venus78 Skrevet 12. oktober 2014 #1261 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg har forresten et spørsmål! Min mor anbefalte varmt dette Godt levert middagskonseptet. Jeg tenkte så høyt at jeg drømte om en tjeneste hvor man slapp å henge så ofte og mye på butikken(storhandling er lettere sagt enn gjort uten bil og med baby i hus)- og til min store euforiske glede ser jeg at det faktisk er flere leverandører i Osloområdet som leverer varer på døra for litt ulike summer. Noen samarbeidet med Meny, andre med Rema1000. Er det noen som har prøvd det/kjenner noen som har prøvd? Jeg tenker at jeg ikke gidder hvis man ofte får litt varer som snarlig går ut på dato/pluss at jeg kanskje vil handle frukt/grønnsaker sjøl siden jeg er ganske nøye på den perfekte avocado/tomat osv. Følte dette var svar på alle mine bønner omtrent Jeg har 2 venninner som har hatt mat levert på døren av Godt levert. Begge var veldig fornøyde med konseptet. Hun ene benytter seg fortsatt av tjenesten-hun mener at de bruker mindre penger enn da de handlet selv. Hun andre sa opp etter noen mnd fordi hun ble lei. Hun som sa opp mente det var for lite variasjon, og reagerte på at det var 2 pølsemiddager den ene uken. Hun hadde da benyttet seg av tjenesten i litt over 6 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1262 Del Skrevet 12. oktober 2014 Tja, Rema 1000 har akkurat inngått en avtale med kolonial.no, så muligheten er på vei Edit: Og der sjekket jeg nettopp, de har hentested i nærheten av meg. Og hjemlevering til kr 79 i hele Oslo. Dette er ikke bra Vi har også bentested i nærhet, men vil ha maten levert på døra Må sjekke dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 12. oktober 2014 #1263 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Åh herregud for noen priser på varene når jeg sammenliknet butikkpris og også de ulike tjenestene! Leveringprisen var jo grei nok, men i tillegg til megahøye priser på alle vanlige varer kan man jo nesten ansette hushjelp istedet DOBBEL pris for bleier, og også nesten dobbel for alt fra havregryn til kjøttdeig osv. Kommer til å handle sjøl forråsidetsånn. Den barnemenyen fra begge leverandører synes jeg var veldig dyrt for i utgangpunktet veldig billige middager. Min mor har den mest fancy pakka, mulig det er bra- men jeg gidder ikke gi 280 kr for tomatsuppe eller pølsemiddag altså. Laks med ris er jo ikke heller akkurat 280 kr lissom. Kanskje vaskehjelp er bedre å investere i (bruker folk her det forresten, og hva betaler man for sånt? Hvitt altså) Endret 12. oktober 2014 av AllisHagtorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1264 Del Skrevet 12. oktober 2014 Åh herregud for noen priser på varene når jeg sammenliknet butikkpris og også de ulike tjenestene! Leveringprisen var jo grei nok, men i tillegg til megahøye priser på alle vanlige varer kan man jo nesten ansette hushjelp istedet DOBBEL pris for bleier, og også nesten dobbel for alt fra havregryn til kjøttdeig osv. Kommer til å handle sjøl forråsidetsånn. Den barnemenyen fra begge leverandører synes jeg var veldig dyrt for i utgangpunktet veldig billige middager. Min mor har den mest fancy pakka, mulig det er bra- men jeg gidder ikke gi 280 kr for tomatsuppe eller pølsemiddag altså. Laks med ris er jo ikke heller akkurat 280 kr lissom. Kanskje vaskehjelp er bedre å investere i (bruker folk her det forresten, og hva betaler man for sånt? Hvitt altså) Det må være et tidsspørsmål før det blir billigere. Hvis flere handlet på nett kunne de jo hatt færre bemannede kasser. Det rare er at Rema 1000 velger å samarbeide med kolonial.no og ikke bare går solo. Jaja. Vi har ikke vaskehjelp. Dels fordi jeg ikke synes vaskingen er det som tar lengst tid (det er det all ryddingen som gjør), og dels fordi jeg har et prinsipp om at vi burde gjøre det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 12. oktober 2014 #1265 Del Skrevet 12. oktober 2014 Grattis med ny vaskemaskin - så heldig du er. Jeg tenkte akkurat på hvordan det gikk med vaskemaskinbyttingen, og det løste seg jo på en elegant måte. Vi har vurdert å få lunsjen levert på døra på jobb, men med prisene som er vil det være veldig mye dyrere enn å kjøpe det selv. Dette er ikke middag, men brød og pålegg. Apropos pris, så har jeg vært på plantesalg på hagesenteret i dag. Det er litt begrenset utvalg så langt på høsten, men fant noen planter som kan pynte opp i Hagen til våren og sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1266 Del Skrevet 12. oktober 2014 Grattis med ny vaskemaskin - så heldig du er. Jeg tenkte akkurat på hvordan det gikk med vaskemaskinbyttingen, og det løste seg jo på en elegant måte. Vi har vurdert å få lunsjen levert på døra på jobb, men med prisene som er vil det være veldig mye dyrere enn å kjøpe det selv. Dette er ikke middag, men brød og pålegg. Apropos pris, så har jeg vært på plantesalg på hagesenteret i dag. Det er litt begrenset utvalg så langt på høsten, men fant noen planter som kan pynte opp i Hagen til våren og sommeren. Så smart å handle planter nå. Jeg hører om flere som handler på tilbud nå, men jeg aner ikke hva jeg skal se etter og synes mye ser pjuskete ut. Jeg skal handle flere løker, da Hva kjøpte du? Litt vemodig at sesongen er over. Husker sånn som jeg gledet meg til å fikse i hagen i år. Og mye har da også blitt gjort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 12. oktober 2014 #1267 Del Skrevet 12. oktober 2014 Haha....jeg må le av de trådene du og jeg ofte havner i om prioriteringer Folk er jo komplette idioter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 12. oktober 2014 #1268 Del Skrevet 12. oktober 2014 Så smart å handle planter nå. Jeg hører om flere som handler på tilbud nå, men jeg aner ikke hva jeg skal se etter og synes mye ser pjuskete ut. Jeg skal handle flere løker, da Hva kjøpte du? Litt vemodig at sesongen er over. Husker sånn som jeg gledet meg til å fikse i hagen i år. Og mye har da også blitt gjort! Jeg har også plantet noe løk. Jeg føler veldig jeg prøver meg frem, for jeg kan virkelig lite om dette. Kjøpte Japanpieris "Little Heath", Phylliopsis "Pinocchio" og Rosespirea "Anthony Wate....". Mulig disse navnene gir mening for noen mer plantekyndige. Men jeg leste litt om når de blomstrer og at de ser fine ut en stund, så da får jeg se til sommeren om det stemmer. Jeg synes sommeren gikk utrolig fort. Vi har hatt en flott og lang sommer og en varm og fin høst, men allikevel synes jeg ikke jeg fikk utnyttet sommeren godt nok. Fordelen med at årstidene går fort er at det ikke er lenge til våren og ny hagesesong. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1269 Del Skrevet 12. oktober 2014 Haha....jeg må le av de trådene du og jeg ofte havner i om prioriteringer Folk er jo komplette idioter. Jeg synes det er bekymringsverdig hvordan folk tenker. Jeg blir direkte opprørt. Flertallet ser ut til å ta det som en selvfølge at alle kan kjøpe (stor) bolig i sentrale strøk og gå ned i stillingsprosent når man har små barn. Det er flott at de har anledning til det, altså, men skremmende at man ikke forstår at det er et privilegium og at det langt fra gjelder alle. Arrogansen! Arrogansen! Å ha alt her i verden og ikke skjønne hvorfor ikke alle bare velger likt som dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1270 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg har også plantet noe løk. Jeg føler veldig jeg prøver meg frem, for jeg kan virkelig lite om dette. Kjøpte Japanpieris "Little Heath", Phylliopsis "Pinocchio" og Rosespirea "Anthony Wate....". Mulig disse navnene gir mening for noen mer plantekyndige. Men jeg leste litt om når de blomstrer og at de ser fine ut en stund, så da får jeg se til sommeren om det stemmer. Jeg synes sommeren gikk utrolig fort. Vi har hatt en flott og lang sommer og en varm og fin høst, men allikevel synes jeg ikke jeg fikk utnyttet sommeren godt nok. Fordelen med at årstidene går fort er at det ikke er lenge til våren og ny hagesesong. Kjente ikke til dem. Men rosespira hørtes jo nydelig ut! Det er jo mye prøving og feiling. Man kan sikkert lese seg til det meste, men man jo finne ut hva som fungerer i ens egen hage òg. Ja, det er rart, jeg synes denne sommeren egentlig har vært så lang. Har fått brukt terrassen masse og kost oss. Men det har vært såpass mye for varmt for meg at jeg har gledet meg til høsten. Og nå som høsten er her, er det som om sommeren forsvant som et blaff. Skremmende hvor fort det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter #1271 Del Skrevet 13. oktober 2014 Ian McEwan: The Children Act Hver gang jeg ser Ian McEwan skal komme med ny bok, gleder jeg meg. Og hver gang jeg åpner den og leser den første siden, slapper jeg av. Ikke fordi innholdet er avslappende, så langt ifra, men fordi det er så sikkert skrevet. Det føles som en lettelse. Det er ingenting som skurrer, språket er suverent (og enkelt), menneskene overbevisende. Det er bare å lene seg tilbake i lesestolen og la dramaet utfolde seg. McEwan har et annet fast trekk som jeg liker: Han skriver ganske mye om yrkesliv. Og han velger seg forskjellige yrker hver gang og gjør omfattende research. I "Saturday" var hovedpersonen kirurg, i "Solar" fysiker. I "The Children Act" er hovedpersonen, seksti år gamle Fiona Maye, dommer og hun jobber med familierett. På bokens første side møter vi Fiona hjemme. Hun ligger på sjeselongen og drikker whisky, opprørt over at hennes mann etter flere tiårs ekteskap foreslår at de skal ha et åpent forhold. Han vil oppleve lidenskap en gang til før han dør. Rasjonell som hun er, lager hun ikke en stor scene. Hun har et kaldt sinne, og tankene hennes kretser rundt samlivet deres gjennom hele boka. Også på jobb står tøffe saker for tur, blant annet en sak som skal få spesielt stor betydning. Den om 17 år gamle Adam Henry. Adam er innlagt på sykehus med leukemi, og sykehuset søker Fionas tillatelse til å foreta en blodoverføring. Får Adam blodoverføring er prognosene for overlevelse veldig gode, får han det ikke, dør han. Men foreldrene til Adam ønsker ikke blodoverføring, det ønsker heller ikke han selv - de er Jehovas vitner. Mer sier jeg ikke. Jeg synes dette er en nydelig bok. Veldig klok om mellommenneskelige forhold, vakkert skrevet. Og spennende! Dette handler jo faktisk om liv eller død. Les den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 13. oktober 2014 #1272 Del Skrevet 13. oktober 2014 Les den! Aye aye, captain! Det høres absolutt ut som en bok som vil falle i smak, så den havner nok i handlekurven i løpet av dagen. Vakkert skrevet + spennende + stort og viktig tema + god research = klare å holde øynene oppe selv om man er trøtt! En kollega av meg bruker godtlevert.no, og er veldig fornøyd med det. Hun anbefaler det på det varmeste, både i forhold til at ting blir enklere, og at det er god og variert mat. Selv må jeg innrømme at jeg har samme forhold til middagshjelper som jeg har til vasking... jeg føler veldig at dette burde vi klare å fikse på egenhånd. Sånn er det å ha en fortid i lokalpolitikken ("... og her i Gamle Oslo Arbeiderparti vasker vi møkka vår sjøl!" Tør ikke tenke på hva vedkommende ville sagt om middag levert på døra... ). Men nå kan jeg jo ikke påstå at vi har alt så veldig på stell her heller Og jeg synes jo nesten det er hyggelig å dra på Rema, det er den eneste alenetiden Gubben og jeg har i løpet av uka (alene og alene, nå har vi jo de to små med, men du skjønner hva jeg mener). Vi har pleid å spøke om å dra på date til Smart Club Og han liker jo å lage mat, så alt faller ikke på meg heller. Dessuten ville vel slike kurver for oss kostet det hvite ut av øyet, og så fort som brød og frukt forsvinner her hos oss ville vi likevel vært tvunget til å handle flere ganger i uka. Det blir mye av det samme med vaskehjelp (i tillegg til de kanskje litt tullete prinsippene mine). Det er fortrinnsvis rotet som er problemet, og- et ekte luksusproblem- huset er så stort at hvit vaskehjelp ville kostet MYE penger. Det ville jo ikke holdt med annenhver uke heller. Dessuten er mine kjære barn late nok som det er, så det lille de er tvunget til å bidra med trenger de, for å si det sånn... Så bottom line er vel at jeg rir mine prinsipper i et ikke-helt-skinnende hus. Og skulle vi kjøpt inn hjelp, ville det ikke monnet stort med verken middagskasser eller vaskehjelp: vi måtte funnet oss en god, gammeldags hushjelp som tok ALT- fra middagsplanlegging til skjortestryking og sortering av legoklosser. Dream on, liksom... (nå skal det også sies at jeg ser jo at når kartet ikke passer med terrenget, så er det kartet som tar feil. Og kan man spare frustrasjon og tid kan det være mye mer fornuftig å gi strenge prinsipper på båten enn å slite seg ut eller krangle om husarbeid. Men "heldigvis" har mangelen på gode hjelpealternativer spart meg for å møte meg selv i døra. Det hadde nok vært annerledes hvis jeg visste at det var gode alternativer lett tilgjengelig, sånn som for dere- da ville kanskje pipa fått en annen låt... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 13. oktober 2014 #1273 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hvordan går det forresten med Softie og Eldstemann? Noen gullkorn fra den kanten for tiden? (Bill.mrk. håper på morsomme innspill fra gutta til Ciara. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 13. oktober 2014 #1274 Del Skrevet 13. oktober 2014 Vet ikke jeg, altså; å kjøpe seg bort fra absolutt alt er jo ikke bra- men for den jevne familie hvor man går i bobla "konstant utslitt" og gjerne vil bruke tid på barn fremfor vasking av dusj så synes jeg slike tjenester(det øker jo faktisk sysselsetting i landet og) så synes jeg det virker glimrende. Nå skal det sies at jeg nok ikke har helt plass i budsjettet til sånn luksus altså- men hadde jeg hatt det hadde jeg kjøpt meg ut av mye dill uten den minste dårlige samvittighet. Jeg er for å unne seg ting i hverdagen og skille mellom snobbing og tvilsomme aktiviteter(som å bruke aupair fordi man vil på spa og champagnelunch) og fornuftige prioriteringer der man kan(som eks å bli mindre utslitt av hva enn det måtte gjelde av diverse altmulig). Nå mangler jeg bare muligheten, så skal jeg skamløst kjøpe meg vaskehjelp og mat levert på dør, bruker glatt de to timene mellom jobb og leggetid for ungen på koselige ting fremfor køen på REMA1000 asså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 13. oktober 2014 #1275 Del Skrevet 13. oktober 2014 Også må jeg bare legge til, fordi jeg ikke er i noen tidsklemme (sånn egentlig, i alle fall ikke en med barn og sånt), at jeg synes Godt Levert var genialt fordi jeg manglet totalt inspirasjon på matfronten. I går laget jeg faktisk en av oppskriftene derfra helt på egenhånd, med litt vrier fordi jeg ikke helt hadde alle ingrediensene. Du hadde ikke sett meg eksperimentere på den måten på kjøkkenet før disse leveringene, for å si det sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter #1276 Del Skrevet 13. oktober 2014 Aye aye, captain! Det høres absolutt ut som en bok som vil falle i smak, så den havner nok i handlekurven i løpet av dagen. Vakkert skrevet + spennende + stort og viktig tema + god research = klare å holde øynene oppe selv om man er trøtt! En kollega av meg bruker godtlevert.no, og er veldig fornøyd med det. Hun anbefaler det på det varmeste, både i forhold til at ting blir enklere, og at det er god og variert mat. Selv må jeg innrømme at jeg har samme forhold til middagshjelper som jeg har til vasking... jeg føler veldig at dette burde vi klare å fikse på egenhånd. Sånn er det å ha en fortid i lokalpolitikken ("... og her i Gamle Oslo Arbeiderparti vasker vi møkka vår sjøl!" Tør ikke tenke på hva vedkommende ville sagt om middag levert på døra... ). Men nå kan jeg jo ikke påstå at vi har alt så veldig på stell her heller Og jeg synes jo nesten det er hyggelig å dra på Rema, det er den eneste alenetiden Gubben og jeg har i løpet av uka (alene og alene, nå har vi jo de to små med, men du skjønner hva jeg mener). Vi har pleid å spøke om å dra på date til Smart Club Og han liker jo å lage mat, så alt faller ikke på meg heller. Dessuten ville vel slike kurver for oss kostet det hvite ut av øyet, og så fort som brød og frukt forsvinner her hos oss ville vi likevel vært tvunget til å handle flere ganger i uka. Det blir mye av det samme med vaskehjelp (i tillegg til de kanskje litt tullete prinsippene mine). Det er fortrinnsvis rotet som er problemet, og- et ekte luksusproblem- huset er så stort at hvit vaskehjelp ville kostet MYE penger. Det ville jo ikke holdt med annenhver uke heller. Dessuten er mine kjære barn late nok som det er, så det lille de er tvunget til å bidra med trenger de, for å si det sånn... Så bottom line er vel at jeg rir mine prinsipper i et ikke-helt-skinnende hus. Og skulle vi kjøpt inn hjelp, ville det ikke monnet stort med verken middagskasser eller vaskehjelp: vi måtte funnet oss en god, gammeldags hushjelp som tok ALT- fra middagsplanlegging til skjortestryking og sortering av legoklosser. Dream on, liksom... (nå skal det også sies at jeg ser jo at når kartet ikke passer med terrenget, så er det kartet som tar feil. Og kan man spare frustrasjon og tid kan det være mye mer fornuftig å gi strenge prinsipper på båten enn å slite seg ut eller krangle om husarbeid. Men "heldigvis" har mangelen på gode hjelpealternativer spart meg for å møte meg selv i døra. Det hadde nok vært annerledes hvis jeg visste at det var gode alternativer lett tilgjengelig, sånn som for dere- da ville kanskje pipa fått en annen låt... ) Den er kjapt lest! Knappe 200 sider, det kan man da også like, ikke sant? Vi diskuterte middager og handling i helga, og ladet på at vi fortsetter som før, men skal teste ukemenyene fra Trines matblogg. Synes de ser fine og varierte ut. Inspirasjonen er i grunnen det det skorter mest på her. Jeg er enig med deg om det du skriver om handlehjelp også (ikke overraskende). Jeg synes liksom jeg hører min (nå avdøde) brutalt ærlige bestemor: "Ka! Kainn de ikkje kjøp meddagan sin sjøll!!!" Men du er nå søt da, Mafalda. Du ender liksom argumentasjonen din med at vi med to barn sikkert har brukt for hjelp til alt, mens du - fru seksbarnsmor - får klare deg selv. Er det noen som burde hatt hjelp, så er det vel deg! Men hvis vi blir litt mer filosofiske, så tenker jeg en del på følgende spørsmål: Hva skal vi egentlig bruke livene våre på? Og noen vil mene at nettopp det er argumentet for å få hjelp til huset, så man kan vie all tiden siden på barna (så de ikke begår selvmord senere i livet - litt intern referanse her...). Mens jeg like ofte tenker motsatt: Hva skal vi egentlig fylle livet vårt med når vi har satt vekk alle oppgavene vi ikke liker? Er det ikke helt greit å bruke tid på plikter, da? Givende, til og med? Det skal sies: Jeg synes ikke det er spesielt givende å støvsuge gangen for sand støtt og stadig. Men jeg synes jo det er tilfredsstillende å se omgivelsene mine og tenke: "Dette får jeg til." Jeg føler alltid et behov for å forklare ståstedet mitt i hushjelpdebatten, og skynder meg derfor å presisere at jeg er frisk og rask, har en mann som gjør sitt (i blant etter litt mas, riktignok) og et rekkehus. Hadde jeg hatt et giganthus (hvor stort ER egentlig ditt, Mafalda? Hehe) hadde jeg kanskje tenkt annerledes. Og ikke minst, hadde jeg hatt helsetrøbbel ville jeg GARANTERT tenkt annerledes. Hvordan går det forresten med Softie og Eldstemann? Noen gullkorn fra den kanten for tiden? (Bill.mrk. håper på morsomme innspill fra gutta til Ciara. ) Softie og Eldstemann! Takk for at du spør Softie: Snakker nå som en foss. Han har ikke fullstendige setninger, men vi kan ha slags samtale likevel. Som her en kveld: (Eldstemann gråter på badet, Softie og jeg sitter på kjøkkenet med kveldsmaten) Softie: X glåte? Jeg: Ja, X er lei seg. Softie: X er lei seg. Jeg: Ja. Han vil ikke dusje. Softie: Vil ikke dusje. (...) Softie: Badkaret? Jeg: Ja, X liker å bade i badekaret. Softie: Badkaret? Jeg: Ikke i dag. Du og X kan bade i badekaret i morgen. Softie: Badkaret morgen. En del gjentakelser, kan man si, men det er litt av en utvikling. Han var helt klart opptatt av å få vite hvorfor Eldstemann gråt på badet. Softie utvikler seg også mye sosialt og har virkelig lært seg alle lillebrortriksene i boka. Noen ganger benytter jeg anledningen til å spionere på gutta når de leker sammen, og det skal VIRKELIG lite til fra Eldstemann før Softie slenger ut verdens største furteleppe og hulker "mamma!" så sårt han bare kan. Så guttungen vet å bruke sjarmen sin, det er det ingen tvil om! Eldstemann: Jeg synes utviklingen går fort med ham også. Han er veldig interessert i å høre historier (om min familie, om da han selv var baby), og jeg fryder meg over å velge litt rampete historier som overrasker ham, for det er så gøy å se reaksjonen. Kveldshistorien i går var om den gangen min far, altså Eldstemanns bestefar, var liten gutt og tisset på et strømgjerde. Det var en innertier. Jeg passer alltid på å motstå fristelsen til å moralisere, men lurer jo noen ganger på om ungen kommer til å stikke rett ut og forsøke alt jeg har fortalt om... Men i går konkluderte han enkelt og greit selv: "Mamma, jeg skal i hvert fall aldri tisse på et strømgjerde!", så da var den saken grei. Nå merker jeg også at litt vanskelige historier fascinerer ham mest. Dvs at hvis han ikke skjønner poengene eller noen ord, så kjeder han seg ikke som før, i stedet spør og graver han til han har skjønt hva jeg mener. Han spør også om så mye kule naturvitenskapelige ting - det er det evig fascinerende verdensrommet, naturligvis, og alt vi ser rundt oss. Som: "Hvorfor er det så mange meitemarker på bakken når det regner?" Synes sånt er ekstremt gøy. Alt har jeg ikke svaret på, men det gjør ingenting - vi kan gjerne sjekke det sammen. Nei, det er en fryd å være mamma. Særlig i denne fasen, hvor Eldstemann har blitt ganske stor og fornuftig, og Softie er liten og søt og ikke har begynt å trasse for alvor Vet ikke jeg, altså; å kjøpe seg bort fra absolutt alt er jo ikke bra- men for den jevne familie hvor man går i bobla "konstant utslitt" og gjerne vil bruke tid på barn fremfor vasking av dusj så synes jeg slike tjenester(det øker jo faktisk sysselsetting i landet og) så synes jeg det virker glimrende. Nå skal det sies at jeg nok ikke har helt plass i budsjettet til sånn luksus altså- men hadde jeg hatt det hadde jeg kjøpt meg ut av mye dill uten den minste dårlige samvittighet. Jeg er for å unne seg ting i hverdagen og skille mellom snobbing og tvilsomme aktiviteter(som å bruke aupair fordi man vil på spa og champagnelunch) og fornuftige prioriteringer der man kan(som eks å bli mindre utslitt av hva enn det måtte gjelde av diverse altmulig). Nå mangler jeg bare muligheten, så skal jeg skamløst kjøpe meg vaskehjelp og mat levert på dør, bruker glatt de to timene mellom jobb og leggetid for ungen på koselige ting fremfor køen på REMA1000 asså. Hvis det er "konstant utslitt" som er alternativet er jeg helt med deg, det er ikke noe å tenke på. Ingen tjener på å slite seg ut for et rent hus, da er det viktigere å beholde overskuddet til viktigere ting. Men: Jeg tror det er mye av det samme som skjer med denne debatten som med alle andre debatter som har med tidsbruk i småbarnsfamilier. Man argumenterer veldig ofte ut fra egen økonomi og praktiske situasjon og får ideologien til å passe. (Du er tydeligvis et unntak ). For eksempel så kjenner jeg flere som sier: "Jeg bruker vaskehjelp for å få bedre tid til familien!" Men så bruker de jo uhorvelig mye tid på egenprosjekter, så jeg er ikke så sikker på at det er familien som alltid er den reelle årsaken. ...og det er det ingenting i veien med, det er bare argumentasjonen som blir uærlig. Da liker jeg bedre min tante som sier: "Jeg hater å vaske! Jeg er glad jeg kan betale andre for å slippe å gjøre det selv." Også må jeg bare legge til, fordi jeg ikke er i noen tidsklemme (sånn egentlig, i alle fall ikke en med barn og sånt), at jeg synes Godt Levert var genialt fordi jeg manglet totalt inspirasjon på matfronten. I går laget jeg faktisk en av oppskriftene derfra helt på egenhånd, med litt vrier fordi jeg ikke helt hadde alle ingrediensene. Du hadde ikke sett meg eksperimentere på den måten på kjøkkenet før disse leveringene, for å si det sånn Så bra! Men var det da veldig tidkrevende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 13. oktober 2014 #1277 Del Skrevet 13. oktober 2014 Så bra! Men var det da veldig tidkrevende? Hva var veldig tidkrevende? Menyene? For i så fall kan jeg ikke uttale meg om alle, men jeg hadde ekspressmeny der hvert måltid skulle ta maks 30 min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter #1278 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hva var veldig tidkrevende? Menyene? For i så fall kan jeg ikke uttale meg om alle, men jeg hadde ekspressmeny der hvert måltid skulle ta maks 30 min "Skulle ta"? Tok det det? For sånne tidsangivelser er jeg ofte skeptisk til, nemlig. Jeg er mye tregere enn det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 13. oktober 2014 #1279 Del Skrevet 13. oktober 2014 "Skulle ta"? Tok det det? For sånne tidsangivelser er jeg ofte skeptisk til, nemlig. Jeg er mye tregere enn det Tja, litt både og, så vidt jeg kan huske Jeg er nok generelt treig og driver gjerne med flere ting samtidig, allikevel tror jeg ikke at jeg brukte mye mer tid på noen av rettene enn 30 min, altså. Og det er utenom tiden spart på å slippe å tenke ut retter og ikke minst å gå på butikken og handle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter #1280 Del Skrevet 13. oktober 2014 Tja, litt både og, så vidt jeg kan huske Jeg er nok generelt treig og driver gjerne med flere ting samtidig, allikevel tror jeg ikke at jeg brukte mye mer tid på noen av rettene enn 30 min, altså. Og det er utenom tiden spart på å slippe å tenke ut retter og ikke minst å gå på butikken og handle Så bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå