600.

Forsikring på bil: 450

Mobil: 250

Bensin: 500 (på det meste)

Buss: 500 (på det meste)

Bilen bruker jeg kun i helgene, da jeg er avhengig av den for å komme meg på jobb.

Studielån: 7000

Jobber i tillegg ca. hver lørdag, tjener mellom 3-4000 på dette. Er altså avhengig av å jobbe litt for at det skal gå opp, da studielånet forsvinner til faste utgifter. Jobber for mat på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student sist hadde jeg 7000 fra Lånekassa, 1200 fra far og ca. 6000 fra jobb. Da dekket studielånet alle faste utgifter + mat, og så brukte jeg det jeg tjente og fikk hjemmefra på det jeg ville.

Når jeg blir student igjen nå får jeg 7100 fra Lånekassa, 14 000 fra jobb, ? kr hjemmefra, men når har jeg boliglån, så kostnadene mine er betydelig større. Alikevel vil lønna dekke alt av faste kostnader + mat, så kan bruke resten på hva jeg vil :)



Anonymous poster hash: 563da...737
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Lever på det jeg får fra Lånekassa. Storbeløpet høst og vår spes litt utover semesteret.

Husleie (studentbolig): 4000

Mat: 2000

Trening: 300

Mobil: 100

Buss: 200

Da har jeg 400 pr måned til over fra månedlig utbetaling + noe mer fra storbetalingene, som dekker klær, hudpleie, kafe etc.

Noen semestere har jeg jobbet ved siden av, men pengene har forsvunnet like raskt likevel så jeg har ikke følt at jeg har hatt bedre råd... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husleie 3000 ,- pr mnd per pers. Jobber ikke deltid nå, men gjorde det ifjor. Det går rundt pga deltidsjobben til mannen min (ca. 9000,- pr mnd), at vi begge jobber hele sommeren og snille foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stipend: 4000
Jobb: 3000
= 7000

Boutgifter: 4500
Strøm: 1000
Tv: 800
Mat: Det som er igjen.



Anonymous poster hash: 3abf3...690
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000 i stipend i måneden

4000 i husleie
1500 i mat/husholdning

500 strøm

500 trening

= 6500

500 til overs som pleier å gå til forutsette utgifter.
Det går ikke egentlig rundt, jeg klarer meg akkurat fra måned til måned.

Jobber som tilkallingsvikar i tillegg, så har ingen fast lønn. Kan være alt fra 0 kr en måned til 4000 neste, og de prøver jeg å spare så jeg skal ha noe i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går strålende fint rundt. Men som student har jeg svært varierende inntekt fra måned til måned, så jeg har ikke satt opp noe budsjett. Gjennomsnittlig iløpet av året klarer jeg iallefall å spare såpass at jeg får fylt opp BSU og ellers har en grei buffer til større utgifter.

Gjennomsnittlig utbetaling fra Lånekassen: 7760 kr/mnd
Gjennomsnittlig lønn: 4800 kr/mnd
Det gir gjennomsnittlig 12560 kr/mnd inntekt. I praksis kan det bety 25000 kr én måned og 9000 kr en annen måned, men så lenge man sparer i gode tider så er det ikke noe problem. (Det er mulig feriepengene ikke ble med i dette regnestykket, dog.)

Utgiftene er mer forutsigbare, og de er sånn omtrent:

- Husleie 4000 kr/mnd (deler en leilighet som totalt koster 8000 kr/mnd)
- Telefon 250 kr/mnd
- Div abonnementer og medlemskap 1500 kr/år (125 kr/mnd)
- Bilforsikring 3300 kr/år (275 kr/mnd)
- Årsavgift 3000 kr/år (250 kr/mnd)
- Reiseforsikring ca 1000 kr/år (83 kr/mnd)
- Ymse bilreparasjoner: Aner ikke, men sparer 500 kr/mnd på egen konto til dette

- Pluss en haug av penger til dagligvareinnkjøp (3000 kr/mnd?), og noe til drivstoff (600 kr/mnd?).
- Hundefôr 450 kr/mnd

- Hundeforsikring 300 kr/mnd

Det skulle gi faste utgifter på 9833 kr/mnd. Og altså muligheter til å spare 2700 kr/mnd, selv om det naturligvis ikke blir så mye gjennomsnittlig, ettersom det går en del til ferie, bursdags- og julegaver, og nødvendige innkjøp når ting blir ødelagt.

(Jeg bor med en som tjener mye mer enn meg, og han betaler strøm og internett, ellers deler vi absolutt alt likt. Har ikke utgifter til TV eller lisens ettersom vi ikke eier noen TV.)

I rene tall synes jeg jo dette ser en anelse trist ut, men i praksis føler jeg at jeg lever i luksus og har råd til alt jeg ønsker. Det eneste savnet jeg har, er at jeg gjerne skulle hatt råd til å kjøpe bolig. Men det er nok uansett mest fornuftig å vente med det til jeg er ferdig utdannet. Ellers sparer jeg i hverdagen, tar med mat hjemmefra istedet for å kjøpe i kantina, shopper ikke unødig o.l. Men det har langt fra bare med økonomi å gjøre, det skyldes også bl.a. miljøvennlighet og at jeg rett og slett ikke ser vitsen i å fylle en liten leilighet til randen med ting som jeg virkelig ikke har bruk for. Jeg kunne sikkert brukt en del penger på å shoppe klær, men hva i alle dager skal jeg med det når klesskapet er så fullt at jeg bokstavelig talt ikke får igjen dørene? Så for min del er studentlivet veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 5500 for bolig inkludert strøm, leie, internett etc. Bor med kjæresten, han betaler litt mer enn meg. Vi har en mat/diversepott som vi hver legger 1800 i mnd. Handler mat i Sverige dersom vi har muligheten.

Ellers får jeg 7000 fra lånekassen, og tjener mellom 6-8 tusen i mnd med deltidsjobb. Jobber MYE i feriene slik at jeg har en grei sparekonto, og kan jobbe mindre mot eksamenstiden. Prøver å bli flinkere å spare i BSU, men for tiden ser det dårlig ut :laugh:

Føler jeg lever helt greit; ikke på fattigdomsgrensa, men kan ikke skeie veldig ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7000 i stipend og 3800 i lønn, men går opp litt i lønn nå så blir snart tilsammen 11 500.

Bor billig siden jeg har samboer med lån på leiligheten. Betaler ca 1500 + strøm, internett ++

Det går rundt økonomisk, får til og med spart litt vedsiden av. Det jeg jobber, er hver 3.helg :)



Anonymous poster hash: ed0ed...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

7000 i stipend/lån, 0 - 7000 i lønn. Bor med samboer. Han betaler husleie, jeg betaler mat. Jeg har derfor veldig lave utgifter og sparer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boutgifter: 7750. Eier egen leilighet.

Har jobb ved siden av studiene, men er ganske variabelt hvor mye jeg får inn per måned. I snitt tjener jeg 150 000 kr i året.

Føler det går veldig fint. Jeg får spart en del, reist på ferier og vært med på alt jeg har lyst til å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekter: ca 7000 stipend/lån + 1950 kr pga cøliaki + 1500 fra mamma og pappa = 10 450 kr

Leie: 4200 inkl strøm (studentbolig)

Mat: Ca 2500-3500 kr

Transport: 450

Resten: Hjemreiser (gjennomsnittlig 500 kr/mnd selv om jeg ikke reiser hjem hver mnd), diverse nødvendigheter, kanskje litt shopping, eller bare litt til å gå ut/finne på ting med venner.

Jobber ikke, men hadde jeg ikke fått penger av mamma og pappa hadde jeg følt at jeg måtte det for å få alt til å gå rundt. Jeg setter stor pris på at de støtter meg nå første året, men til høsten satser jeg på å få meg en jobb slik at jeg kan klare meg selv :) Hadde aldri greid meg bare på stipend/lån selv om jeg har ganske billig leie. Fikk spart opp 10.000 av lånet i januar for å betale leie til sommeren, og hadde også råd til en helgetur forrige uke, så jeg er fornøyd med økonomien :) Hvis jeg hadde vært misfornøyd måtte jeg bare skaffet meg en jobb, vil heller jobbe litt og ha det litt romslig enn å ha en veldig trang økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er student hva lever du for i mnd.? 20-22000 kr.

Hvilke boutgifter har du? 6200 kr (boliglån + fellesutgifter)

Jobber du ved siden av? Ja, 100%

Går det rundt økonomisk? Ja

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lever for ca. 5000 i måneden. Dette er penger jeg tjener selv, så noen måneder er det mer, andre mindre. Betaler ingenting i leie, så det meste går til mobilregning, mat og pensumbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig varierende. Har lån/stipend. Tjener rundt 160 000 -170 000 i året, varierende hva jeg har i mnd. Alt etter hvor travle perioder det har vært på skole, og hvor mye jeg har hatt tid å jobbe. Får også 1000 kr i mnd med foreldrene mine. Sparer minst 4000 i mnd.

Faste utgifter: 3500 i husleie. 1500 ca til bil. Og selvfølgelig mat og lignende.

Jeg lever godt.



Anonymous poster hash: 60904...7c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekter:

Lønn 11000 brutto

Penger hjemmefra 2500

Lånekassen fullt stipend og lån

Utgifter:

Husleie 4400

Strøm 500

Helt vanlige utgifter ellers

Sparer ca tilsvarende det jeg tar opp i lån, og lever fint ellers. Bekymrer meg noen ganger for om jeg har for store utgifter, men har aldri problemer med å klare meg.



Anonymous poster hash: 35f49...468
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler nok 2550,- i måneden for bolig, pluss ca 500,- i strøm. Sparer mye på at somboer er selveier og at han prøver å fordele så rettferdig som mulig.

Jeg jobber utenom, men ikke fast. Det varierer fra fem dager i uka, til ingenting på en måned. Derfor er inntekten veldig varierende. Men er flink til å spare, samtidig som jeg lever for 7000-9000,- i måneden.

Jeg føler jeg har dårlig råd, men jeg klarer meg egentlig helt fint. Har råd til å reise litt uten å ta fra sparekontoen, både hjem og litt på ferie. Planlegger stort sett godt i forholdt til innkjøp, gjør en del bevisste valg som gjør at jeg sparer litt her og litt der. Har alt for dårlig selvkontroll på nettshopping, hovedsaklig derfor jeg innimellom har ekstra dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...