debattanten Skrevet 3. mars 2014 #41 Skrevet 3. mars 2014 Det er ikke dumt med litt vin hver helg. Men når det går en hel flaske både fredagen og lørdagen på en person, noen ganger søndagen også, så synes jeg det er negativt og dumt siden det vanligvis er hver eneste helg. Synes mannen blir litt sløv og trett. Hadde vært så mye koseligere hvis han var helt pigg uten å drikke eller med bare et par glass. Synes det er dumt når det er hver helg, men ok hvis det er en gang imellom bare sjeldnere. Takk for at du spurte meg. Det får meg til å synes det er litt mer ok på en måte. Godtar det jo helt, men synes likevel det er litt dumt. Såklart, ser poenget ditt. Jeg ble nysgjerrig når du sa dumt så ville bare vite om det var noe spesielt du la i det Kunne sikkert vært artig med en helg hvor man gjorde noe uten alkohol, du får prøve å invitere
mumfi Skrevet 3. mars 2014 #43 Skrevet 3. mars 2014 Sjeldent Drikker vell ca 4 ganger i året i gjennomsnitt. Da drikker jeg ikke særlig mer enn 1 glass med alkoholholdig drikke. Kan ha noe med å gjøre at det eneste jeg liker er pappa sin mojito
zse09 Skrevet 3. mars 2014 #44 Skrevet 3. mars 2014 Veldig sjeldent:) Liker det rett og slett ikke.. Tok meg en cider etter jobb på lørdag, men kunne likegodt tatt brus
Butter Skrevet 4. mars 2014 #45 Skrevet 4. mars 2014 Koser meg med noen glass fredag, lørdag og søndag. Ca 1/2 flaske hver dag. Blir da litt igjen som jeg enten koser meg med i løpet av uken eller sparer. Drikker mer hvis fest, men sjeldent full. Drikker også oftere enn helgene hvis anledningen byr seg, ferier, middager o.l. Er vokst opp med såkalt kultivert, kontinentale vin/alkoholvaner.
cocoon Skrevet 4. mars 2014 #46 Skrevet 4. mars 2014 Det er ikke dumt med litt vin hver helg. Men når det går en hel flaske både fredagen og lørdagen på en person, noen ganger søndagen også, så synes jeg det er negativt og dumt siden det vanligvis er hver eneste helg. Synes mannen blir litt sløv og trett. Hadde vært så mye koseligere hvis han var helt pigg uten å drikke eller med bare et par glass. Synes det er dumt når det er hver helg, men ok hvis det er en gang imellom bare sjeldnere. Takk for at du spurte meg. Det får meg til å synes det er litt mer ok på en måte. Godtar det jo helt, men synes likevel det er litt dumt. Hvorfor må du godta det? Har du prøvd å snakke med han om det? Jeg synes det er litt lite hensynsfullt av han å skulle drikke hver eneste helg... Kunne dere ikke inngått et kompromiss, om feks annenhver helg? Så får begge gjøre ting dere liker, og sette mer pris på helgen... Kanskje han finner ut at han liker det selv også, hvis dere gjør mer ut av det, og finner på noe kjekt? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #47 Skrevet 4. mars 2014 Har venner som drikker alkohol mer eller mindre hver dag, og de som knapt har rørt alkohol. Hvor ofte drikker du? Er du en person som tar deg en øl/glass vin etter jobb, eller sparer du alt til helgen? Anonymous poster hash: 81df8...cbc Jeg bor i utlandet, og har for lengst kuttet ut den norske "helgekosen". Her drikker vi og spiser normalt 7 dager i uka! Ikke noe godteri til helgen, det er (heldigvis) ikke vanlig her. Men jeg drikker nok alkohol nesten hver dag. I landet der jeg bor, er det vanlig med vin til maten. Også på vanlige ukedager. Anonymous poster hash: 90bbc...5e0 2
Anglofil Skrevet 4. mars 2014 #50 Skrevet 4. mars 2014 Drikker så og si aldri, liker ikke smaken. Drikker kan 1-2 ganger i året, og da blir det som regel den ene drinken jeg klarer å få ned, nemlig strawberry daiquiri. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #52 Skrevet 4. mars 2014 1-5 ganger i uken, men det blir med et glass vin eller to til maten, eventuelt en øl. I helgen kan det hende at vi drikker en cognac eller lignende, men det er maks to ganger i måneden. Anonymous poster hash: 8456f...0f7 1
Djungelvrål Skrevet 4. mars 2014 #53 Skrevet 4. mars 2014 3-4 dager i uka Da har du nok et problem så sant det ikke bare et et lite glass hver gang.
Victoria-- Skrevet 4. mars 2014 #54 Skrevet 4. mars 2014 Drikker svært sjelden alkohol. Før eldste barnet kom til for rundt 8 år siden drakk jeg vel 5-6 ganger pr. år. De siste 8 årene har jeg bare drukket alkohol et par ganger. Behovet er der på ingen måte, så derfor drikker jeg heller alkoholfritt i festlige lag.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #55 Skrevet 4. mars 2014 Da har du nok et problem så sant det ikke bare et et lite glass hver gang. Det var da voldsomt. Jeg drikker også vin til maten opptil flere ganger i uken hvis det faller seg sånn. Men jeg drikker aldri alkohol uten at den er en del av et måltid, og jeg har aldri vært på fylla i hele mitt liv. Mannen min og jeg åpner som regel en flaske vin til middagen fredag, lørdag og søndag, noen ganger bare to av dagene. Vi drikker sjelden mer enn litt over halve flasken på deling til én middag, med mindre vi har to eller flere retter (feks to eller tre retter sjømat om lørdagen og en flaske champagne). De slantene som da blir igjen blir tilbehør til middagene i ukedagene, hvis vi har mat som passer til. Feks i dag hadde vi et halvt lite vinglass hver (0,5 dl hver, vil jeg anslå) Pouilly-Fumé til en salat med røkelaks, kokte egg, amandines, salatblader etc. Mer enn nok til å heve måltidet og tirsdagskvelden etter en lang jobbedag, og ikke noen alkoholproblemer av den grunn. Jeg har inntrykk av at mange som svarer i tråder som dette forbinder alkohol kun med fyll, og svarer deretter. For meg er fyll noe jeg aldri har hatt befatning med, mens vin er en naturlig del av livet. Anonymous poster hash: 802e7...c69 5
minister-mio Skrevet 4. mars 2014 #56 Skrevet 4. mars 2014 Da har du nok et problem så sant det ikke bare et et lite glass hver gang. Som regel lite glass til middag f. eks. Er det i festlig lag kanskje fler. Tror nok ikke jeg har noe problem altså
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #57 Skrevet 4. mars 2014 Det var da voldsomt. Jeg drikker også vin til maten opptil flere ganger i uken hvis det faller seg sånn. Men jeg drikker aldri alkohol uten at den er en del av et måltid, og jeg har aldri vært på fylla i hele mitt liv. Mannen min og jeg åpner som regel en flaske vin til middagen fredag, lørdag og søndag, noen ganger bare to av dagene. Vi drikker sjelden mer enn litt over halve flasken på deling til én middag, med mindre vi har to eller flere retter (feks to eller tre retter sjømat om lørdagen og en flaske champagne). De slantene som da blir igjen blir tilbehør til middagene i ukedagene, hvis vi har mat som passer til. Feks i dag hadde vi et halvt lite vinglass hver (0,5 dl hver, vil jeg anslå) Pouilly-Fumé til en salat med røkelaks, kokte egg, amandines, salatblader etc. Mer enn nok til å heve måltidet og tirsdagskvelden etter en lang jobbedag, og ikke noen alkoholproblemer av den grunn. Jeg har inntrykk av at mange som svarer i tråder som dette forbinder alkohol kun med fyll, og svarer deretter. For meg er fyll noe jeg aldri har hatt befatning med, mens vin er en naturlig del av livet. Anonymous poster hash: 802e7...c69 Amen! Anonymous poster hash: 8456f...0f7
Berit Skrevet 5. mars 2014 #58 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Hvorfor må du godta det? Har du prøvd å snakke med han om det? Jeg synes det er litt lite hensynsfullt av han å skulle drikke hver eneste helg... Kunne dere ikke inngått et kompromiss, om feks annenhver helg? Så får begge gjøre ting dere liker, og sette mer pris på helgen... Kanskje han finner ut at han liker det selv også, hvis dere gjør mer ut av det, og finner på noe kjekt? Noen sjeldne ganger kan han la være med å drikke opp hele den åpnede vinflasken fredag- eller lørdagskvelden. Da synes jeg det er ekstra koselig. Han koser seg mye da og. Men stort sett går hele flasken i løpet av kvelden. Han koser seg med det, og jeg føler jeg må unne han det når det er det han vil. Han blir jo da mer sløv og trett, og det er kjedelig å være med han da, synes jeg. Vi har snakket om det. Jeg synes jo godt han kan ta hensyn til meg og mitt ønske om å ikke drikke en hel flaske, men det får da virkelig bli opp til han hva han velger. Jeg har sagt min mening. Og så kan jeg velge om jeg vil akseptere det, eller få han (presse/eller lage kompromiss) til å gjøre det jeg vil. Jeg velger da å akseptere det, og gjøre det beste og koseligste ut av det. Jeg kunne ikke tenke meg at han skulle gjøre noe for bare å gjøre meg fornøyd uten at han selv vil det. Jeg gjør ting for ham selv om jeg egentlig ikke vil det, eller dvs jeg vil det fordi jeg liker å gjøre ham fornøyd og glad. Han gjør også mange ting for meg som han egentlig ikke hadde villet hvis det ikke var for meg. Men han vil, fordi det gleder ham å gjøre meg glad. Slik synes jeg at et forhold skal være. Jeg kunne aldri tenke meg at en person, venninne, mann skulle gjøre noe for meg som de overhode ikke ville. Han koser seg med vinen. Da vil jeg unne ham det. Og så vil jeg ekstra mye vise og sette stor pris på de gangene han og evt jeg bare tar noen få glass og sparer resten av flasken til neste dag. Det er normalt ingen alkohol på hverdager, og ikke ofte om søndagen heller. Endret 5. mars 2014 av Berit
loffen Skrevet 5. mars 2014 #59 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Har ikke drukket alkohol på ca 10 år. Samboer drikker 3 l øl hver dag... Anonymous poster hash: 0fc63...d11 Uff, det høres ikke greit ut for deg. Dyrt blir det jo også! Jeg drikker alkohol en eller to ganger i uka, vanligvis i form av vin til maten på fredag og /eller lørdag og et glass etterpå. Noen uker brus i stedet. edit; jeg trener flere ganger i uka. Helst 5 om jeg greier. Endret 5. mars 2014 av loffen
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #60 Skrevet 5. mars 2014 Sambo og jeg deler en flaske vin+et par øl på ham på fredagen, etter at husarbeid er tatt og det er tid for matlaging. Lørdag blir det gjerne en flaske vin eller to delt på oss, eller restene fra fredagens vin. Vi elsker å lage mat og bruker mye tid på kjøkkenet. Dagen etter blir ikke ødelagt av tre glass vin en fredags kveld, men så sover vi gjerne til 08.30 dagen etter. Ser forøvrig ingenting i veien med å ta sge et par glass i ukedagene heller hvis jeg skal ut med en venninne og spise middag, eller vi har lyst på et glass vin. Men da er dte maks to glas, ellers blir jeg for trett. De fleste av mine venner-høyt utdannede, har dette forholdet til alkohgol. Til gjengjeld drikker vi oss sjeldent fulle! Anonymous poster hash: 27d44...fad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå