Ciara Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter #1241 Del Skrevet 11. oktober 2014 Cupcakes blir fort kvalmende selvom de ser flotte ut. Okei, prøv sitron og pistasj fra Pascal og hold meg unna de fra United Bakery. Helg må aldri undervurderes. ...og de erkeamerikanske smaker ikke så mye heller. De smaker bare sukker og smør, synes jeg. Der har du det. Etterpå vil jeg vite hva du synes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter #1242 Del Skrevet 11. oktober 2014 Helgeklem fra meg Helgeklem tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter #1243 Del Skrevet 11. oktober 2014 Er det noen av dere som har fulgt med på debatten om Peter Handke? Interessant med en litterær og politisk debatt med så høy temperatur. Jeg har jo ikke lest Handke selv, så jeg vet ikke om Knausgård har rett i at Handke faktisk ikke fornekter folkemord eller ei. Men uansett synes jeg det er problematisk å dømme litteratur etter politikk. Ibsenprisen er ikke en politisk pris. Den gis til forfattere som har tilført verdensdramatikken noe. Og man kan vel tilføre dramatikken noe selv hvis man har avvikende politiske tilbøyeligheter? (Noe alle ikke engang er enige om at Handke faktisk har). Å ikke gi kunstneriske priser fordi man ikke liker hva forfatteren står for ellers synes jeg er tvilsomt. Hva da med alle forfattere som er ekstreme til høyre og venstre politisk som aldri snakker om det i offentligheten? De vil motta priser som før, og dermed blir de mer høyrøstede straffet for å bruke ytringsfriheten sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. oktober 2014 #1244 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Jeg fikk med meg noe av det som ble sagt og skrevet rundt prisutdelingen, men den lange debatten jeg skjønner pågår nå har jeg bare fått med meg i form av andres twitter-kommentarer. Det er vanskelig diskusjon - hvor ekstreme synspunkter skal noen ha for at vi skal avvise alt de sier og gjør av rent prinsipp? Jeg vet heller ikke hvor ekstrem Handke eventuelt er, det er ikke så lett å få tak på. Men det er jo fristende å trekke parallellen til Hamsun - påvirker det vi vet om synspunktene hans under krigen (interessant artikkel om akkurat det i Aftenposten i dag, forøvrig) hvordan vi ser på bøkene hans? Burde det gjøre det? Det vil jo ikke falle meg inn å ikke foreslå Victoria for elever som skal skive særemne, for eksempel. Så lenge en forfatter ikke forfekter veldig problematiske synspunkter (og hvordan man definerer det er jo en eviglang debatt i seg selv) i litteraturen sin - en roman som klart fornekter Holocaust, for eksempel - synes jeg det blir feil at litteratur skal vurderes ut fra de personlige meningene til forfatteren, det blir jo i praksis en slags kunstnerisk sensur. Dette med å se forfatterens verk i sammenheng med forfatterens eget liv og meninger - ikke bare politisk - synes jeg det blir stadig mer av ellers også. Line Baugstø hadde nettopp et innlegg i Morgenbladet hvor hun kritiserte avisens anmelder for å ha lest hennes nyeste bok med utgangspunkt i noe hun hadde sagt i et lanseringsintervju. Anmelderen hadde tolket utsagnet som at det var forfatterens mening og hensikt med boka, og baserte så anmeldelsen på hvorvidt hen syntes forfatteren hadde lyktes med å få fram dette. Da Olaug Nilssens stykke Stort og stygt hadde premiere konkluderte mange av anmelderne med at barnet i stykket var autistisk, mens jeg og hun jeg så det sammen med syntes ikke det var så selvsagt og åpenbart. I flere intervjuer med Nilssen i forkant av premieren kom det fram at hun har et barn med den diagnosen, så da tok vel anmelderne det for gitt at hun brukte sine egne erfaringer. Hvordan låse et kunstverk... Endret 11. oktober 2014 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 11. oktober 2014 #1245 Del Skrevet 11. oktober 2014 Jeg har ikke lest Handke, jeg har vel knapt hørt om ham før debatten rundt prisen kom opp, men jeg kjenner at jeg synes debatten tok litt av. Jeg har neppe mye til felles med en mann som har et nært vennskap til Milosevic, og jeg kan synes at det og ev. holdninger han har til felles med Milosevic, er forkastelige, men jeg klarer likevel ikke å se hvorfor det skulle ha noe å si for om litteraturen hans er god eller ikke. Om det er meningene til mannen man mener er forkastelige, kritiser dem. Mener man litteraturen hans er forkastelig, kritiser den. Men ikke bland de to, tror jeg er mitt standpunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter #1246 Del Skrevet 11. oktober 2014 Nettopp. Ingen behøver å like budskapet, men man kan ikke la være å gi priser for forfatterskap av den grunn. Hvor havner vi hvis kunst skal være politisk korrekt? Hvis det Knausgård sier stemmer er da heller ikke Handke fascist. Han skildrer Serbia som privatperson, dokumenterer det HAN ser. Er det da galt at han også ser positive sider ved Serbia? Konflikter har flere sider, og det må være lov å dele et perspektiv fra "den andre siden". Verdifullt, til og med, samme hvor provoserende det kan være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter #1247 Del Skrevet 11. oktober 2014 Jeg er direkte bortskjemt. Nå står det en splitter ny Miele-vaskemaskin på vaskerommet mitt. Og jeg har ikke betalt et rødt øre for den. Da mamma og pappa fikk høre at vi trengte ny, bestemte de seg likesågodt for at vi skulle få en av dem - som julegave på forskudd. Det er jo helt fantastisk, selvfølgelig - og en oftere brukt julegave skal man lete lenge etter - men det er nesten så jeg blir litt flau også. Men! Jeg har nå med barnslig iver vasket fire maskiner i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter #1248 Del Skrevet 11. oktober 2014 Hverdagslykke (eller lørdagslykke, for den saks skyld): Å legge seg i rent sengetøy og høre regnet plaske ned på taket og lett snorking fra ungene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 12. oktober 2014 #1249 Del Skrevet 12. oktober 2014 Uæææ, for en generøs julegave! Jeg hadde og blitt barnslig glad - ikke fordi jeg liker å vaske klær, men det er så tilfredsstillende å få inn ting i hus som ikke irriterer vettet av en Nå drømmer jeg om varmluftsovn så jeg kan bake knekkebrødene mine. Det er seriøst en viktig del av livet mitt - jeg skjønner ikke hvordan jeg klarer meg uten dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 12. oktober 2014 #1250 Del Skrevet 12. oktober 2014 Så snille foreldre du har! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 12. oktober 2014 #1251 Del Skrevet 12. oktober 2014 *inne og forsøker å lese meg opp* Gratulerer med ny vaskemaskin! Tipper foreldrene dine var glade for å gi den bort også Når det gjelder makroner har jeg aldri likt dem (tørre, fjollete småkaker, som du så treffende sa), men jeg må innrømme at de jeg fikk servert på ferien nå var djevelsk gode. Flaks at det må en flyreise til for å få tak i dem, ellers hadde jeansrumpa mi (som jeg prøver å få mindre, ikke større) levd farlig... Handke, forutsetninger og kunst har jeg knapt fått med meg, annet enn at jeg skjønner at det har vært en debatt. Har vært herlig frakoblet i ferien og ikke sett en eneste norsk nettavis (!), men har skjønt at det har vært litt rabalder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1252 Del Skrevet 12. oktober 2014 Uæææ, for en generøs julegave! Jeg hadde og blitt barnslig glad - ikke fordi jeg liker å vaske klær, men det er så tilfredsstillende å få inn ting i hus som ikke irriterer vettet av en Nå drømmer jeg om varmluftsovn så jeg kan bake knekkebrødene mine. Det er seriøst en viktig del av livet mitt - jeg skjønner ikke hvordan jeg klarer meg uten dem Ja, det er en fryd å ha en vaskemaskin som ikke overdøver alt annet. Hm, kanskje jeg omsider må prøve å lage knekkebrød? Blir de så gode, altså? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1253 Del Skrevet 12. oktober 2014 Så snille foreldre du har! Ja, virkelig. Av den sorten som ikke vet hva godt de kan gjøre for andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1254 Del Skrevet 12. oktober 2014 *inne og forsøker å lese meg opp* Gratulerer med ny vaskemaskin! Tipper foreldrene dine var glade for å gi den bort også Når det gjelder makroner har jeg aldri likt dem (tørre, fjollete småkaker, som du så treffende sa), men jeg må innrømme at de jeg fikk servert på ferien nå var djevelsk gode. Flaks at det må en flyreise til for å få tak i dem, ellers hadde jeansrumpa mi (som jeg prøver å få mindre, ikke større) levd farlig... Handke, forutsetninger og kunst har jeg knapt fått med meg, annet enn at jeg skjønner at det har vært en debatt. Har vært herlig frakoblet i ferien og ikke sett en eneste norsk nettavis (!), men har skjønt at det har vært litt rabalder... Ja, de var glade for det. Skjønner det egentlig. Det er jo i annen skala, selvfølgelig, men det er jo utrolig gøy å gi dem ting de blir glade for Makroner ser tørre ut, men er det ikke - skal ikke være det, i hvert fall. Godt de er ganske dyre, så slipper man å bekymre seg for alle kaloriene! Dog må jeg si at du ser fantastisk ut, etter hva jeg har skjønt! Tror min jeansrumpe er bredere etter to unger enn din er etter seks Og bra! Veldig bra! Nyte ferien og ikke konsentrere seg om å rekke eller få med seg alt mulig høres bra ut. Overlevde barnevaktene, forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 12. oktober 2014 #1255 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Ja, det er en fryd å ha en vaskemaskin som ikke overdøver alt annet. Hm, kanskje jeg omsider må prøve å lage knekkebrød? Blir de så gode, altså? SÅ gode vet jeg ikke om hele verden ville synes at de er, men jeg synes de er veldig gode sammenliknet med alle andre knekkebrød. Oppskrifta er her: http://trinesmatblogg.no/2012/08/22/speltknekkebrod-med-notter-og-honning/ Lag&kom hjem til meg med de Endret 12. oktober 2014 av AllisHagtorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 12. oktober 2014 #1256 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg har forresten et spørsmål! Min mor anbefalte varmt dette Godt levert middagskonseptet. Jeg tenkte så høyt at jeg drømte om en tjeneste hvor man slapp å henge så ofte og mye på butikken(storhandling er lettere sagt enn gjort uten bil og med baby i hus)- og til min store euforiske glede ser jeg at det faktisk er flere leverandører i Osloområdet som leverer varer på døra for litt ulike summer. Noen samarbeidet med Meny, andre med Rema1000. Er det noen som har prøvd det/kjenner noen som har prøvd? Jeg tenker at jeg ikke gidder hvis man ofte får litt varer som snarlig går ut på dato/pluss at jeg kanskje vil handle frukt/grønnsaker sjøl siden jeg er ganske nøye på den perfekte avocado/tomat osv. Følte dette var svar på alle mine bønner omtrent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 12. oktober 2014 #1257 Del Skrevet 12. oktober 2014 En kollega med to små barn testet det ut (jeg husker ikke hvilken leverandør) og var veldig fornøyd - både med selve maten og med det faktum at hun slapp både å bruke tid på å handle og på å bestemme hva de skulle ha til middag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 12. oktober 2014 #1258 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg har prøvd Godt Levert, jeg var veldig fornøyd, men jobber såpass mye kveld og er alene, så jeg rakk aldri å bruke opp alt i den minste pakken. Hos de med større husholdning, så vil jeg tro det går helt fint. Det fine er jo at man hele tiden kan velge selv om man vil hoppe over en uke, hvilken av menyene man vil ha og når man vil ha levering, så lenge man husker å gjøre det på tirsdag innen midnatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #1259 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg skulle gjerne hatt en sånn ordning, for ukeshandelen på Rema 1000 er det kjedeligste jeg vet. Det hadde vært fint å få planlagt og levert middagsingredienser, men jeg vil også ha noen som fikser doruller, olivenolje, vaskepulver og alt annet vi nå trenger. Egentlig fatter jeg ikke hvorfor ikke Rema 1000 har etablert nettbutikk for lenge siden. Jeg hadde gladelig betalt en hundrings ekstra for å kunne sitte hjemme og klikke alt inn i en virtuell handlekurv, for så å få det levert dagen etter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 12. oktober 2014 #1260 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Tja, Rema 1000 har akkurat inngått en avtale med kolonial.no, så muligheten er på vei Edit: Og der sjekket jeg nettopp, de har hentested i nærheten av meg. Og hjemlevering til kr 79 i hele Oslo. Dette er ikke bra Endret 12. oktober 2014 av Wolfmoon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå