SoftKitty Skrevet 4. mars 2014 #21 Skrevet 4. mars 2014 (endret) Hm, nei jeg vet ikke hvorfor det skulle ha noe å si.. vet bare at det fungerte på meg. Når jeg tok dem om kvelden fikk jeg angstfølelse, uro og slet med å sove. Kroppen og hjernen er jo ikke "lik" hele dagen..på kvelden skiller den ut det hormonet for å få sove (melatonin??), kroppstemperaturen blir annerledes osv.. kanskje det har sammenheng med det. Jeg er IKKE lege altså, jeg tenker bare høyt. Eller kanskje det bare er lettere å ikke merke evnt. bivirkninger når man driver med daglige gjøremål istedet for å ligge i sengen og kjenne på angsten. Jeg ble aldri trøtt av Cipralex men bivirkninger kan jo variere veldig fra person til person. Endret 4. mars 2014 av SoftKitty
mie23 Skrevet 4. mars 2014 #22 Skrevet 4. mars 2014 Jeg er fullt klar over at de ikke har virkning før om noen uker. Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør som du gjør, for da vet du jo at det ikke har noe med tablettene å gjøre. Men det kan jo hende.
Bolla! Skrevet 4. mars 2014 Forfatter #23 Skrevet 4. mars 2014 Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør som du gjør, for da vet du jo at det ikke har noe med tablettene å gjøre. Men det kan jo hende. Vet at de ikke virker som de skal før om noen uker, men at de kan virke motsatt fra starten. Mulig jeg forklarte meg litt dårlig da, men spørsmålet mitt var om det er normalt å bli så dårlig i starten... Jeg har uansett fått svar fra flere andre som tydeligvis skjønte hva jeg mente.
vaniljeglasur Skrevet 4. mars 2014 #24 Skrevet 4. mars 2014 Grunnen til at mange skal ta de på morgenen er fordi da vil de få en virkning av de over hele dagen. De virker i kroppen ganske fort når man har blitt vandt til de. Grunnen til at jeg fikk beskjed om å ta de på kvelden var fordi jeg ble så trøtt/døsig og sliten av pillene. Det gikk ut over hverdagen min, og jeg var mye trøtt og sliten på blant annet skolen og jobb. Men det beste er vel å ta de på morgenen hvis man ikke merker at man blir slik som jeg ble
vaniljeglasur Skrevet 4. mars 2014 #25 Skrevet 4. mars 2014 Men håper det ordner seg for deg! Hvis ikke så må du ikke miste håpet da det finnes utallige antidepressiva. Nå vet ikke jeg grunnen for at du bruker de, eller om du har prøvd andre før, men ikke gi opp
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #26 Skrevet 4. mars 2014 Jeg ble manisk og psykotisk av dem. Tok ca en måned. Følte meg bare bedre og bedre, og fikk mer og mer energi, trengte mindre og mindre søvn, og så bikket det over i en mani. Som igjen gikk over i en psykose. Anonymous poster hash: c3e97...78e
Bolla! Skrevet 4. mars 2014 Forfatter #27 Skrevet 4. mars 2014 Men håper det ordner seg for deg! Hvis ikke så må du ikke miste håpet da det finnes utallige antidepressiva. Nå vet ikke jeg grunnen for at du bruker de, eller om du har prøvd andre før, men ikke gi opp Aldri fått tabletter tidligere, men har fått de nå for angst og depresjon. Takk!
vaniljeglasur Skrevet 4. mars 2014 #28 Skrevet 4. mars 2014 (endret) Aldri fått tabletter tidligere, men har fått de nå for angst og depresjon. Takk! Okei. Men da har du fortsatt gode muligheter hvis Cipralex ikke fungerer for deg Er det cipralex du bruker eller er det synonymapparatet "escitalopram actavis"? Endret 4. mars 2014 av vaniljeglasur
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #29 Skrevet 4. mars 2014 Om du opplever voldsomme bivirkninger, må du ta kontakt med lege så snart som mulig. Bivirkninger er vanlig, men de skal ikke være ekstreme. Jeg fikk forferdelige bivirkninger, og fikk beskjed av legen om å slutte og aldri bruke ssri mer. Allerede fra første dagen på medisinene,opplevde jeg en følelse av konstant panikk og sterk uro, og jeg klarte ikke å sitte stille og vandret rastløs frem og tilbake. Jeg fikk også en følelse av å ikke kjenne meg selv igjen. Ja, dette er bare noe av det jeg opplevde. Det bli aldri mer ssri på meg. Anonymous poster hash: d1161...690
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #30 Skrevet 4. mars 2014 Wææh, jeg blir livredd av å lese om mange av erfaringene deres her.. Jeg skal begynne på Cipralex neste uke, og jeg har skikkelig noia for dette her! Tenk om jeg blir skikkelig gæren da? Tenk om jeg prøver å kappe av meg armen eller noe? Jeg skal ta det mot depresjon, har utsatt det lenge, men både lege og psykolog anbefaler sterkt at jeg hvertfall prøver. Mani, søvnløshet og vektoppgang?! Jeg får angst bare av å lese om dette! Anonymous poster hash: e012d...8c5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #31 Skrevet 4. mars 2014 De som kanskje skal begynne, ikke la dere skremme av enkeltpersoner her. De aller, aller færreste får manisk episode av ssri. Ssri brukes også ved bipolar lidelse. Litt uro er vanlig i begynnelsen, men medisinen skal bedre lidelsen innen to uker. Selv har jeg god erfaring med å bruke ssri, i tillegg studerer jeg på et studium med god undervisning i psykofarmaka. De aller fleste har gode opplevelser ved bruk, og får også god effekt når de tar fet i tillegg til samtaleterapi. Anonymous poster hash: ce1f5...02b
Bolla! Skrevet 4. mars 2014 Forfatter #32 Skrevet 4. mars 2014 Okei. Men da har du fortsatt gode muligheter hvis Cipralex ikke fungerer for deg Er det cipralex du bruker eller er det synonymapparatet "escitalopram actavis"? Er escitalopram actavis jeg har fått.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #33 Skrevet 4. mars 2014 Disse stoffene er farlige, ikke ordentlig testet ut, og kan ødelegge liv! Jeg følte det sånn etter å ha tatt cipralex i en uke. Sluttet, fortsatte å ha skumle bivirkninger i flere år. Det føkker med hjernekjemien - psykiske problemer burde løses (kognitiv terapi eller noe, jeg har ikke fått noe sånt men kommet meg med åra pga yoga&meditasjon) ikke dopes bort! Medisinering gjør det bare vanskeligere å komme til kjernen av problemet!Anonymous poster hash: 3537b...c3b
SoftKitty Skrevet 4. mars 2014 #34 Skrevet 4. mars 2014 Disse stoffene er farlige, ikke ordentlig testet ut, og kan ødelegge liv! Jeg følte det sånn etter å ha tatt cipralex i en uke. Voldsomme utsagn basert på en ukes personlig erfaring, ingen lenker til forskning, ingen utdannelse innen psykiatri/medisin/farmasi... Kanskje greit å ikke være så bastant? Mange får god hjelp av slike medisiner. Lykke til TS, vit at for de aller fleste så forsvinner bivirkningene raskt og man får effekt av medisinen. Er du usikker eller opplever sterke bivirkninger så burde du ta kontakt med legen din:) Håper du snart føler deg bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #35 Skrevet 4. mars 2014 Huff, det er å lese om sånne ting som dette her som gjør at jeg er veldig syk med angst og depresjon ,men ikke tør å ta medisiner for det. Beundrer dere som tør å gjøre det ,og jeg også vet jo at det er mange mange som får hjelp av sånne medisiner, men for min del går det ikke å prøve engang. Hele livet mitt er ødelagt ,men å ta medisiner kan jeg ikke pga at jeg har lest altfor mange negative historier. Lykke til TS , du er en tøffing !! Anonymous poster hash: 2da71...9a3
vaniljeglasur Skrevet 5. mars 2014 #36 Skrevet 5. mars 2014 Nå har det kanskje litt med hvor ille det er for folk. Når det er såpass mye at en må begynne med medisiner, så er det kanskje den eneste utveien for mange. Hvis man ikke takler hverdagen bra, og ingen terapi hjelper, så er medisiner den siste utveien for å prøve å få en slutt på problemene. Jeg mener at det er verdt å prøve det, men dette er kun MIN mening. Da kan man heller tenke seg "er det virkelig greit å gå og ha angst/depresjon uten å prøve medisiner som kanskje kan hjelpe meg?" Man kan aldri vite om medisinene vil hjelpe eller ikke, og de fleste vil faktisk ikke få massive bivirkninger og få enda mer depresjon/angst. Men er det ille nok, og det preger hverdagen i såpass stor grad, så tror jeg faktisk de fleste ville prøvd ut medisiner som siste forsøk.
Solstrålemamma Skrevet 5. mars 2014 #37 Skrevet 5. mars 2014 Jeg var veldig skeotisk til antidepressiva før men jeg kjenner en som bruker tre ulike og har fått god hjelp av det. Cipralex, lithium og sobril. Den klareste bivirkningen man merker er at han blir mer trøtt. Han må sove endel. Virkningen er nok individuell. Støtter å prøve heller enn å ha det trist og vanskelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå