AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har fått meg jobb i Oslo, i bydelen gamle Oslo, men jeg har aldri vært der siden jeg kommer fra ganske langt nord i landet. Gleder meg veldig til å flytte, men spørsmålet er; hvor skal man bo? Jeg tenker å kjøpe leilighet, og har visse kriterier, men også begrenset budsjett. Hvilke områder er ok å bo i i forhold til hvor jeg skal jobbe? Vil helst slippe over 30 min pendling til jobb, ikke så farlig om det tar litt lenger tid til sentrum, er ikke der så ofte tenker jeg. Budsjettet er på max 2 mill, det er smertegrensen deluxe. Om du har erfaring med følgende områder vil jeg gjerne høre; Romsås Kampen Lambertseter Ensjø Bøler Tøyen Grûnerløkka Carl Berner og evt om du anbefaler andre områder? På forhånd tusen takk Anonymous poster hash: 4c271...153
Wolfmoon Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har bodd nedenfor Carl Berner, og trivdes utrolig godt der. Veldig mange er negative til området, men så fort man kommer litt vekk fra selve Carl Berner-krysset, så finnes det mange hyggelige områder. Det er også kort vei til absolutt alt. Jeg bor nå i bydel Alna og trives utrolig godt her. Kort vei med banen ned til byen, samtidig som jeg bor i et stille og rolig område. Jeg hadde samme budsjettgrense som deg, og fikk en veldig hyggelig leilighet her. Kjenner mange som bor på Lambertseter og som trives godt der, for meg blir det litt for langt ut. Sjekk gjerne ruter.no for å finne rutetider på kollektivsystemet, da kan du få info fra dør til dør på forskjellige områder og jobben din Hvis du vil høre mer om nøyaktig område jeg bor i, send meg gjerne en PM 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Okei, takk for svar, sendt PM Anonymous poster hash: 4c271...153
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 . For av de stedene du nevner har jeg sånn delvis erfaring med Romås.Det er kun to holdeplasser med t-banen fra der jeg bor,og jeg trives veldig godt på den siden av byen.Ange reisevei kan du ta t-bane til Carl bernes plass,og ta trikk derfra- Anonymous poster hash: 8e83b...e9d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Kampen, Lambertseter og Grünerløkka er hyggelig. Resten: NEI! Anonymous poster hash: 5610a...755
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Har hørt mye bra om kampen fra de jeg kjenner som har bodd der, men kjenner ikke området. Selv bor jeg i iladalen. Blir på en måte midt imellom st.hanshaugen, grunerløkka og sagene. Har bodd andre steder i oslo, men aldri tivdes så godt som jeg gjør nå. Det er et fint og rolig område til tross for at det er veldig sentralt. Trives stort sett i områdene som ligger rundt også. Anonymous poster hash: ee62e...fa9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Kampen, Lambertseter og Grünerløkka er hyggelig. Resten: NEI! Anonymous poster hash: 5610a...755 Hører mange sier dette, er de andre områdene "utsatt" på noe vis? Anonymous poster hash: 4c271...153
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Har hørt mye bra om kampen fra de jeg kjenner som har bodd der, men kjenner ikke området. Selv bor jeg i iladalen. Blir på en måte midt imellom st.hanshaugen, grunerløkka og sagene. Har bodd andre steder i oslo, men aldri tivdes så godt som jeg gjør nå. Det er et fint og rolig område til tross for at det er veldig sentralt. Trives stort sett i områdene som ligger rundt også. Anonymous poster hash: ee62e...fa9 Det er nok Kampen som er favoritten i forhold til nærhet til jobb osv, men har heldigvis god tid, så får bare smøre meg med tålmodighet til det kommer noen i min prisklasse Anonymous poster hash: 4c271...153
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Romsås: Er den drabantbyen som ligger lengst vekk. Greit nok område og mye natur rett i nærheten. Selv ville jeg nok ikke foretrukket dette området dog, det finnes andre alternativer med tilgang til nesten like mye natur. Du kan nok fort regne med å måtte bruke mer enn 30 min. hver vei til jobb, avhengig av hvor du jobber selvsagt. Jobber du nærmere Grorudområdene derimot, så vil det jo kunne være et godt valg for deg. Kampen: Mest sentralt i gamle Oslo. Kort vei til det meste egentlig, jeg syntes det er en fin bydel selv om det er litt asfalt/betongpreg. Om du har umiddelbar tilgang til natur kommer litt an på om det dreier seg om øvre eller nedre kampen. Du har jo også Kampen park litt lenger opp. Lambertseter: Den "andre store" drabantbyen, men den ligger litt nærmere byen enn Romsås. Veldig fint område, kjenner flere som bor der, selv om man også her kan risikere mer reisevei enn 30 min. hver vei. Igjen kommer det an på hvor du skal jobbe, og selvsagt om man må bytte transportmiddel fra f. eks bane til trikk. Her er det også tilgang til fine naturområder. Ensjø: Var tidligere kjent som "billand" og kjent for bilforretninger, sett i sammenheng med Økernområdet. Men fint område, god tilgang til kollektivtransport og tilgang til natur. Bøler: Litt drabantbypreg igjen, utenfor selve byen. Mange naturområder også der, men deler av Bøler ligger ganske nært E6/Ring 3, så det kan være noe trafikkstøy avhengig av hvor på Bøler det er. Omtrent samme avstand som Lambertseter tipper jeg, med tilgang tll T-bane på samme måte. Men jeg ville nok gått for Lambertseter fremfor Bøler hvis jeg først skulle valgt en av drabantbyene. Tøyen: Tilbake veldig sentralt igjen, ligger egentlig bare noen steinkast fra Kampen. Litt betongpreg igjen, hvertfall sentralt Tøyen. Grûnerløkka: Et av de "hippe" områdene på slutten av nittitallet/begynnelsen av 2000 selv om jeg syntes "hipt" faktoren har blitt tonet litt ned nå. Men veldig fint område, tilgang til flere små og litt større grønne parker da området ligger mellom flere av dem. Minus for at det ikke er direkte tilgang til T-bane, men det er flere trikker og busser som går dit. Kanskje området med tilgang til mest barer/utesteder/restauranter. Tipper det fortsatt er et av de dyreste områdene. Carl Berner: Fint område, men ville nok ikke bodd helt sentralt der, da det mer eller mindre er et veikryss. Ringnes park vil være litt bedre. Pluss for at Carl berner har fått T-bane etter den nye ringen åpnet. Anonymous poster hash: cbf00...a35 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Hører mange sier dette, er de andre områdene "utsatt" på noe vis? Anonymous poster hash: 4c271...153 Nei, det er bare fordommene som snakker. De er fine områder de og. Anonymous poster hash: a3bfe...7da 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Romsås: Er den drabantbyen som ligger lengst vekk. Greit nok område og mye natur rett i nærheten. Selv ville jeg nok ikke foretrukket dette området dog, det finnes andre alternativer med tilgang til nesten like mye natur. Du kan nok fort regne med å måtte bruke mer enn 30 min. hver vei til jobb, avhengig av hvor du jobber selvsagt. Jobber du nærmere Grorudområdene derimot, så vil det jo kunne være et godt valg for deg. Kampen: Mest sentralt i gamle Oslo. Kort vei til det meste egentlig, jeg syntes det er en fin bydel selv om det er litt asfalt/betongpreg. Om du har umiddelbar tilgang til natur kommer litt an på om det dreier seg om øvre eller nedre kampen. Du har jo også Kampen park litt lenger opp. Lambertseter: Den "andre store" drabantbyen, men den ligger litt nærmere byen enn Romsås. Veldig fint område, kjenner flere som bor der, selv om man også her kan risikere mer reisevei enn 30 min. hver vei. Igjen kommer det an på hvor du skal jobbe, og selvsagt om man må bytte transportmiddel fra f. eks bane til trikk. Her er det også tilgang til fine naturområder. Ensjø: Var tidligere kjent som "billand" og kjent for bilforretninger, sett i sammenheng med Økernområdet. Men fint område, god tilgang til kollektivtransport og tilgang til natur. Bøler: Litt drabantbypreg igjen, utenfor selve byen. Mange naturområder også der, men deler av Bøler ligger ganske nært E6/Ring 3, så det kan være noe trafikkstøy avhengig av hvor på Bøler det er. Omtrent samme avstand som Lambertseter tipper jeg, med tilgang tll T-bane på samme måte. Men jeg ville nok gått for Lambertseter fremfor Bøler hvis jeg først skulle valgt en av drabantbyene. Tøyen: Tilbake veldig sentralt igjen, ligger egentlig bare noen steinkast fra Kampen. Litt betongpreg igjen, hvertfall sentralt Tøyen. Grûnerløkka: Et av de "hippe" områdene på slutten av nittitallet/begynnelsen av 2000 selv om jeg syntes "hipt" faktoren har blitt tonet litt ned nå. Men veldig fint område, tilgang til flere små og litt større grønne parker da området ligger mellom flere av dem. Minus for at det ikke er direkte tilgang til T-bane, men det er flere trikker og busser som går dit. Kanskje området med tilgang til mest barer/utesteder/restauranter. Tipper det fortsatt er et av de dyreste områdene. Carl Berner: Fint område, men ville nok ikke bodd helt sentralt der, da det mer eller mindre er et veikryss. Ringnes park vil være litt bedre. Pluss for at Carl berner har fått T-bane etter den nye ringen åpnet. Anonymous poster hash: cbf00...a35 Det var veldig utfyllende! Tusen takk Er vel Kampen jeg sikter mest på, da jeg skal jobbe der, men avhenger som sagt av pris også Anonymous poster hash: 4c271...153
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Det er ikke lett å få noe til to millioner på Kampen. Anonymous poster hash: 38a3c...237 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Det er ikke lett å få noe til to millioner på Kampen. Anonymous poster hash: 38a3c...237 Har funnet ut det Gjelder vel å holde øynene åpne, kanskje jeg er heldig Anonymous poster hash: 4c271...153
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Det var veldig utfyllende! Tusen takk Er vel Kampen jeg sikter mest på, da jeg skal jobbe der, men avhenger som sagt av pris også Anonymous poster hash: 4c271...153 Bare hyggelig Ja, det er et fint område, men kan også være veldig dyrt, så jeg ville ikke nødvendigvis låst meg helt. Tøyen, Ensjø, Økern etc. ligger ikke så langt unna og man kan være heldig å få litt lavere pris der. Vel, kanskje ikke på Ensjø lenger da det også er høye priser der. Og så er det nesten pliktig tilhørighet til VIF på Kampen da det er midt i "Vålerengaland" (grøss...) Anonymous poster hash: cbf00...a35
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Et tips - Arnljot Gellinesvei som ligger i Lodalen rett ved Etterstad. Der går det toroms-leiligheter til under to millioner, og du kan gå til Kampen. Høyblokker med flott utsikt. Anonymous poster hash: 38a3c...237 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Bare hyggelig Ja, det er et fint område, men kan også være veldig dyrt, så jeg ville ikke nødvendigvis låst meg helt. Tøyen, Ensjø, Økern etc. ligger ikke så langt unna og man kan være heldig å få litt lavere pris der. Vel, kanskje ikke på Ensjø lenger da det også er høye priser der. Og så er det nesten pliktig tilhørighet til VIF på Kampen da det er midt i "Vålerengaland" (grøss...) Anonymous poster hash: cbf00...a35 Kjenner jeg er glad jeg ikke bryr meg om fotball Anonymous poster hash: 4c271...153
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Et tips - Arnljot Gellinesvei som ligger i Lodalen rett ved Etterstad. Der går det toroms-leiligheter til under to millioner, og du kan gå til Kampen. Høyblokker med flott utsikt. Anonymous poster hash: 38a3c...237 Skal definitivt sjekkes ut, takk :D Anonymous poster hash: 4c271...153
momo Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Jeg er oppvokst rett ovenfor Carl Berner, på Hasle. Og stortrives der. Mange fine områder rundt, og sentralt til alt. Og T-banestasjonen på Carl Berner har alltid vært der, det er ikke noe nytt. Gikk på videregående på Lambertseter, og virker som et veldig fint koselig område. Men ikke veldig sentralt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Jeg er oppvokst rett ovenfor Carl Berner, på Hasle. Og stortrives der. Mange fine områder rundt, og sentralt til alt. Og T-banestasjonen på Carl Berner har alltid vært der, det er ikke noe nytt. Gikk på videregående på Lambertseter, og virker som et veldig fint koselig område. Men ikke veldig sentralt. Sant nok det, tenkte på nydalen i forhold til nye t-baneringen, var nok litt tidlig på en lørdag Men Carl Berner vil alltid i prinsippet være et veikryss for oss som har vokst opp i/rett utenfor Oslo Anonymous poster hash: cbf00...a35
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Kjenner jeg er glad jeg ikke bryr meg om fotball Anonymous poster hash: 4c271...153 Hehe. Det er jo greit, men om du skulle forandre interesse en gang så finnes det andre alternativer enn VIF, bare så det er sagt Men nok avsporing Anonymous poster hash: cbf00...a35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå