Gå til innhold

Har lyst på et dyr til. ..men hvilket?

Naken

Anbefalte innlegg

Jeg har denne lille kosejenta fra før, men har så lyst på flere dyr!

Jeg har tenkt litt på rotte eller katt, (kanskje Siameser).

Det bør i alle fall være et dyr som ikke er alt for mye jobb med, (f.eks som krever lange turer hver dag, eller mye pelsstell), siden jeg jo har Tingeling og en datter som også skal ha sitt. :)

Har dere andre forslag til et bra kjæledyr? Informasjon om forskjellige katteraser hadde også vært gøy. Hvordan er det å ha rotte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke uttale meg om rotter, fordi der har jeg ingen erfaring. Ei heller om rasekatter, har kun hatt vanlige huskatter. Men det er jo endel arbeid med katt da, iallefall hvis du bor i en by.

Men to dyr som jeg kan med sikkerhet er lette å ha er kanin og dverghamster. Jeg har begge deler nemlig, og spesielt dverghamsteret er kjempe lett å ha. Hadde det ikke vært fordi det voknet hver kveld og løpte i hamsterhjulet sitt ville vi vel ha glemt at vi hadde det. Det trenger bare litt mat og vann av og til, fyller på max en gang i uken, og buret tar vi en gang i måneden cirka.

Kanin er litt mer arbeid siden den må ha nytt vann og påfyll av mat hver dag, og buret må tas minst en gang i uken, men ellers så er også dette et lett dyr å ha. Eneste er at en kanin bør ha mulighet til å være ute av buret sitt hver dag. Vi åpner døren til buret om morgenen og stenger den igjen på kvelden, så kaninen har mulighet til å hoppe inn og ut av buret sitt som den vil hele dagen. Det gjør jo at det blir litt ekstra arbeid med å holde det ren da, iallefall hvis en ikke har en kanin som er helt renslig og bare gjør fra seg på en plass. Vi har hatt begge deler, men det er umulig å si på forhånd hvilken som kun gjør fra seg i buret og hvilken som ikke gjør det. Kaniner kan nemlig ikke trenes til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt! :) De er jo bare nydelige dyr, og som oftest enkle å ha med å gjøre. Men du må ligge sånn til at du kan ha katt selvfølgelig, ikke midt i en by eller rett ved en motorvei... Du kan sikkert finne litt om rasekatter (i alle fall hvis du ser under "raseringer" og klikker deg inn på ulike rasekattsider).

Utrolig søt gris forresten, en sånn en vil jeg ha :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

:vinke: Jeg har hatt både rotter og katt!

Rotter er supre kjæledyr! Men de krever faktisk mye mer enn du tror. Har hatt rotter de siste to årene, og hadde konstant dårlig samvittighet... :( Fikk ikke tatt dem ut og kost og lekt med dem så mye som jeg burde. Men de led ingen nød altså, fikk litt kos hver dag og hadde selskap i hverandre. Men jeg skulle gjerne hatt dem enda oftere og mer ute av buret...

I tenårene hadde jeg også rotter, men da hadde jeg masser av tid til dem, og dullet med dem hele dagen - og da får man en kjempefin, tam, hengiven og morsom liten venn. De er virkelig sjarmerende små dyr!

Ellers: Mat og vann hver dag, burskift en gang i uken.

Rottene lever ca to år, og er et mer "kortsiktig" dyr å ha, hvis det teller inn. De to siste rottene jeg hadde nå ble ett og et halvt og to og et halvt år.

Katt har jeg vokst opp med, og det er klart det er arbeid med en katt også, som alle andre dyr. Men en katt går ut og inn som den vil, og tusler rundt og kan underholde seg selv/sove/passe på seg selv i mye større grad en et burdyr kan. Men en katt er verdens beste lille pelskledde venn :hjerte: Og bruker du tid på pusen, så har du en venn for livet. :D (I hvert fall for maaaange år fremover!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååååh! Har du minigris - lille Tingeling? Da må det være dine innlegg jeg har lest på forumet til Vendela (?). Har veldig lyst på minigris forstår du! :P

Rotter vet jeg ikke mye om, men kan tenke meg at de er litt både/og. Det lukter vel en del av buret, og de blir ikke renslige. Temmelig intelligente skal de jo være da, og de får vel et visst forhold til deg. Men skal du velge et dyr av det slaget tror jeg heller jeg ville valgt kanin. Bruker du tid til å få dem stuerene er de ypperlige kjæledyr, hengivne og morsomme og fine kompiser for datteren din. Litt mer ansvar er det jo med dem, og de kan leve i 10-12 år.

Siameser kan anbefale på det VARMESTE. Det er liksom katter av en annen dimensjon det.:ler: Fremavlet som selskapsdyr, og egentlig mer som hunder med tanke på hvordan de knytter seg til familiemedlemmene. Katter er jo i utgangspunktet einstøinger, men siameseren er utpreget sosial!

Jeg vet ikke om intelligens også ligger til rasen, men katten vår ble faktisk observert utallige ganger i det han ventet på grønn mann før han krysset fotgjengerfeltet! :o :ler:

Lykke til med valget! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne lille kosejenta fra før' date= men har så lyst på flere dyr!

Så søt den lille grisen var! Hvor lenge har du hatt den, og hvor stor blir den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååååååh! Har du minigris - lille Tingeling? Da må det være dine innlegg jeg har lest på forumet til Vendela (?). Har veldig lyst på minigris forstår du! :P

Rotter vet jeg ikke mye om, men kan tenke meg at de er litt både/og. Det lukter vel en del av buret, og de blir ikke renslige. Temmelig intelligente skal de jo være da, og de får vel et visst forhold til deg. Men skal du velge et dyr av det slaget tror jeg heller jeg ville valgt kanin. Bruker du tid til å få dem stuerene er de ypperlige kjæledyr, hengivne og morsomme og fine kompiser for datteren din. Litt mer ansvar er det jo med dem, og de kan leve i 10-12 år.

Siameser kan anbefale på det VARMESTE. Det er liksom katter av en annen dimensjon det.:ler: Fremavlet som selskapsdyr, og egentlig mer som hunder med tanke på hvordan de knytter seg til familiemedlemmene. Katter er jo i utgangspunktet einstøinger, men siameseren er utpreget sosial!

Jeg vet ikke om intelligens også ligger til rasen, men katten vår ble faktisk observert utallige ganger i det han ventet på grønn mann før han krysset fotgjengerfeltet! :o :ler:

Lykke til med valget! :P

Jepp, det er nok mine innlegg du har sett hos Vendela, ja. :wink: :-)

Åh, siamesere høres herlige ut! :P

Kan du fortelle litt mer om dem? Hvilke kjønn har du? Kastrert? Pris?

o.s.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk henne i Januar, og hun skal bli ca. 15- 20 kg som voksen.

Hun blir ikke så veldig stor, men veldig kompakt. (Ikke kjukk, altså :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er nok mine innlegg du har sett hos Vendela, ja. :wink: :-)

Åh, siamesere høres herlige ut! :P

Kan du fortelle litt mer om dem? Hvilke kjønn har du? Kastrert? Pris?

o.s.v..

Dessverre utviklet jeg allergi mot katten slik at den måtte omplasseres; derfor ønsket om minigris! :wink:

Men jeg kan jo fortelle at det var en sjokolademasket hannkatt (den typiske siamesertegningen), og han var kastrert. Skal de ikke brukes i avl bør de kastreres.

Prisen beror vel litt på stamtavle, om foreldrene er Champions eller ikke, men rekn med 5-6000. Det er mange penger, men de er verdt det!! Du får et nytt familiemedlem som gir deg minst like mye kjærlighet tilbake som du investerer.

Siameseren knytter seg veldig til eierne sine, og er tålmodig med de yngre medlemmene av familien. feks. er påkledning med dukkelkær helt greit en god stund. :ler: Men det er ansvar med å ha en slik katt selvfølgelig. Gutten vår ville i det hele tatt ikke spise dersom han måtte være på kennel ei stund, ikke en gang livretten ferske reker. :-(

Han var aller mest fornøyd når hele familien var samlet, og sturet litt hvis en av oss var på reise. Siamesere er følsomme skapninger. Var det sykdom i familien kunne du sverge på at katten lå i fotenden til du var frisk og ute av senga igjen! :P De er rett og slett nydelige dyr, og jeg er ikke i tvil dersom jeg kunne hatt katt igjen! :P

Men til minigris: Er det sånn at Tingeling kommer fra Grettegrisen? Dersom hun forventes å bli 15-20kg er hun blanding av Swedish white og Kanadisk minigris da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! :)

Ja, Tingeling kommer fra Grettegrisen og er blanding av kanadisk og swedish white.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville helt klart ha valgt katt. har kjempelyst på en pus igjen men kan ikke da jeg bor i blokk og innekatt vil jeg over hodet ikke ha.

men rotter kan jeg uttale meg om! har to hetterotter og de er kjempesøte. de biter ikke men de KAN glefse til hvis du feks har spenol på fingrene :-? mens godbiter som velduftende ansikts- og kroppskremer slikker de i seg. rotter driter mye (hihi) men mine gjør det kun hjemme hos seg selv forøvrig tisser de masse. de er inkontinente ifølge en rotteskrekkfilm jeg har sett :P og det er litt ekkelt ja men men.... rotteburet burde rengjøres 1 gang i uka, for de ekstra kresne, to ganger i uken. men det stinker ikke spesielt av dem. rottene mine er mye ute og går i stua. de bare piler rundt og er høyt og lavt og snuser og styrer. bare pass på så du ikke tråkker på dem. ved å la dem være ute av buret daglig blir de supertamme. ellers krever de nix bare selskap (kjøp to!), påfyll i matskåla hver dag og friskt vann. de drikker ofte og masse. jepp... var det noe mer? nei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...