Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I morgen blir det musserende vin, har jeg bestemt! :)

:hoppe:

Og skoshopping, kakebaking, mathandling, rydding og stryking (puh!) må jo bety god samvittighet når man slenger seg ned på sofaen med litt vin, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe:

Og skoshopping, kakebaking, mathandling, rydding og stryking (puh!) må jo bety god samvittighet når man slenger seg ned på sofaen med litt vin, eller?

Ja, det var deilig å slenge seg på sofaen i går!

---

I dag har vi tatt livet med ro. Vi var lenge ute i det fine høstværet - sånt idyllisk vær med solskinn, tørre fine blader på bakken. Eldstemann insisterte på å bli begravet i løv, noe Softie mer enn gjerne var med. Så plukket vi kastanjer. Etter vi kom hjem har vi rukket å bake også :)

Nå må vi kjøpe ny vaskemaskin. Den gamle har begynt å skrangle og riste som et uvær. Den bråker altså så fælt at den omtrent overdøver tv'en (vaskerommet er naborommet til stua). Den er bare sju år, men den har blitt flyttet på mye. Så nå blir det ny. Jeg vil ha Miele, og en som er veldig stille. Samtidig frister det ikke så veldig å betale enorme summer... Jeg får sjekke litt. Hvis noen av dere har tips blir jeg glad for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskin er en nyttig oppfinnelse. :) Jeg har Miele og er veldig fornøyd med den. Jeg aner ikke hvilken modell og heller ikke om den er stille for den står i kjelleren. Der er det ikke beboelsesrom så jeg har aldri tenkt på støy. Det som var viktig for meg var stor trommel så jeg kan vaske store ting som f.eks. dyner. I tillegg til ullprogram/håndvaskprogram, siden jeg er fullstendig allergisk mot å vaske noe for hånd.

Jeg ser du har fått noen gode svar på den andre tråden din, så kjør på med Miele. De sier jo den skal holde i 20 år og stemmer det er det ikke noe tvil om at det er et smart kjøp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nå at min vaskemaskin heter Eco W5000 og har en egen knapp for "ekstra stille". Har som sagt ikke noe forhold til lyd, men antar den er relativt stille av seg. Flink til å vaske klær er den i hvert fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir en Miele :) Nå spørs det bare hvilken. De er jo så dyre. Samtidig kunne jeg lese om den ene dyre at den er ekstremt stillegående, man kan tidsinnstille den og den skrur seg av selv når den er ferdig. Vaskerommet vender også mot naboens kjøkken og det er lytt mellom husene. Nå er det derfor litt begrenset når jeg vasker. De skal få slippe å få spolert frokosten sin, liksom. Derfor frister det veldig med en maskin jeg kan kjøre når som helst uten å tenke på det.

Mer kastanjeplukking i dag, nå har vi en bærepose hjemme. Jeg tror jeg får lage en liten høstdekorasjon av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har forresten bare Eldstemann og jeg på tur i dag. Mannen og jeg har begynt å ha med hver vår unge ut i blant, for Eldstemann er ivrig og kan gå langt, og helst vil han gå inne i skogen. Med Softie på slep blir det utfordrende - han har det gøy, men går ikke spesielt fort, og finner ofte ut at han skal gå i motsatt retning. Her er det milevis med skog foran oss, så det frister ikke akkurat å miste noen av dem av syne.

Så i dag var det altså Eldstemann og jeg, og han er litt av en turkamerat. Skogstur i seg selv er balsam for sjelen, og enda bedre er det å ha med Eldstemann. Og været i dag var helt nydelig.

På slike dager er jeg enda mer glad enn vanlig for at jeg fikk barn. Søndagene som barnløs var dessverre ganske slappe saker. Det var avslappende, selvfølgelig, men vi gikk unntaksvis tur i skogen. I stedet sov vi lenge, i blant fyllesyke, var inne i timesvis uten egentlig å gjøre noe skikkelig. Jeg synes jeg er mye flinkere til å utnytte dagene nå. Og når jeg ønsker meg en barnefri helg ønsker jeg meg i grunnen ikke en slapp helg i det hele tatt, men en helg der jeg kan gå lang tur, ordne og fikse, lage god mat - det vil si mye av det samme jeg gjør nå, bare alene i fred og ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miele har jeg ingen erfaring med, men har hørt at de er veldig bra!

Og, som Serafina skrev, ullprogram og håndvaskeprogram er veldig kjekt å ha (hadde ikke blitt vaska mye ull osv her i huset om jeg ikke hadde hatt sånne program)!

Herlig med søndagsturer i skogen!

Her har jeg sendt mann og barn avgårde idag, og jeg tør nesten påstå at det er dagboka di sin skyld :fnise: Med alt det oppusningssnakket som er her, har jeg nå blitt inspirert til å beise gangen min. 35-40 m^2 med furupanel fra 70-tallet som aldri er gjort noe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er over to etasjer da...det som er dumt er at det er jo såååå høyt i trappegangen, må bygge en stilasje for å få malt. Og så skal jeg bare ha et strøk med panelhvit interiørbeis, så blir ikke så mye jobb (håper jeg....).

Jeg syns panel er kjempefint, men den er så gulna (på fagspråket, jeg ville kalt den brunet..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er over to etasjer da...det som er dumt er at det er jo såååå høyt i trappegangen, må bygge en stilasje for å få malt. Og så skal jeg bare ha et strøk med panelhvit interiørbeis, så blir ikke så mye jobb (håper jeg....).

Jeg syns panel er kjempefint, men den er så gulna (på fagspråket, jeg ville kalt den brunet..).

Vi må også ha stillas i trappegangen etterhvert, sukk. Derfor blir det nok til at vi maler det hvitt der, for mannen kommer nok ikke til å digge plutselige fargenykker der :ler:

Blir helt sikkert kjempefint, Susa. Sånn mørk panel suger til seg alt av lys, blir flott å få lysnet det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softie har hatt feber i dag. Han har vært forkjøla de siste par dagene, så det er nok bare det.

Det høres fælt ut, men jeg forguder småtassene ekstra mye når de har feber (så lenge feberen ikke er så høy at jeg blir bekymret). De er kosete fra før, men når de har feber er de så rolige og kosete. De vil helst ligge i armkroken hele dagen - det har de aldri tid til ellers! - og dét vet hu mor å sette pris på :ler: Forunderlig nok beholder de også humøret når de har feber (Morsom historie: Jeg var på legevakta med febril Softie da han var knappe tre måneder. Legen sa hun aldri hadde møtt en unge med så høy feber som var så blid. Hun kommenterte det til og med i journalen :ler:).

Kosete Softie betyr også kosete Eldstemann. For når Softie insisterer på mye kos skal selvsagt også han ha. Så i ettermiddag har jeg kost og kost og kost. Sett dem inn i øynene, strøket dem på kinnet. Kost litt til. Nesesusset og susset mage (det festligste Softie vet).

Jeg har alltid kost dem så mye jeg kan og får og orker. Jo mer kos, jo bedre. Vi blir så glade av det hele gjengen. Og jeg ser de blir myke i blikkene sine.

Er det ikke ubegripelig at de skal bli voksne, tøffe menn? Med hårete legger, svette sokker og skjeggstubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det stikker litt i samvittigheten over å like febersyke barn, men det du beskriver høres jo fryktelig koselig ut også da! Skikkelig feber-idyll (ukas forslag til Nytt på nytt, og sikkert helt uforståelig for de som har unger som blir sutrete av feber, hehe).

Jeg har ikke helt kommet dit at jeg har innsett at Smitt skal bli 1.85 og få skjeggvekst, men jeg kan (dessverre) levende forestille meg stinkende fotballsko i størrelse 43. Iiik, tida går så altfor fort! :bond:

Vi har også Miele, men det er en god gammel modell. Tror vi har hatt den i 7-8 år nå. Men det taler jo egentlig til Mieles fordel, det, siden den har blitt ganske så hardkjørt i den perioden :fnise: Og jeg elsker ullprogrammet og håndvasken. Kan ta nesten hva som helst i maskinen uten at det blir ødelagt, det er gull verdt (for ellers blir jo bare tøyet liggende i en evighet og venter på den vakre dagen da jeg vasker for hånd, og i mellomtiden har det rukket å gå av moten! :sprettoy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På slike dager er jeg enda mer glad enn vanlig for at jeg fikk barn. Søndagene som barnløs var dessverre ganske slappe saker. Det var avslappende, selvfølgelig, men vi gikk unntaksvis tur i skogen. I stedet sov vi lenge, i blant fyllesyke, var inne i timesvis uten egentlig å gjøre noe skikkelig. Jeg synes jeg er mye flinkere til å utnytte dagene nå. Og når jeg ønsker meg en barnefri helg ønsker jeg meg i grunnen ikke en slapp helg i det hele tatt, men en helg der jeg kan gå lang tur, ordne og fikse, lage god mat - det vil si mye av det samme jeg gjør nå, bare alene i fred og ro :)

Kan melde fra singel&barnløs HQ at jeg ikke har vært utenfor døra siden fredag... :fnise: Det skal sies at det ikke er ofte jeg har så late og innholdsløse helger, men av og til er det ganske deilig :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det stikker litt i samvittigheten over å like febersyke barn, men det du beskriver høres jo fryktelig koselig ut også da! Skikkelig feber-idyll (ukas forslag til Nytt på nytt, og sikkert helt uforståelig for de som har unger som blir sutrete av feber, hehe).

Jeg har ikke helt kommet dit at jeg har innsett at Smitt skal bli 1.85 og få skjeggvekst, men jeg kan (dessverre) levende forestille meg stinkende fotballsko i størrelse 43. Iiik, tida går så altfor fort! :bond:

Vi har også Miele, men det er en god gammel modell. Tror vi har hatt den i 7-8 år nå. Men det taler jo egentlig til Mieles fordel, det, siden den har blitt ganske så hardkjørt i den perioden :fnise: Og jeg elsker ullprogrammet og håndvasken. Kan ta nesten hva som helst i maskinen uten at det blir ødelagt, det er gull verdt (for ellers blir jo bare tøyet liggende i en evighet og venter på den vakre dagen da jeg vasker for hånd, og i mellomtiden har det rukket å gå av moten! :sprettoy:)

Hehe, for meg har det alltid vært motsatt. Hvorfor klager folk over febersyke unger, liksom? Nok et eksempel på at "på seg selv kjenner man ingen andre" :ler:

Lille Smitt :) Ja, fotballsko kan jeg tenke meg at du vet alt om :ler: Og selv om det er vanskelig å se for seg nå, har sikkert tenåringsgutter sin sjarm, de også. For eksempel ved at de viser seg å ha blitt ganske fornuftige mennesker! De er forferdelig søte, mine små, men så veldig dype samtaler har vi ikke :ler:

7-8 år hos dere må tilsvare 20 år i en annen husholdning? :ler: Jeg vil ha en bra maskin nå. Gir meg selv full pott med voksenpoeng for å bruke mye penger på en VASKEMASKIN. Men jeg håndvasker ALDRI. Jeg vil helst ikke måtte begrense klesvasken til mellom halv fem og halv sju på ettermiddagene pga bråk. Og sikkerhetsfreaken i meg synes det høres helt genialt ut at den slår av seg selv. Da kan jeg faktisk stikke ut litt før den er ferdig uten å bli bekymret (vi har sluk på vaskerommet og får sms hvis brannalarmen går - dagens teknologi har da mye for seg!).

Kan melde fra singel&barnløs HQ at jeg ikke har vært utenfor døra siden fredag... :fnise: Det skal sies at det ikke er ofte jeg har så late og innholdsløse helger, men av og til er det ganske deilig :nigo:

Høres ut som noe jeg også ville gjort!

(Vet dere forresten hva jeg pleide å gjøre på den tiden? Sove HELE helgen, og klage på jobb mandag morgen over hvor trøtt jeg var, jeg var jo tross alt på jobben klokka ni! Herregud, jeg rødmer jo bare ved tanken :rodme: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann: "....og Thomas og jeg lekte med lego sammen i barnehagen."

Jeg: "Var Hanne med?"

Eldstemann: "Hallo, mamma, hun er jente!"

Jeg: "Ja, det vet jeg da, men hun kan jo leke lego selv om hun er jente?"

Eldstemann: "Jenter leker ikke med lego."

Jeg: "Er det ingen jenter som leker med lego i barnehagen? Det var rart. Jeg lekte masse med lego da jeg var liten."

Eldstemann: "De leker bare kjedelige leker. Jeg liker ikke jenter."

Jeg: "Du kan jo prøve å spørre om de vil være med å leke med lego."

Eldstemann: "Nei. De er kjedelige."

Jeg: "Du vet at jeg er jente, ikke sant?"

Eldstemann: "Jeg liker jo DEG da, mamma."

Kjekt å vite :ler:

Jeg fikk meg forresten en aha-opplevelse her denne uka. Nå som Eldstemann og vennene hans er fire år, opplever jeg dem som ganske troverdige når de forteller historier. Det er liksom såpass detaljert at jeg synes jeg merker det hvis de lyver. Men ikke nødvendigvis.

Eldstemann har en kompis som ikke har noen pappa. Dette har guttene snakket litt om, at Tobias ikke har pappa, men gjerne vil ha en. Og så sier han: "Pappaen til Tobias døde da Tobias var inne i magen!" - "Det var trist", sier jeg. Så møter jeg Tobias' mamma. Og hun kan tvert i mot fortelle at Tobias aldri har hatt noen pappa i det hele tatt, han er et resultat av en tur til Stork-klinikken. Så der kan man se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunstig befruktning er vel et litt avansert begrep å forstå for dem ennå - lettere å omforme virkeligheten til noe han faktisk kan sette ord på :vetikke: Du får hilse ham og si at jeg også lekte masse med lego da jeg var liten ;)

Forøvrig kan jeg som vasser i store mengder av dem på daglig basis melde at tenåringsgutter absolutt har sin sjarm. Forleden var den som kommenterte at jobben min virket så koselig - "Ikke helt som en vanlig jobb, liksom" :fnise: Han fulgte opp med å spørre litt mer om den og konkluderte med at "hadde jeg jobbet her, tror jeg at jeg ville gledet meg til å komme på jobb hver dag" :hjerte: Andre ganger er de ikke like sjarmerende... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig befruktning er vel et litt avansert begrep å forstå for dem ennå - lettere å omforme virkeligheten til noe han faktisk kan sette ord på :vetikke: Du får hilse ham og si at jeg også lekte masse med lego da jeg var liten ;)

Forøvrig kan jeg som vasser i store mengder av dem på daglig basis melde at tenåringsgutter absolutt har sin sjarm. Forleden var den som kommenterte at jobben min virket så koselig - "Ikke helt som en vanlig jobb, liksom" :fnise: Han fulgte opp med å spørre litt mer om den og konkluderte med at "hadde jeg jobbet her, tror jeg at jeg ville gledet meg til å komme på jobb hver dag" :hjerte: Andre ganger er de ikke like sjarmerende... :ler:

Helt klart avansert med kunstig befruktning! Det som overrasket meg var at de fant på en såpass spesifikk forklaring, når de kunne sagt "jeg vet ikke hvor pappaen til Tobias er" eller bare "han er død".

Godt å høre! Min kjennskap til tenåringsgutter nå for tiden begrenser seg til bråkegjengene på t-banen, og jeg håper aldri guttene mine blir sånn... Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer lampekjærlighet!

http://www.lyseideer.no/nettbutikk/secto/secto-octo-4240-sort-laminert?keyword=Octo

Jeg skal ligge ekstremt lavt på lamperfronten framover, altså, siden jeg har kjøpt bord og må kjøpe vaskemaskin. Hallo knise- og krisekontoer, her må det spares en stund igjen!

...men inspirasjon og drømmer er som kjent gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softie har hatt feber i dag. Han har vært forkjøla de siste par dagene, så det er nok bare det.

Det høres fælt ut, men jeg forguder småtassene ekstra mye når de har feber (så lenge feberen ikke er så høy at jeg blir bekymret). De er kosete fra før, men når de har feber er de så rolige og kosete. De vil helst ligge i armkroken hele dagen - det har de aldri tid til ellers! - og dét vet hu mor å sette pris på :ler: Forunderlig nok beholder de også humøret når de har feber (Morsom historie: Jeg var på legevakta med febril Softie da han var knappe tre måneder. Legen sa hun aldri hadde møtt en unge med så høy feber som var så blid. Hun kommenterte det til og med i journalen :ler:).

Kosete Softie betyr også kosete Eldstemann. For når Softie insisterer på mye kos skal selvsagt også han ha. Så i ettermiddag har jeg kost og kost og kost. Sett dem inn i øynene, strøket dem på kinnet. Kost litt til. Nesesusset og susset mage (det festligste Softie vet).

Jeg har alltid kost dem så mye jeg kan og får og orker. Jo mer kos, jo bedre. Vi blir så glade av det hele gjengen. Og jeg ser de blir myke i blikkene sine.

Er det ikke ubegripelig at de skal bli voksne, tøffe menn? Med hårete legger, svette sokker og skjeggstubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...